Digitale forsterkere (ICE)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitale forsterkere (ICE)

Hei noen som vet om noen alternativer til Lyngdorf TDA2200, er på utkikk etter en god digital forsterker (stereo) 20 000-50 000kr noen forslag?
    Noen som har erfaringer som med denne type amp?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke ICE, men kanskje en kandidat: The Musician III Signature Edition

Frode

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo søke på en del av disse navnene:List of PWM Amplifiers. - AVS Forum

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil post

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cary sine ICE-konstruksjoner er meget meget bra.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ICE er ikke digitale forsterkere. Norske Midgard har ICE monoblokker.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BelCanto har også noe bra, en med ICE og en med tripath(t-amp), men det er vel en litt annen prisklasse...

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    ICE er ikke digitale forsterkere. Norske Midgard har ICE monoblokker.
    Det finnes vel egentlig ikke noen forsterker som er 100% digitale, men man kaller ofte klasse D for digital da de har en analog form for digitalitet om man kan si det sånn. De baserer seg på PWN som i grunn kan minne veldig om digitale 1'ere og 0'er. Texas instruments har truepath som tar PCM rett til PWN for å så filtreres til det analoge signalet som driver høyttalere. Altså det er ingen dac, annet enn PWN-modulasjonene som fungerer som en slags dac når signalet blir filterert etterpå.

Så når man snakker om digitale forsterkere så tenker de fleste på klasse D og alle dens ulike former... UcD, ICE, tripath, TI truepath osv

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva fant du galt med TDA2200?
    Holder akkurat på å sende min i retur etter en ukes test. Den kutter ut hvis jeg spiller høyt, feilkode E50. Er usikker på om det er en feil på mitt eksemplar eller om den ikke klarer å drive mine høyttalere.
    Er heller ikke helt fornøyd med manglende mulighet for å justere bassen. Med RoomPerfect får man ikke tilgang til å justere noe selv, en merkelig policy.
    Jeg beholder heller mine Midgard 4.1.

Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    .. PWN ... PWN ... PWN ...
    PS: du mener naturligvis PWM.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    PS: du mener naturligvis PWM.
    Helt klart (pulse width modulation)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bassjustering

Hei, nei jeg har ikke hatt noen spesielle problemer med Lyngdorfen, har testet med B&W 804S3. Jeg synes derimot at det mangler noe krefter, så vi er vel enige der. Du kan gå inn å forrandre bassen på Lyngdorfen (hvis jeg ikke tar helt feil) kan du koble den opp mot PC'en vi en RS232 port, og på den måten få opp en avansert "eq" hvor du kan stille det slik du vil. Er noe usikker på hvordan de har valgt å gjøre det med RoomPerfekt versjonen. Du trenger også noe tilleggsutstyr hvis jeg ikke husker helt feil, noe programvare.
    Grunnen til at jeg lurer på alternativer til denne ampen er nettopp litt for lite krefter. Ellers synes jeg den låter meget bra

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per Klausen, selger hos Lyngdorf, på forespørsel om hvorfor jeg ikke kan bruke det programmet du nevner:
    Vi har taget den beslutning at når man ikke kan rette i målingerne så behøver vi ikke forvirre kunderne ved at kunne se den.
    Dette gjorde meg 'pissed off', og var sterkt medvirkende til at jeg leverte den tilbake.

Han nevnte noe om at de skal utvide tilbudet av 'Voicing' kurver, så man kan spesifisere selv. Men det var så vagt beskrevet at jeg ikke la noe vekt på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke bra.

Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Per Klausen, selger hos Lyngdorf, på forespørsel om hvorfor jeg ikke kan bruke det programmet du nevner:

Dette gjorde meg 'pissed off', og var sterkt medvirkende til at jeg leverte den tilbake.

Han nevnte noe om at de skal utvide tilbudet av 'Voicing' kurver, så man kan spesifisere selv. Men det var så vagt beskrevet at jeg ikke la noe vekt på det.
    Dette var jo ikke bra! skjønner godt at du ikke er fornøyd med dette. Har forsåvidt bestemt meg for å ikke kjøpe RoomPerfect versjonen, nettopp på grunnlag av at jeg synes den fjerner i overkant mye i bassen! Hvor høyt spilte du når den klippet? 60,70,80,90?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aurelius88
    Hei, nei jeg har ikke hatt noen spesielle problemer med Lyngdorfen, har testet med B&W 804S3. Jeg synes derimot at det mangler noe krefter, så vi er vel enige der.
    Jeg synes denne var verdt å kommentere.

Du har garantert nok effekt, nok krefter og mere til. Dette er en kjempelett høyttaler å drive, nesten for lett, og det er trolig her problemet ligger.

Nautilus og Matrix-seriene til B&W er konstruert for forsterkere med ganske lav dempningsfaktor. Dette gir et overskudd av bass fordi forsterkeren legger seg inn i kjeden som en del av Q-verdien til elementet (Elementet får svinge mer fritt når dempningsfaktoren blir lavere, og derfor øker elementets elektriske Q-verdi).

Ergo, jo kraftigere forsterker jo slankere bass. Tror du meg ikke? Forsøk med Krell EVO ONE (Hvis du har tillit til at de har krefter nok til et par 6,5" da...).

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig finnes det meg bekjent i hovedsak 2 digitale varianter av klasse D på markedet. Den ene er Lyngdorf (Ikke 2175) og den andre er Sony/Philips sin S-master teknologi.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

804

Mulig jeg tar helt feil men, jeg fikk en hørbar forskjell ved å bruke en kraftigere forsterker på bassene, brukten en NAD M3 testet også med to stk EC 400W blokker. Dette er jo begge varme forsterkere så det kan sikkert forklarer noe. Disse ble som sagt brukt til å drive bassene, Hvorfor får jeg da mer dynamikk når begge forsterkere er kraftigere? ikke mindre dynamikk slik jeg forsto det i svaret ditt?
    Prøvde også å drive hele høyttaleren med de samme forsterkeren med samme resultat på bass og dynamikk. Er den eneste grunnet til dette forskjellig lydsignatur i forsterkeren? har det ingenting med effekt?
    Er mulig jeg tar missforstått helt her, men er en 8ohms 90db høyttaler spesielt lettdrevent? jeg mener det finnes flere alternativer der ut som har en hyggeliger impedans type 4ohm 88db
    Vet du hvordan de teknisk har klart å få det til slik du har beskrevet?
    Gjelder dette i så fall også de mindre modellene til B&W som 604 som er oppgitt med samme følsomhet og impedans?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Forøvrig finnes det meg bekjent i hovedsak 2 digitale varianter av klasse D på markedet. Den ene er Lyngdorf (Ikke 2175) og den andre er Sony/Philips sin S-master teknologi.
    Korriger meg hvis jeg tar feil: I disse to tilfellene er det overføringen mellom pre og effekt som er "digitalisert", mens effektrinnet i seg selv er klasse D som igjen er PWM (pulse width modulated)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder definisjonen på digital forsterker vs klasse D så har jeg adoptert det som Wikipedia skriver: Link

Utdrag:
    Sitat Opprinnelig postet av wikipedia
    the letter D used to designate this amplifier class is simply the next letter after C, and does not stand for digital

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva er så en C-klasse forsterker? A og B og A/B kjenner vi jo, men C?

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aurelius88
    ... Hvor høyt spilte du når den klippet? 60,70,80,90?
    Var på ca 92. Kan ikke kalle det 'klipping', ettersom lyden var bra, men den slo seg bare av.

Klasse C: Electronic amplifier - Wikipedia, the free encyclopedia

Lyngdorf'en er jo det nærmeste man kommer en ren digital forsterker, analoge innganger er ekstrautstyr. Jeg regner også klasse D for analogt, men det er altså to måter å styre pulsbredden. Lyngdorf sier de gjør det digitalt, men er usikker på hvordan det gjøres.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •