Bruke stereoforsterker og surroundreceiver på samme høyttalere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Det jeg ikke har helt klart for meg er hvorfor man ønsker å velge en stereoforsterker i stedet for effektforsterker? Det finnes jo en drøss av disse på bruktmarkedet til en grei penge.

/S
    Hvis prosessorinngangen kun er en bypass til selve forsterkerendelen ser ikke jeg heller helt poenget med dette kontra koble via en effektforsterker. Man vil jo få mere igjen for pengene også hvis man bruker en effektforsterker?

Edit:
    Hvis man bruker forforsterkeren i den integrerte er saken selvsagt en annen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, skyt meg om jeg tar feil, men er ikke poenget her at man kobler sine 2-kanals-kilder til den integrerte forsterkeren eller en dedikert forforsterker med bypass ala NC2100 slik at disse ikke behøver å gå igjennom receiveren?

Receiveren kobles til prosessorinngangen slik at man får brukt fronthøyttalerene og effektdelen i en IA ved film/tv/flerkanalslyd.

Med kun en effektforsterker så vil jo signalet gå gjennom receiver og man må bruke denne til å switche mellom kildene.

Beste løsningen slik jeg ser det er jo en NC2100 + dedikert effektforsterker, men da blir jo prislappen litt høyere også i forhold til en integrert forsterker med prosessoringang.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i mitt tilfelle, og jeg er hverken kresen, eller har peiling, syns jeg,om ste nevner, at forforsterkeren i recieveren min, ikke er bra nok til musikk... eller analogt fra dvd(musikk-dvd f.eks.)... pr nå har jeg en Nad T754 og en Nad C372. når jeg kjører musikk analogt gjennom 372'n alene er det noe helt annet enn hvis jeg sender det analogt inn i recieveren og bare bruker effekten på 372'n.. :-)

jeg bryr meg mer om musikk enn om film, så T754 fungerer mer enn bra nok på film.. men da altså ikke bra nok til musikk...

og det er vel grunnen til at de som har en slik løsning har en slik løsning vil jeg tro... :-)

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ikke har helt klart for meg er hvorfor man ønsker å velge en stereoforsterker i stedet for effektforsterker? Det finnes jo en drøss av disse på bruktmarkedet til en grei penge.

/S
    Hvis man kun skal kjøre surround har vel ikke stereoforsterkeren noe for seg nei. Når man bruker bypass-funksjonen vil vel, hvis jeg har forstått det riktig, forsterkeren fungere som en effektforsterker. Når man switcher tilbake fra surround vil man ha en stereoforsterker for musikklytting i to kanaler. Hvis man kun har en effektforsterker vil surroundreceiveren fungere som forforsterker. Det må vel være det at folk mener at en stereo-forforsterker gjør jobben bedre enn en surroundreceiver som forforsterker som gjør at man velger en slik løsning? Samt at det er lett å switche mellom stereo- og surroundoppsett.

For min del valgte jeg NC2100 fordi jeg ikke har råd til et fullt surroundoppsett med en gang, så jeg prioriterer lyd i to kanaler først med utbyggingsmuligheter.

Står mye om NC2100 her: audiophile.no

Oversikt over forsterkere med prosessorinngang: audiophile.no

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg kun en eldre stereo-forsterker, men den har pre-inn. Men der er det jo en jumper. Hvordan skal man klare å benytte denne inngangen samtidig bruke forforsterker-delen på stereo-forsterkeren på cd-er uten å koble frem og tilbake? Greit nok, har man en veldig god stereoforsterker så virker prosjektet greit nok. Men hvis jeg skulle ha kjøpt alt fra bunnen av så tror jeg at jeg heller hadde lett etter en receiver som var duganes som pre og en god effektforsterker.

Men, det er da bare mitt forslag

/S

Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv koblet opp en "gammal" forsterker til en reciever for en kamerat.
    Nappet jumperene i hekken på den og satte en rca-velger imellom.
    I en posisjon står det forbindelse mellom pre-in/out som om jumperene var der, og i en annen posisjon på velgeren er det signal fra recieveren.
    Enkelt og greit...

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg kun en eldre stereo-forsterker, men den har pre-inn. Men der er det jo en jumper. Hvordan skal man klare å benytte denne inngangen samtidig bruke forforsterker-delen på stereo-forsterkeren på cd-er uten å koble frem og tilbake?
    Det tror jeg ikke går... XTZ A100 DII har sånne "jumpere" eller "byglinger" som svenskene kaller det.. Der må man flytte på jumperen avhengig om man vil bruke forforsterkerdelen i stereoforsterkeren eller om man vil la surroundreceiveren gjøre jobben... En smule tungvint dersom man bytter mye fram og tilbake

Edit:
    Sitat Opprinnelig postet av Dogge
    Jeg har selv koblet opp en "gammal" forsterker til en reciever for en kamerat.
    Nappet jumperene i hekken på den og satte en rca-velger imellom. I en posisjon står det forbindelse mellom pre-in/out som om jumperene var der, og i en annen posisjon på velgeren er det signal fra recieveren. Enkelt og greit...
    Er det en slags bryter man må bort å trykke på på denne rca-velgeren?

Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en slags bryter man må bort å trykke på på denne rca-velgeren?[/QUOTE]

Jepp...
    Eller en bryter man må bort og skru på er vel den enkleste og mest brukte versjonen.
    På Clas´en heter den Rca-veksler og koster 149,-
    Det er mulig å få til en sånn med fjernkontroll også, men da blir det straks litt dyrere.
    Uansett så fungerer den, og man slipper å koble om hele tiden...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •