Et par nybegynner spørsmål ang effektforsterker ol.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et par nybegynner spørsmål ang effektforsterker ol.

har en onkyo tx-sv545 surround forsterker som har en utgang som heter "multi purpose pre out" er det denne jeg skal bruke når jeg skal koble til en effektforsterker?

Har anskaffet meg en nad 218 thx, bruker bare to vanlige signalkabler mellom de to? + til + og - til -?

Er det en fordel å koble fra laskene bak på høyttalerne og la surround reciveren drive tweeteren og mellomtonen mens nad-en tar seg av de 2x12" på hver høyttaler? Eller blir dette tull? kansje jeg til og med har misforstått at de laskene bak på høyttalerne mellom de 4 inngangene ikke engang har denne funksjonen?

Fant også nettop ut at det har noe å si at ledningene går fra forsterker rød til høyttaler rød.. har spilt den ene høyttaleren min ganske lenge med rød til svart. Merket at den spillte dårligere enn den som tydeligvis var koblet rett.
    Blir/er høyttaleren ødelagt? har byttet om nå og begge spiller ganske likt nå.

kanskje jeg skal hive opp et par bilder slik at jeg ikke kobler opp noe feil når jeg skal bridge/bruke effektforsterker?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan du i det hele tatt greier høre på musikk med den ene høytaleren feilkoblet er noe jeg ikke forstår i det hele tatt. da får du noe som heter fase feil og det høres mildt sagt ikke bra ut, da mister du det meste av bassen, men også mellomtone, diskant høres forferdelig ut. dog så tar ikke høytalerene skade av dette på noe som helt måte.

når du kobler til effektforsterker så skal de kobles ut ifra pre out på surround forsterker.

jeg vil tro at det er bare å prøve å høre hva som funker best av bare å bruke effekt forsterkeren og begge forsterkerene på høytalerene dine, men skal du bruke må du ihvertfall huske å koble fra laskene på høytalerene dine, ellers vil det bare smelle

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mojoe
    har en onkyo tx-sv545 surround forsterker som har en utgang som heter "multi purpose pre out" er det denne jeg skal bruke når jeg skal koble til en effektforsterker?
    Litt usikker på om forsterkeren din i det hele tatt har pre out. Vet ikke hva "muliti purpose" vil si.

Har anskaffet meg en nad 218 thx, bruker bare to vanlige signalkabler mellom de to? + til + og - til -?
    Ja, du bruker bare en standard RCA kabel. Om du da har mulighet til og koble deg ut fra onkyoen

Er det en fordel å koble fra laskene bak på høyttalerne og la surround reciveren drive tweeteren og mellomtonen mens nad-en tar seg av de 2x12" på hver høyttaler? Eller blir dette tull? kansje jeg til og med har misforstått at de laskene bak på høyttalerne mellom de 4 inngangene ikke engang har denne funksjonen?
    Nei, bruk kun Nad forsterkeren.
    Du har mulighet til og bruke 2 forsterkere. Men det oppstår som oftest mer problemer med det en det kommer godt utav det ;-)

Fant også nettop ut at det har noe å si at ledningene går fra forsterker rød til høyttaler rød.. har spilt den ene høyttaleren min ganske lenge med rød til svart. Merket at den spillte dårligere enn den som tydeligvis var koblet rett.
    Blir/er høyttaleren ødelagt? har byttet om nå og begge spiller ganske likt nå.
    Høyttalerene vil ikke ta skade. Men den ene vil spille utav fase. Ingen fare.

kanskje jeg skal hive opp et par bilder slik at jeg ikke kobler opp noe feil når jeg skal bridge/bruke effektforsterker?
    Ta ett bilde av baksiden på forsterkeren slik at vi kan se om du har mulighet til og koble til effektforsterker på onkyoen.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står forklart i manualen om du har den.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Nei, bruk kun Nad forsterkeren.
    Du har mulighet til og bruke 2 forsterkere. Men det oppstår som oftest mer problemer med det en det kommer godt utav det ;-)
    Problemer ? Kan jo godt hende dette er mye bedre hvis balansen er ok..

Hvertfall verdt et forsøk!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Problemer ? Kan jo godt hende dette er mye bedre hvis balansen er ok..

Hvertfall verdt et forsøk!
    Det tviler jeg sterkt på.
    Men ingen ting i veien for og prøve.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du har ikke pre-out

Jeg har selv denne gamle receiveren. Den har kun pre out til sub. Jeg er ingen expert, men trodde du måtte ha det for å kunne bruke effektforsterkere.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sitfly
    Jeg har selv denne gamle receiveren. Den har kun pre out til sub. Jeg er ingen expert, men trodde du måtte ha det for å kunne bruke effektforsterkere.
    Så lenge den har sub pre out og er uten delefrekvens og ikke i mono så går nok det fint..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •