Kina-audio - vanlig uten kretskort?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer n5k sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kina-audio - vanlig uten kretskort?

Fikk meg en rørforsterker fra Kina for noen dager siden. Den har fått seg en liten smell fra våre venner i Posten, men alt ser ut til å fungere bra.
    Imponert over lyden, forresten også - men anyway...

Bakplata var litt løs, og denne var skrudd fra innsiden, så jeg tok av bunnplata for å stramme skruene litt. Da ser jeg noe merkelig.

Forsterkeren mangler nemlig kretskort/printkort eller hva det nå heter. Det eksisterer ingenting som kan minne om dette nedi der, hehe. Dette har jeg aldri sett før! Nå har jeg aldri titta inni en rør-amp før uansett, men jeg syns det var rart.

Legger ved et bilde av innmaten (IMG_0036.JPG). Beklager kvaliteten, det er tatt med iPhonen - gadd ikke hente kamera på kontoret

Mitt spørsmål er: Er dette vanlig? Noen som har sett det før? Alt bare kobles sammen av "loddetinn-tråder" som henger fram og tilbake i hele kassa...

(For de som kanskje er interessert i hva det er for en sak, så la jeg opp et bilde av den fra det perspektivet man er vant til å se dem også (IMG_0034.JPG) )

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er vanlig.
    her er min:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kalles hardwiring. Det skal visstnok gjøre at rørforsterkere låter bedre. Den mest logiske forklaringen jeg har hørt går ut på at kretskortet gir potensielle kapasitive effekter fordi store deler av en rørforsterker er spenningsstyrt med kapasitive laster i stedet for strømstyrt med resistive laster slik en bipolar transistorforsterker er. I tillegg kjører den langt høyere spenning enn en MOSFET forsterker gjør.

Av de mindre sannsynlige jeg har hørt så er det forklaringer som går ut på at kretskortene gir mikrofoni, at isolasjonsmaterialet i kretskortet skaper forvrengning osv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •