Burde vi alle selge anleggene våre????? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Jeg finner det paradoksalt at at "alle" skal selge utstyret sitt, hvem skal kjøpe det da?
    Skal man først drive overformynderi skal de konfiskeres, gjenvinnes og smeltes om til noe pent vi kan ha i rundkjøringene våre.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv bruker jeg ikke noen annen form for oppvarming enn data og hi-fi... Men på sommeren kunne det jo vært litt å spare, men da har jeg t-amp

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo bare å bruke anlegget mindre om du vil spare litt på størm :P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange av argumentene i miljødebatten er utformet i land som har "litt" annet klima enn Norge. Som kokken er inne på så blir all energien brukt av at hifi-anlegg omformet til varme, og sågodt som alt blir "levert" til rommet der den står. Hvis varme er noe positivt (og ikke et problem som må fjernes med aircondition), som det er i store deler av norge i store deler av året, så ser jeg ikke det helt store.

Forøvrig er det interessant hvor god hifi man kan tenke seg å lage med virkelig høy effektivitet. Horn-høyttalere, class D forsterkere, signalkilde uten bevegelige deler? Det kan jo innebære andre fordeler enn rent energiforbruk også.

-k

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Nå trekker vel ikke anlegget så psyko med strøm da hos gjennomsnittet av brukerne her? Jeg vil tippe det er mye annet å spare på før vi går løs på anleggene...
    Satt å tenkte på det jeg også. Er ikke akkurat vanlig i de tusen hjem at man har en effektforsterker på 1Kw +++

Ser det som mer sannsynlig at større plasma/LCD tv'er blir avgiftsbelagt.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Jeg finner det paradoksalt at at "alle" skal selge utstyret sitt, hvem skal kjøpe det da?
    Jeg kan ta en del utvalgte godsaker, ihvertfall :-)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Dette problemet har jeg løst:
    Den løsningen var lite realistisk, mattman. Hvordan skal en få utbytte av musikken da? Sweetspot er jo ikke oppå sykkelen. Her er et bedre forslag:

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I rommet anlegget står har jeg overhode ikke bruk for ekstra varmeforsyning i form av strømkrevende varmeovner. Dette løset godt nok av effektforsterker osv..

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiv ut varmtvannstanken, vaskemaskinen og tørketrommelen i steden... :smile:

Ellers kan jeg anbefale en liten Sony-radio til 149,- som jeg kjøpte for to år siden, bruker fremdeles de samme to AAA batteriene på den...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Hiv ut varmtvannstanken, vaskemaskinen og tørketrommelen i steden... :smile:

Ellers kan jeg anbefale en liten Sony-radio til 149,- som jeg kjøpte for to år siden, bruker fremdeles de samme to AAA batteriene på den...

Hehe.. En kald dusj setter en kanskje på bedre tanker?

Kutt ut kjøtt, spis kylling og fisk, og nyt kinoen hjemme i stedet for å kjøre til den!

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Barna mine arver dog noe gammel teknologi som ingen skjønner bæret av
    Hehe... Jeg ser for meg barnebarna mine rynke på nesen når bestefar (meg) kommer ned fra loftet med en 30-40 år gammel PS3, med "eldgammel" teknologi og grafikk som da blir like uglesett som commodore 64 blir nå... :lol:

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg må uansett varme opp rommet jeg sitter i. Så det ordner seg selv. Når utstyret slås på, så går det en liten stund og så slår termostatene av ovnene selv. Det er bare snakk om hvilket utstyr som er varmekilde i rommet?

Om sommeren er det lite bruk av det varmeproduserende utstyret på andre enn kalde og våte dager, og da trenger jeg jo å varme opp rommet.
    Helt enig. Skal man trekke det lit lenger enn langt, så er jo summen av energi konstant, så vi bruker jo ikke energi, den gjøres bare om...

Tror nok ikke hi-fi blir spesialbehandlet med avgifter, men at strømavgiftene kan økes, det tror jeg på. Mest fordi da har regjeringen et miljøalibi for å hente inn mer penger...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Våre elskede AV/HiFi anlegg bruker minimalt med energi - men du verden som de GIR oss energi.

Konsekvensene med å forby slike varer (i beste SV/Ap/Sp stil) er jo at ingen av oss får sett alle de fantastiske politiske intetsigende debattene de viser.
    Dessuten slipper vi alle å betale NRK lisens, Riks-TV pakke, CD pakke og MOMS - husk at alt vi kjøper av utstyr og av software/pakker er momsbelagt.

Dette vil i høyeste grad gi finansdepartementet en besparelse med negativt fortegn.

Og til slutt: når vi da ikke har noe anlegg/TV, hva skal vi gjøre da? Gå i politiske hjernevaskingsmøter? Heaven forbid!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett asvaberg, alt det her er nok statens måte og holde oss passelig passive på... Kanskje lygren har 1 mill i året uten å ha spesielle krav til resultater, akkurat som det avdekkes flere og flere konsulenter på topplan har

OT: Føler egentlig det er mye rare lønninger og korrupsjonsantydninger på politikerplan - f.eks. at alle som sitter på Stortinget tjener 612000 i året og har full pensjon etter 12 år, mens en normal arbeidende i staten har 300 000 eller mindre og snart 40 år å jobbe før inntjent pensjon

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bør også huske på at hvis staten nærmest "forbyr" allerede dyre hifiprodukter med enda dyrere avgifter så vil ikke Ola Nordmann gidde å fortsette å oppgradere/kjøpe nytt hifiutstyr lengre. Og da vil jo egentlig staten gå på en stor smell siden mye av norges økonomi er avhengig av at vi er aktive forbrukere...

Dvs:
    Dyre avgifter på hifi produkter -> passive forbrukere -> mindre inntekt til staten.

Dagens avgifter eller mindre (f.eks moms/mva/toll) på hifi produkter -> aktive forbrukere -> enda mer inntekt til staten.

Så løsningen for at staten skal tjene mer penger er derimot ikke å skru opp avgiftene men å heller justere dem litt ned for at vi skal fortsette å være aktive forbrukere og skaffe mer penger i statskassen så politikerne kan fortsette å kjøpe skreddersydde designer-dresser, fly i dyre privat jetfly og bo på femstjerners hotell (på statens regning!) når de er mer enn en times kjøring hjemmefra... :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tipper mange bruker like mye strøm på kaffetraktern som stereoen.

Er mange andre ting som faktisk bruker mye strøm som kan fjernes, f.eks fjerne alt av panelovner og bruke varmepumper.

Newcomer stephenm sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat gått fra klasse D til klasse A. Det sier vel hvor mye jeg bryr meg om denne miljødebatten..
    Men på den andre siden tror jeg strømforbruket er nogenlunde det samme. Har skrudd av en 750watts varmeovn til fordel for Xindak XA8800 som holder temperaturen på samme nivå i min lille leilighet

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Den løsningen var lite realistisk, mattman. Hvordan skal en få utbytte av musikken da? Sweetspot er jo ikke oppå sykkelen. Her er et bedre forslag:

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    OT: Føler egentlig det er mye rare lønninger og korrupsjonsantydninger på politikerplan - f.eks. at alle som sitter på Stortinget tjener 612000 i året og har full pensjon etter 12 år, mens en normal arbeidende i staten har 300 000 eller mindre og snart 40 år å jobbe før inntjent pensjon
    Vi bør 10-doble lønningene til politikere. Da får de konkurranse fra kompetente mennesker med økonomiske motiver. Bedre enn inkompetente tullinger med ambisjoner.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Man bør også huske på at hvis staten nærmest "forbyr" allerede dyre hifiprodukter med enda dyrere avgifter så vil ikke Ola Nordmann gidde å fortsette å oppgradere/kjøpe nytt hifiutstyr lengre. Og da vil jo egentlig staten gå på en stor smell siden mye av norges økonomi er avhengig av at vi er aktive forbrukere...
    På samme måte som ingen gidder å kjøpe biler/drivstoff, alkohol, tobakk, snus, etc?

Politikerne VET at nordmenn kjøper hva som helst, uansett hvor mye de skrur opp avgiftene.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •