Hvilke effektforsterkere til B&W 803

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke effektforsterkere til B&W 803

Har B&W 803 til front og B%W HTM3S senter. Hvilke effektforsterkere kan benyttes med godt resultat her? Yamaha DSP-Z11 reciever benyttes i utgangspunktet.

Tips?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, tror jeg har svart på nesten samme tråd tidligere, men here it goes again.
    Folk med 800serien her inne har vel brukt alt ifra :
    Chapter
    Midgaard
    Rotel
    Primare
    Mcintosh

Prisklasse ?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel.. Må jo være skikkelige greier som står i stil med resten av utstyret. Er ikke ekspert på pris når det gjelder effektforsterkere, men liker å slå til på kvalitet

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med dine lyd-preferanser da - hvilke parametere prioriterer du?
    Det blir litt feil å anbefale Parasound JC-1 eller EC NADA om du er en Hegel type fyr...

Har du interesse av et flerkanals trinn til kinoen, eller ønsker du noe kun til frontene?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du si noe om hva slags lyd de forskjellige typene gir? Jeg har brukt Denon AVC-A1SR med 803 høyttalerne i noen år og syntes da at kanskje bassen ble litt borte i lydbildet. Sånn sett kan jeg si at litt mer varme ville være greit. Nå har jeg jo byttet til Yamaha DSP-Z11 og jeg hører at denne skal gi litt mer fylde enn Denon. Har ikke fått erfart resultatet selv ennå, så kan egentlig ikke si noe om hvor jeg står i oppfatningen av denne kombinasjonen. Vil tro det er greit å høre dette selv før jeg tenker på hvor jeg vil videre med lydbildet. Jeg startet imidlertid denne tråden for å få litt innput generelt om effektforsterkere og hva de gjør med lydbildet. Takknemmelig hvis du spesifiserer litt mer omkring dette. Er ikke kjent med Hegel versus Parasound f.eks.

Flerkanals trinn? Tenker du da på effektforsterkere til resten av høyttalerne og? Vet ikke om det trengs til f.eks. mine bakhøyttalere (B&E 805S), men kanskje til effektforsterkeren (B&W HTM3S)?

Tips fikk jeg i hvert fall om at 803 høyttalerne gjerne liker mer strøm..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg ikke har svart tidligere, det har gått meg hus forbi.

EC og Parasound er forsterkere som ofte omtegnes som hjemmehørende i det varmere hjørnet. Parasound har jeg hatt gleden av å prøve på mine forrige ML høyttalere, da JC1 som jeg likte godt. Hegel har jeg selv eid, mange vil påstå at Hegel er kaldt og spinkelt - noe jeg er rivende uenig i. Hegel er utpreget nøytralt og har en voldsom kontroll i bassen som for mange vil oppleves som et lite tap av kropp, selv om det går litt dypere.

Jeg brukte de overnevnte merkene som eksempl fordi jeg antok at de var nogenlunde velkjente, et søk vil nok bekrefte de enkle stereotypiene.

Når jeg spør om du vil ha et flerkanals-trinn er det rett og slett fordi man ofte får mye for pengene og kun en boks å forholde seg til. Da du ikke bekrefter hvilken prisklasse du kunne tenke deg å handle i vil jeg gi to anbefalinger til forsterkere du kan låne og prøve på veien. I første omgang to femkanalere da det aldri skader med nok effekt til alle høyttalerene, med samme lydsignatur.

Cinenova Grande da denne har imponert meg ved flere anledninger hos Mor10 som brukte den både i ren stereo til bi-amping og i surround. Tilnærmet uendelig med kraftreserver, en voldsom kontroll og en uanstrengt gjengivelse er ting jeg vil trekke frem med denne.

Parasound Halo A51 som et varmere og litt mer feitere alternativ. Kan kanskje oppfattes som mer musikalsk med litt mer fokus på mellomtonen.

Begge disse forsterkerene burde være mulig å få låne hjem for en test opp mot hverandre - noe som burde peke deg i riktig retning hva angår lydsignatur og krefter.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem forhandler Cinenova Grande? Noen i Norge?

Ser jo at Parasound Halo A51 er på 250W kontra Cinenovas 300W, men leverer et mye bredere frekvens-spekter. Prisen synes ganske forskjellig, men det er jo ift den oppgitte pris i usd på Cinenova..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Hvem forhandler Cinenova Grande? Noen i Norge?

Ser jo at Parasound Halo A51 er på 250W kontra Cinenovas 300W, men leverer et mye bredere frekvens-spekter. Prisen synes ganske forskjellig, men det er jo ift den oppgitte pris i usd på Cinenova..
    Ikke les deg blind på spesifikasjoner, båndbredde er en ting som måles svært forskjellig og sier ofte ingenting om prestanda.

Installbay.no er importør av Cinenova i Norge såvidt jeg husker. Prisen er nok rett rundt den samme som for A51, tror jeg. Jeg finner den desverre ikke på sidene deres akkurat nå.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Ikke les deg blind på spesifikasjoner, båndbredde er en ting som måles svært forskjellig og sier ofte ingenting om prestanda.

Installbay.no er importør av Cinenova i Norge såvidt jeg husker. Prisen er nok rett rundt den samme som for A51, tror jeg. Jeg finner den desverre ikke på sidene deres akkurat nå.
    Ja, det er nok sant. Ser bl.a at AVshop lister A51 til å ta hele 5-100000, mens på Parasound sine egne sider står det 20-20000.. blir jo litt mistenksom da. Eller går jeg glipp av noe? Uansett er det vel lydbildet her som teller. Hz bestemmes jo i dette segmentet mest av høyttalerne vil jeg tro..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Båndbredde oppgitt uten avvik er bare svada, selv med det oppgitt er målemetodikken så forskjellig at det har lite å si annet enn i markedsføringen av produktet.

Cinenova forhandles av Enhanced Home Entertainment Design nær oslo som du kan treffe på her.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Midgard Oberon 6.1 nå, det er litt "kjedelig" prøv eller å skaffe en EC AW 250-R eller en Parasound A21. Parasound er min favoritt (musikksmak: Rock av eldre type: Pink Floyd/Roger Waters, ACDC, Nick Cave, Lynyrd Skynyrd, Neil Young. Noe nyere og: Korn, Metallica, Marilyn manson, Prodigy(eldre)++)

Hører også mye på Diana Krall, Alison Kraus, Nora Jones... Må nok ærlig innrømme at EC låter litt bedre på akkuratt de her. Men Parasound'en er ikke dårlig på dette asså, men om dette er mer deg, så finnes det bedre alternativ enn Parasound.

Bladelus Balder er også et tips du burde sjekke ut, VELDIG dynamisk, som kan låte litt slank iforhold til mye anna, men det låter utrolig flott.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •