Cayin DP12 EX

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Cayin DP12 EX

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cayin DP12 EX

Sliter som f... med å konf forsterkeren til å fungere med fronter,center og sub sammen.Fronter og sub får jeg til....men centeren fungerer kun alene....Ikke verdens beste brukermanual ,noen som har peil på denne forsterkeren?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har samme forsterker som deg.
    Har du aktivisert alle høyttalerene som du bruker til small/large/no?
    Prøv å trykk på "auto" på fjernkontrollen, får å aktivisere auto decoding.
    Event trykk "test" på fjernkontrollen slik at du får testsignal til alle høyttaleren du har spesifisert/aktivisert.
    Regner med at du bruker optisk/coaxial kabel.
    Får du ikke lyd da så ville jeg ha sjekket om alt er koblet riktig.
    Er den importert?
    Gi meg gjerne en tilbakemelding om hvordan deg går så kan jeg se om det kan være andre muligheter hvis du ikke får det til.
    Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D Jea,funker nå,TAKK Klipsch og SVS er perfekt sammen:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra! Hva var det som var feilen?
    Vil tro en må veldig høyt opp i pris for å matche cayin i stereo.
    Har tenkt litt på å selge den pga de nye lydformatene, men har ombestemt meg så jeg kjøper heller enn bluray dvd spiller med innebygd dekoder med de nye lydformatene å kjører det analogt. Hører også mest på musikk.
    Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cayin

Gjorde bare som du beskrev,funket med en gang.Superfornøyd med forsterkeren jeg også....det er vel en grunn til at de sjelden er å få kjøpt brukt her,kjøpte min brukt for et år siden.Har ikke sett noen annonsert etter det.Irriterende med panelet som lyser opp så jævli...men men

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Du kan til en viss grad "dimme" lyset ved å trykke "light" på fjernkontrollen. Det er bare det blå opplyste lyset som blir borte da. Bedre det enn å ha det på. Synd det ikke er noen funksjon som dimmer lyset helt. Hadde en Cav A8M og den må jeg virkelig si lyste opp i et mørtk rom. Var så irriterende dette lyset samt potemeterene som svingte frem og tilbake at jeg ikke klarte å slå meg til ro med den. Så Cayin lyser opp lite i forhold til den i et mørkt rom. Hadde litt problemer med oppstarten med Cayin. Den tok automatsikringen i det jeg slo den på pga høy startstrøm, men monterte en tregere sikring så nå er problemmet borte. Går også an å montere softstart.
    Ser Cayin er å få importert til en relativt lav sum fra kina osv, men det er strengt tatt ikke å anbefale da det sitter bedre komponenter i den som selges i Norge, samt så slipper man problemmer med varmgang osv knyttet til kinamikk som ofte ikke er CE merket. Jeg har hatt min i ca 2-2.5 år og aldri hatt noe tull med min, kjøpt hos NAT.
    Har du Cayin modellen med svart metallplate rundt displayet? Den jeg har er helt sølv.
    Tror cayin drar det meste av høyttalere. Volumet skal ikke mye opp for å få liv i høyttalerene selv om dette er uten betydning.
    Jeg bruker en ekstern dac når jeg spiller musikk. Hva slags signalkilde bruker du?
    Litt synd at en ikke kan ha large center og small bakhøyttalere.
    Er storfornøyd med min jeg og, så en får håpe det kommer tilsvarende modell fra Cayin med de nye lydformatene og hdm innganger og utganger.
    Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilbert31
    Det er bra! Hva var det som var feilen?
    Vil tro en må veldig høyt opp i pris for å matche cayin i stereo.
    Har tenkt litt på å selge den pga de nye lydformatene, men har ombestemt meg så jeg kjøper heller enn bluray dvd spiller med innebygd dekoder med de nye lydformatene å kjører det analogt. Hører også mest på musikk.
    Mvh
    Hvordan kan du få nye lydformater (HD) analogt? Slikt jeg har oppfattet det har du kun to muligheter:
    1) Native overføring fra kilde til pre/pro eller reciever som dekoder signalene
    2) Dekoder i kilde, overføring som LPCM over HDMI (1.3?)

Tar jeg feil her?

En annen ting jeg lurer litt på i denne forbindelse. Det sies av mang en "ekspert" at det blir ett fett om man dekoder i kilde og sender digitalt (LPCM) til forsterker, eller om man dekoder på prosessor/forsterker nivå. En del eksperter synes å mene at det låter best når man dekoder hos mottaker, ikke i kilde. Sistnevnte overrasker meg ikke i det hele tatt.

Jeg har studert og jobbet med digitalteknikk i over 20 år, og tror nok fra et teorietisk ståsted sistnevnte har et poeng, fra et rent teknisk synspunkt. Men det forutsetter at jeg har forstått formatene rett, og det skal du ikke ta for sikkert.

Anyway, mitt poeng (som meget godt kan være galt) er som følger:

1) Dersom man dekoder lokalt overføres signalene som LPCM til forsterker. Dette er ukomprimert bitstream, uten noen form for feilkorrigering. Om en bit blir borte underveis, ja så er den borte for all tid, og den informasjonen kan aldri konverteres til analoge signaler (lyd). Altså risikerer man å miste detaljer. Er dette en reell risiko? Ja, for pokker! Bits blir borte over 1 meter topp kvalitet kabel, utvilsomt. De blir borte mellom enheter på en PCI-buss inne i en datamaskin, det er derfor man har kretser og systemer for feilkorrigering. Det finnes ingen som helst grunn til å tvile på at dette er riktig, all erfaring sier at datatap er reelt. Og her er et viktig poeng: Jo større datamengde, desto større risiko for tap. Det er derfor man alltid, uten unntak, har algoritmer for feilkorrigering når man overfører data, selv internt i datamaskiner. Såvidt meg bekjent finnes det overhodet ingen feilkorrigering i LPCM (men her kan jeg meget godt ta feil, lydformater er ikke mitt fagfelt).

2) Om man overfører de nye lydformatene native, i komprimert form, mellom kilde og prosessor oppnår man en del fordeler. For det første er datamengden betydelig redusert som følge av komprimering, slik at feilraten minsker tilsvarende reduksjonen i datamengde. Husk at komprimert i denne sammenheng betyr 100% lossless, altså nøyaktig samme kvalitet som originalen. Det er ingen grunn til å betvile at kvaliteten er 100% etter komprimering, det er et faktum. I data-verdenen er dette selvsagtheter. Som bevis på det kan man bare se på .zip filer, man bevarer samtlige data, selv om størrelsen på filen kan reduseres til halvparten. De som ikke aksepterer dette som faktum bør lese litt om teknologien bak, den har eksistert i mange, mange år, og er egentlig banal.
    Det andre man oppnår ved å sende dataene komprimert er at man får plass til tilleggsdata for feilsjekk og korrigering. Det vil si at man kan gjenskape tapte data på grunnlag av de som kom frem, i sanntid eller nær sanntid. Det er temmelig banale algoritmer benyttet i flere tiår (som f.eks. CRC) som sørger for dette. Hvilket i praksis vil si at tap av data (lydkvalitet) ikke spiller noen som helst rolle, de kan gjenskapes før de konverteres til lyd. Altså kan man få 100% kvalitet selv om man både komprimerer og mister data underveis. Dette er nødt til å være helt overlegent metoden med å dekode på kilden og sende ukomprimert, ukorrigert data til forsterker, som jeg personlig er meget skeptisk til.

Forutsetningen er selvsagt at de nye lydformatene benytter banal feilkorrigering, hvilket jeg ikke har kjennskap til. Men alt annet ville overraske meg i stor grad.

Og uansett står det faktum fast at feilraten ved komprimert overføring er lavere enn ved ukomprimert overføring. Altså er dekoding på mottaker nødt til å være bedre i teorien, så sant man benytter digital overføring. Dekoding på kilde før man overfører analogt til forsterker er en helt, helt annen diskusjon. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Var ikke meningen til å få deg til å skrive en avhandling om diverse måte å overføre hd lyden på. "Jeg" velger å kjøre hd signalene analogt fra en bluray spiller med innebygde dekoder, selv om jeg kanskje mister noe av informasjonen, tross at det ikke er den beste metoden å overføre hd lyden på så får jeg da i det minste overført den. Ser ingen grunn til å bytte den ut når jeg for det meste bruker den til å høre på musikk, noe jeg er storfornøyd med :-D
    Uansett så tror jeg det er bedre å kjøre det analogt kontra optisk/coax med de gamle lydformatene.
    Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilbert31
    Hei!

Var ikke meningen til å få deg til å skrive en avhandling om diverse måte å overføre hd lyden på. "Jeg" velger å kjøre hd signalene analogt fra en bluray spiller med innebygde dekoder, selv om jeg kanskje mister noe av informasjonen, tross at det ikke er den beste metoden å overføre hd lyden på så får jeg da i det minste overført den. Ser ingen grunn til å bytte den ut når jeg for det meste bruker den til å høre på musikk, noe jeg er storfornøyd med :-D
    Uansett så tror jeg det er bedre å kjøre det analogt kontra optisk/coax med de gamle lydformatene.
    Mvh
    Avhandlingen var ikke ment på deg spesifikt, det var bare noe apropos som jeg har grublet litt på i det siste. :-D

Mener du altså at du kan la spilleren din dekode HD signaler, konvertere de til analoge signaler og overføre lyden de på den måten? Det trodde jeg ikke var mulig, selv om det fungerer i teorien. Noe med kopiebeskyttelse og downmixing mener jeg å ha lest. Hva sier forsterkeren din at den mottar når du gjør det på denne måten?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sølv ja,med sort plate i front ja,fikk endelig Rc 64 til å funke,stooor lyd:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KjellA
    Avhandlingen var ikke ment på deg spesifikt, det var bare noe apropos som jeg har grublet litt på i det siste. :-D

Mener du altså at du kan la spilleren din dekode HD signaler, konvertere de til analoge signaler og overføre lyden de på den måten? Det trodde jeg ikke var mulig, selv om det fungerer i teorien. Noe med kopiebeskyttelse og downmixing mener jeg å ha lest. Hva sier forsterkeren din at den mottar når du gjør det på denne måten?

Hei igjen!

Jeg har tenkt til å kjøpe en bluray spiller med innebygde dekoder, for alle lydfomatene da det kommer. For så å la blurayspilleren stå for konverteringen, slik at det kjøres ukomprimert PCM fra de analoge utgangene og inn på multikanalers inngangen på Cayin. Vil vel da stå analog PCM e.l. Ukomprimert PCM. Må jo da ihvertfall ha 6 analoge kabler. Men jeg er enig som du skriver at ved å benytte seg av en receiver med de nye lydformatene så vil man sikkert få det beste resultatet. Men kjøper man en god bluray spiler av god kvalitet så tror jeg en vil oppleve en kvalitetforhøyelse av lyden selv ved å kjøre det analogt, kontra det å bruke optisk/coax overføring ved overføring av de"gamle" lydformatene.
    Men siden man skal lete lenge etter en forsterker av det kalibre til vanlig musikk, så ofrer jeg gjerne litt nedgradering av lyden i film siden det ikke blir så bra som en forsterker med disse dekodene innbygd osv.
    Har du foressten hørt på Cayin dp12ex noengang? Hvis du ikke har det så anbefaler jeg deg det dersom du er villig til å ofre litt nedgradering av lyden i film, men har musikk som første prioritet.
    Uansett så har jeg en Sony str-da7100es m/hdmi som jeg kan bruke med en Parasound effektforsterker dersom nedgraderingen er urovekkende stor, såfremt jeg ikke selger det.
    Mvh

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv tenkt til å kjøre analogt fra Blu-Ray til forsterker. Har prøvd å finne litt info om dette gir like god lyd som HDMI med dekoding i receiver. Panasonic BD50 kommer straks og dekoder allt internt. Den har sikkert helt ok D/A konverter så det er den jeg har sett meg ut. Tanker om dette? Vits med HD-lyd over analoge kabler? Jeg tror det men vil ha det bekreftet...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •