Er receiver "viktigere" enn høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er receiver "viktigere" enn høyttalere?

Hei!

Spørsmålet kan virke dumt i seg selv, men det ligger noe bak det. Har planer om å spare opp til nytt utstyr som går opp til 50 000,- kr, men må da prioritere. Skal ha 5.1 surround anlegg.

Men er en "high-end" receiver med meget bra høyttalere, enn en "midle" receiver med kjempebra høyttalere?

Tenker ikke enten-eller situasjon her, men sånn generelt. Hva er tankene?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 50K får du tilsvarende anlegg som jeg har .
    Yamaha rxv 1800 Klipsch RF 82, RC 62, RS 42, Sony BDP 300, en god sub + litt kabel og en Panasonic PX 70 42" Pana PJ 900 og et 92" lerret
    Med dagens priser kan det hende du får med litt mer...
    Føler jeg er i mål med min stuekino, men det kommer mer HIFI :-D

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant problemstilling!

Jeg tenker sånn at høytalere er mer "varige" enn elektronikk. Har investert ca. 20k i et ok høytaleroppsett for noen år siden og har beholdt dette gjennom flere oppgraderinger av elektronikk.

Når det gjelder receivere, så går jo utviklingen videre hele tiden. Nå er det jo viktig med mange HDMI 1.3 innganger og gjerne 2 utganger (TV+projektor). Ellers så er jo romkorreksjons elektronikken viktig idag. Men når det gjelder vanlige 5.1 format som Dolby Digital, så er hver enkelt kanal ganske hardt komprimert og i seg selv antagelig en begrensning for lydkvaliteten. DTS er vel litt bedre når det gjelder komprimering, men de nye HD lydformatene er nok et stort fremskritt (uten at jeg har særlig erfaring selv).

Så dersom du også ønsker at receiver skal håndtere alle disse, så øker nok også prisen. Generelt vil jeg anbefale deg å ikke gå for topp-modellen, men heller hakket under. Topp-modeller har som regel marginale tekniske fordeler fremfor hakket under og til en høy merkost.

Vanskelig dette, har selv fundert på om det er riktig å kaste inn håndkledet og komplettere med en ok BD avspiller, men har bestem meg for å vente på at prisene synker og at de funker skikkelig med siste versjon av firmware.

Lykke til med anskaffelsene!

:-D

Newcomer morten2101 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med budsjett på 50.000 ville jeg valgt en middels god receiver,noe alla rxv1800 eller Denon 3808 om de kan kalles middels. Kjøpe en SVS sub til rudt 10-15k, samt noen Klipsch.

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SkyFly
    Hei!

Spørsmålet kan virke dumt i seg selv, men det ligger noe bak det. Har planer om å spare opp til nytt utstyr som går opp til 50 000,- kr, men må da prioritere. Skal ha 5.1 surround anlegg.

Men er en "high-end" receiver med meget bra høyttalere, enn en "midle" receiver med kjempebra høyttalere?

Tenker ikke enten-eller situasjon her, men sånn generelt. Hva er tankene?
    Det kommer jo egentlig helt an på hvilke høytallere du velger. Er egentlig ikke noe fasitt svar på det

Har du sett litt på klipsch? Det er jo forsåvidt noe av det gromeste du får i hjemmekinoen.

hva med dette oppsetet

onkyo tx-sr805 reciever

TonArt • Onkyo TX-SR805

klipsch rf-82 fronter

TonArt • Klipsch RF-82

klipsch rc-62 center

TonArt • Klipsch RC 62

klipsch rs-52 surroundhøytalere

parasound nc 2125 effektforsterker til frontene

TonArt • Parasound NC 2125

2 stk svs pb12-nsd

Welcome to L-Sound!

ser at du tenker på et 5.1 oppset. men hva med to subber, to små spiller som oftest bedre en en stor, å det er ofte lettere å få en gjevnere frekvensrespons

totalt kommer dette på ca 50k som er budsjetet ditt. Dersom du kjøper fult surroundsett og reciever på same sted burde du klare og prute det ned littegrann

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det er recivere som går først ut på dato..De som er nye i dag er gamle i morgen. Det begynner vel å hjelpe nå mtp. nye formater osv.
    Det neste vi ønsker oss er bedre Blue Ray spillere som er raskere enn dagens modeller ( for oss som ikke bruker HTPC :-? )
    Det som står seg best over tid er høytalere og rene effektforsterkere eller stereoutstyr som kan kombineres med et greit AV anlegg
    Skal man over på dedikerte løsninger med separate komponenter som prosessorer osv. så kommer du desverre ikke langt med 50K.......:evil:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skyfly, har du regnet med bilde i prisen ?ops: Det går litt fort i svingene...

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20k til høytalere (aner ikke hvilke...)
    15k til receiver (Pioneer LX70?)
    15k til bilde (46" LCD fra Sony eller plasma fra Panasonic?)

Kabler og dvd spiller har du fra før og bruke disse til du får råd til å oppgradere til en ok BD avspiller for 2 lapper til høsten. Sub kan du planlegge på sikt, etter at du har tunet lyden i det nye oppsett og ha noe å glede deg til!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si høytalere er viktigere enn forsterkeren. Ikke verdens beste forsterker kan få Cerwin Vega til å låte bra, men de fleste Hjemmekinorecievere greier å spille ok på høytalere i den prisklassen du ser på. Følg rådene til noen av gutta som posta før meg og kjøp deg noen Klipsch, 20-25K. Dernest kjøper du for eksempel Pioneer LX70, Onkyo 875, eller Yamaha RX-V3800, men jeg ville kansje aller helst venta litt og sett hva H/K har kommende, tror de slipper nye recievere hvert øyeblikk, og de høres ekstremt bra ut med Klipsch. Definitivt styr unna Sony TV`en han over meg anbefaler, Plasma fra Pana er MYE bedre. Eller klin til og kjøp deg projector!

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale en Yamaha Reciver, du får mye for litt mindre penger. altså, mye for lite. De er fine å se på, masse krefter og lette å forstå.

Edit: Selv om det kanskje ikke er beste match, så anbefaler jeg også de B&W som står over her

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt å gå for det settet amunds skriver i del 1, bare bytte ut IKON 7 med IKON 8. Og en Yamaha RX-V3800 eller -V1800.

Vil dette gi meg godlyd som de fleste vil si er skikkelig kinolyd, eller vil det fortsatt bli noe "dårlig" ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare å bestille demo på det i en HiFi-Klubben-butikk det, og avgjøre selv ;-)

spiller jo ingen rolle hva andre mener hvis du er fornøyd... ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •