Ny sexy;) effekt og forforsterker fra Cambridge Audio - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 60 av 60
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Alex Fossum
    er det noe fasit på hva hi-end er?
    Fra Wikipedia:

Upmarket (or High-end) commodities are products, services or real estate targeted at high-income consumers. Examples of products would include items from Mercedes-Benz, Hammacher-Schlemmer, and Chanel. Upmarket real estate communities include Hampstead, England, Greenwich, Connecticut, Carmel-by-the-Sea, California, Hillsborough, California, Irvine, California, Potomac, Maryland, Buckhead, and the Upper East Side. There is an entire field of literature directed at the branding of upmarket goods.

Man kan nesten konkludere med at high-end ikke nødvendigvis har noe med kvalitet å gjøre, men pris og show-off faktor.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

Man kan nesten konkludere med at high-end ikke nødvendigvis har noe med kvalitet å gjøre, men pris og show-off faktor.
    Ja, dersom man legger Wikki sin tolkning til grunn.
    Men i AV-sammenheng er det vel en mer brukt som en videreføring av Hifi-begrepet, hvor Hi-End reprensenterer det øverste på en "hifi-skala".

At det finnes Hi-End-produkter i andre bransjer, det være seg bil eller annet er greit. Men det blir feil å si at Mercedes (som ble brukt i eksempelet) ikke representerte kvalitet på øverste hylle (en gang i tiden). At Mercedes har fått tilleggsegenskaper i kraft av å være statussymbol og luksusvare er vel mer en konsekvens av, og ikke årsak til, at det er et Hi-End-produkt.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Her sier jeg meg enig med AntonX!
    Signerer!

Litt flåsete at mange hi-fi blekker bruker den terminologien om rimeligere produkter, siden dette er ett begrep som handler om produkter som er ekstreme innenfor oppbygning, som har krevd det ypperste av firmaets ressurser og ikke minst ligger i en del av prisskalaen som folk flest ser langt etter. Når det gjelder asvabergs kommentar: "Man kan nesten konkludere med at high-end ikke nødvendigvis har noe med kvalitet å gjøre, men pris og show-off faktor." Det kan i høyeste grad diskuteres. Konkurransen innenfor hi-fi bransjen har blitt så hard at det nesten er "påkrevd" at estetikk og ytelsen på hi-fi produktene står i stil.

Da vi hadde treffet på Soundgarden i Bodø så hadde vi en test av MC402 (39K) opp mot Xindak's 15K monoblokker som har fått kjempetester i bla og hadde regna med kamp til døra, meeeen nei. Ikke misforstå meg men 8800 er en meget godt effektforsterker med god kontroll og oppløsning, men "rent vindu vs. skittent vindu" effekten for min egen del var påfallende stor.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Ja, dersom man legger Wikki sin tolkning til grunn.
    Men i AV-sammenheng er det vel en mer brukt som en videreføring av Hifi-begrepet, hvor Hi-End reprensenterer det øverste på en "hifi-skala".

At det finnes Hi-End-produkter i andre bransjer, det være seg bil eller annet er greit. Men det blir feil å si at Mercedes (som ble brukt i eksempelet) ikke representerte kvalitet på øverste hylle (en gang i tiden). At Mercedes har fått tilleggsegenskaper i kraft av å være statussymbol og luksusvare er vel mer en konsekvens av, og ikke årsak til, at det er et Hi-End-produkt.
    Om kvalitet er synonymt med High-end, så skulle Toyota Corolla være nevnt som et slikt produkt. De bilene må skytes for å stanse!
    Men neida, her er det pengene (prisen) som rår!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om kvalitet er synonymt med High-end, så skulle Toyota Corolla være nevnt som et slikt produkt. De bilene må skytes for å stanse!
    Men neida, her er det pengene (prisen) som rår!
    Dum formulering fra min side. Skulle selvsagt stått KVALITETER og ikke kvalitet.
    Toyota representerer ikke kjøreglede. Selv om noen kanskje mener det, er det likevel ikke en allmenn oppfatning. Toyota virker. Det er én form for kvalitet, altså levetid. Ikke at det er noe galt med lang levetid, tvert i mot.
    Men nok om bil...

Jeg synes du blir for snever i konklusjonene dine.
    Selvsagt er det pengene som rår. Men vi må se på årsakssammenhengen.
    Hvorfor koster noen produkter mye?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du blir for snever i konklusjonene dine.
    Selvsagt er det pengene som rår. Men vi må se på årsakssammenhengen.
    Hvorfor koster noen produkter mye?
    Sneversyn er en av mine styrker!

Kjøreglede? Den spørs vel hvem som kjører.

Man kan jo av og til lure på hvorfor B&O produktene selges. Joda, det er sikkert kvalitet, men står den kvaliteten i forhold til prisen?

Er B&O et High-end produkt?
    Ifølge definisjonen nevnt tidligere, definitivt JA!
    Ifølge de som kjøper, JA!
    Ifølge HiFi guruer, vel.............................

Kan man ikke fremskaffe et håndlaget kvalitetsprodukt fordi om det er laget i Kina? Må produktet være håndlaget i en fancy fabrikk i Yorkshire eller på de danske slettene for å bli karakterisert som High-end?

Er den håndsydde sømmen i skinnet på rattet til Mercedes bedre enn den til Toyota? Er tyskere bedre til å sy enn japanere?
    Sneversyn er er farlig ting når verden er blitt så liten.

Kanskje det til syvende og sist er disse elementene som avgjør om det er et High-end produkt som produseres i fabrikk X:
    - høyden på smørbrødet i kantinen på fabrikken til de ansatte
    - navn og størrelse på bilen til disponenten av fabrikken
    - budsjettet til markedsavdelingen
    - den dyrekjøpe produktplasseringen i Sex&singleliv episode 248
    - kjøpt og betalt omtale i glossy magasiner

Summen av alt dette gjør jo at produktet nødvendigvis MÅ koste mere enn om det er laget i et skur i Guangzhou.

Bare en tanke alt dette.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sneversyn er en av mine styrker!

Kjøreglede? Den spørs vel hvem som kjører.
    Nettopp, jeg nevnte allmenn oppfatning.

Man kan jo av og til lure på hvorfor B&O produktene selges. Joda, det er sikkert kvalitet, men står den kvaliteten i forhold til prisen?

Er B&O et High-end produkt?
    Ifølge definisjonen nevnt tidligere, definitivt JA!
    Ifølge de som kjøper, JA!
    Ifølge HiFi guruer, vel.............................
    B&O er Hi-End ut fra definisjonen til Wiki og den er jeg uenig i.
    Jeg kjenner bare et par som kjøper det. Det skyldes design og ikke lyd.

Kan man ikke fremskaffe et håndlaget kvalitetsprodukt fordi om det er laget i Kina? Må produktet være håndlaget i en fancy fabrikk i Yorkshire eller på de danske slettene for å bli karakterisert som High-end?
    Nei, men Hi-End dreier seg vel også om utviklingskostnader, patenter, materialkostnader, så vel som produksjonkostnader.

At Denon og Sony selger 100000 hver av receiverne sine på et år, gjør at det er aspekter ved produksjonen og distribusjonen som kan strømlinjeformes og fordelingen av kostnader blir annerledes.
    HiEnd kan absolutt lages i Kina, tror jeg :-)

Er den håndsydde sømmen i skinnet på rattet til Mercedes bedre enn den til Toyota? Er tyskere bedre til å sy enn japanere?
    Sneversyn er er farlig ting når verden er blitt så liten.
    Japanerne er like flink til å sy. Men da heter det ikke Toyota, da heter det Lexus.

Kanskje det til syvende og sist er disse elementene som avgjør om det er et High-end produkt som produseres i fabrikk X:
    - høyden på smørbrødet i kantinen på fabrikken til de ansatte
    - navn og størrelse på bilen til disponenten av fabrikken
    - budsjettet til markedsavdelingen
    - den dyrekjøpe produktplasseringen i Sex&singleliv episode 248
    - kjøpt og betalt omtale i glossy magasiner

Summen av alt dette gjør jo at produktet nødvendigvis MÅ koste mere enn om det er laget i et skur i Guangzhou.

Bare en tanke alt dette.
    Det siste blir selvsagt dine spekulasjoner og jeg lar det være med det.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Japanerne er like flink til å sy. Men da heter det ikke Toyota, da heter det Lexus.
    Det er feil, rett og slett. Avensis, f.eks, kan leveres med skinnutstyr og håndsøm på det skinntrukne rattet.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er feil, rett og slett. Avensis, f.eks, kan leveres med skinnutstyr og håndsøm på det skinntrukne rattet.

OK, jeg gir meg.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte produkter de kommer med der, Primare killer?

Når det gjelder High End er jo det produkter som leverer ytelse av høyeste kvalitet! For og nå det målet må konstruksjonen være "dratt helt ut", high end er jo et begrep som er missbrukt langt ut av sin mening. Eksempel på High End for meg er Midgards Gaia, en helt ekstrem konstruksjon som byggeren har "drattn helt ut på"...

Men det er klart det er mye forvirring ute å går da Proson blir kalt High End:shock:

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde det skulle stå noe om den nye effektforsterkeren i denne tråden, men den gang ei.... Tråden handler jo mer om personlige definisjoner enn Cambridge forsterkeren.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare spørre:
    Hele vitsen med eksempelet ditt om Toyota er vel om asiaterne "kan levere Hi-End". For da er svaret ja.
    At mange produkter kan innha enkelte egenskaper eller kvaliteter som man finner igjen i Hi-End-produkter, gjør dem ikke til Hi-End selv. Det er snakk om en totalpakke, er det ikke?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [moderator-modus PÅ]
    Vennligst avslutt "hva er high end"-diskusjonen i denne tråden.

Begrepet "high-end" er diskutert massevis av ganger tidligere, og man blir ikke enige om en entydig definisjon.

Uansett er dette en tråd om spesifikke Cambridge Audio-produkter, og begrepsdiskusjonen kan man heller ta et annet sted.

Ting som ikke er relatert til Cambridge Audio-produktene vil heretter bli moderert vekk med begrunnelsen at det er Off-topic.
    [moderator-modus AV]

Er det noen som har hørt disse nye Cambridge Audio-enhetene og kan si noe om hvordan man opplever dem?
    Noen tekniske finurligheter det er verdt å merke seg?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderatoredit av roffe (svært nær sletting på grunn av OT, siste ord om dette som slipper gjennom)]
    Jeg må bare spørre:
    Hele vitsen med eksempelet ditt om Toyota er vel om asiaterne "kan levere Hi-End". For da er svaret ja.
    At mange produkter kan innha enkelte egenskaper eller kvaliteter som man finner igjen i Hi-End-produkter, gjør dem ikke til Hi-End selv. Det er snakk om en totalpakke, er det ikke?
    Avensis eller Corolla med skinn:
    - håndsydde detaljer av like god kvalitet som en Mercedes, det er vi enige om
    - kjøreglede er subjektivt, og Avensis eller Corolla kan gi dette, det er vi enige om
    - levetiden er i verdensklasse, det er vi enige om
    - kvaliteten på bil&arbeid er i verdensklasse, det viser alle tester
    - ABS/ESP og andre 3-bokstav forkortelser er i bilene, det er vi enige om
    Men ingen av de japanerne har Mercedes følelsen, eller prisen.
    Så er det da kanskje bare følelsen og prisen som gjør Mercedes til high-end?

Msport
    :
    tilbake til topic - de produktene fra Cambridge er rett og slett LEKRE.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, bare håper de trykker litt mer enn forgjengerene. Men 2x200w tyder vel på futt nok. Skal rett å få meg demo når de kommer i sommer.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd de ikke har satset på klasse d, det ville da sannsnyligvis blitt en mindre og billigere forsterker, men om lyden hadde holdt mål vet jeg ikke. Selv har jeg stor tro på klasse d, mener det er tull å fyre for kråkene når man egentlig bare er ute etter litt lyd.

Så kommer det her med futt nok og watt. En rett konstuert forsterker på 2x10 klarer å drive alt, men er bare begrenset med volumet. Jeg trenger absolutt ikke 200w for å lytte til musikk, leker ikke disco heller. 10 watt holder lenge for min del når det gjelder musikk, men til film så kan det være greit å ha litt mere å gå på. Men jeg om det...

Selv har jeg ett godt øye for cambridge, med tanke på kvalitet og flott design til en meget konkurransedyktig pris.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er jo High-End fra Cambridge sin side! :-)
    altså, det beste Cambridge har... men absolutt ikke det beste som finnes...

[Moderator: OT slettet]

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste som er litt teit med Cambridge er at de har litt vell billige knapper.. på-knappen på DVD89 feks er jo lekker! rett mekanisk 'trykke-inn-knapp' i aluminum. Mens på 540R så er den jo av plast å sier bare 'klikk'.. Men en kan alikevell ikke si at det er spart på aluminummen, siden det er flere mm tykkt frontpanel i aluminum på de fleste av produktene deres. De koster sikkert ikke all verden men, jeg vil si det er langt opp på rangstigen i de prisklassene de konkurrerer i

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste plastknappen jeg finner på Cambridge er volumknappen som alltid har en irriterende (men bitteliten) slark/forsinkelse... (Også skulle volumkontrollen via fjernkontrollen vært litt mer smooth, volumet hopper hopp og ned enn å gå med overgang fra lavt til høyt).

Men det kommer sikkert ann på om det er innstegsmodell eller mid-end modell det er snakk om...

Ooooooog btw, Cambridge ser MYE lekrere ut i virkeligheten enn på bilder. De har truffet meg med fjernkontrollen også!

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av viiite
    Eneste som er litt teit med Cambridge er at de har litt vell billige knapper.. på-knappen på DVD89 feks er jo lekker! rett mekanisk 'trykke-inn-knapp' i aluminum. Mens på 540R så er den jo av plast å sier bare 'klikk'.. Men en kan alikevell ikke si at det er spart på aluminummen, siden det er flere mm tykkt frontpanel i aluminum på de fleste av produktene deres. De koster sikkert ikke all verden men, jeg vil si det er langt opp på rangstigen i de prisklassene de konkurrerer i
    Til prisen finner jeg egentlig ingen feil med byggekvaliteten eller finishen til 540r, nydelig fjernkontroll er det også... Syns man får mye for pengene fra cambridge.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •