Effektforsterker til JBL TL260

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker til JBL TL260

Jeg har et par JBL TL260 som i dag drives av en Cerwin-Vega A2.6KW. Som forforsterker har jeg Denon AVR-4308. Jeg vurderer å bytte ut Cerwin-Vega'n med noe bedre. Har tenkt på Midgard Audio Oberon 6.1. Vet disse er større en det som strengt tatt er nødvendig, men skal det være så skal det være. Lurer på om denne kombinasjonen fungerer bra.
    Har også sett på Rotel RB-1080.
    Kan ta med at jeg hører på mye forskjellig musikk, endel techno/trance.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken prisklasse ser du for deg? 2-kanals eller surround?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2-kanals under kr. 20.000,-

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en svoger som har en Hegel H200 på disse, knall lyd. Han har også en Vincent 238 eller hva den heter, men med den ble det noe slank bass fortalte han.

Hegelen har prossessorinngang, slik at du kan bruke den som effekttrinn i surround, og som integrert forsterker til f.eks musikk. Den har balanserte innganger om du har CDspiler med balanserte utganger osv. Anbefales.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet endel på disse høyttelerene, og personlig synes jeg hegel ble for hard i toppen. Mine anbefalinger utifra utallige forsterkertester på TL260 bli Meridian G57/557, Parasound A21, Usher R1.5 eller Rogue Stereo90. Alle disse effekttrinnene kledde den rocka spillestilen til 260 serdeles godt
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forresten en kompis som fikk disse i forrige uke på TL260
    Audiofoni AS

Har ikke hørt dem selv, men han fortalte at det virket bra. Regner med flere tilbakemeldinger etterhvert.

http://avforum.no/minhifi/show.php/stephenm
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei!

Jeg har hatt Hegel 200 på disse i en del måneder. Solgte den nettopp da som andre sier her at det ble litt hardt i toppen når man dro på. Ikke særlig festelig når dette skjedde. Hørtes ut som diskanten begynte å skrike. En eller annen form for kompresjon i diskanten. Mulig det siste ikke er riktig, men det hørtes i hvert fall slik ut.

Kjøpte nettopp en Vincent 331 effektforsterker som fungerer ypperlig. Kanskje ikke like bra som Hegel 200 på alle områder, men minst like kraftig og nok ikke det samme probleme med diskanten.

Ligger en ute på buktbørsen nå også ser jeg under et annet navn. Hvis du vil spare penger hadde jeg gått for denne og heller testet dyrere ting mot denne senere og oppgradert hvis nødvendig.

Jeg har igrunn nedgradert litt. I hvert fall prismessig, men er igrunn storfornøyd med "nedgraderingen". Kineserne lager utrolige prisgunstige produkter av og til som låter meget bra.

Newcomer KlipschJan sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje Parasound NC2250 kan være greia,ellers så kan je anbefalle Usher R1.5 som virkelig setter musikken igang. Har prøvd diverse på Klipsch RF-7 og Usher´n er den som har fallt i smak. Har slitt en del med de samme problemmene.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en Thule PA350B. Mørkere og mindre slitsom diskant, har vært fantastisk på IKON serien til Dali.
    HI-FI Huset AS - Thule PA350B & PR350B

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thule spiller bra på 260, men det er litt risikabelt med tanke på hvordan de sliter i markedet om dagen. Kjedelig om noe skjer med forsterkeren hvis de stenger fabrikken
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av forsterkerne som hittil er foreslått synes jeg Parasound A21 virker mest interessant, også med tanke på design. Prisen på kr. 25 000,- er noe høyere enn jeg hadde tenkt, men den må allikevel vurderes. Hvordan er Parasound NC 2250 i forhold?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel RB-1092 fungerer bra på TL260. Det samme gjør Bladelius Thor MKII (og sikkert Balder, som er Thor minus forforsterker pluss litt ekstra watt), Primare A30.2 og A30.5.

Newcomer KlipschJan sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt begge og jeg syntes NC2250 har mer pondus og litt mer tilbakelent i toppen. Begge er gode saker og spesielt 2250 grunnet prisen.
    Har du mulighet å få prøvd de på eget oppsett,er det å foretrekke.Kan spare en del pæng på det.
    Hadde A21,ble solgt tol fordel for 2250,en liten tankevekker. Har ingen av de pr dags dato.

Newcomer stephenm sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker JBL TL260 sammen med Xindak XA8800MNE. Jeg har ikke hatt denne kombinasjonen så lenge, men inntrykket så langt er bra. Xindak har skikkelig kontroll på bassen og mellomtonen låter live slik det skal fra JBL! Lydbildet har god dybde og bredde. Det eneste jeg sliter litt med er litt skarpe sibilanter på enkelte plater, men det problemet hadde jeg med andre forsterkere og høyttalere også. Trolig er rommet synderen her(akustikkplater er bestillt).

Prøvde meg på "Brothers in Arms" på SACD i dag. Denne plata har jeg ikke fått til på mine tidligere oppsett, men på JBL/Xindak-komboen ble det fulltreff. Skikkelig trykk og dynamikk uten at det ble slitsomt å høre på i lengden
    Ser at det er en på Hifisentralen som også har Xindak XA8800MNE og JBL TL260. Denne kombinasjonen anbefales!

Uansett så er det helt klart at JBL TL260 fortjener bedre forsterker enn et "PA-trinn" fra CV

mvh.
    Stephen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde i ugtgangspunktet sett for meg et par monoblokker. Dette fordi lerret, tv og to store suber umuliggjør plassering av de resterende komponentene i front. I dag står effektforsterkeren i stereoracket på siden i rommet. Dette medfører at kabelen til den høyttaleren som står lengst unna må være ca. 5 m. Siden begge høyttalerkablene bør være like lange, ligger den andre sammenkveilet bak høyttaleren.
    Et effekttrinn i tv-benken ville derfor kortet ned lengden på høyttalerkablene.
    Xindak'ene ser bra ut, men jeg må si Parasound A21 frister mer.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener det ligger et par slike Xindak blokker på finn.no , 10k tror jeg prisen var

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. Cerwin-Vega A2.6KW så brukte jeg den på mine forrige høyttalere, Cerwin-Vega CLS-15. Funket fint, men ikke helt match til TL260'ene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Ser mitt forslag ble oversett. Har nå levd med denne kombinasjonen: Vincent 331 og JBL TL 260 i en del dager og det låter meget bra. Bedre enn med Hegel 200 faktisk og bruktprisen ligger på 4000-4500. Fantastisk bra effekt trinn til prisen som passer bra. Ellers hadde jeg vurdert Parasound 2250 som noen andre påpeker her. Vil tro den også passer utmerket. Mulig jeg tester den kombinasjonen senere. Man må ikke altid bruke mest mulig penger for å finne en bra forsterker. Uansett er 260'n litt følsomme på forsterker og bør brukes sammen med noe som ikke "skriker" for mye i toppen.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stephenm
    Jeg bruker JBL TL260 sammen med Xindak XA8800MNE.
    Hvor varme blir disse blokkene egentlig? Fikk inntrykk at det var voldsom varmeutvikling i testen i Hjemmekino.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funker NAD 216 på JBL 260 ?