Bi-amping - Artig Forsøk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-amping - Artig Forsøk

Jeg tenkte jeg skulle dele min nokså lite produktive dag med andre som syns slikt er festlig! Brukte en del timer på HiFi-Klubben kan man si... :-p

Problemstilling:
    Jeg syns ikke forforsterkeren i Recieveren min(NAD T754) er no særlig til musikk.
    Siden jeg har en NAD C372, vil jeg jo selvfølgelig også bruke denne i oppsettet.
    Greia da er å finne en forsterker på mitt prisnivå, man kan bruke som separat stereo samtidig som den fungerer i surround, uten å måtte bytte om kabler o.l.(Prosessor-inngang e.l)
    Disse tre forsterkerne er da aktuelle da jeg utelukkende handler på HiFi-Klubben.
    1. Denon PMA-1500AE
    2. Thule IA75B
    3. Cambridge 740A

Øvrig utstyr:
    B&W DM683 Gulv-høytalere
    NAD C542 Cd-spiller
    2par QED signal-kabler.
    2par QED silver høytalerkabler.
    NAD C372(bare effektdelen i denne som brukes=C272)
    CD'er: Dire Straits, Dream Theater, Shadow Gallery.
    Generelt godt humør og nysgjerrighet.

Forsøk 1:
    CD-spiller analogt inn i Thule IA75B. Denne forsterkeren koblet på mellomtone og diskant.
    Videre fra Pre Out og inn på NAD'n, denne da koblet til bassen.

Konklusjon(MIN egen): Vel... Jeg hadde egentlig en knapp på Thule. Men syns ikke dette svarte til forventningene i det hele tatt. Var veldig kvass i toppen ved litt høyere volum, og bassen syns jeg kom veldig dårlig frem. Egentlig litt skuffa!

Forsøk 2: CD-Spiller analogt inn i Denon PMA-1500AE. Denne på mellomtone og diskant. NAD'n på bass.

Konklusjon: Her skjedde det no sinnsykt med bassen hvertfall. Skikkelig rumlebass. Nesten litt for mye av det gode. Hele inntrykket ellers virket litt grøtete syns jeg. Bassen ble egentlig litt for fremtredende, og selvom trykket og rumlinga var der - syns jeg detaljnivå ble enda svakere enn med NAD alene.

Forsøk 3: CD-spiller analogt inn i Cambridge 740A. Denne da på mellomtone og diskant, samt NAD på bass.

Konklusjon: Fantastisk!! Jeg trodde vel egentlig at dette latterlige forsøket bare var for moro skyld... Men dette syns jeg faktisk var helt konge! Syns Cambridge'n har en fantastisk detalj-nivå til denne prisen. Veldig klart og fint! Sammen med NAD til å punche i bånn, syns jeg dette var helt perfekt til min type musikk!
    Blir ikke overrasket om jeg faktisk kjøper denne til å ha hjemme i stereo!

Kommentar: Mix'n match på kryss av merker var ikke så håpløst som man kanskje skulle tro. Og tilogmed ansatte på HiFi-Klubben syntes det var spennende! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kult

Høres ut som disse gutta på Hi-Fi Klubben er utrolig hyggelige folk

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med å blande forsterkere, er at med forskjellig signalnivå kan man få nivåforskjell på bass eg mellomtone/diskant, og et lydbilde som er på trynet. Muligens det som skjedde med Thule, at den skulle være skarp i toppen finner jeg veldig merkelig...

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som dessverre også kan skje er at den mix'en av effektforsterkere som var så fantastisk på noe musikk, etter hvert viser seg å være langt mindre fantastisk på andre ting. En ubalanse i anlegget kan i noen sammenhenger virke positiv, men totalt sett gi en uakseptabelt farget lyd. Jeg har aldri blitt helt fornøyd med biamping med ulike effekttrinn av denne grunn. Mange tilhengere av rock o.l . vil nok allikevel like en mix som gir litt ekstra omph i bunnen - men dette kan fort bli på trynet med akustisk musikk med store krav til korrekt klangbalanse - og en tonekontroll kunne sikkert gitt mye av samme effekten. Men at det er moro å eksperimentere litt er sikkert!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, jeg ser den... og dette vil jeg jo også tro man ikke får satt seg så veldig inn i etter bare noen timer...
    men på 740A kan man vel stille lydnivået på pre-out såvidt jeg husker...
    man kan hvertfall det på NAD C372, men den har jo ingen varianter av prosessor-inngang...

men hva Cambridge gjelder - hvis man en sjelden gang skal spille klassisk - vil jeg vel si Cambridgen alene gjør jobben.. :-)

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville heller prøvd å koble surroundforsterkern til å drive mellomtone og diskant, og stereoforsterkern til bass. Har prøvd dette selv med godt resultat. På denne måten kunne jeg justere stereoforsterkern i forhold til mengde bass og mørkhet i lyden jeg ønsket. Men jeg tror dette forutsetter at stereon er kraftigere enn surrounden. Har iallefall hørt at de store krefter i et bi-amp system bør styre bassen. Rart gutta på Klubben ikke fortalte deg det

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Jeg ville heller prøvd å koble surroundforsterkern til å drive mellomtone og diskant, og stereoforsterkern til bass. Har prøvd dette selv med godt resultat. På denne måten kunne jeg justere stereoforsterkern i forhold til mengde bass og mørkhet i lyden jeg ønsket. Men jeg tror dette forutsetter at stereon er kraftigere enn surrounden. Har iallefall hørt at de store krefter i et bi-amp system bør styre bassen. Rart gutta på Klubben ikke fortalte deg det
    hmmm... spørs om du ikke har misforstått noe her et sted... :-)
    selvfølgelig har jeg den kraftigste på bass...

og hva du mente med å justere stereoforsterkeren i forhold til mengde bass må du utdype litt mer ? i mitt tilfelle brukes jo bare effekttrinnet i denne, og uten regulering av pre-out-volumet alene, minker og øker jo bassen med volumknotten....

eller har jeg også misforstått deg ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •