Oppgradere hva først? Høyttaler eller forsterker? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Faren min byttet akkurat ut høyttalerne sine. Han hadde Mission et eller annet med 2x 6,5 mellombasser og diskant, sorte høyttalere med hvite elementer. (Alle vet nok hva det er snakk om)

Dette drev han med en 10 år gammel Yamaha integrert sak.

Han lånte seg et par Dynaudio til 18lapper ca, og en Primare til 9 lapper.
    Dette testet han fram og tilbake med eksisterende utstyr, og endte opp med å kjøpe Dynaudio'ene, og levere Primare tilbake, da han ikke hørte forskjell på Primaren og Yamahaen.

(Forskjellen mellom Mission og Dynaudio var ENORM, ifølge han selv)

Hva vil jeg fram til?
    Kanskje ingenting...

Men jeg mener også at høyttalerne har mye mer å si for lyden enn forsterkeren, og ville byttet de først.

Egentlig ville jeg lånt både høyttalere og en forsterker i aktuell prisklasse, og gjøre nettopp som faren min; prøve litt fram og tilbake en ukes tid, og gjør opp din egen mening

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Så du mener altså at lydbølgene et billig oppsett faktisk sender ut, er så mindreverdige i kvalitet at de ikke følger de samme fysiske lovene og det ikke det er bryet værd å en gang å virdere å bruke tid til å optimalisere de akustise egenskapene til lytterommet?

Det er klart at forbedrings potensialet for lytterommet kan variere mye fra hvilket utgangspunkt man har og kanskje ikke er like kritisk for å hente ut det siste som ligger av potensiale i de forskjellige hifi oppsettene, men at lytterom er en meget viktig faktor som børr taes med til vurdering når vi faktisk snakker om oppgraderinger av et alerede eksisterende oppsett, det er ikke jeg i tvil om i alle fall.

Synes ellers at bilsitat eller bileksempler kan være greie i mange sammenhenger for å få frem enkelte poenger innenfor hifi verdenen, men de må vel også brukes med forsiktighet da det er fort å kjøre seg fast med bilen ute på jordet.
    Kanskje du burde lage et nytt firma, som kunne leies ut til kunder av våre respektive hi fi sjapper. Slik at kunder som skal ha seg et 10.000.- hjemmekino anlegg kan få målt og tweaket rommet sitt først. Vi vil jo ikke ha noe tøys med stående bølger og uønskede refleskjoner?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    Kanskje du burde lage et nytt firma, som kunne leies ut til kunder av våre respektive hi fi sjapper. Slik at kunder som skal ha seg et 10.000.- hjemmekino anlegg kan få målt og tweaket rommet sitt først. Vi vil jo ikke ha noe tøys med stående bølger og uønskede refleskjoner?
    Man trenger kanskje ikke et eget firma til det, vil tro det ville blitt lite fortjeneste pr oppmøte når man snakker om disse prisklessene i alle fall og et slikt firma neppe ville gått rundt.

Det er vel mer hjelp til selvhjelp jeg snakker om her.
    Stående bølger i enkelte frekvenser som går opp i romgeometrien vil vel alltid være et problem i firkantede standard møblerte lytterom, men det er helt klart mulig å foreta meget billige forbedringer med hensyn på hvor mye demping rommet har pga tekstiler tepper osv og førsterefelksjoner fra sidevegger, plassering av høytalere og sittepossisjon osv.

Ser også for meg at en standard elkjøp kunde som kjøper et billig hifi anlegg, neppe har lyst til å omminrede stua pga akustikken, men på det nivået trådstarter tross allt ligger med ønsket om godlyd, så er vel det en litt annen og mere relevant problemstilling.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Faren min byttet akkurat ut høyttalerne sine. Han hadde Mission et eller annet med 2x 6,5 mellombasser og diskant, sorte høyttalere med hvite elementer. (Alle vet nok hva det er snakk om)

Dette drev han med en 10 år gammel Yamaha integrert sak.

Han lånte seg et par Dynaudio til 18lapper ca, og en Primare til 9 lapper.
    Dette testet han fram og tilbake med eksisterende utstyr, og endte opp med å kjøpe Dynaudio'ene, og levere Primare tilbake, da han ikke hørte forskjell på Primaren og Yamahaen.

(Forskjellen mellom Mission og Dynaudio var ENORM, ifølge han selv)

Hva vil jeg fram til?
    Kanskje ingenting...

Men jeg mener også at høyttalerne har mye mer å si for lyden enn forsterkeren, og ville byttet de først.

Egentlig ville jeg lånt både høyttalere og en forsterker i aktuell prisklasse, og gjøre nettopp som faren min; prøve litt fram og tilbake en ukes tid, og gjør opp din egen mening
    Er veldig enig i din konklusjon her Mirage, og det var et fint eksempel også synes jeg.

Her klarte jeg ikke helt å motstå det å ta i bruk et bil eksempel for å om mulig forklare hvorfor det å ikke bytte/oppgradere forsterkeren kan være lurt for noen , men ikke andre.

Nøkkel ordet er vel lydtrykk, valg av høytaler og hvor mange watt man bruker til vanlig.

Dynaudio er vel ikke så veldig vanskelig å drive i "normale" lydtrykk, men krever straks ganske mye forsterkerkraft hvis hele lydtrykk potensialet i de forholdsvis store talespolene i forhold til membran areal skal utnyttes maksimalt.

Det kan om mulig sammenlignes med hvilken motoreffekt bilen med forhjulstrekk som skal daglig matpakke kjøres til jobb der man skal holde fartsgrensene på landevien trenger i forhold til en bil med firehjulstrekk man skal bruke til å drifte og slite ut to sett dekk i timen og/eller få ned rundetidene og få de høyeste hastighetene rundt på en avlukket bane.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ask4me2: jeg tror ikke du skal ta alt det den hvite djevelen sier så veldig alvorlig - det har kommet et og annet sleivspark fra Sotra før - jeg vet ikke om det er spøk eller ikke, men innimellom lurer jeg veldig....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    ask4me2: jeg tror ikke du skal ta alt det den hvite djevelen sier så veldig alvorlig - det har kommet et og annet sleivspark fra Sotra før - jeg vet ikke om det er spøk eller ikke, men innimellom lurer jeg veldig....
    Neida, tar det ikke så veldig tungt eller alvorlig dette her, synes bare det er morsomt å diskutere og det å prøve og svare på noe som var ment som sleivspark, er vel heller ikke noe problem.

Det er når man slutter å høre/lese hva den andre sier/skriver dvs diskusjonen går over i krangel, og når man begynner å ta ting personlig, at dette kan bli litt ufyselig.

Det å sette spørsmålstegn med kjennte og kjære "sannheter" er jo også ganske matnyttig hvis man vil se ting fra forskjellige synsvinkler og kanskje lære noe av andres erfaringer osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange nyttige innspill allerede!

Litt flere parametere:

- Grunnen til at jeg vil bytte forsterker er - i tillegg til å oppnå bedre lyd - at jeg vil ha støtte for HDMI oppskalering samt de nye lydformatene. (Onkyo TX-SR805 står øverst på ønskelisten)

- Når det gjelder signalkilde, så er planen å bruke en Logitech Sqeezebox Duet, og evt bygge ut med ekstern DAC etter hvert.

- Når det gjelder høyttalere, så lurer jeg på f.eks B&W 685 eller Focal Chorus 816V/826V (den prisklassen..) - evt stativhøyttalere i sammeprisklasse

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aragonjcw

Litt flere parametere:

- Grunnen til at jeg vil bytte forsterker er - i tillegg til å oppnå bedre lyd - at jeg vil ha støtte for HDMI oppskalering samt de nye lydformatene. (Onkyo TX-SR805 står øverst på ønskelisten)

- Når det gjelder signalkilde, så er planen å bruke en Logitech Sqeezebox Duet, og evt bygge ut med ekstern DAC etter hvert.

- Når det gjelder høyttalere, så lurer jeg på f.eks B&W 685 eller Focal Chorus 816V/826V (den prisklassen..) - evt stativhøyttalere i sammeprisklasse
    Chorus 826 gir veeldig mye for pengene. Mektig basstrykk i de:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Chorus 826 gir veeldig mye for pengene. Mektig basstrykk i de:-D
    Men hvordan er mellomtonen og diskanten?

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Bromm bromm, hva i all verden har biler og hifi til felles???

Nytter vel ikke med en kjempegod forsterker hvis du har dårlige høyttalere, eller høyttalere som er mismatch med den gode forsterkeren.

Ikke vondt ment, men det var en talentløs sammenligning:-D

Hehe... var bare å prøve å forklare det viktige forsterkern gjør i ett HIFI oppsett

Mente da selvfølgelig att forsterkern må matche Høytalrene med den lyden lyttern selv vil ha. Og en god forsterker som passer de høytalrene han har vil nok vere en god oppgradering. Men siden det er budsjett er det nok bedre med en effektforsterker eller høytalere fra AVTorget eller andre bruktmarked.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan er mellomtonen og diskanten?
    Diskanten er meget bra, oppløst og detaljert. Har forsåvidt ikke noe å utsette på mellomtonen heller. Bånndraget i bassen er bare helt rått.

Alt i alt så er dette en høyttaler som leverer svært så bra til prisen. Utseendet tilsier jo også at den skulle vært vesentlig mye dyrere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt flere parametere:

Når du nevner 685 så vil jeg si at jeg kjøpte disse før helgen selv(skal ha de bak).. Har fra før 683.. Jeg ble utrolig imponert av 685`ene, nydelig lyd for 4200,- syns jeg!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt flere parametere:

Her ser det jo ut som on du har funnet en god plan alene ja.
    Ser bra ut dette

Siden du ønsker å bytte ut høyttalerene dine, er det den oppgraderingen som vil ha mest å si for lytteopplevelsen, selv om reciverene også gir ganske forskjellige resultater.

B&W 685 eller Focal Chorus er ganske forskjellige høyttalere. Hvis du har mulighet til å prøvelytte på begge høyttalerene, så gjør det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På hvilken måte er de forskjellige? Hva er styrken og svakheten til de forskjellige? Og hvilke andre gode høyttalere er det i den prisklassen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektronikk først...

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Humor!

Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

Enkelte må jo bare ta seg litt i å ikke ta seg selv så høytidelig og se litt humor i ting.

Ser på meg selv som en hyggelig kar jeg, og andre og tror jeg...

Bare husk at ikke alle her inne ønkser en synse debatt, men gode råd basert på erfaring og fakta.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    Bare husk at ikke alle her inne ønkser en synse debatt, men gode råd basert på erfaring og fakta.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •