Rørforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Rørforsterker

Min far har som hobby å bygge diverse rørbaserte forsterkere, og mine ører blir brukt til å teste resultatet.
    Dette er gode gamle hardwirede saker, og den siste nå er basert på radiorør produsert i 1944..................
    Den er ganske enkelt oppbygd, med av/på knapp og separate volumkontroller for høyre og venstre kanal. Den har et sett utganger (RCA) slik at jeg kan koble cd spilleren (Theta Miles) direkte, og også bruke dens innebygde volumkontroll.
    Problemet er høyttalerne mine, de har separat innebygd sub, som trenger signal fra forsterkeren. Det jeg lurer på (og som fatter er usikker på) er om jeg kan splitte utgangene der jeg kobler cd spilleren, og bruke samme signal til sub'ene.
    Eller må det signalet komme fra et annet sted?
    Håper noen kan gi meg et svar på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemet er at sub'ene også må reguleres fra volum-kontrollen. Utgang til sub (subforsterker) må så komme etter volumkontrollen(e) inne i forsterkeren, men med fordel før høyttalerutgangen. Sistnevnte kan også brukes, med noe signal-reduksjon, hvis det ikke er inngang på sub'ene for høyttaler-nivå.

Eller du anskaffer en separat moderne volumkontroll med buffer-utgang (og fjernkontroll) i egen liten boks som kobles foran rørforsterkeren. Så tas alle signaler ut på den.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sålenge du bruker den innebygde volumkontrollen i Milesen, er det ikke noe problem å gjøre slik du selv foreslår. Du må selvsagt tilpasse nivået mellom sub og resten av høyttaleren.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips, Frode's løsning virker enklest................har da tross alt volumkontroll på sub'ene også

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Javisst - helt riktig. Prinsippet er at du må ta ut signalet til sub'en etter den voluimkontrollen du bruker til å justere volum med. Hvis den sitter i CD-spilleren er problemet løst helt flott. De andre volum-kontrollene får da funksjonen å justere balansen mellom sub og hovedhøyttalere. Samt å tilpasse rørforsterkeren nivåmessig til CD-spilleren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •