A/B høytalerutganger SL/SR samt SLB/SRB (AVR 3808)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

A/B høytalerutganger SL/SR samt SLB/SRB (AVR 3808)

Hei,
    har forsøkt å finne litt informasjon, men.. så derfor en liten post her.

Min surroundforsterker, Denon AVR 3808, har A/B høytalerutganger for surround, er disse paralellkoblet i forsterkeren? Dvs er 2 kanaler med 2 høytalertilkoblinger pr kanal? (Ved tilkobling av 2 sett med surroundhøytalere vil da være veldig viktig å ikke ha for lav impedanse på høytalerene.)

Surround bak (SLB/SRB) er dette mono-kanaler? Dvs, sendes samme signal i begge kanaler? (Og man kan da benytte seg av 1 stk høytaler om ønskelig..)
    Ikke alle filmer som er kodet med dette, men forsterkeren kan mixe/kode opp baksignalet. (tror jeg)
    Vil det gi en lydmessig effekt å bruke surround bak?

Takk til de som gidder å svare!:-P

Mvh,
    Terka

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke mono da det er filmer som er kodet i 7.1, det andre kan jeg ikke svare på da jeg rett og slett ikke klarte helt å få med sammenhengen av hva du spurte om.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

OK. Antar at det finnes filmer med decoding 7.1 (Han fra hifiklubben sa at det fantes 6.1 men ble sendt som 2 like signal til surround bak og at man dermed kunne benytte 1 eller 2 høytalere bak, avhengig av behov for baklyd) Takker for svar!

Skal prøve å formulere meg mer presist vedr det andre spørsmålet.
    Forsterkeren min er en 7.1 forsterker:
    Front Left/Right : 2 kanaler
    Center : 1 kanal
    Sub utgang : .1 kanal
    Surround L/R A : 2 kanaler
    Surround L/R B : 2 kanaler
    Surround back L/R (eller amp assign) : 2 kanaler

Dette gir totalt 9 kanaler + sub (9.1)

Derav spørsmålet; er Surround L/R A og B to par høytalertilknytninger på samme L/R effekttrinn i forsterkeren (tilsvarende gamle stereo forsterkere med A/B høytalertilknytning)? I såfall vil det være særdeles viktig med impedans/minimum impedans i høytalerene som kobles til her om man bruker Surround L/R A og B samtidig da disse vil være i parallell og halvere impedansen som forsterkeren ser. (vanskeligere last for forsterkeren og i verste fall for mye..) Om ikke så er det jo 9 effektrinn i forsterkeren og ikke 7. (bare hyggelig om det skulle være det! :-D )

Håper det var litt mer forklarende (selv om det er sent..)

Mulig jeg er helt på jordet med dette.. men er jo greit å få oppklart det man lurer på..

//Terka

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er flest filmer med 6.1 en 7.1 per dags dato ja.
    Men eg skjønte ikke helt selv hva Denon driver med å lager surround A og surround B når de har back surround og :S

Eg kan aldrig tenke meg det er mer en ett effekttring med 7 forsterker deler i denne forsterkern.
    Det kan jo vere A og B Left er i mono sånn att om du vil ha flere høytalere på siden så kan du lett koble det til.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stusset selv litt på dette og synes manualen er meget tynn på dette punktet.

På en Yamaha 1800 som jeg testet koblet jeg bare den ene bakhøytaleren. Når jeg kjørte romkorreksjon fant forsterkeren ut at det bare er en og tilpasser seg deretter.

På min 3808 her jeg koblet to bakhøytalere men det er så få filmer som har 7.1 at det har jeg ikke fått testet enda. Blir i alle fall lyd i begge bak på 6.1 men tror nok den er lik på begge sider selv om det ikke er så lett å fastslå.... Men så har du en funksjon som heter 7 CH Stereo som jeg bruker på TV sendinger og der har du helt klart nytte av to bakhøytalere og kanskje et ekstra sett sidehøytalere også, hvis du gidder :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •