Bruke forsterker med volumkontroll sammen med effektforsterker uten

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke forsterker med volumkontroll sammen med effektforsterker uten

Har handlet meg en Doxa Se70 til Frontene mine. I den forbindelse så vil nok ikke centeren like seg så bra uten effekt.

Så tanken er enkel, bruke min rørforsterker som ekstra effekt til centeren, det er jo enkelt.

Men da kommer vi til det essensielle her, hvordan skal jeg få tunet disse til å ha ca likt volum??

En enkel og grei måte??

sitter med Radioshacken og er litt i villrede om hvordan jeg skal klare det på best mulig måte!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ett forslag, men vet ikke om du stoler på meg da

Sett på en testplate for de forskjellige kanalene mens duprøver deg litt fram med volum på rørampen til du har samme nivå på fronter og senter. Kjør autooppsett på nytt, og pass på å ikke røre volumet mer.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel egentlig tanken min også.. Men er litt skeptisk.. har ikke den impulsen i kroppen idag kjenner jeg

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Ta på meg strengstemmen* Ikke noe å lure på, bare prøv det.
    Prøv høyre kanal, finn et passe nivå der, 80dB f.eks. Bytt til senter med volum på 0 og øk til radioshacken viser 80dB igjen. Kjør autooppsett.

Vil tro du ender med volum rundt kl. 12...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg!!

Det er ikke værre men i hodet mitt hørtes det FOR enkelt ut

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jakv forslag høres fornuftig ut. Til testsignal kan du bruke hvit støy.
    Sørg for at reciveren er resat/nullstillt. Slikt at det ikke blir kluss med innstillingene f.eks pga eldre autokal. oppsett, eq og kanal justeringer ol.
    Så plasserer du radioshacken i lytteposisjon å måler spl på alle kanalene. Pass på at de er innstillt på 0dB på reciveren.
    Så kan du justere volumkontrollen til rørforsterkeren til den gir samme spl som frontkanalene.

Uansett. Når du etterpå kjører autokal. kommer alle kanalene til å bli justert til riktig spl selv om du ikke har gjort prosedyren over. Grunnen til at dette bør gjøres er at da slipper reciveren å f.eks måtte kompansere for de store nivåforskjellene som kunne forekommet.

Husk at det nesten alltid vil være den svakeste kanalen i frontrekken som vil begrense max spl/volum før anlegget begynner å klippe.

Hvis din rørforsterker ikke er verdt så mye, kan du sikket bygge den om til et effekttrinn uten for store vanskeligheter. Men det forutsetter jo at du har prøvd å bruke den i oppsettet. Og at du er fornøyd med det du hører.

Et problem som kan oppstå er jo at kanalene får så forskjellig klangkarakter at autokal. ikke klarer å gjøre noe med dette. Men det vet man ikke før man har prøvd.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal være glad for at det er noe som kan være enkelt en fredags kveld du.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre det finnes en gain kontroll på noen av forsterkerene, slik at man kan justere forsterkningen så forsterkerene oppfører seg mere lineært og likt, så vil dette vel bli litt vanskelig løse på en god måte, spesiellt hvis forsterkerene har en veldig forskjellig forsterkning og spillestil.

Man kan selfølgelig tuner inn alt til et refferanse volum, som vil bli riktig på ett nivå for kildematerielet, men tror man bare må leve med eventuelle uilineæriteter i lydtrykket fra senter og front med en slik løsning.

Man får vel mye av den samme problemstillingen med ditt oppsett som hvis man har store forskjeller mellom følsomheten på front og senter høytalerene. Hadde tidligere et oppsett der senter høytaleren hadde 85db 1w/1m og frontene hadde 94db. Det resulterte i at lydtrykket på effekter osv fra fontene ble litt volsomme når volumet ble justert etter dialogen i senter høytaleren. Det synes jeg ikke gjorde så veldig mye egentlig, fordi systmet virket ganske så dynamisk på mange filmer og det børr jo filmlyd vel ofte være også.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Man kan selfølgelig tuner inn alt til et refferanse volum, som vil bli riktig på ett nivå for kildematerielet, men tror man bare må leve med eventuelle uilineæriteter i lydtrykket fra senter og front med en slik løsning.

Jeg er klar over dette, men det er bare en test, for kan umulig tenke meg at disse forsterkerne har samme lyd signatur

Men uansett så er reciveren null stilt og det er kun 3 kanaler det er snakk om..

Skal bli spennende å se

Edit: men først må jeg kalibrere suber igjen.. Ilderen har vært å justert litt hehe..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp disse Kjetil, så bruker du Doxaen til liggende Patos som senter
    Midgard Oberon 6,1 mono blokker | FINN torget

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke ha ICE

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det i rørverden da? Fått prøvd ennå?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •