Hva er riktig måte å sette målemic på?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er riktig måte å sette målemic på?

>Noen som har testet å sette den på bordet eller rett foran der man sitter , Eller er det mere riktig å sette den i sofaen nøyaktig der du sitter?

vinkler dere høytalere inn mot lytterpossisjon før eller etter målemic.

Dere som har bipolare bakhøytalerer , setter dere de i bipolar når målemiccen gjør jobben , eller setter dere de som vanlig monohøytalere?

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hvordan din målemikrofon ser ut, men i mitt tilfelle er den firkantet nederst og den går oppover slik at den blir en "søyle" den tar i mot lyd fra alle vinkler. Jeg skrudde min mic på et fotostativ som jeg har, justerte stativet slik at micen var i ørehøyde der jeg pleier å sitte å se film. Deretter kjørte jeg testprogramet, jeg satt ikke i sofaen da, men sto utenfor høyttalernes rekkevidde for å ikke påvirke noe. jeg har ikke bipolare høyttalere, men de som har kan kanskje svare deg angående dette. Jeg har kun vinklet fronthøyttalerne noen grader mot der jeg sitter, og dette gjorde jeg før testen.

Fra før hadde jeg en HK AVR 5000 og den hadde et utrolig dårlig testprogram, hvor man måtte sitte og holde opp fjernkontrollen til alle kanaler var justert. Jeg fant ut at det ble best lyd ved å justere manuelt.. På min nye receiver fungerer dette testoppsettet helt perfekt, alle kanaler høres slik som de er ment å høres så jeg er ialllefall fornøyd med dette testprogrammet

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde test micen akkurat hvor hodet mitt vanligvis er når jeg ser film... På de andre målingene hadde jeg mic i mest sannsynlige område hvor gjest(er) vil ha hodet sitt.

Når det gjelder justering og plassering av HT, synes jeg dette bør gjøres FØR kalibreringen. Grunnen til dette er enkel, kal. programmet regner ut innstillingene med den plasseringen som er på HT.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville plasert høytalerne før jeg målte å plasere mic'en der du har hode ditt i vanlig lytteposisjon

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satte opp høyttalerne først, og kjørte oppsettet etterpå. Egentlig mest fordi at sånn de står nå, har jeg ikke så mange muligheter for å flytte dem. De må nok stå som de står uansett...
    Har testet både med mic på bordet foran lytteposisjon, og med stativ i sofaen i hodehøyde. Merket ingen forskjell på de to. I et godt tunet oppsett, i et velegnet rom vil man nok kanskje få større utslag på plassering av mic, men i mitt heller uegnede rom er det nok mye annet grums som gjør større utslag enn akkurat hvor jeg setter mic'en ved opsettet...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lx70 fra Pioneer, denne gjør rimelig omfattende kalibrering og jeg hører merkbare forskjeller hvor jeg setter mic, min også er rund , så den tar imot lyd rundt hele.

trodde jeg kunne overgå denne forsterkeren med egne innstillinger, men nei , det kan jeg ikke

helt klart best å la den sette opp rommet

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde besøk av Flageborg for et års tiden siden for oppsett av anlegget hjemme. Tilbød han stativ til målemic'en til Denon 2807 som jeg hadde den gangen - det var noe han ikke brukte fikk jeg fortalt. La den bare oppe på toppen av sofaputen, armlener også videre. Synes det har fungert veldig bra når jeg har tatt noen målinger selv senere.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    >Noen som har testet å sette den på bordet eller rett foran der man sitter , Eller er det mere riktig å sette den i sofaen nøyaktig der du sitter?

vinkler dere høytalere inn mot lytterpossisjon før eller etter målemic.

Dere som har bipolare bakhøytalerer , setter dere de i bipolar når målemiccen gjør jobben , eller setter dere de som vanlig monohøytalere?
    Og dere som har bipolare høyttalere i ALLE kanaler, hva gjør dere?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bilde av min plassering i kinoen med 6-punkts måling. Prinsippet er det samme for 8-punkts måling.

Alle høyttaleres plassering og vinkling utføres med avvik på max 5mm - FØR romkorreksjonen kjøres.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Her er et bilde av min plassering i kinoen med 6-punkts måling. Prinsippet er det samme for 8-punkts måling.

Alle høyttaleres plassering og vinkling utføres med avvik på max 5mm - FØR romkorreksjonen kjøres.
    Tror jeg har blitt glemsk - noe jeg vel egentlig er... Flageborg=> mener å huske at punkt 1 og 6 (eller 8 for de som har det) skulle være ca samme punkt som nr 1?

En annen viktig ting å huske på, er vel at man uansett skal ta så mange målinger som systemet tillater. På min Onkyo er det 8, men kan stoppe etter 3 hvis jeg vil - det er vel dumt? Man skal benytte seg av alle målingene man kan ta Jmf bilde til Flageborg.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport

1. mener å huske at punkt 1 og 6 (eller 8 for de som har det) skulle være ca samme punkt som nr 1?

2. En annen viktig ting å huske på, er vel at man uansett skal ta så mange målinger som systemet tillater.

3. På min Onkyo er det 8, men kan stoppe etter 3 hvis jeg vil - det er vel dumt?

4. Man skal benytte seg av alle målingene man kan ta Jmf bilde til Flageborg.
    1. Punkt 1 er SweetSpot - punkt 6/8 skal være på LINJE med og foran
    punkt 1.

2. Ja - helt klart

3. Ja - det blir best resultat når alle målepunktene benyttes.

4. Ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bre et pungt på lx70 , men kan jo legge opp flere kalibreringer og lagre de for ulik bruk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •