Reparere brent krets?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reparere brent krets?

Hei.
    Har en gammel forsterker av typen Technics SU-X101, som i lengre tid har trøblet litt. Noen ganger fungerer den, andre ganger vil den ikke gi lyd fra seg.
    I dag åpnet jeg den, og oppdaget at det er en krets eller 2 som er brent.

Er det mulig for meg å reparere dette selv med litt lodding? Hvordan gjør jeg det eventuelt?
    Eller må jeg bare kaste forsterkeren?

Forsterkeren fungerer finfint til små høyttalere, så vil nødig kaste den om det er mulig å reparere det.

Under er bilder av kretsen som er brent:

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør være enkelt å få til, så sant komponenten til loddepunktene fortsatt er intakt.
    For å få til noe varig, bør du først fjerne det gamle tinnet fra punktene. Her bør du bruke en loddelisse eller tinnsuger.
    Selv om loddepasta helst ikke skal brukes i elektronikksammenheng, ville jeg i dette tilfellet påført en liten klatt før du re-lodder punktene.
    Pastaen renser opp overflatene / loddebeina på komponenten, slik at tinnet flyter bedre for en fullgod lodding.
    Når du fjerner det gamle tinnet, så pass på at du ikke varmer loddestedene for mye / for lenge!
    Da risikerer du at kobberbanen løsner fra printkortet, og vanskeliggjør en reparasjon.
    Lykke til!

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter bildet og dømme ser det ikke ut som det har vært en kretsbane mellom de to brente punktene, men heller at komponenten har utviklet mye varme, og derfor laget svimerke på kretskortet.
    Komponenten på andre siden av de to punktene kan være i ferd med og ta kvelden, har du bilde av den andre siden?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok rett Raven.
    Jeg fikk tatt av front-lokket, og der så jeg at komponenten var nokså svartsvidd.. Den er definitivt defekt. :P

Hvor kan jeg få kjøpt en ny slik?

Kan ta bilde så snart jeg kommer meg hjem =)
    (fjernet den komponenten jeg. Løsnet lett, til og med uten å bruke loddebolt.)

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa har de det meste av elektriske komponeneter.
    Regner med det er en motstand som har stått der? I såfall er det bare og se på farkekoden på den og finne en erstattning.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok en motstand ja, uten at jeg er noe ekspert på området
    Uansett 99% sikker.

Tusen takk for link.
    Skal finne ut åssen det er, og bestille meg en, så får vi se om jeg klarer å lodde det på plass igjen ;P

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er en motstand, oppgir du alle fargene til Elfa, samt fysisk størrelse. Størrelsen er gjerne en indikasjon på hvor mye effekt den tåler. Husk at hvis den tidligere har stått hevet fra kortet (gjelder en del motstander som tåler høyere effekt enn vanlig), må du gjøre dette igjen.

Loddelisse kan du sikkert også kjøpe fra elfa. Du har sikkert ikke tinnsuger. Den presser du mot de gamle loddepunktene med loddebolten så tinnet blir "sugd" over på lissa.

Hva Scrooge mener med loddepasta og at det ikke brukes til elektronikk, vet jeg ikke. Loddepasta er loddetinn i pastaform og er det som brukes i elektronikkproduksjon. Det bruker man ikke loddebolt på, men varmluft. Egner seg ikke til slik jobb.

Tilbake til loddetinn:
    Før lodding brukes det gjerne fluss (flux) som renser og gjør at tinnet flyter lettere. Det fåes både i pasta- og flytende form. En del loddetinn har fluss i en kanal i midten slik at man ikke trenger å påføre det først (men det er ofte lettere med ekstra fluss). Punktet skal varmes med bolten før tråden stikkes borti. MEN IKKE OVERVARME (som nevnt). Ødelegger du banene i kortet eller ringen i hullene, har du et problem (vanskelig å reparere).

Brukes det fluss, bør det vaskes bort med sprit og Q-tips etter lodding.

Lykke til!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Hvis det er en motstand, oppgir du alle fargene til Elfa, samt fysisk størrelse. Størrelsen er gjerne en indikasjon på hvor mye effekt den tåler. Husk at hvis den tidligere har stått hevet fra kortet (gjelder en del motstander som tåler høyere effekt enn vanlig), må du gjøre dette igjen.
    Problemet er vel at det ofte kan være vanskelig å lese av fargekodene, om motstanden har vært for varm?
    I så fall er jo løsningen å måle den faktiske motstanden med et multimeter.

Loddelisse kan du sikkert også kjøpe fra elfa. Du har sikkert ikke tinnsuger. Den presser du mot de gamle loddepunktene med loddebolten så tinnet blir "sugd" over på lissa.
    Elfa har garantert en rimelig tinnsuger også, selv om loddelissa ofte kan gjøre en vel så god jobb. Om lissa "fuktes" med litt loddepasta før bruk, vil den fungere bedre. Bare som et tips. ;-)

Hva Scrooge mener med loddepasta og at det ikke brukes til elektronikk, vet jeg ikke. Loddepasta er loddetinn i pastaform og er det som brukes i elektronikkproduksjon. Det bruker man ikke loddebolt på, men varmluft. Egner seg ikke til slik jobb.
    Loddepasta kan jo bety så mangt. ;-) Loddepasta eller loddefett om man vil, er et svakt etsende og noe kraftigere flussmiddel enn det man gjerne finner i vanlig loddetinn, og som påføres før loddeprosessen startes.
    Ulempen med dette er nettopp det faktum at restene fra pastaen fortsatt er etsende, og på finere elektronikk bør man i alle fall passe på å rengjøre grundig!
    Ellers er det jo litt pussig at du ikke skjønner hva jeg mener med loddepasta, ettersom du i avsnittet nedenfor sier, sitat:
    Før lodding brukes det gjerne fluss (flux) som renser og gjør at tinnet flyter lettere. Det fåes både i pasta- og flytende form

Tilbake til loddetinn:
    Før lodding brukes det gjerne fluss (flux) som renser og gjør at tinnet flyter lettere. Det fåes både i pasta- og flytende form. En del loddetinn har fluss i en kanal i midten slik at man ikke trenger å påføre det først (men det er ofte lettere med ekstra fluss). Punktet skal varmes med bolten før tråden stikkes borti. MEN IKKE OVERVARME (som nevnt). Ødelegger du banene i kortet eller ringen i hullene, har du et problem (vanskelig å reparere).

Brukes det fluss, bør det vaskes bort med sprit og Q-tips etter lodding.

Lykke til!
    Ellers kan jeg jo henvise til en loddeguide jeg skrev for hw.no for noen år siden. Kanskje du finner ett og annet tips der også?
    GUIDE: Loddeguide - Hardware.no

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg regnet med at det var en flusspasta du mente.
    Meningen var ikke å være vanskelig, men å unngå misforståelser.

Loddepasta er for meg, og for proffprodusenter, bare en ting, og det er tinnkuler og fluss samlet i en pasta. Hvis noen bestiller det og påfører før lodding eller avlodding, vil antakelig det bli en overraskelse.

Ellers en fin guide du hadde der :-)

NB! Tenkte faktisk på slik pasta (med tinn) ved sammenlodding av de store flatene i guiden. Forvarme noe, påføre pasta, sette delene sammen og varme. Voila! ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt, da er vi jo i bunn og grunn enige! :-D

Beklager gjerne at jeg kanskje blandet begrepene litt, og samtidig må jeg jo erkjenne at "loddepasta" nok er en litt uheldig beskrivelse av flussmiddelet jeg tenkte på. Selv om den er i "pastaform".

Ved nærmere ettertanke kan jeg huske at jeg har brukt den egentlige loddepastaen, dvs den som består av tinnkuler og flussmiddel.
    Kan i farten ikke huske hva som ble forsøkt loddet, men erindrer at resultatet av en eller annen grunn ble mindre bra.

En slik pasta ville nok ha vært ypperlig for sammenlodding av vannblokkene i guiden, (takk for pene ord om den!), men sant og si hadde jeg den slett ikke i tankene da jeg skrev artikkelen.
    Men jeg skal ha pastaen i mente, neste gang jeg måtte få behov for den type lodding! ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •