Hvordan bi-koble jbl til yamaha?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan bi-koble jbl til yamaha?

Er det noen som kan sette opp en enkel tegning/skisse på hvordan jeg skal bi-koble (?) jbl høyttalerne til en yamaha v-861 receiver?

Er litt skeptisk til kobling etter å ha sprengt den forige :-?

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IImilleniumII
    Er det noen som kan sette opp en enkel tegning/skisse på hvordan jeg skal bi-koble (?) jbl høyttalerne til en yamaha v-861 receiver?

Er litt skeptisk til kobling etter å ha sprengt den forige :-?
    med bi-koble mener du bi amp?
    altstå bruke alle 4 terminalene på jbl høytalernen dine og 4 terminaler på yamaha'n?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svensken
    med bi-koble mener du bi amp?
    altstå bruke alle 4 terminalene på jbl høytalernen dine og 4 terminaler på yamaha'n?
    Skal jeg være helt ærlig så har jeg liten peiling på høyttalere + kobling av kabler. Jeg fikk bare vite at man vistnok skal få bedre ytelse/lyd av å bi-ampe. Bak jbl høyttalerne mine er det 4 terminaler. Det fulgte også med 4 "gullplater" som må brukes når man bi-amper?.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg være helt ærlig så har jeg liten peiling på høyttalere + kobling av kabler. Jeg fikk bare vite at man vistnok skal få bedre ytelse/lyd av å bi-ampe. Bak jbl høyttalerne mine er det 4 terminaler. Det fulgte også med 4 "gullplater" som må brukes når man bi-amper?.
    ok. de metall skinnene som er mellom + - + og - - må bort!! ellers tar forsterkeren kvelden :P.
    deretter tar du ene kabelparet på front L på yamaha'n og det andre kabelparet på surround back/bi-amp L. deretter gjør du det samme med R kanal. etter dette må du gå inn i menyen å velge bi-amp modus.

på min rx v1700 aktiverer man bi-amp modus slik:
    master off----press og hold inne straight----master on----dette er da advance meny---- her velger du å aktivere bi-amp.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp hentet en ny yamaha rx-v1800:-D har ikke paket den opp enda!
    Jeg skal også bi-ampe, å lurer på om det har noe å si å koble front utgangene på forsterkeren til de øverste terminalene på høytalerene, å surround back på de nederste, eller omvent. har det noe å si?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rayman85
    Har nettopp hentet en ny yamaha rx-v1800:-D har ikke paket den opp enda!
    Jeg skal også bi-ampe, å lurer på om det har noe å si å koble front utgangene på forsterkeren til de øverste terminalene på høytalerene, å surround back på de nederste, eller omvent. har det noe å si?
    det er jeg ikke sikker på :P
    jeg brukte front utgangene til bass og diskant/mellomtone på surr back/bi-amp.
    men tror nok ikke det har noe å si.
    du kan jo bare prøve å se om du hører noen forskjeller

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du tar først og bruker front l kanalen og kobler til de røde terminalene på venstre høytaller. Så gjør du det same med front r kanalen, men kobler til høyre høytaller istede. Deretter tar du surr-back l og kobler til de svarte terminlaene på venstre høytaller, Så gjør du det same med surr-back r , men på høyre høytaller istede.

Tilslutt må du innom en superduper hemmelig meny:lol: Da må du først slå av recieveren på master on/off og så må du holde tone-kontroll ine mens du slår på recieveren igjen med master on/off . Deretter blar du deg med program til finner bi-amp, du trykker så på tone-kontrollen til det står on, så slår du av recieveren på master on/off og du er ferdig:wink:

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    du tar først og bruker front l kanalen og kobler til de røde terminalene på venstre høytaller. Så gjør du det same med front r kanalen, men kobler til høyre høytaller istede. Deretter tar du surr-back l og kobler til de svarte terminlaene på venstre høytaller, Så gjør du det same med surr-back r , men på høyre høytaller istede.

Tilslutt må du innom en superduper hemmelig meny:lol: Da må du først slå av recieveren på master on/off og så må du holde tone-kontroll ine mens du slår på recieveren igjen med master on/off . Deretter blar du deg med program til finner bi-amp, du trykker så på tone-kontrollen til det står on, så slår du av recieveren på master on/off og du er ferdig:wink:
    selvfølgelig ops:, skrev feil.
    dette er nå rettet

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har tegnet for dere !

Dere har sikkert forklart det på en bra måte, men jeg er litt tregere enn alle de andre så jeg har satt inn 2 tegninger her nå.

Tegning 1:
    Den grå firkanten med rød, grønn, hvit og sort er høyttalerkabelen. De 4 største sirklene er terminalene på forsterkeren.

Tegning 2:
    Dette er av høyttalerne, men her har jeg også lagt inn gullplatene. Jeg har lagt inn to som ligger horisontalt og to som står vertikalt. Nå vet jeg at det er kun 2 plater som skal på hver høyttaler av de totalt 4 platene. Men tegn en strek fra hver av de horisontale hvis de skal ligge horisontalt over terminalene. Ettersom jeg har forstått det av tidligere innlegg skal disse ligge horisontalt slik at de kommer over både + og - ?

Vet at disse tegningene ikke akkurat er noe kunstverk, men de får holde for en amatør tegner som meg

Hvor skal jeg koble hva? Vil være ekstra forsiktig denne gangen. Har ikke nok penger til enda en ny receiver denne mnd ops:

Hadde dere trekt noen enkle linjer og lagt inn bildene på nytt hadde jeg vært evig takknemlig! :-D

EDIT:
    Tegningen er en smule missvisende mtk på størrelse og form ;-)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du skal ikke ha noen av de 4 metall skinene, dette er ikke bra for forsterkeren.
    du skal kunn bruke høytaler kablene.

tegning 2: tenk deg at rød og hvit er kablene til basserne og grønn og sort til diskant/mellomtone.
    da tar du den rød og hvit kabelen på de nerdeste terminalene. og grønn sort på de øverste.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    Hvis jeg følger oppsettet du har tegnet så skal jeg da altså ikke bruke gull platene?

Det er også to utganger for subwoofer. En som er under "preout" og en under "multi ch input".
    Hvilken subwoofer utgang skal jeg bruke, og hvorfor?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg følger oppsettet du har tegnet så skal jeg da altså ikke bruke gull platene?
    Gullplatene skal ikke brukest da nei

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har koblet ferdig nå.

Har noen ekstra korte spm.

1. Hvis jeg ikke skal bi-ampe, skal jeg da koble ledningene annerledes? (Ja/nei)
    2. Hva skjer hvis jeg lar ledningene være koblet ifølge tegningen til dancemania og jeg velger å ikke slå på bi-amp på menyen til receiveren?
    3. Hvilken subwoofer ingang på receiveren skal jeg bruke? (se inlegget mitt over dancemania sitt for mer inf).
    4. Ser at dancemania har tegnet inn feil farger på receiveren, sort skal være nederst og rød øverst. Har dette noe for seg for meg? Jeg har koblet ut ifra posisjonene og ikke fargene.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har koblet ferdig nå.

Har noen ekstra korte spm.

1. Hvis jeg ikke skal bi-ampe, skal jeg da koble ledningene annerledes? (Ja/nei)
    2. Hva skjer hvis jeg lar ledningene være koblet ifølge tegningen til dancemania og jeg velger å ikke slå på bi-amp på menyen til receiveren?
    3. Hvilken subwoofer ingang på receiveren skal jeg bruke? (se inlegget mitt over dancemania sitt for mer inf).
    4. Ser at dancemania har tegnet inn feil farger på receiveren, sort skal være nederst og rød øverst. Har dette noe for seg for meg? Jeg har koblet ut ifra posisjonene og ikke fargene.
    1- Da sette du gull-platene på høytalerne og kobler bare enkelt og greit front l til venstre høytaller rød til rød svart til svart og smae med front r

2- hvis du slår av bi-ampe i menyen vil du kun få lyd i diskant mellomtone nå recieveren står i stereo-modus, men hvis du spiller av foreksempel 7 channel stereo vil du få den lyden som skal gå til surround back kanalene i bassene på front-høytalerne

3 Det er ingen ting som hetter subwoofer ingang, men subwoofer utgang(preout) du kobler altså subben til sub pre-out

4 Gikk litt fort i svingene men vist har koblet etter plassering skal det være riktig

5 Jeg fåreslår at du leser litt igjennom bibelen, du blir faktsik veldig mye klokkere av det

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste litt i bibelen

Hvis jeg ikke ser helt feil så går det fra minus (på høyttalerne) til minus (på receiveren) ifølge håndboka.

Slik det er nå har jeg koblet fra pluss (på høytallerne) til minus (på recieveren)

Hvilken løsning er rett? Mulig jeg har missforstått tegningene.. Er det + og + som gir kortslutning eller er det - og + ? :-?

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste litt i bibelen

Hvis jeg ikke ser helt feil så går det fra minus (på høyttalerne) til minus (på receiveren) ifølge håndboka.

Slik det er nå har jeg koblet fra pluss (på høytallerne) til minus (på recieveren)

Hvilken løsning er rett? Mulig jeg har missforstått tegningene.. Er det + og + som gir kortslutning eller er det - og + ? :-?
    eeeeehhhhhhhhhhhhhhh!
    hvis du følger boka er det ganske så sikkert at du unngår de problemene.

pluss til pluss!
    minus til minus! enkelt å greit
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det. Tror jeg missforstod litt tegningen. Takk for all tolmodighet og hjelpen alle sammen! Sitter nå å hører på musikk

Kan også legge til at (bombe) min gammle hk 3470 på 2x100w var noe kraftigere. Jeg prøvde å koble med både den gammle subben min (xelent 10") og etterå¨med den nye (svs pbs 10"), og med den nye subben så ble det mye bedre. Med den gamle xelent subben på yamaha receiveren ble den rett og slett for dårlig. Med xelent subben på min gamle forsterker (hk) så slo den meget godt fra seg og kan nesten sammenlignes med subben fra lsound når den nå høres på yamaha recieveren. Hadde vært gøy å hørt svs subben på min gammle hk forsterker. Tørr ikke tenke meg hvordan det ville vært Legger også til at xelent subben var god på musikk, men sbs gruser den nok i film. Totalt sett er jo såklart svs subben mye bedre, men på en god forsterker i 2.1 oppsett hadde jeg nok klart meg med xelent subben til musikk.
    Ellers så kunne man vel høre litt høyere, men ikke så mye tror jeg. Er litt redd for å skru for høyt på yamaha recieveren siden jeg ikke ønsker å sprenge den riktig enda
    Hvordan jbl'ene låter vs hk 3470 er litt vanskelig å si, men for meg så låter de faktisk like bra som med hk'en. Jeg savner dog muligheten for å justere bass og diskant slik som jeg kunne med hk, men som ikke er på yamaha.

Totalt sett så er jeg godt fornøyd med yamaha, det eneste jeg er litt skuffet over foreløbig er justering av diskant og sub, litt svakere enn jeg trodde til mine jbl-e60, men den er tross alt tenkt til sbs-01 og da duger den vel mer enn nok.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det. Tror jeg missforstod litt tegningen. Takk for all tolmodighet og hjelpen alle sammen! Sitter nå å hører på musikk

Kan også legge til at (bombe) min gammle hk 3470 på 2x100w var noe kraftigere. Jeg prøvde å koble med både den gammle subben min (xelent 10") og etterå¨med den nye (svs pbs 10"), og med den nye subben så ble det mye bedre. Med den gamle xelent subben på yamaha receiveren ble den rett og slett for dårlig. Med xelent subben på min gamle forsterker (hk) så slo den meget godt fra seg og kan nesten sammenlignes med subben fra lsound når den nå høres på yamaha recieveren. Hadde vært gøy å hørt svs subben på min gammle hk forsterker. Tørr ikke tenke meg hvordan det ville vært Legger også til at xelent subben var god på musikk, men sbs gruser den nok i film. Totalt sett er jo såklart svs subben mye bedre, men på en god forsterker i 2.1 oppsett hadde jeg nok klart meg med xelent subben til musikk.
    Ellers så kunne man vel høre litt høyere, men ikke så mye tror jeg. Er litt redd for å skru for høyt på yamaha recieveren siden jeg ikke ønsker å sprenge den riktig enda
    Hvordan jbl'ene låter vs hk 3470 er litt vanskelig å si, men for meg så låter de faktisk like bra som med hk'en. Jeg savner dog muligheten for å justere bass og diskant slik som jeg kunne med hk, men som ikke er på yamaha.

Totalt sett så er jeg godt fornøyd med yamaha, det eneste jeg er litt skuffet over foreløbig er justering av diskant og sub, litt svakere enn jeg trodde til mine jbl-e60, men den er tross alt tenkt til sbs-01 og da duger den vel mer enn nok.
    Tror du har misforstått litt ang. subbene. De subbene du har er aktive, å du har koblet de til sub-out på forsterkeren, det er ikke reciveren som "driver" subben, subene er aktive (innebygget forsterker) som driver seg selv... Den ene eller den andre suben vil ikke spille bedre, en på den ene eller andre forsterkeren. Svs'en har egen volumkontroll (gain) bak som du kan justere på hvis du synes det er litt lavt.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rayman85
    Tror du har misforstått litt ang. subbene. De subbene du har er aktive, å du har koblet de til sub-out på forsterkeren, det er ikke reciveren som "driver" subben, subene er aktive (innebygget forsterker) som driver seg selv... Den ene eller den andre suben vil ikke spille bedre, en på den ene eller andre forsterkeren. Svs'en har egen volumkontroll (gain) bak som du kan justere på hvis du synes det er litt lavt.
    Hmm.. Det var merkelig. Mener så bevist at xelent subben spilte bedre på hk forsterkeren. Vet at svs subben har en volumkontroll. Det har også xelent. Skrudde volumknappen på max på xelent, men den var langt ifra så dyp som den var på hk forsterkeren.. Jeg mener at xelent subben spillte dypere når jeg skrudde på mere bass på hk forsterkeren, så noe må det vel ha å si..?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •