Bytte fra Surround forsterker til stereo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte fra Surround forsterker til stereo

Jeg sitter med tanken for å bytte ut forsterkern og evt kvitte meg med subben min, og gå for ett rent stereo oppsett heller. Det er noe som mangler i dette systemet mitt når det kommer til musikk, er mer eller mindre lei av hele anlegget. Nå trenger jeg litt ekspert hjelp.....

Det jeg lurer på om jeg skal gå for en Denon PMA 1500/2000 og ta med en effektforsterker på det igjen. Jeg skal fortsatt bruke Ikon 8 til høytalere, men trenger noen tips til stereo forsterker som er bra til disse høytalerne. Da det kommer til lyden vil jeg ha en god klang og fylde med bass fra bunnen og opp.

Har tittet litt på Parasound NC2100 og NC2250 til mine høytalere, noen som vil si om det er en god match for ett varmere lydbilde? Det er snakk om for og effektforsterker til dette formålet. Håper på litt hjelp så jeg har så si bestemt meg for å selge unna.......

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg sitter med tanken for å bytte ut forsterkern og evt kvitte meg med subben min, og gå for ett rent stereo oppsett heller. Det er noe som mangler i dette systemet mitt når det kommer til musikk, er mer eller mindre lei av hele anlegget. Nå trenger jeg litt ekspert hjelp.....

Det jeg lurer på om jeg skal gå for en Denon PMA 1500/2000 og ta med en effektforsterker på det igjen. Jeg skal fortsatt bruke Ikon 8 til høytalere, men trenger noen tips til stereo forsterker som er bra til disse høytalerne. Da det kommer til lyden vil jeg ha en god klang og fylde med bass fra bunnen og opp.

Har tittet litt på Parasound NC2100 og NC2250 til mine høytalere, noen som vil si om det er en god match for ett varmere lydbilde? Det er snakk om for og effektforsterker til dette formålet. Håper på litt hjelp så jeg har så si bestemt meg for å selge unna.......
    La meg si det med en gang: jeg er ingen ekspert Har nettopp kjøpt NC2100 og NC2250(ikke fått 2250 enda) dog.. har store forhåpninger der. Har aldri prøvd komboen på Ikon8. Hørte imidlertid Mentor 6 på Lyngdorf SDAI2175 og syns det virket som en knakende god kombinasjon, masse bunndrag og god bass, uten den litt "skjærende" diskanten som jeg opplevde på NAD 372 og Ikon 6. Nå understreker jeg at jeg ikke har like mye erfaring som mange her inne, men i mine ører låt Lyngforf og Mentor 6 svært bra. Kanskje det hadde vært bra på Ikon 8 også? Hva med den Vincenten som devilej anbefalte?

Men hvorfor selge suben, kan jo koble den på NC2100... :twisted:

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå mener mange at
    Ikke bruk Denon å Dali sammen
    eller Dali gir ikke så varm lyd som du kanskje ønsker i forhold til andre høytalere.(test feks B&W)
    Eller teste ut å gå for helt andre produkter en bare de som HiFi klubben fører i sitt utvalg.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    La meg si det med en gang: jeg er ingen ekspert Har nettopp kjøpt NC2100 og NC2250(ikke fått 2250 enda) dog.. har store forhåpninger der. Har aldri prøvd komboen på Ikon8. Hørte imidlertid Mentor 6 på Lyngdorf SDAI2175 og syns det virket som en knakende god kombinasjon, masse bunndrag og god bass, uten den litt "skjærende" diskanten som jeg opplevde på NAD 372 og Ikon 6. Nå understreker jeg at jeg ikke har like mye erfaring som mange her inne, men i mine ører låt Lyngforf og Mentor 6 svært bra. Kanskje det hadde vært bra på Ikon 8 også? Hva med den Vincenten som devilej anbefalte?

Men hvorfor selge suben, kan jo koble den på NC2100... :twisted:
    Gratulerer så mye med ett flott kjøp, driver å sikler på det samme selv for å si det sånn.

Jeg har kikket litt på Lyngdorf også, men jeg må bli enig med meg selv med testing. Det er kun Hifiklubben i denne byen, så jeg får sjekke ut der med det første. Den Ikon 6 høytalern er veldig skjærende på høyt nivå, opplevde det med Ikon 7 og øra ble ikke helt gode. Vincenten er feit, men det er mono blokk og med 2 slike blir det litt over budsjettet mitt. Jeg prøver å få alt innenfor en 20k grense, så jeg takker så mye for all nyttig info fra dem og tar det med meg videre på stereo ferden.....

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Nå mener mange at
    Ikke bruk Denon å Dali sammen
    eller Dali gir ikke så varm lyd som du kanskje ønsker i forhold til andre høytalere.(test feks B&W)
    Eller teste ut å gå for helt andre produkter en bare de som HiFi klubben fører i sitt utvalg.
    Jeg skal sjekke litt rundt når jeg får inn flere tips, men nå frister Parasound'en mest for å si det sånn. :-D

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Gratulerer så mye med ett flott kjøp, driver å sikler på det samme selv for å si det sånn.

Jeg har kikket litt på Lyngdorf også, men jeg må bli enig med meg selv med testing. Det er kun Hifiklubben i denne byen, så jeg får sjekke ut der med det første. Den Ikon 6 høytalern er veldig skjærende på høyt nivå, opplevde det med Ikon 7 og øra ble ikke helt gode. Vincenten er feit, men det er mono blokk og med 2 slike blir det litt over budsjettet mitt. Jeg prøver å få alt innenfor en 20k grense, så jeg takker så mye for all nyttig info fra dem og tar det med meg videre på stereo ferden.....
    Tror du tenker på SP-998, det er monoblokk. SP-993 er stereoforsterker, oppgitt til 2x200W i 8ohm. SP-993 ligger rundt 18-19 000 mener jeg. Bare å hive høyttalerne i bilen og kjøre nordover hvis du vil teste dem på Parasound..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal handle fra HifiKlubben, så syns jeg vel SDAI2175 bør absolutt testes! :-)
    TDA2200 blir kanskje litt over budsjettet ?

Men hvis du finner en M3 brukt.. Å herre meig det sparker liv i bassen!! :-D

(Et annet interessant valg, er jo det nye settet Cambridge kommer med nå...
    840 forforsterker og effekttrinn... kanskje det kunne vært no å vente på ?)

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roger

Har du HCA-2 enda eller har den dratt til de evige jaktmarker ?
    Om du har den anbefaler jeg deg å putte på en PCA-2, så får du høre hva den HCA-2 duger til !! Dette er kjempe go kombo.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Roger

Har du HCA-2 enda eller har den dratt til de evige jaktmarker ?
    Om du har den anbefaler jeg deg å putte på en PCA-2, så får du høre hva den HCA-2 duger til !! Dette er kjempe go kombo.
    Den er desverre ødelagt enda, fikk igjen fra rep og da den kom igjen var den høyre kanalen borte. Så forsterkern har posten norge tatt seg av, den skal erstattes samme hva. Så heretter holder jeg meg unna PS Audio, hatt en veldig dårlig start med dem får man si.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Hvis du skal handle fra HifiKlubben, så syns jeg vel SDAI2175 bør absolutt testes! :-)
    TDA2200 blir kanskje litt over budsjettet ?

Men hvis du finner en M3 brukt.. Å herre meig det sparker liv i bassen!! :-D

(Et annet interessant valg, er jo det nye settet Cambridge kommer med nå...
    840 forforsterker og effekttrinn... kanskje det kunne vært no å vente på ?)
    Jeg har testa M3 på de før jeg kjøpte høytalerne, skal si det sparka ganske bra i mellomgulvet for å si det sånn.

Er åpen for alle forslag jeg så det er ikke noe problem, men bare ikke det overskrider 2k grensa mi. Det blir nok en test av den der Lyngdorfen med tiden også, vil bare få prøvd ut det som er. Hifiklubben kan skaffe meg Parasound også, så de ville vært moro å få testa ut..

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt tips er at du tar deg en tur til Solberg hifi i Sarpsborg når du har fått pris på Parasound på klubben.
    Solberg har ALLTID gitt meg en bedre pris enn alle andre hifi forhandlere jeg har sjekket med.

www.solberghifi.no

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Et godt tips er at du tar deg en tur til Solberg hifi i Sarpsborg når du har fått pris på Parasound på klubben.
    Solberg har ALLTID gitt meg en bedre pris enn alle andre hifi forhandlere jeg har sjekket med.

www.solberghifi.no
    En på jobben har kjøpt Patos høytalere der, og han er veldig fornøyd med den butikken. Det kan være moro å sjekke de ut engang, så jeg regna med at klubben kunne gi meg en pris på 12500 for nc 2250. Det er bra pris det egentlig forhold til 14k de skal ha andre steder...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det fryktelig lenge siden jeg hørte på PMA2000, men PMA1500 har jeg hørt mye på. Jeg er enig i at den kan bli litt lys i toppen for Ikon-serien, men den er likevel ikke så lys som PMA700, f.eks. Det PMA1500 gjør utrolig bra, er dynamikk og trykk, uten at det går særlig på bekostning av detaljer. Men den blir nok uansett i minste laget for IKON 8, tror jeg.
    PMA2000 synes jeg å huske som en litt mer "korrekt" forsterker enn PMA1500. Den har ikke like heftig dynamikk/punch, og har fokusert litt mer på detaljer og klang. Men det er sikkert 8 måneder siden jeg hørte den, så jeg skal ikke si for sikkert. Tror uansett den kan bli en veldig god kombo, og jeg vil anbefale deg å lytte til den, om du har sjansen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Nå er det fryktelig lenge siden jeg hørte på PMA2000, men PMA1500 har jeg hørt mye på. Jeg er enig i at den kan bli litt lys i toppen for Ikon-serien, men den er likevel ikke så lys som PMA700, f.eks. Det PMA1500 gjør utrolig bra, er dynamikk og trykk, uten at det går særlig på bekostning av detaljer. Men den blir nok uansett i minste laget for IKON 8, tror jeg.
    PMA2000 synes jeg å huske som en litt mer "korrekt" forsterker enn PMA1500. Den har ikke like heftig dynamikk/punch, og har fokusert litt mer på detaljer og klang. Men det er sikkert 8 måneder siden jeg hørte den, så jeg skal ikke si for sikkert. Tror uansett den kan bli en veldig god kombo, og jeg vil anbefale deg å lytte til den, om du har sjansen.
    Jeg skal sjekke ut ting og tang med tiden, skal få orden på det økonomiske her først så blir det forandringer.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    ved Parasound bør også kvalitetslyd.no sjekkes...
    av noen priseksempler kan jeg nevne:

NC-2100 = 4600
    NC-275 = 4300
    NC-2125 = 6300
    NC-2250 = 10700

Halo A23 = 7500
    Halo A21 = 18000

Er dette egentlig lov å legge inn her ??
    (Jeg jobber ikke i kvalitetslyd altså...:-p)
    Det var da så rimelige de var forhold til disse andre forhandlerne rundt, skikkelig stor forskjell også. Er nok Parasound jeg skal få sjekket ut først og fremst når den tid kommer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •