CAV A-12 Testing/forandring - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du skrur av øverste gullfargede "mutre" i toppen først, trekker av øverste alu-ring skrur av de neste osv. Ganske enkelt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at 200kr kunne gjøre så mye forskjell hadde jeg ikke håpt på engang, det var som natt og dag det spiller meget bra her nå men jeg venter på bedre saker(monoblokker og pre-amp) i posten nå!

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjeltring
    monoblokker og pre-amp i posten nå!
    Får ikke håpe for din del at det er flere kinesere, hahaha...
    Det er vel det beste å sette den til siden til fordel for noe annet, ja.
    Jeg har selv min bare på gøy, da jeg har sett at den faktisk kan ha litt potensiale bare de riktige delene kommer på plass.

30/6:
    Nå har Noratel latt meg vente noen uker på den nye trafoen, noe som har satt meg temmelig fast på den delen av prosjektet.
    Jeg har likevel fått gjort noe.
    Potmeteret som er av typen motorisert Alps 10k har jeg funnet ut at bare demper 80dB, og blir derfor byttet ut med 50 eller 100k ohm versjonen som er helt lik men som demper 90 og 100dB om jeg ikke husker feil.
    Begge er bestillt, bare for å ha gjort det.
    Etter å ha funnet ut at transistorene ser ut for å være ekte, så blir de værende som de er, bare med varmeledende pasta på baksiden kontra vaselin og hardplast som er der orginalt.
    Kondensatorer vil derimot bli byttet ut i stor skala.
    Etter å ha funnet nærmest latterlige verdier på et par av de mindre lyttene så bytter jeg like godt hele hjengen.
    Dette er det "lille" ekstra som gjorde prosjektet mitt dyrt.
    Bare i kvalitetskondensatorer har jeg nå handlet for over 5000,-
    Helt idiotisk, joda jeg vet det...
    Men jeg bestemte meg for at denne forsterkeren aldri vil komme tilbake som hva den var, og når jeg først baler med det, så han jeg vel like godt gjøre det skikkelig.
    Om det er mulig å få forsterkeren litt lavere etterhvert så er det stor sjanse for at dette også blir gjort.
    Ny frontplate er under planlegging, men ikke laget før jeg vet hvordan forsterkeren til slutt skal bli.
    Akkurat nå så er den fullstendig demontert for lettest mulig å få trafoen på plass og festet denne uten å skade den eller noen andre komponenter.

7/7:
    Har begynt å montere litt, samt rengjøre en hel del.
    Dårlige loddinger er det nok av, og det samme med et slags loddefett som er brukt på en del plasser.
    Nytt potmeter kom på plass i dag, av 50k typen, det samme gjorde en del av de nye kondensatorene.
    Den nye lyttebanken blir stående der den gamle trafoen låg, og på grunn av radiusen i printplatene så ser det nesten ut som om de alltid har vært der.
    Her var det god plass til 6 stk 10000uF BHC kondensatorer.
    Bunnen der trafoen låg er skrudd av, og tverrbjelken inni er flyttet helt frem for å få bedre plass til den nye trafoen og for å støtte utgangsprintene i forkant.
    Mye å gjøre enda, men delene faller gradvis på plass, og jeg begynner nå å se frem til å få høre på alt jeg har gjort.
    En ny frontplate av mørk lexan er klar, og vil gi forsterkeren et totalt annet utseende.
    Displayet har jeg dempet lyset i, og flyttet ned under potmeteret til en noe er nøytral posisjon.
    Bare for å slippe en blå diode i standby posisjon ble denne med det samme byttet med en rød.
    (hater alle de der blå lysene som er på mange av dagens elektronikk...)
    Nå er det snart ikke noe jeg har hatt fingrene i denne forsterkeren, og til tross for et stort og imponerende utseende så er det ingenting i den forsterkeren som er inponerende med byggekvaliteten.

13/7:
    Siste oppdatering.
    Forsterkeren har nå fått sin norskbygde trafo, og er i drift som en helt annen enn den var.
    Har denne helgen brukt forsterkeren flittig med både de gamle og de nye kondensatorene for å sammenligne litt, og konklusjonen er at det er trafoen som er den største oppgraderingen jeg har gjort.
    Regner ikke med at jeg kommer til å gjøre så mye mer med denne forsterkeren med det første, da det er andre og gjerne mer spennende prosjekter som venter på meg.
    Men til den som ønsker seg en god forsterker så er det en billig oppgradering med den nye trafoen til 2108.- i forhold til det tøyset av en trafo som står det orginalt.
    Nå finnes det ikke et snev av dur hverken i høyttalere eller ifra trafo.

Newcomer thomaslf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Har kjøppt meg ein CAV-12 forsterker, så her jeg 2 stk XTZ 99 W12, så lurer på om jeg kan koble til dissse 2 subene til forsterkeren?
    Er bare line inn på den, å ser ikke ut til å fungere helt opptimalt

Så går det å koble til 2 suber til denne ?

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondolerer med ny forsterker...
    Det går nok ikke an å koble noe sub på denne.
    Utgangene er ikke volumkontrollert så de er nok ikke brukende til stort annet enn tape-out.
    Når det gjelder min egen så er den nå pakket vekk til en gang jeg skulle føle meg helt gal og vil spille på den igjen, eller selge den til noen jeg ikke liker...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Okei, da må den nok returneres =/
    Men veldig merkelig at den ikke er i stand til å ha sub på!
    Siden den ikke er serlig billig!
    Men men
    Line-out er jo ein for for pre-out så trodde det skulle gå ann å få det til på en eller aen måte!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cav A-12

Hei, er det noen som vet om det er mulig og justere bass og diskant på CAV A-12

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du spør så har du sikkert sett at det ikke er tonekontroller på denne forsterkeren.
    Eneste mulighet for å forandre på lyden er vel å bytte rørene.
    Selv hadde jeg aldri noe behov for tonekontroller når jeg holdt på å "leke" med min, men så er det ikke noen forsterker jeg ville ha brukt permanent heller...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor kan du kjøpe nye rør henn som passer til denne forsterkeren?
    noen som gjerne minsker litt på diskanten og øker på bassen!
    er dette mulig?
    kan du gjøre det selv?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

CAV A12 funker veldig bra for meg.

Denne funker veldig bra på mine ProAc . Valuta for pengene her!:-D .

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så står det om ikke annet at: Den som vil ha seg et magisk lydbilde bør kanskje tenke seg om.

Slik jeg ser den så er denne forsterkeren noe som kan imponere de fleste i første omgang, men som skuffelsene faktisk står i kø på.
    Mange slike tester går ofte ut på hvor mye kraft det er i en forsterker, og ikke hvordan kreftene kontrolleres.
    På mine forholdsvis lettdrevne høyttalere er det nesten umulig å finne det riktige lyttevolum uten å manuellt skru på forstekeren, da det hopper fra høyt til veldig høyt med fjernkontrollen.
    Helt stille går det ikke an å spille, da trafoen durer som en gammel lastebil, noe som ikke skal være nødvendig med dagens trafoteknologi.

Denne forsterkeren har også en temmelig høy form for egenstøy som slipper ut i høyttalerene, noe som på noen høyttalere kan bli temmelig masete.

For en som vet litt om elekto og som kan svinge loddebolten litt så er den et godt utgangspunkt, men svarer dette seg egentlig?
    Printplatene inni er såpass svake at det er lett å rive løs trådene i dem, og det er for dumt å gjøre dette over alt.
    Det beste for en diy`er er vel å bare nappe ut hele innmaten og slenge inn en annen.
    Kjøleribbene er vel det som er mest brukende.

Jeg kjenner to andre som også har denne forsterkeren, og som har kommet frem til det samme som meg.
    Ingen av oss bruker denne forsterkeren i dag, da den rett og slett er for dårlig.

Etter min mening så er dette en stor skraphaug og en brannfelle som ikke burde vært solgt her i landet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alltid noen som er misfornøyde

Kan hende noen er misfornøyde med dette produktet, men smaken er forskjellig. Ikke alle liker jo heller å åpne opp og skru i stykker elektronikk. En skal jo ha rimelig greie på slikt før en gjør det. Tror ikke mitt forsikringsselskap hadde likt det i alle fall. Ser foresten at det også er andre so koser seg med kvalitetslyden som skapes av CAV A12. User opinions of CAV A12, User opinion CAV A12
    Ekspertene på denne siden (linken over) setter ikke denne forsterkeren helt i toppklasse, men hva kan en forlange av en forsterker som selges for 3500-5000 på Netthandelen.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •