Effektforsterkere og forforsterkere!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterkere og forforsterkere!

Er den noen der uten som kan forklare meg forskjellen på effektforsterkere og forforsterkere ??

Nedenfor ser du annlegget mitt. Kunne jeg brukt effektforsterkere eller forforsterkere for å forbedre lyden i hjemmekinoen min? Evt Sub?

På forhånd takk!

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forforsterkeren er den som behandler signalet fra f.eks dvd, cd, tuner,videospiller. Det er til den du kommer alle signalkildene. Siganlet blir forsterket opp her, pluss at det er også her du regulerer volumet.

Effektforsterkeren bare tar signalet fra forforsterkeren og forsterker det opp mange ganger for at det skal bli lyd i høyttalerne. :wink:
    Jo høyere signal fra forforsterkern (når du skrur opp volumet), jo høyere forsterkning. (les. høyere volum.)

Om jeg ikke husker helt feil er vel denon forsterkeren du har på enn 70watt rms i hver kanal?
    Det du kan gjøre er å skaffe deg en effektforsterker og koble den til fronthøyttalerne dine, slik at du får bedre kontroll på de. (dobbel 8" i de?)
    Du må ha pre out på forsterkeren din for å få koblet til en effektforsterker.
    Hvor stor forskjellen blir er vanskelig å si, men jeg vil tro at du vil få strammere bass og mere kontrollert lydbilde. Pluss at resten av høyttalerne dine får mere strømreserver da denon'n din slipper å dra fronthøyttalerne.

NAD 216 er kanskje et god alternativ om du skal kjøpe brukt. 2x125W RMS 8ohm. Får den til rundt 2500,-
    Evt så selger vel hi-fi klubben noen nye typer nå av nad.
    Mulig også en eller annen Rotel heller ikke er noe dårlig valg.

Hva synes du forresten anlegget ditt mangler? Eller er det bare et generel behov for å fornye? (kjenner til den :lol: )

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel pre out på avr1604 så vidt jeg husker.
    Så da kan du feks få tak i en effektforsterker som du bruker til å dra fronthøytalerne dine. Dette vil nok gi deg bedre fylde og avlaste reciveren mye.
    Sub gjør at du igjen kan sette frontene dine til medium eller smal og la subben med dens innebyggde forsterker ta seg av den krevne bassen. Noe som igjen letter arbeidsoppgaven til reciveren og igjen vil gi bedre lyd
    Så uansett om du utvider med effektforsterker eller sub så vil du nok løfte anlegget ett hakk opp

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare kommentere min egen rettskrivning.... gikk vist litt raskt i svingene der.... :roll:

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    1. Det du kan gjøre er å skaffe deg en effektforsterker og koble den til fronthøyttalerne dine, slik at du får bedre kontroll på de. (dobbel 8" i de?)

2. Du må ha pre out på forsterkeren din for å få koblet til en effektforsterker.

3. Hva synes du forresten anlegget ditt mangler? Eller er det bare et generel behov for å fornye? (kjenner til den :lol: )
    1. Er ikke 8" i de nei. Det er 8008 det. Sitter en diskant og 2x6,5" mellomtone.

2. Har allerede en sub som er koblet i pre out utgangen på denon'en. Kan jeg koble subben i effektforsterkeren?

3. Har formye penger for tiden Også synes jeg aldri jeg får stilt det inn riktig. Stoler ikke på mine egne ører. En dårlig egenskap spør du meg.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Carpo
    1. Er ikke 8" i de nei. Det er 8008 det. Sitter en diskant og 2x6,5" mellomtone.

2. Har allerede en sub som er koblet i pre out inngangen på denon'en. Kan jeg koble subben i effektforsterkeren?

3. Har formye penger for tiden Også synes jeg aldri jeg får stilt det inn riktig. Stoler ikke på mine egne ører. En dårlig egenskap spør du meg.
    Først litt enkel oppklaring: En forforsterker forsterker ikke så mye i det hele tatt. Tror navnet henger mye igjen fra platespillertiden da den inneholdt et RIAA-trinn med tilhørende forsterkning opp til linjenivå. Det er effektforsterkeren som tar seg av all krafttilførselen til høyttalerne. Så til spørsmålene dine:

1. Uansett så vil en effektforsterker til fronthøyttalerne avlaste den integrerte surroundforsterkeren din. Selv to 6 1/2-tommere er et membranareal det kan være greit å ha en effektforsterker for å kontrollere bedre. Edit: Ser på spesifikasjonene til AXS 8000 nå, og der står det faktisk at det er to 8-tommere. Er du sikker på at du ikke har sett feil...

2. Subwooferen har innebygget effektforsterker. Man kan ikke koble til en ny effektforsterker her.

3. Kan du forklare hva du ikke er fornøyd med? Hvis du har forsøkt mye, vil jeg tro at problemet ditt er romakustikken. Denne kan ofte bedres ved bedre plassering av høyttalerne, og spesielt subwooferen. Søk på romakustikk, dempning av rommet og plassering av subwoofer i forumet for å finne ut mer. Det kan også hende at AXS 8000 blir en litt for "rocka" høyttaler i forhold til resten. Den vil nok kunne farge lyden en del...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har bare sub pre-out så kommer du ikke så mye lengre med det forsterkeren du har. Sikker på at det ikke er pre-out for front,center og bak høyttalerne?

Hvis du har så mye penger til overs, hva med å kjøpe en nye surround forsterker? F.eks en større Denon.... AVR2803 er jo noen hakk opp.
    Eller en brukt HK AVR 7000 , koster vel brukt omtrent det samme som Denon AVR2803 ny, men er en del heftigere ettersom jeg har skjønt.
    Veier vel omtrent det dobbelte... hehe

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Hvis du har så mye penger til overs, hva med å kjøpe en nye surround forsterker? F.eks en større Denon.... AVR2803 er jo noen hakk opp.
    Har faktisk sett på den. Har veldig lyst på den i hvertfall. Har den pre out til front, center og bakhøytallere den da?

Oxo en ting til. Jeg sett front høytallerene mine på "small" i dag. Syntes det vart mye bedre lyd. Kan det stemme?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oxo en ting til. Jeg sett front høytallerene mine på "small" i dag. Syntes det vart mye bedre lyd. Kan det stemme?
    Ja, hvis effektdelen i forsterkeren din har slitt med å kontrollere de store 8-tommerne i AXS 8000, så vil Small-innstillingen sende bassen til subwooferen isteden, som har en effektforsterker som sikkert takler dette på en mer kontrollert måte. Det vil gi mer punch og balanse i lydbildet.

Jeg vil tro at du vil tjene på å bytte ut fronthøyttalerne dine (ASX 8000) med mer nøytrale høyttalere. Hvis du med senterhøyttalerangivelsen din mener Dali Suite C0.7, så ville jeg seriøst vurdert å oppgradere til Dali Suite 1.7 i front, så tror jeg npk lydbildet henger bedre sammen. ASX 8000 matcher neppe særlig godt en senter i Suite-serien...

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ja, hvis effektdelen i forsterkeren din har slitt med å kontrollere de store 8-tommerne i AXS 8000, så vil Small-innstillingen sende bassen til subwooferen isteden, som har en effektforsterker som sikkert takler dette på en mer kontrollert måte. Det vil gi mer punch og balanse i lydbildet.

Jeg vil tro at du vil tjene på å bytte ut fronthøyttalerne dine (ASX 8000) med mer nøytrale høyttalere. Hvis du med senterhøyttalerangivelsen din mener Dali Suite C0.7, så ville jeg seriøst vurdert å oppgradere til Dali Suite 1.7 i front, så tror jeg npk lydbildet henger bedre sammen. ASX 8000 matcher neppe særlig godt en senter i Suite-serien...
    ROFFE DU ER HELT PÅ VIDDA! AXS HAR IKKE 2 8 TOMMERE!!! DET ER 8008 DET! OG SENTERHØYTTALREN MIN ER IKKE SUITE!! DEN ER I SAMME SERIE SOM AXS 8000!!!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ROFFE DU ER HELT PÅ VIDDA! AXS HAR IKKE 2 8 TOMMERE!!! DET ER 8008 DET! OG SENTERHØYTTALREN MIN ER IKKE SUITE!! DEN ER I SAMME SERIE SOM AXS 8000!!!
    Ok, så er vi uenige her. Jeg skal ikke argumentere med deg om hva slags høyttalere du har, spesielt ikke i Receivere/forsterkere-forumet.

Hvis noen andre har kommentarer til matchen mellom Dali AXS 8000 og Dali SC-7 (som jeg ikke finner referanser til), så får de komme med det. Jeg har sagt mitt.

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så er vi uenige her. Jeg skal ikke argumentere med deg om hva slags høyttalere du har, spesielt ikke i Receivere/forsterkere-forumet.

Hvis noen andre har kommentarer til matchen mellom Dali AXS 8000 og Dali SC-7 (som jeg ikke finner referanser til), så får de komme med det. Jeg har sagt mitt.
    HÅPER DU SER FORSKJELL!!!!!!!!!!!!!!!!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipt fra Dali sin side:

Crossover Frequency : 3 kHz
    Sensitivity (2.83V/1m.) : 92 dB
    Nominal Impedance : 4 Ohm
    Maximum SPL : 113 dB
    Rec. Amplifier Power, 8 Ohm : 25 - 200 Watts
    High Frequency Driver :1½
    Low Frequency Drivers :2x8½
    Enclosure Type : Reflex, 48 Hz Tuning
    Placement : Floor
    Recommended Rear Wall Distance : 20 - 150 cm
    8 - 60 in
    Dimensions (HxWxD) : 115 x 23.7 x 37.7 cm
    45.3 x 9.3 x 14.8 in
    Weight (kg/lb) : 18/39.6

The top model of the AXS series is a regular power center equipped with two 8” woofer/midrange units and a 1” tweeter – of course featuring DALI’s unique, hand-assembled crossover network. Two bass reflex ports on the front panel move the considerable amounts of air that produce a spacious and tactile bass – while ensuring that AXS 8000 may be positioned flush against a wall. This 115 cm tall loudspeaker convinces through both appearance and sound – and it is an obvious choice if you demand power and dynamics.

Så har vi vel oppklart den saken... :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bryter mitt eget løfte om ikke å si mer, og innrømmer at den senteren ikke er Dali Suite C0.7. Men Dali har ikke såvidt jeg kan se laget noen senter som heter SC-7. Senteren i AXS-serien heter rett og slett Dali AXS Senter.

Poenget må jo være at du har lydmatch mellom frontene og senteren, og det har du jo. Fint å få oppklart det.

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bryter mitt eget løfte om ikke å si mer, og innrømmer at den senteren ikke er Dali Suite C0.7. Men Dali har ikke såvidt jeg kan se laget noen senter som heter SC-7. Senteren i AXS-serien heter rett og slett Dali AXS Senter.

Poenget må jo være at du har lydmatch mellom frontene og senteren, og det har du jo. Fint å få oppklart det.
    Hehe...
    Men det er ikke AXS center jeg har. Jeg finner den ikke igjen jeg heller. Men det står Dali SC-7 bakpå den! Men den minner veldig om Dali Blue C1000. Ser faktsik helt lik ut spør du meg....

Lagt til: http://home.worldonline.dk/isl24678/...hojttalere.htm

Her er den.... begynner å dra på årene denna oxo tror jeg...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SC-7 er en senter i Blå serien. Hadde den som var hakket mindre en gang SC-5. Så den er fra 1998 ca. Tror jeg da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali SC-7 er en gammel senter. Hørte vel ikke til noen egen serie, men ble mest brukt sammen med dalis eldre blå serier. Og ja AXS-8000 har 2x8".

Edit: Litt sent ute.

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali AXS har vist 2x8 tommere! :shock: :wink: :P 8)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Carpo: Det må da være kjekt å finne ut at man har mer enn man trodde... :P

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...jo da....
    Så lenge det er den vegen så skader det ikke... er forresten fra Otta.... Ser du er fra lillehammer Tom H. Kjøper du komponenter på Hifiklubben på lillehammer? Har kjøpt det meste av utstyret mitt der....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •