Oppgradere hva først? Høyttaler eller forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Oppgradere hva først? Høyttaler eller forsterker?

Hei,

Jeg har i dag en Yamaha RX-V650 forsterker, og høyttalere fra Mission (M74 front, M7C1 center, M71 bak og M10as sub). Jeg begynner å lure på å oppgradere anlegget, men som student har jeg ikke råd til alt på en gang..

Spørsmålet mitt er da: Hvor bør jeg begynne?
    - Effektforsterker?
    - Nye fronthøyttalere? (stativ eller gulv?)
    - Ny reciever?

Ser både mye film og hører også mye musikk. Alt fra rock til Jazz.

Rommet som dette står i er 25kvm med 3 meter under taket..

Edit: Tenk prisklasse 7-15k for høyttalere og forsterker i prisklassen rundt 10k (Onkyo TX-SR805/Yamaha RX-V1800 etc)

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, vil vel tro det er høyttalerne som har mest å si for lyden, så jeg ville begynt der. Yamahaen er jo ganske god fra før, og driver vel de fleste høyttalere greit. Hva med Dynavoice M-65 i Calvados farve?

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg prøvd "billlige" høyttalere på god elektronikk, de spiller overraskende bra !
    Så det kan være bra med god elektronikk først, men finner du høyttalere du liker veldig godt. Kan det være morsomt å høre de vokse i lydkvalitet med etterhvert bedre og bedre elektronikk.
    Finn deg høyttalere du liker og bygg videre på de.

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en god reciver du har der. Ville byttet ut høytalerne først. Fordi jeg ekke sikker på om jeg ville byttet reciver før ejg hadde måttet.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hiver meg inn på Leikis sin side.

Bare så det er sagt så er det signalet som er det viktigste for lyden, dvs. sørg for å ha en god kilde og forsterker. Til CD bruk vil nok mange bli overrasket over hvor mye en dedikert CD spiller har å si for lyden. Eventuelt en frittstående DAC. Det samme kan sies om lydkort til PC om det er MP3 som står på menyen. Det nyeste "billig" kortet til ASUS i xonar serien har fått mye skryt, har selv hørt det litt dyrere hos en kamerat, og det er skikkelig bra. Privat holder jeg meg til dedikert CD spiller.

Jeg har selv prøvd et par rimelige høyttalere på en Forsterker til ca. 10000 kroner. Heiv dem for morro skyld over på en forsterker til ca. 50 000,- Og du hellige Midas! skal si det bodde mye i de høyttalerene som ikke kom frem med den rimelige forsterkeren.

Men som sagt; sørg for kvaliteten på signalet hele veien fra kilde til høyttaler først, SÅ kan du kikke på nye høyttalere om du fremdeles syns det er noe som mangler.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høytalerns oppgave er å videreformidle signalene fra kilde og forsterker, om disse suger er det samme hvordan høytalere du har. Jeg slenger meg på anbefalling om ny elektronikk først. Legg penga i den og se hvor mye du kan få ut av høytalerne du allerde har, og så vurder å bytte de ut.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ny reciver i en del høyere prisklasse kan heve lytteopplevelsen noen hakk.

En effektforsterker på reciveren du eier pr.idag kan helt klart også heve lytteopplevelsen noen hakk.

En kilde av bedre kvalitet på Yamaha reciveren du har, tror jeg ikke vil gi så veldig stor effekt. Såfremst du idag ikke spiller av cd'ene med en billig DVD spiller. Men på de bedre reciverene fra f.eks Denon eller Onkyo så vil kilden være av avgjørende betydning.

Hvis du liker høyttalerene du har idag, så oppgrderer du elektronikken.
    Får du ikke den effekten du ønsker, må nok høyttalerene byttes ut med noe i en litt høyere prisklasse.

Vanskelig å gi konkrete råd med så lite info...

F.eks hvor mye penger tenker du å bruke på oppgraderingen ??
    Er det noe spesielt med anlegget du ikke liker idag som du ønsker å forbedre ?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    høytalerns oppgave er å videreformidle signalene fra kilde og forsterker, om disse suger er det samme hvordan høytalere du har. Jeg slenger meg på anbefalling om ny elektronikk først.
    Jeg er ikke helt enig i det noen av dere skriver. Min erfaring er at du først skal finne en høyttaler som du liker lydsignaturen i, så tweaker du deretter lyden til det optimale med kilde og forsterkeri.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Jeg er ikke helt enig i det noen av dere skriver. Min erfaring er at du først skal finne en høyttaler som du liker lydsignaturen i, så tweaker du deretter lyden til det optimale med kilde og forsterkeri.
    litt diplomatisk kan man vel si at begge fremgangsmåtene har sine fordeler
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    litt diplomatisk kan man vel si at begge fremgangsmåtene har sine fordeler
    Sikkert riktig:-D Men min erfaring tilsier - høyttaler - forsterkeri - kilde.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du bør starte med nye kabler jeg

Er nok mest enig med dem som mener at bytting av høyttalere er å anbefale her. Finner du høyttalere med lyd du liker så er det enklere å "tune" med god elektronikk senere. Kan jo hende at det går å oppgradere litt etterhvert også? Starte med fronter og senter, så sub og surroundhøyttalerne til slutt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes vel egentlig ikke noe godt fasit svar på denne problemstillingen din aragonjcw, ettersom det er ganske mange faktorer som spiller inn her.
    Tenker da f.eks på lydmessige preferangser hos deg som lytter, rommet akustiske egenskaper og mulige begrensinger i oppsett plassering osv.
    Det jeg mener man vel kan si litt generellt om denne Høytaler vs Forsterker problemstillingen er at en god forsterker har mer evnen til å vise en høytalers styrker enn svakheter, mens en god høytaler har mer evnet til å vise svakhetene enn styrken til forsterkeren. Det mest optimale resultatet får man vel ikke før man har det mest riktige samspillet mellom elektronikken, høytalerene og rom akkustikk.

Generellt kan man også kanskje si (er litt i tvil...) at en høytaler mer setter grensene i oppsettets lavfekvente og høyfrekvente område, men forsterkeren mer påvirker dynamikken og hvor godt man klarer å få den tilkobblede høytaleren til å vise sine gode sider.

Det er vel heller ikke en enhet i hifi kjeden som påvirker lydsignaturen mer enn nettop høytalere.

Vil derfor anbefale at du prøver å finne ut hva slags egenskaper du liker og hva du savner i det oppsettet du har i dag, og ut i fra det kjøper/deponerer og tester med forskjellig utstyr og ut i fra lyttet testing og egene erfaringer finner det riktige svaret som stemmer for deg.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm...

I denne prisklassen vil nok et sett med nye høytalere gi mest forskjell/endring i lyden.
    Sett deg ned på HK/eller din lokale sjappe og sett på ett oppsett i denne prisklassen, prøv å bytt cd spiller eller forsterker i nesten samme prisklasse og se hvor stor forskjell det er i lyden, ikke mye..., men litt.
    Bytt høytaler og hele lydbildet endrer seg. Ikke alltid til det bedre, men du hører fort hvilken høytaler du liker og hva recieveren trives med.
    Så jeg må støtte meg til de som sier først høytaler så elektronikk.

Det vil i andre tilfeller være omvendt, men i denne prisklassen vil nok det å bytte ut høytaleren gi deg mest for pengene.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny forsterker vil eg si. Det er jo den som er alpha omega i ett oppsett. Det er liksom motoren i en bil hvor sjoføren er dvdspillern og resten av bilen er høytalerene. For å få bilen til å gå bedre må du ha bedre motor ! :P

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Motor!

Ja, man kan jo bruke 5 tusen på trimming å få 5 HK mer ut av en motor... he he he.

Hovesaken er jo ikke det, men her snakker vi et begrenset budsjett hvor han allerede har en konge reciever i sin klasse under 10.000.-

Han må langt opp i pris om det skal gjøre store utslag og jeg kan ikke tenke meg at han ser for seg 15-20000.-

Er villig til å vedde mye på at f. eks. Patos Lyric 402 og RXV 1800, spiller vesentlig bedre enn en dyr reciever og en billig høytaler. Er ikke den han har, men er et godt eksempel.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig en litt morsom "problemstilling" og diskusjon dette her.
    Jeg mener det ikke finnes tvil om hva som påvirker lyden mest; rommet og deretter høyttalerne. MEN så er det veldig sant at alle høyttalere, uansett prisklasse kan gi utrolig godlyd med en god og strømsterk forsterker. Så det blir et bein i hver leir for min del.
    Antagelig hadde jeg startet med en effektforsterker, og sett om høyttalerne våknet til nytt liv. Mest fordi det er så kjedelig å bli misfornøyd over nye høyttalere, også er det fordi forsterkeren ikke henger med

Ikke for å være ufin eller provosere noen, men å mene at kilde/dac betyr mer for lyden, er for meg helt uforståelig. Hvis høyttalere ikke spiller på lag med rommet, og forsterkeren ikke makter høyttalerne, hva i all verden hjelper det med en bedre dac da?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hvis høyttalere ikke spiller på lag med rommet, og forsterkeren ikke makter høyttalerne, hva i all verden hjelper det med en bedre dac da?
    Du må ha høyttalere forsterkeri og rom til å spille på lag, så kan du tweake den siste signaturen med kilde.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Ny forsterker vil eg si. Det er jo den som er alpha omega i ett oppsett. Det er liksom motoren i en bil hvor sjoføren er dvdspillern og resten av bilen er høytalerene. For å få bilen til å gå bedre må du ha bedre motor ! :P
    Bromm bromm, hva i all verden har biler og hifi til felles???

Nytter vel ikke med en kjempegod forsterker hvis du har dårlige høyttalere, eller høyttalere som er mismatch med den gode forsterkeren.

Ikke vondt ment, men det var en talentløs sammenligning:-D

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jalla jalla

Litt jalla jalla og snakke om kilder og rom respons i denne sammenhengen.(prisklassen)

Dette er andrehånds ting som er helt uavhengig og helt forskjellig fra case til case.

Helt enig med vettemann og det han sier om DAC, jeg mener det samme om rom, man må ta utgangspunkt i at man snakker om et rom som gir en gjennomsnittlig lytteopplevelse, ellers er man farlig nær tulle prating og show off prat.

Hadde jeg hatt en reciever til 6000.- og et sett fronter til samme pris og var ute etter bedre lyd og fått til beskjed av en kar at HELE løsningen/problemt lå i rommet og cd spilleren min, ja da hadde jeg ledd meg ihjel.

Vi snakker ikke om utsyr til +100 tusen her, men som alltid så blir det som blir resultat av slike diskusjkoner, folk skal "vise" hvor mye de kan om refleksjoner, dekoding, analoge til digitale, osv osv.

Ble fristet til å legge ut et bilsitat, men skal la det ligge...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    Litt jalla jalla og snakke om kilder og rom respons i denne sammenhengen.(prisklassen)

Dette er andrehånds ting som er helt uavhengig og helt forskjellig fra case til case.

Helt enig med vettemann og det han sier om DAC, jeg mener det samme om rom, man må ta utgangspunkt i at man snakker om et rom som gir en gjennomsnittlig lytteopplevelse, ellers er man farlig nær tulle prating og show off prat.

Hadde jeg hatt en reciever til 6000.- og et sett fronter til samme pris og var ute etter bedre lyd og fått til beskjed av en kar at HELE løsningen/problemt lå i rommet og cd spilleren min, ja da hadde jeg ledd meg ihjel.

Vi snakker ikke om utsyr til +100 tusen her, men som alltid så blir det som blir resultat av slike diskusjkoner, folk skal "vise" hvor mye de kan om refleksjoner, dekoding, analoge til digitale, osv osv.

Ble fristet til å legge ut et bilsitat, men skal la det ligge...
    Så du mener altså at lydbølgene et billig oppsett faktisk sender ut, er så mindreverdige i kvalitet at de ikke følger de samme fysiske lovene og det ikke det er bryet værd å en gang å virdere å bruke tid til å optimalisere de akustise egenskapene til lytterommet?

Det er klart at forbedrings potensialet for lytterommet kan variere mye fra hvilket utgangspunkt man har og kanskje ikke er like kritisk for å hente ut det siste som ligger av potensiale i de forskjellige hifi oppsettene, men at lytterom er en meget viktig faktor som børr taes med til vurdering når vi faktisk snakker om oppgraderinger av et alerede eksisterende oppsett, det er ikke jeg i tvil om i alle fall.

Synes ellers at bilsitat eller bileksempler kan være greie i mange sammenhenger for å få frem enkelte poenger innenfor hifi verdenen, men de må vel også brukes med forsiktighet da det er fort å kjøre seg fast med bilen ute på jordet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •