CAV A-12 Testing/forandring

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CAV A-12 Testing/forandring

For den som snublet over denne tråden og som vurderer å kjøpe seg en:
    FRARÅDES, DET ER BORTKASTEDE PENGER.
    Det finnes mange alternativer som er LANGT bedre til en billigere penge.

Ellers så er dette tråden hvor Cav a-12 blir testet, forandret på og til slutt en helt annen forsterker.
    Etter å for noen år siden hørt, og lest omtalen om CAV A-10 så kom det nå en A-12 i hus.
    Dette skal være den "oppgraderte" versjonen av A-10, nå med 4 rør i inngangen kontra 2 som den gamle hadde.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat handla en slik en selv, venter på postmann pat nå.
    Lurer også på om det er noen som har testet denne over tid?

Ellers er det vel CAV A-12 forsterkeren heter, hvis jeg ikke tar helt feil. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett denne på netthandelen i det siste, men veldig lite info om den online. Blir spennende å se deres erfaringer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å teste denne selv. Har ikke store forhåpninger, men man kan jo bli positivt overasket.

Dem går for snaue 7k ink. frakt på netthandelen, mot 17k hos komplett.no og div andre webshopper. Skal teste den mot noen forskjellige høyttalere så kommer en kort review fra meg i allefall.

Er den ikke verdt penga går den med første postbil tilbake til sørlandet ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

cav a8m

Hei, kjøpte meg en cav, egentlig pga at jeg liker designet, men det hadde jo også vært greit om den virket. Har sett andre også har brumming, og det stemmer med min. Har noe fått svar, repparet dette? Liker forsterkeren, men jeg betaler ikke penger for en forsterker som brummer.
    Tror jeg sender den i retur, håper ikke leverandøren i Norge er konk, de har solgt mange nå med samme feil. Noen som har peiling?
    :-(

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå hadde jeg det som nærmest må kalles Pilsens-Testpanel på besøk i går kveld.
    Karane på lytting over en hel del øl...
    Koblet opp til mine noe avslørende B/G båndelementer, Vincent cd-s3 og med Van Den Hul kabler i alle retninger ble det intet annet enn skryt.
    Med både kryping bak stereobenken og lytting etter ulyder både fra forsterker og i høyttalere.
    På normalt "talevolum" målte jeg den til å bruke kun 68w, noe som kan kalles akseptabelt. (Mine 2 andre forsterkere bruker ca.200w)
    Først etter rundt en halv time er den verdt å lytte noe særlig på, da den tydeligvis trenger noe oppvarmingstid.
    Når det gjelder varme så er det nesten ikke noe form for temperatur i det hele med normal drift.
    Vi prøvde ikke å rive vegger med den i går, dette kan vi heller gjøre når titommerene skal kobles opp til den.
    Vi får heller kjenne etter varmeutvikling da...
    Det eneste negative som ble kommet frem til i går var at den er litt for rask på volumkontrollen, og at det da er noe vanskelig å treffe det helt riktige volum på første forsøk.
    Ellers så kan jeg fortelle at forsterkeren er såpass "god" at jeg nå klarer å skjønne teksten når jeg spiller en plate med Bjørk.
    Hele testpanelet var enig i dette, og lattermildt så ble dette nok en standard å lytte etter...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder?

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn... Etter snart en ukes kontinuerlig drift så måtte jeg demontere litt. (Ikke alt som overlever SÅ lenge montert her i huset...)
    Bare egentlig for å se, men da jeg såg at det var 6n1 rør inni der så byttet jeg dem med det samme.
    Hadde 4 Svetlana 6n1p (ikke noe fancy) liggende på lur, og alt er vel bedre enn de kinesiske orginalrørene.
    Ellers så ser det om ikke annet ryddig velbygget ut inni der, det ligger en STOR trafo med noe som ser ut for å være en kobberskjerm og den har en bank på 60000 uF. (Kunne vel ha vært mer i forhold til mye annet i samme størrelse.)
    Hvorfor de der rare alu-ringene var rundt rørene vet jeg ikke, men se SÅG da pen ut...
    Jeg åpnet ikke "kjelleren" på forsterkeren i denne omgang, dette blir neste prosjekt.
    Det har ikke blitt tid til så mye lytting eller måling denne uken, men det er i skrivende stund en helt annen forsterker enn hva som ble koblet opp for en uke siden.
    Når det gjelder støy og dur, så durer det litt fra trafoen når jeg måler over 230v fra nettet. (Stor mulighet for at denne kinesesen også har en 220v trafo og ikke 230v som vi normalt sett bør ha???)
    Fra høyttalerene er det nå et lite snev av dur i bassmellomtonen, men ikke noe form for sus eller annen støy.
    Jeg har ikke prøvd andre komponenter sammen med forsterkeren enda, men slik den nå er oppkoblet så spiller den bedre enn andre kinesere som har vært på besøk her.
    Den spiller kontrollert og detaljert som om den var langt dyrere enn den er.
    Om den vil kunne måle seg med Abrahamsen som den skal testes imot, i en annen tråd?
    Helt klart, men på sin egen måte.
    Her er det tross alt en helt annen forsterkertype, og med rørene i inngangen så blir det en helt annen klang også.
    Forsterkeren spiller nå med en varm søtlig klang, med åpen topp og total kontroll i bassen.
    Tok et par bilder også, får se om jeg får lagt dem inn etterhvert.
    Fortsettelse følger....

Edit: Etter innbrenning har Svetlana 6n1p rørene vist seg å være FOR spiss i diskanten etter mine ører, så kinarørene blir satt på plass igjen og jakten på noen bedre fortsetter.
    Mulig et par ecc85???

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dogge
    Tok et par bilder også, får se om jeg får lagt dem inn etterhvert.

Legg noen bilder inn her også da..

http://avforum.no/forum/generelt-aud...produkter.html
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pass på!!!

Lineutgangene er IKKE volumkontrollert!
    Dette gjelder både rca og xlr utgangene.
    Med andre ord så går det ikke an å hverken koble sub eller effektforsterker til denne forsterkeren, slik jeg ser det nå.
    Som effektforsterker har den derimot gode egenskaper.
    Koblet en liten pre til line-in, og det virker da som om rørene ikke er aktive.
    Skal ikke si dette med sikkerhet, men det hørtes ihvertfall sånn ut.
    På line-in er derimot volumkontrollen aktiv, (noe den ikke trenger å være) men det er da lett å slille opp volumet sånn passelig og likevel bruke den som en effektforsterker.

Update 1/6-08:
    Ser ingen grunn til å vekke denne tråden nå, men kan fortelle litt likevel...
    Jeg har nå prøvd ut og lekt meg en hel del, i en hel måned med denne forsterkeren.
    Den har nå et snev av dur i høyre kanal, og trafoen som det står silent på er alt annet enn stille.
    Det er ingen forskjell på støyen med eller uten jord, så det er mulig den ikke er jordet.
    Selvsagt ikke jordet, ser at stikket i hekken på den mangler jordingskontakten.
    Prøver med kabel fra jord til chassis for å prøve.
    Jeg har også testet med en skilletrafo for å se om denne gjør noe, men ingen endring her heller.
    Med musikk på så høres ikke noe av duren, men det må da gå an å slippe slik unødvendig støy?
    Jeg vurderer nå en total demontering for å se om det er mulig å få en bedre forsterker av dette uten de altfor store utleggene.
    På grunn av et solid chassis og en enkel modulsammensetning, så er ihvertfall forsterkeren et godt utgangspunkt til et prosjekt.
    Vi får bare se hva som skjer etterhvert...

Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Dogge.

Hvis du gjør en total demontering for å se om det er mulig å få en bedre forsterker av dette uten de altfor store utleggene, så si ifra hva du finner ut av. Det er av stor interesse for cav-eiere

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett at det er gått en del av dem på netthandelen i det siste, men det er ikke sikkert alle vil skru og prøve like mye som meg.
    Såpass billig som de nå går på netthandelen så er likevel enhver bruktpris spolert, og da er vel ikke tapet fullt så stort om den ryker.
    Den er jo likevel for god til å selge for et par tusen, selv om de gjerne vil dukke opp på bruktmarkedet temmelig billig.
    Om det er av interesse så kan jeg vel likevel fortelle hva jeg finner ut.
    Men det er da fritt frem for andre å legge inn litt info og sine egne erfaringer om denne dureklossen også...
    Til nå så må jeg si at den faktisk har hatt best lyd spillende med min lille Embla Erato som pre, noe som såg ut som Daniel og Goliat i samarbeid.

Endringer 7/6:
    Forsterkeren er nå ordentlig jordet, men durer likevel en del fra trafo, så det er mulig jeg kommer til å prøve et trafobytte med tiden.

Rør jeg har prøvd:
    -Kinarør 6N1, (både orginale og andre jeg har hatt liggende) tullete greier som til ikke burde stått i denne forsterkeren. En tendens til noe sporadisk høyfrekvent "ringling" og som etter en del timer lytting etter min mening blir noe platt og kjedelig.
    -Svetlana 6N1p, gode rør med fin mellomtone og bass, men til mine diskanter ble de noe spiss og masete.
    -Electro Harmonix 6922, første godrørene må jeg si. Langt mer musikalske rør enn de andre rørene, men etter min mening litt slapp i bassen på denne forsterkeren.
    -JAN Philips 6922, hørt mye rart om de her rørene men måtte prøve. Detaljer på et nytt nivå, et langt roligere lydbilde men alt annet enn kjedelig. Her kom det overraskelser hele veien, til tross for det mest "sofistikerte" lydbildet av alle rørene jeg har prøvd.
    -RFT Ecc85 (nos), et helt annet rør enn de andre, ja jeg vet det... Og en helt annen forsterker også. Dette er rørene jeg kommer til å beholde her, tror jeg. Nå kom det langt mer punch i bassen, kjempedetaljer i hele frekvensområdet og en langt mer "stille" forsterker. Dette var oppgraderingen som fikk en kineser til å låte som en amerikaner.

Nå når jeg mener at jeg har funnet det som er "min" type sound i denne forsterkeren, så er det bare å finne ut hvordan den kan bli durefri og fortsette derfra.
    Det har også blitt diskutert her hvordan den kan få seg et litt mindre glorete utseende.
    Jeg har ikke denne som min daglige forsterker, da jeg har noen par å velge mellom, men etterhvert så kan det jo hende jeg må rydde plass for å ha den stående en annen plass enn på gulvet foran benken...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra noen gidder å teste ut denne forsterkeren! Det virker jo som en bra forsterker som ikke er helt ferdig utviklet synes jeg.. På mitt oppsett stemmer det ikke helt ihvertfall, diskanten er sinnsykt skrikende. Men så er alt utstyret jeg bruker nytt så det kan hende det må spilles inn litt mer før jeg kan bedømme det. Men kraft er det hvertfall nok av virker det som!:twisted:

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjeltring
    Det virker jo som en bra forsterker som ikke er helt ferdig utviklet synes jeg..
    Ikke ferdigutviklet, eller i mine øyne ikke ordentlig forseggjort, som med mye annet kinesisk.

Krefter er det nok av ja, og fæle diskantlyder er lett å forandre med rørene.
    Såpass billig som de nå har gått på netthandelen, så er nye rør en billig investering uansett.
    Om trafoen må byttes så kan det lett bli noe dyrere, men sikkert ikke verre enn at det er løselig.
    Nå er min kommet på arbeidsbordet, og blir vel demontert en av dagene.
    Om den blir montert igjen som samme forsterker vet jeg ikke enda, dette vil tiden vise.
    For alt jeg vet nå så han den like godt ende opp som effektforsterker.

18/6:
    Vekker ikke denne tråden i dag heller.
    Forsterkeren min er nå temmelig demontert.
    Skjønner virkelig ikke hvorfor det er smørt en kontaktlim-lignende substans på alt av kontakter og skruer/mutre inni der.
    Brukte en evighet bare på å få dem av uten å ødelegge noe.
    MEN.... Trafoen er noe dritt... Egentlig som forventet.
    Under den fine kobberskjermen så ser det ut som om den er laget av papir og dårlig tape.
    Den er også årsaken til at det lukter så rart av forsterkeren. (Merkelig lim-lukt.)
    Har sendt en forespørsel til Noratel om det er mulig å få laget en, dette kunne de og innen kort tid så vet jeg mer om hva vi ender opp med.
    Prisen på denne ble ikke på mer enn 2109,- noe som er litt mindre enn forventet og ikke verre enn at de fleste med interessen og litt kunnskaper også kan kjøpe seg en.
    Regnet med et utlegg på noen par tusen for en spesialbygget audio-ringkjerne trafo, men dette kan jeg leve med da denne blir av en helt annen kvalitet enn den dritten jeg har plukket ut av forsterkeren.
    Må nok sikkert lage en form for brakett til innfestling an ny trafo, da gjerne med åpning ned til "kjelleren" i forsterkeren.
    Dette finner jeg først ut når jeg vet målene på ny trafo.
    Legger inn spec. på orginalen her også, om noen skulle trenge den:

Guangzhou Xinning Electronic Co. LTD
    LVD040154 R-600-XXX (A12-R) Date: 07-12

I/P AC 220V 50Hz RED RED (Her burde det vel stått 240v...)
    O/P AC 240V /0,05A GRE GRE
    O/P AC 14,5V /1A YEL RED
    O/P AC 14,5V /1A YEL RED
    O/P AC 52Vx2 /6A YEL BLA YEL
    O/P AC 18,5x2 /2A GRE BLA GRE

Inntil videre så er dette et ganske nedprioritert prosjekt, men det hadde da vært litt gøy å fått en god forsterker til slutt av denne svære delehaugen...
    Fungerer det med ny trafo, så er det vel lyttene som blir byttet ut, og deretter potmeteret.
    Om da jeg har en forsterker som låter tilfredstillende, så lager jeg en noe mindre glorete front uten det runde "øyet" og med heller noen nøytrale dioder i front, tror jeg.
    Vi får bare vente og se hvor vi ender opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Jeg fikk min Cav A-12 i dag, handlet på Netthandel.no....Men det viste seg at den ene høyttalerutgangen var defekt.. Er mitt første kjøp på netthandel, måtte teste det ut, fikk den for 5200 kr...så nå for jeg se hvordan reklamasjonen fungerer hos netthandel.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å se hvordan den nye trafoen din låter ja. Jeg bestilte meg noen rør på ebay selv nå, nesten gratis :-D

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjeltring
    Jeg bestilte meg noen rør på ebay selv nå, nesten gratis :-D
    Bare vær obs på at det er noe lunde like verdier på rørene du setter inn, da det virker som om gløderen er koblet i serie på 2 og 2 av rørene.
    Om det er for store forskjeller vil det ene lyse sterkere enn det andre, og da også ryke fortere.
    På min var det såpass store forskjeller på orginalrørene at jeg måtte bytte litt rundt på rørene for å få like verdier på hver av kanalene.
    Jeg har ikke prøvd å justere på dette enda, men det kommer vel etterhvert det også.
    Måleutstyret for slikt har jeg allerede, men nå er det ny trafo først...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    disse kjøleribbene som sitter utenpå rørene, er det bare å røske de løs eller må jeg under og skru?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Du må skru på øvre del av pinnen fra ovansiden, er satt i sammen i flere etasjer på en måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke helt om jeg forstår hva du mener.. Må jeg skru av alle komponentene som sitter i kjøleribba osv?

edit: ja jeg er dum, var oversiden på kjøleribba såklart

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •