Noen stor forskjell på Yamaha RX-V663/683/1800/3800 som pre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen stor forskjell på Yamaha RX-V663/683/1800/3800 som pre?

Jeg er ute etter å kjøpe meg en Yamaha receiver som støtter alle HD-lydformatene etc.

Og i den sammenhengen lurer jeg på om det er store forskjeller på forforsterkerdelen på f.eks rx-v663 og rx-v3800? For jeg kommer nok ikke unna å måtte kjøpe effektforsterkere til frontrekka mi uansett, og muligens til bakht'ene også siden jeg planlegger å kjøpe 2 par Klipsch RS-62.

Da vil jo kun forforsterkerdelen i receiveren bli brukt, så derfor lurer jeg på om det virkelig er så store forskjeller at jeg skal gidde å bruke 10000,- mer for rx-v3800 istedenfor rx-v663? :roll:

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Jeg er ute etter å kjøpe meg en Yamaha receiver som støtter alle HD-lydformatene etc.

Og i den sammenhengen lurer jeg på om det er store forskjeller på forforsterkerdelen på f.eks rx-v663 og rx-v3800? For jeg kommer nok ikke unna å måtte kjøpe effektforsterkere til frontrekka mi uansett, og muligens til bakht'ene også siden jeg planlegger å kjøpe 2 par Klipsch RS-62.

Da vil jo kun forforsterkerdelen i receiveren bli brukt, så derfor lurer jeg på om det virkelig er så store forskjeller at jeg skal gidde å bruke 10000,- mer for rx-v3800 istedenfor rx-v663? :roll:
    Selv om rx-v663 har fått veldig skryt for prossesordelen, blir det vel klare forskjeler når det er snakk om 10000 kr i pris, dacen og forforsterkeren er nok i en litt annen liga. Men hva med og ingå et kompromiss og kjøpe rx-v1800? den er vel ganske på lik høyde med rx-v3800 når det gjelder prossesor delen?

hvis du går for rx-v663 blir vel den desidert det svakeste leddet, blir liksom litt feil og bruke 5000 på reciever og 18000 på høytalere:|

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    Selv om rx-v663 har fått veldig skryt for prossesordelen, blir det vel klare forskjeler når det er snakk om 10000 kr i pris, dacen og forforsterkeren er nok i en litt annen liga. Men hva med og ingå et kompromiss og kjøpe rx-v1800? den er vel ganske på lik høyde med rx-v3800 når det gjelder prossesor delen?

hvis du går for rx-v663 blir vel den desidert det svakeste leddet, blir liksom litt feil og bruke 5000 på reciever og 18000 på høytalere:|
    Støtter dancemainia på denne,kloke ord.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest litt nærmere om de nye billigforsterkerne til Yamaha og det kan se ut som jeg går for rx-v683 pga bedre bildemuligheter og en ekstra HDMI kontakt (kommer sikkert godt med, tro meg!().

Eneste forskjellen på rx-v683 og rx-v3800 ser ut til å være at rx-v3800 har 22 DSP program, og rx-v683 har 17...hva nå enn det betyr?

Intensjonen er ihvertfall å kjøpe en rimelig surround pre slik at jeg heller kan bruke pengene på Parasound effekt til alle kanalene...

Når det gjelder DAC'ene så har rx-v683 Burr Brown DAC'er på alle 7 kanalene, er ikke det bra nok?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest litt nærmere om de nye billigforsterkerne til Yamaha og det kan se ut som jeg går for rx-v683 pga bedre bildemuligheter og en ekstra HDMI kontakt (kommer sikkert godt med, tro meg!().

Eneste forskjellen på rx-v683 og rx-v3800 ser ut til å være at rx-v3800 har 22 DSP program, og rx-v683 har 17...hva nå enn det betyr?

Intensjonen er ihvertfall å kjøpe en rimelig surround pre slik at jeg heller kan bruke pengene på Parasound effekt til alle kanalene...

Når det gjelder DAC'ene så har rx-v683 Burr Brown DAC'er på alle 7 kanalene, er ikke det bra nok?
    En dac er egentlig en veldig billig komponent, som sikkert ikke koster mer en 25kr for yamaha. Det er selve analog delen etter dacen som er kostbar, det er denne som for det meste avgjør om lyden blir bra eller ikke.

Rx-v663 har nå fått nesten alle muligheten til rx-v1800. Som du sier er fungsjonene ganske like, men det er jo ikke fungsjonene somer dyre og lage, men innmaten til forsterkeren og der er jo der dacen og forforsterkeren kommer in i bilde. Kjøper du rx-v663 kommer du nok til og kvie deg, å tenke hvor mye bedre hadde det hvert med den større modellen:?

Hvist du har begrenset budsjett, hvorfor ikke se deg om på bruktmarkedet etter en reciever som takler pcm?, ser der er mange som selger denon forsterker billig her om dagen, mener jeg så det var en 3806 som lå på av-torget til 6000

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor kjøpe effekt til alle kanalene? Det holder vel med effekt til frontrekka?
    Uansett så er jo klipsch følsome høytalere, recieveren vil jo da klare å drive bak-høytalerne veldig bra. Jeg vil si det er liten vits i og bruke penger på det, trosalt er det veldig lite informasjon som kommer ut av bakhøytalerne.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor kjøpe effekt til alle kanalene? Det holder vel med effekt til frontrekka?
    Uansett så er jo klipsch følsome høytalere, recieveren vil jo da klare å drive bak-høytalerne veldig bra. Jeg vil si det er liten vits i og bruke penger på det, trosalt er det veldig lite informasjon som kommer ut av bakhøytalerne.
    Grunnen for å kjøpe ekstern effekt til alle kanalene for at da kan jeg lett bytte ut receiver hvis det kommer ny teknologi, dessuten trenger 2 par med RS-62 like mye "juice" som f.eks senter. Og siden jeg spiller mye krigsspill og lignende online på PS3'en er jeg avhengig av at bakkanalene også høres ;-)

Planen er en stykk Parasound NC 5250 til senter og bakht'ene og en stykk NC 2250 til hver frontht...

Eneste forskjellen jeg klarer å se hvis jeg sammenligner rx-v683 og rx-v3800 er at rx-v3800 har noe med 22 DSP og rx-v683 har 17, men at rx-v683'en har ny og forbedret kalibreringsprogram og 2 sub utganger...( og mindre watt seff)

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde personlig ihvertfall ikke kjøpt noe mindre enn en Rx-v1800 til det oppsettet. Sitter selv å vurderer frem å tilbake mellom 1800 og 3800. Hvor stor forskjellen her er synes jeg er mer interresant, da disse to virker veldig like. Skal også kjøre med effekt til front, da en Rotel RB-1092 jeg allerede har koblet opp på RF-83.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Hadde personlig ihvertfall ikke kjøpt noe mindre enn en Rx-v1800 til det oppsettet. Sitter selv å vurderer frem å tilbake mellom 1800 og 3800. Hvor stor forskjellen her er synes jeg er mer interresant, da disse to virker veldig like.
    Mener at jeg har lest her inne at forskjellen på rx-v1800 og rx-v3800 er at rx-v3800 har litt mer watt, streaming, og justerbar equlaiser, men at på rx-v1800 kan man ikke justere eq etter kalibrering eller noe slikt...

Det jeg er ute etter å vite er om forforsterkerdelen i rx-v683 er dårligere enn forforsterkerdelen i de gamlere receiverne rx-v1800/3800? :roll:

Er det noen som har noe konkret annet enn synsing?

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at RX-V1800 er så forskjellig lydmessig fra RX-V663. Tror nok forskjellene ligger i antallet innganger, watt, oppskalering av hdmi-signal, DSP-programmer, noen forskjeller i YAPO kanskje, biamping og programmering og opplæring av fjernkontrollen. RX-V663 fikk jo også terningkast 6 i siste hjemmekino.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :wink:
    Grunnen for å kjøpe ekstern effekt til alle kanalene for at da kan jeg lett bytte ut receiver hvis det kommer ny teknologi, dessuten trenger 2 par med RS-62 like mye "juice" som f.eks senter. Og siden jeg spiller mye krigsspill og lignende online på PS3'en er jeg avhengig av at bakkanalene også høres ;-)

Planen er en stykk Parasound NC 5250 til senter og bakht'ene og en stykk NC 2250 til hver frontht...

Eneste forskjellen jeg klarer å se hvis jeg sammenligner rx-v683 og rx-v3800 er at rx-v3800 har noe med 22 DSP og rx-v683 har 17, men at rx-v683'en har ny og forbedret kalibreringsprogram og 2 sub utganger...( og mindre watt seff)
    Som sakt så er det ikke fungsjonene som er dyre for produsentene og lage, men innmaten i forsterken;-) Og da mener jeg ikke bare forsterker-delen, men også pre og dac, det er jo trosalt en grunn for at det er en pris-forskjell på 10000;-)

jeg vil nå si at du trenger litt mer juic,e og futt;-) til en senter-høytaler, pga på film kommer son ca 70% av lyden ut av center-høytaleren, og ofte siter du lenger vekke fra center høytaleren en du gjør til bakhøytalerne, center høytaleren må da være innstil på høyere lydnivå. På noen filmer er det også en dell bass-informasjon i center-høytaleren og det trenger jo også litt mer power

Jeg vil nå også si det at du vil få rikkelig med kraft fra en god reciever til og drive 2 par med rs-62, de har trosalt en følsomhet på 97db denon 3806 frksempel er målt til og gi 115 watt kontinuerlig med fem kanaler drift, og 132 watt med to kanaler i drift, så teoretisk vil du kunne spille ca 117 db +- på hver høytaler, vist du har to par rs-62, VIL NÅ TRO DU BLIR PASSE GÅEN I ØRA VIST DU SPILLER PÅ DET NIVÅET I NOEN TIMER:-D

Like god lyd-kvalitet vil jeg heller ikke si du trenger i bakhøytalerne, da det her for det meste kun kommer lydeffekter ut, og ikke så mye dialoger og lignende

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    Tviler på at RX-V1800 er så forskjellig lydmessig fra RX-V663. Tror nok forskjellene ligger i antallet innganger, watt, oppskalering av hdmi-signal, DSP-programmer, noen forskjeller i YAPO kanskje, biamping og programmering og opplæring av fjernkontrollen. RX-V663 fikk jo også terningkast 6 i siste hjemmekino.

Rx-v663 har jo nå fått så og si alle fungsjonen til rx-v1800, plus en ekstra sub utgang.

Hvorfor er det da 5000kr i forskjell?, kan jo ikke bare være effektdelen som skiller de?

Du kan justere equalizern både på rx-v663 og rx-v1800, men denne er på bare 7 band per høytaleren, mens på rx-v3800 kan du justere den parametriske equaluzeren i ettertid som er noe større

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror faktisk ikke at det er så stor forskjell på rx-v663/863 og rx-v1800, men at de store forskjellene blir når rx-v1803/3803 kommer...

Man må jo huske på at rx-v663/863 er fra den nyeste generasjonen Yamaha receivere mens rx-v1800/3800 snart blir skiftet ut. :roll:

Det er ihvertfall min teori, hvis det er noen som vet helt sikkert om jeg tar feil eller ikke er det bare å opplyse meg med deres viten...

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De neste forsterkerene fra Yamaha kommer til å hete Rx-v1900 og Rx-v3900, ikke Rx-v1803 og Rx-v3803. Sist jeg hørte noe rykter om release, så var det til høsten 08 så det er nå en god stund til de kommer enda. Forøvrig har jeg liten tro på at lyden er like bra i en forsterker til halve prisen. Greit forsterkeren har mer watt, men tror nok det skjuler seg flere forskjeller. Men for all del, hadde vært morro om noen som hadde testet de forskjellige som pre amp kunne kommet med tilbakemeldinger.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med et slikt budsjett som skisseres her hadde jeg ikke satt himmel og jord i bevegelse for å spare et par tusen på noe som mest sannsynlig er en dårligere receiver. Du får 1800 for 9000 rundt om noe som jeg vil si at er en meget god pris. Vektforskjellen på 5 kg og utseende hadde nesten vært nok for meg til å bruke 1500-2000 mer kontro 863.

Fjernkontrollen er såvidt jeg vet den samme for alle disse modellene. (?)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Med et slikt budsjett som skisseres her hadde jeg ikke satt himmel og jord i bevegelse for å spare et par tusen
    Ehh, budsjettet er egentlig på 0,- foreløpig. Dette er et "langtids-spare-og-kjøpe-inn-etter-hvert-som-jeg-har-råd-prosjekt"! :roll:

Jeg har bare en vanlig industrilønn på en kvart million i året så derfor er jeg ute etter å spare inn litt på receiver/pre slik at jeg fortere kan få råd til senter, bakht'er og effektforsterkere...

Men jeg ser også for meg at når jeg har alle ht'ene og effektforsterkere og subber i hus så kan det bli aktuelt og bytte ut receiver, HVIS det blir bedre lyd av en dyrere som pre(?) Jeg for min del ser for meg at de dyrere kun har mer watt, flere innganger og bedre fjernkontroll...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    De neste forsterkerene fra Yamaha kommer til å hete Rx-v1900 og Rx-v3900, ikke Rx-v1803 og Rx-v3803.
    Aha, da har jeg støtt på feilaktig infomasjon i nett-jungelen... ops:

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, da har jeg støtt på feilaktig infomasjon i nett-jungelen... ops:
    vis du absolutt skal ha effektforsterkere på alle kanalene, hvorfor heller ikke kjøpe en ren prossesor senere, når produsentene oppdaterer med hdmi osv? Jeg føler det blir litt sløsing og kjøpe en reciever til 10+ og ikke bruke effekten i det hele

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vis du absolutt skal ha effektforsterkere på alle kanalene, hvorfor heller ikke kjøpe en ren prossesor senere, når produsentene oppdaterer med hdmi osv? Jeg føler det blir litt sløsing og kjøpe en reciever til 10+ og ikke bruke effekten i det hele
    Får se, er jo ikke akkurat sløsing å kjøpe en receiver i 10000,- klassen og ikke bruke effekten versus å kjøpe en ren prosessor til 20000,-

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får se, er jo ikke akkurat sløsing å kjøpe en receiver i 10000,- klassen og ikke bruke effekten versus å kjøpe en ren prosessor til 20000,-
    hehe du har nok rett i det, men er nok bedre dac og forforsterker i en ren prossesor vs en vanlig reciever i same prisklassen, da det her ikke er lagt noen penger i effektdelen

men er du sikker på at du ikke vil kjøpe en brukt reciever som takler lpcm?
    Det liger som jeg har sakt tidlgere en denon avr 3806 till 6000 på avtorgert

Ammatør her på forumet har vist brukt en slik på rf-83, hvorfor ikke høre med han hvor bra det funket?

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Ammat%f8r

http://avforum.no/avtorget/showprodu...=30926&cat=all

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •