Ulyd i høyttalerene når lampen i taket blir skrudd på

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ulyd i høyttalerene når lampen i taket blir skrudd på

Hallo
    Har akkurat fått meg nye fronthøyttalere og effektforsterker. Dette er B&W 683 og Lyngdorf SDA2175. Hadde først høyttalerene koblet rett til receiveren, siden jeg måtte vente litt lenger på effektforsterkeren, og merket da ingen problemer som ikke hadde med mangel på effekt å gjøre. Men etter å ha koblet opp med effektforsteren har jeg fått en ulyd hver gang jeg skrur på lyset i taket, lyden blir imidlertid borte når lysstoffrørene er ordentlig tent. Det er en knitrelyd som kan minne om den man får når man krøller sammen aluminiumsfolie. Har prøvd etter beste evne å passe på at signalkabler og strømkabler krysser hverandre med 90 grader. Er dette en feil med effektforsterkeren, eller er den rett og slett bare så følsom på hva som er koblet til på samme kurs?

Newcomer Kenneth_T sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -arg-
    Hallo
    Har akkurat fått meg nye fronthøyttalere og effektforsterker. Dette er B&W 683 og Lyngdorf SDA2175. Hadde først høyttalerene koblet rett til receiveren, siden jeg måtte vente litt lenger på effektforsterkeren, og merket da ingen problemer som ikke hadde med mangel på effekt å gjøre. Men etter å ha koblet opp med effektforsteren har jeg fått en ulyd hver gang jeg skrur på lyset i taket, lyden blir imidlertid borte når lysstoffrørene er ordentlig tent. Det er en knitrelyd som kan minne om den man får når man krøller sammen aluminiumsfolie. Har prøvd etter beste evne å passe på at signalkabler og strømkabler krysser hverandre med 90 grader. Er dette en feil med effektforsterkeren, eller er den rett og slett bare så følsom på hva som er koblet til på samme kurs?
    Hei!! Dette kommer nok av at reaktoren til lysstoffrøret lager støy på nettet når du tenner denne( eller disse ) Har du armaturer i stua altså?? Er det kanskje slike som er oppunder gardin brettene?

Mitt råd vil være å enten kople vekk disse, og satse på annen belysning, eller rett og slett legge frem en ny kurs til anlegget. Det siste er det sterkest anbefalte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor for tiden i en liten leilighet hvor stue og kjøkken går i et og lysstoffrørene er på kjøkkenet, så det er ikke mulig å fjerne støykilden på den måten. Syns bare det er litt rart at jeg ikke får denne støyen i de høyttalerene som er koblet til receiveren.

Newcomer Kenneth_T sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Dei aller fleste transientane blir som regel skapte i våre eigne lokale. Maskinar, frekvensomformarar og lysrør er døme på utstyr som gjev straumpulsar på nettet. Eit lysrør som blir sløkt, kan til dømes gje frå seg lysenergi i form av ein transient på opp til 3 000 V. Eit lynnedslag nær ein straumleidning kan gjev ein transient på opptil 6-10 KV."

Dette var noe jeg fant på nettet. Så jeg tror nok Armaturen er problemet ditt!! Du kan kanskje prøve å bytte tennere og rør i armaturen. Eller skifte til en annen type lyskilde (Dette er ikke dyrt, og du kan sikkert gjøre det selv)

At du ikke får støy når de er koplet til recieveren kan jeg tenke meg er at den rett og slett er bedre rustet mot støy fra nettet.. Håper du har fått litt hjelp

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også prøve å sette strømledningen til effektforsterkeren i ett ujordet støpsel/forgreiningskontakt. Dette måtte jeg gjøre med mine Oberon 6.1 (men jeg hadde konstant susing i diskanten).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å bytte til en annen lyskilde hadde ikke vært noe problem om det ikke var for at jeg leier for en kortere periode. Men det kan jo være en idè å bytte tenner ja.

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som mean69 sier, prøv uten jording på alt untat der hvor du har volumkontroll.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg strømfilter, den enkleste måten å få fri anlegg for sus og jordings støy....

Koster fra 200 og oppover til 2000, er som regel en skjøteledning eller kontakt som du setter i stikk kontakten og kobler inn anlegg til.......

Fåes garantert kjøpt på Hifiklubben, tror den koster litt der, fås kjøpt på nettet også...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -arg-
    Men det kan jo være en idè å bytte tenner ja.
    Og da fortrinnsvis til en elektronisk. ;-)

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme problemet som deg, jeg prøvde det meste som å legge ny kurs, støyfilter osv. men endte til slutt opp med en skilletransformator. Kun med den holdt anlegget kjeft når det skulle gjøre det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •