sette opp hjemmekino anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sette opp hjemmekino anlegg

Jeg kjøpte i går Denon 3808 og 1940 med dali concept 8 og CT forran og Patos Basic 310MkII bak og har noen spørsmål ang. diverse instillinger.

burde concept senterhøytaleren være Large eller Small på recieveren?
    er plaget med at det er alt for lite bass når jeg ser film da jeg ikke har sub, men mistenker at det er noe instillinger som kutter ut bassen. Har valgt at jeg ikke har noe sub (SW=NO) og det ble litt bedre men fortsatt en del som mangler.
    Kan også være noe romkorreksjon inne i bildet som tuller med lyden. (kjørte autosetup)

Ellers er jeg knallfornøyd med systemet

PS. har satt alle høytalere til Large og bakhøytalerne er tilkoblet surround A uttakene

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    large/small innstillingen betyr vel på de fleste recievere at det sendes, eller ikke, frekvenser under 80 til høytaleren... da er det jo bare å gå inn å se hvor dypt høytalerne dine kan spille :-)

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gikk inn på eq'en og skrudde opp 2db på de laveste frekvensene og det ble en del bedre, men jeg skal tweake litt mere

og høytalerne har bare fått 10 timer spilling så de løsner vel litt

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimm
    gikk inn på eq'en og skrudde opp 2db på de laveste frekvensene og det ble en del bedre, men jeg skal tweake litt mere

og høytalerne har bare fått 10 timer spilling så de løsner vel litt
    Vær foriktig med å øke db for mye i forskjellige frekvenser, det kan gå utover elementene til slutt, hvis de slår i bunn for eksempel. Ikke noe problem med 2 db, men ha det i tankene dine.

Ellers vil det løsne etterhvert helt sikkert, men du vil vel aldri få den helt store trykken i kroppen med disse høyttalerne, du trenger en bass min gode mann! Ta det etterhvert som du får tid og råd, det er noe av sjarmen å bygge seg oppover!

Tommelfingerregelen til mange når det gjelder høyttalerinnstillinger, er vel at de settes til small, og at suben tar de lave frekvensene. Så kommer det an på hva man har av utstyr også.
    Men siden du ikke har noen sub i ditt system enda, ville jeg foreslå at du setter senter og bakhøyttalerne til small, og frontene dine til large. Da spiller frontene over hele registeret, og de må stå for det du får av trykk. Så kan du jo selv se på spesifikasjonene til respektive høyttaler hvor langt ned de klarer å spille.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ikke har sub tror jeg ikke det spiller noen rolle om du setter HT til Large eller Small. Dette er jeg ikke helt sikker på, men regner med at den sender alle frekvenser til HT, siden den ikke har noen andre steder å sende den
    Tror ikke du vil angre på å få deg en sub etterhvert!
    Eventuelt kan du jo prøve å bi-ampe frontene. Mulig det vil hjelpe litt på kraften i bunn...

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Akeem
    Så lenge du ikke har sub tror jeg ikke det spiller noen rolle om du setter HT til Large eller Small. Dette er jeg ikke helt sikker på, men regner med at den sender alle frekvenser til HT, siden den ikke har noen andre steder å sende den
    De fleste receivere sender bassen fra 'Small' høyttalere til eventuell 'Large' høyttalere når man ikke har sub.

Har man f.eks. 'Large' fronter, og 'Small' senter og surround, sendes bassen fra senter og surround til front.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om det er mulig å justere på romkorreksjons kurven.. set at på rundt 100hz detter kurven noe helt sykt..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om det er mulig å justere på romkorreksjons kurven.. set at på rundt 100hz detter kurven noe helt sykt..
    Ja det går ihvertfall på 4308. Heter manual EQ eller noe. Husker ikke hvordan man kommer inn på den, men det bør gå an å finne i oversikten over GUI i manualen...

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det laveste jeg kan justere på er 63hz.. ser ut til at jeg må kjøpe meg sub :/

hadde håpet at jeg skulle kunne klare meg uten.. uansett skal prøve å tweake litt til

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hadde håpet at jeg skulle kunne klare meg uten.. uansett skal prøve å tweake litt til
    Er ikke hjemme nå så jeg får ikke sjekket, men så vidt jeg husker, var det ikke så stort frekvensområde man kunne trikse med hos meg heller.
    Men nå synes jeg ikke det er noe argument for å kjøpe seg sub. Den bør du kjøpe uansett!

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilken sub vil du anbefale til mitt system?
    var å så på dali sin concept sub, men den koster nesten 5k

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilken sub vil du anbefale til mitt system?
    var å så på dali sin concept sub, men den koster nesten 5k
    Jeg har i grunnen ikke prøvd noen andre enn min, men er veldig fornøyd med den! XTZ har jo fått mye positiv omtale både her inne på forumet, og ellers i tester.
    Min er en 12", og det funker bra for meg. Bruker anlegget mest til film, men suben henger veldig godt med i musikk også. Har sett det er noen som mener XTZ 12" gir "romlebass", men det er jeg ikke enig. Jeg mener romebassen de snakker om kommmer av feil oppsett.
    Når det gjelder oppsett av sub, er det i grunnen et kapittel i seg selv. Om man skal ha perfekt resultat, krever det en haug med tid og innsats, og litt utstyr. Om du vil ha brukbart resultat, trenger du en halvtimes tid og et par ører. De du har fungerer helt sikkert utmerket! Jeg gikk for den siste løsningen, og det funker fint for meg.
    XTZ får du hos Surround.no til en hyggelig pris (3790,-). Med frakt lander du på 4k.
    Eventuelt kan du gå for en 10". Et litt tørrere, strammere alternativ. Er også litt rimeligere.

Jeg tror du vil få mye igjen for en sub, og med en fra XTZ får du mye sub for pengene!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan velge i oppsettet om bass under satt overgangsfrekvens skal sendes til front eller sub. Står alle høyttalere til large spiller de hele frekvensområdet selv, noe som er like bra om du ikke har sub i oppsettet.Når du får inn en sub anbefaler jeg deg å sette alle ht til small og en overgang på 80hz til film. Bruker du så Pure Direct i sterero vil frontene automatisk spille som large uten at du trenger å forandre på noe
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Du kan velge i oppsettet om bass under satt overgangsfrekvens skal sendes til front eller sub. Står alle høyttalere til large spiller de hele frekvensområdet selv, noe som er like bra om du ikke har sub i oppsettet.Når du får inn en sub anbefaler jeg deg å sette alle ht til small og en overgang på 80hz til film. Bruker du så Pure Direct i sterero vil frontene automatisk spille som large uten at du trenger å forandre på noe
    Etter hva jeg kan skjønne vil HT som small + sub gi samme resultat som HT som large + sub satt opp til LFE + main. Suben vil da ta spille alt under crossover selv om HT er satt til large.
    I mitt 2.1 oppsett har jeg satt delefrekvens med overlapp. Dvs fronter spiller ned til 40 Hz, og sub spiller fra 80 og ned. Alt mellom 40 og 80 kommer da både fra fronter og sub. Endte med å gjøre det sånn for da blir det vanskeligere å retningsbestemme bassen, pluss at siden jeg bare kjører 2.1 har jeg en del kraftoverskudd i recieveren så jeg kan like gjerne bruke den

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

har ikke bassen som sendes til sub'n et eget lydspor egentlig ?(5.EN/6.EN/7.EN)
    og derfor vil man vel aldri få med "alt" med bare høytalere ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    har ikke bassen som sendes til sub'n et eget lydspor egentlig ?(5.EN/6.EN/7.EN)
    og derfor vil man vel aldri få med "alt" med bare høytalere ?
    Når man har et anlegg uten sub, vil recieveren fordele LFE-sporet (lydsporet for sub) til de resterende høyttalerne. Eventuelt bare til frontene (?). Akkurat dette kan jeg ikke nok om, men man vil nok ikke miste LFE-signalene ut fra reciever ihvertfall. Men man vil selvsagt ikke få med seg noe under det frekvensområdet høyttalerne klarer å takle.

Newcomer Lefse sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er hvertfall slik på min receiver, setter jeg sub til "no" eller "none", så mikses LFE-kanalen inn i frontkanalene, anbefales bare om man har fronter med litt guffe da.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    concept 8 skal kunne levere godt trykk.. er tross alt 4 8" elementer som står for bass.. 3808 skal vel også kunne drive disse ganske bra..

er ikke sikker på hva jeg har gjort men det spiller ganske mye bedre nå.. kan hende de har løsnet litt pga. bruk..
    har har ca25-30 timer spilletid på anlegget nå

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •