Dyr receiver i forhold til billig receiver + god stereoforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dyr receiver i forhold til billig receiver + god stereoforsterker

Hei

Skal kjøpe nytt anlegg til stua. Vil ha prioritet på kvaliteten på stereodelen, men samtidig ha mulighet for surround og hdmi-switching (for å unngå for mye kabelsøl opp til tv'n). Men bor i leilighet, så umulig å kjøre full guffe i surround.

Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe NAD T775, siden NAD etter det jeg har lest meg frem til nettopp fokuserer mere på stereolyden enn all verdens surround-leamikk.

Men da jeg stakk innom Oslo Hi-Fi Senter for å få alternative synspunkter i forhold til Hi-Fi Klubben (som har NAD), ble jeg anbefalt å vurdere et annet alternativ: en billig surroundreceiver med pre-out og hdmi pluss en god stereoforsterker. Da vil jeg kunne bruke stereoforsterkeren til å høre på musikk, og til ekstra kraft på fronthøytalerene ved film.

Så da ser alternativene ut slik:

1. Dyr receiver:
    NAD T775, kr 18000
    Hjemmekino - receiver | Hi-Fi Klubben: NAD T775 Hjemmekinoreceiver

2. Billig receiver + god stereoforsterker:
    Denon AVR-1908, kr 5000
    Hjemmekino - receiver | Hi-Fi Klubben: DENON AVR-1908 Hjemmekinoreceiver
    +
    Densen B-110, kr 11000
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30

AVR-1908 er etter det jeg ser den billigste Denon som har pre-out. Begge receiverene har Audyssey Multi EQ. Denon kun 2 hdmi-innganger mot NAD sine 4, men det overlever jeg. B-110 kan vistnok utvides med ekstrakort som gir støtte for 7.1-inn, uviss pris, men jeg tror nok jeg klarer meg med kun å koble opp mot fronthøyttalerene, siden jeg som sagt bor i leilighet og ikke kan riste istykker naboen.

Er det noen som har erfaring med denne eller tilsvarende løsninger? Noe som taler mye for eller imot den ene eller andre løsningen?

Fronthøyttalere blir vel Dali, B&W eller AudioVector, med tilhørende senterhøyttaler. Bakhøyttalere blir vel B&W M-1, og foreløbig ikke noen sub (får vente til jeg får enebolig eller leilighet med mere lyddemping).

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner jeg ikke Densen forsterkeren du linker til så godt, men har den prosessor-inngang er dette helt klart en bedre løsning om prioriteten ligger på stereo og du samtidig ønsker tilgang på surround.
    Jeg ville likevel vurdert å bytte Denon receiveren i en Yamaha RX-V863. Denne har noe høyere veiledende pris, men du får som regel litt avslag om du tar en tlf til Lsound eller Hifihuset i Bærum.
    Om du likevel ønsker å gå for kun en boks i stua er Arcam helt klart det beste alternativet når det gjelder å prioritere stereo. AVR350 er en veldig god receiver og super i to kanaler.

Her er en link til en oversikt over endel 2-kanals forsterkere med prosessorinngang:

audiophile.no
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv er jeg strålende fornøyd med Yamaha Rxv661, synes den har mer enn nok strømkraft jeg.. Har kanskje jeg lettdrevne høytalere også da....
    Dynavoice M65, F6 og Cerwin Vega....

Kjører de biampet og det fungerer perfekt..

Så er ganske sikker på at Rxv863 vil være mer enn nok for deg, disse er musikalske som bare det.. Disse har også Pre-out
    Du kan jo bare lese testene til Hjemmekino og lydogbilde hva gjelder Rxv661,
    rxv663 og rxv683.
    Et mer premiert og lovprist receivermerke skal du se lenge etter.

Denon 1908 ville jeg ikke valgt om jeg var deg, Pre outen her er bare et alibi for å gi ut en strømsvak forsterker. Ingen Denon med nummer under 2000 er noe bra for vanlig bruk med gulvhøytalere...... da skal høytalerne være lette som fjør isåfall.

Spørsmålet må vel bli, hva slags høytalere skal du koble til?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Denon 1908 jeg ikke valgt om jeg var deg, Pre outen her er bare et alibi for å gi ut en strømsvak forsterker.
    Hei. Skjønner. Men tipset jeg fikk i butikken var å finne en billig receiver som hadde det jeg trengte av tekniske finesser (hdmi, audyssey osv). Siden hovedlyden på fronthøyttalerene vil gå igjennom ekstern forsterker via pre-out, så var det ikke så farlig med å ha mye futt. Det som vil bli gjort at receiveren er senterhøyttaler og bakhøyttalere, og der trengs det kanskje ikke så mye trøkk? Eller er det feil tankegang?
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Spørsmålet må vel bli, hva slags høytalere skal du koble til?
    Der er jeg ganske åpen. Hovedgreia er at de må tilpasses den receiver/forsterker-løsningen jeg velger slik at de høres bra ut sammens, samt at de har en vettug stue-størrelse. Men er i utgangspunktet ute etter noe som ikke koster mere enn 20k for frontsettet.

Mulige kandidater: Dali Ikon 6, Dali Mentor 5, Dali Mentor 6, B&W DM683, B&W CM7, Audio Physic Spark 5, AudioVector S3, AudioVector S3 Super.

Som du ser et godt sprik siden jeg må først høre hva som er "bra nok" :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Om du likevel ønsker å gå for kun en boks i stua er Arcam helt klart det beste alternativet når det gjelder å prioritere stereo. AVR350 er en veldig god receiver og super i to kanaler.
    Men den har etter det jeg leser ikke Auydssey, noe som etter det jeg forstår er veldig kjekt å ha på en surround-receiver?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne prisklassen kan du like gjerne vurdere en Onkyo 905 og biampe frontene så lenge du begrenser deg til et 5.1 oppsett. Da får du utmerket videoprosessering (reon) og dobbel HDMI ut med på kjøpet.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe som forrige innleggsholder at en 905 vil gjøre susen, de boksene spiller musikk meget bra og slett ikke sløve på film. Masse krefter får du og med i pakken. (Eventuelt 805/875 i rimeligere klasse)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rsin
    Men den har etter det jeg leser ikke Auydssey, noe som etter det jeg forstår er veldig kjekt å ha på en surround-receiver?
    Ja det stemmer at denne ikke har automatisk romkorreksjon. De forskjellige produsentene bruker forskjellige korreksjoner. Denon bruker Auydssey, Yamaha bruker YPAO, Pioneer bruker MCACC o.s.v.
    Forskjellige navn, men alle gjør i prinsippet det samme.

Jeg er enig i at Onkyo 875 eller 905 kan være et alternativ her, men det kommer litt an på hvor mye vekt du legger på 2-kanals kvaliteten. Disse receiverene er veldig gode i stereo, men kommer ikke helt opp mot en integrert med prosessor inngang som f.eks Hegel H200, Bladelius Tyr o.l
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Skjønner. Men tipset jeg fikk i butikken var å finne en billig receiver som hadde det jeg trengte av tekniske finesser (hdmi, audyssey osv). Siden hovedlyden på fronthøyttalerene vil gå igjennom ekstern forsterker via pre-out, så var det ikke så farlig med å ha mye futt. Det som vil bli gjort at receiveren er senterhøyttaler og bakhøyttalere, og der trengs det kanskje ikke så mye trøkk? Eller er det feil tankegang?

Mulige kandidater: Dali Ikon 6, Dali Mentor 5, Dali Mentor 6, B&W DM683, B&W CM7, Audio Physic Spark 5, AudioVector S3, AudioVector S3 Super.

Som du ser et godt sprik siden jeg må først høre hva som er "bra nok" :-)
    Danke

Jeg synes det er litt feil tankegang, iallefall i forhold til 1908. Som må sies å være en unødvendig billigløsning for deg som skal koste på så mye bra ellers.
    Les bare tråden til han som prøver å selge Denon1907 pga at den ikke klarer å drive Bw senteren og sidehøytalerne.........

Bw og dali er ekstremt tungdrevne, så selvom du bruker effekt så trenger du "nok" kraft til surroundht, iallefall for å være sikker på at du blir fornøyd.
    Råder deg sterkt til å titte på Yamaha661,663,683 isteden sammen med HK og Onkyo i respektive klasser.
    Kalibreringen de har er stort sett den samme, Audyssey har kanskje et lite fortrinn men det er lite merkbart. Som regel må du alltid finjustere litt på størrelse, subwoofer allikevel. De nye versjonene til Yamaha, Pioneer og Onkyo har dessuten forbedret romkalibrering, Yamahas YPMAO er ned til desimeteren nå som er helt på høyde med Audyssey.

Har du vært innom Hificenteret så burde det være en plikt å sjekke ut den nye HK modellen og Pioneer også.
    HK modellen gir oppskalering, og Pioneer har nesten alt av kodekser....
    HK gir mye watt iforhold til papiret.... jfr NAD og HKwatt.

Iallefall alt på markedet er bedre enn Denon1908, særlig for deg som vurderer strømkrevende høytalere som Dali og BW, dessuten koster det jo ikke særlig mer enn Denon1908 heller? Bare pass på at du matcher høytalerne.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan velge Denon1908, men da må du samtidig regne ut hvor store surround høytalerne skal være.

Dette betyr at du da må velge senter og sidehøytalere som er så beskjedne i strømforbruk at den klarer det, dersom du velger Bw eller Dali så bør du velge ganske små høytalere, eventuelt gå for et annet ht merke.
    Frontene kan du jo sannsyneligvis velge hvor store du vil siden Stereoen bærer dette.

Hva med at du velger ut hvilke høytalere du skal ha før du kjøper og så finner stereoforsterker og receiver som kan klare dette?

Da kunne jo det blitt en tråd også feks

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler ikke bare om trykk og krefter, men også om prossesering. Denon har en litt layd-back spillestil som etter min mening blir litt kjedelig. Yamaha spiller med mye mer futt og fart. Dette kommer også frem i diverse tester hvor disse blir sammenlignet. Jeg synes også kanalseperasjonen er mye bedre på Yamaha sine receivere.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med forslaget om Onkyo, men, vil bare påpeke denne muligheten om du virkelig vil ha stereo som første prioritet.
    audiophile.no
    http://www.avforum.no/forum/receiver...orinngang.html
    Du trenger prosessor inngang om du vil den integrerte stereo forsterker skal drive dine fronter.
    Det å bruke pre out fra en surround receiver er jeg desverre ikke så lun på, men der er mange ulike erfaringer, avhengig av receiver.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •