Yamaha Z11 vs Pioneer LX70 (Hjelp!!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active Sildo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha Z11 vs Pioneer LX70 (Hjelp!!)

Har ett dilemma her. Skal investere i nytt anlegg og har da sett meg ut 2 alternativer.

Alt 1 : Kjøpe LX70 og en Hegel 200 som effekt.

Alt 2 : Kjøpe Z11 og investere i effektforsterker senere.

Skal ha Pioneer S-3 i front og S-7 i senter. Bak blir det innbyggningsht, muligens Pioneer sine. Har litt lyst på 11.2 lyd også, men innbiller meg at pioneer er best ilag med pioneer...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten brukt som surroundprosessor (forforsterker) eller integrert surroundforsterker, så er Z11 fullstendig overlegen LX70. Du må nok vente til LX90 kommer før det blir noen reell konkurranse der (og vi fører begge merkene).

For øvrig fete høyttalere du legger opp til. TAD høyttalere fra Pioneer er ikke som andre Pioneer høyttalere - de er lysår bedre.

Mener bladet Hjemmekino testet Z11 sammen med S-3 høyttalere med svært gode resultater. Så begge alternativene dine skulle være OK.

Samme blad hadde for øvrig en kommentar om at Pioneers eksisterende receivere ikke var i stand til å drive et sett med S-1 høyttalere. Så om du skal safe, så er det tilsynelatende sikrest å gå for Z11...

Active Sildo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Enten brukt som surroundprosessor (forforsterker) eller integrert surroundforsterker, så er Z11 fullstendig overlegen LX70. Du må nok vente til LX90 kommer før det blir noen reell konkurranse der (og vi fører begge merkene).

For øvrig fete høyttalere du legger opp til. TAD høyttalere fra Pioneer er ikke som andre Pioneer høyttalere - de er lysår bedre.

Mener bladet Hjemmekino testet Z11 sammen med S-3 høyttalere med svært gode resultater. Så begge alternativene dine skulle være OK.

Samme blad hadde for øvrig en kommentar om at Pioneers eksisterende receivere ikke var i stand til å drive et sett med S-1 høyttalere. Så om du skal safe, så er det tilsynelatende sikrest å gå for Z11...
    Rekner med Z11 slår LX-70, men det er noe med yamaha eg ikke helt liker altså. Klarer ikke helt og bli fortrolig med yamaha. Det blir effektforsterkere etterhvert uansett løsning. Noen som vet hvor tid LX-90 kommer?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er design du tenker på, så er jeg helt enig med deg. Men dette blir smak og behag, og da må man selvfølgelig velge det man selv liker best.

Det foreligger, meg bekjent, ingen lanseringsdato for SC-LX90 enda, men jeg mener å ha hørt at den er like rundt hjørnet...

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Sildo
    Rekner med Z11 slår LX-70, men det er noe med yamaha eg ikke helt liker altså. Klarer ikke helt og bli fortrolig med yamaha. Det blir effektforsterkere etterhvert uansett løsning. Noen som vet hvor tid LX-90 kommer?
    Z11 skal vist være helt rå på musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effekt!!

Jeg ville uten tvil gått for LX70 og Hegel... Hegelen er jo nærmest utømmelig for krefter, og Phatbull her på forumet måtte jo kjøpe effekt for å drive sine RF 63 til fulle... De har jo følsomhet på 99 db...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha 11 kanaler, velg Z11, og kjøp heller ekstra effekt senere.

Skal du ikke bruke ekstra kanaler vil du få best lyd med LX70 og H200.

Dette har jeg testet, men "bare" med en LX60. H200 er en veldig bra forsterker, men utømmelig er den ikke.

Z11 spiller ikke bedre enn H200, men det er ikke veldig mye som skiller dem.

Active Sildo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hvis du skal ha 11 kanaler, velg Z11, og kjøp heller ekstra effekt senere.

Skal du ikke bruke ekstra kanaler vil du få best lyd med LX70 og H200.

Dette har jeg testet, men "bare" med en LX60. H200 er en veldig bra forsterker, men utømmelig er den ikke.

Z11 spiller ikke bedre enn H200, men det er ikke veldig mye som skiller dem.
    11 kanaler har eg jo veldig lyst på da. Den får jo så masse skryt rundt om, så det er jo sikkert ikke ett bomkjøp.

Klarte Z11 og drive Pioneer S-3 greit, må kjøre det en stund til eg får råd til effekt.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Z11 skal vist være helt rå på musikk.
    Den slår likevel ikke en bra 2-kanals pre med ht-inngang og ekstern effekt, eller tilsvarende integrert
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler ikke et sekund på at det nok er morro med 11 kanaler, men husk at kildematerialet på det meste er 8 diskre kanaler (7.1) i øyeblikket (i alle fall for film). Øvrige kanaler (utover åtte) blir derfor pseudo lyd.

Min anbefaling er å konfigurere høyttalerne så nær standard konfigurasjonen til DVD/BD-lydmikserne som mulig. Problemet er bare at denne faggruppen ikke er enig om å følge en felles standard. Så benyttet høyttalerkonfigurasjon, enten det dreier seg om et 5.1, 6.1 eller 7.1 lydspor, vil kunne variere fra DVD/BD til DVD/BD.

DTS (og Dolby?) sin nye 7.1 default standard (det eksisterer opp til flere alternativer til default fra DTS/Dolby selv) er for øvrig som følger:
    Senterhøyttaler ved 0 grader
    Fronthøyttalere ved 30 grader til hver side
    Sidehøyttalere ved 90 grader til hver side
    Bakhøyttalere ved 150 grader til hver side

Holder man senterhøyttaleren utenfor, er det altså tale om 6 sektorer på 60 grader (=360). Lytteavstand og høyde skal være identisk for samtlige 7 høyttalere. Dette betegnes av enkelte som holosonisk surround.

Ofte benyttes det 2 subwoofere, en på hver side av frontene (langs samme imaginære sirkel).

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, men det Yamaha har fått til med Precense fungerer utrolig godt.

Det de folkene sier om subwoofere høres flott ut, men i virkeligheten er det dessverre ikke like enkelt. I et ekkofritt rom - ja. I et normalt hjem fungerer det sjeldent.

Active Sildo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ht bruker folk på Presence kanalene, eg kommer nok til og gå for innbyggningsht. Men hvilken vet eg ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Sant nok, men det Yamaha har fått til med Precense fungerer utrolig godt.

Det de folkene sier om subwoofere høres flott ut, men i virkeligheten er det dessverre ikke like enkelt. I et ekkofritt rom - ja. I et normalt hjem fungerer det sjeldent.
    Jeg er helt enig i det du skriver over. Mitt poeng var at når man må gjøre tilpasninger, så er det greit å vite hva som i utgangspunktet er normen (i den grad det i øyeblikket finnes en norm), om enn i et akustisk optimalisert rom.

Jeg driver selv og legger planer for et holosonisk "7.2" oppsett i et dedikert rom, og her er akustisk konsulent en særdeles viktig bidragsyter i prosjektet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •