Stor receiver eller "liten" + effekt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stor receiver eller "liten" + effekt?

Må bytte ut min trofaste Denon AVC A1SR for å få HD lyd, og har brukt litt tid på å sjekke markedet.

Det åpenbare er vel muligens å kjøpe en AVC A1HD og la det være med det, men det blir kanskje litt for opplagt? Dessuten er det jo litt dumt å stadig måtte bytte ut fullgode forsterkere bare fordi det kommer nye lydformater. Finnes det mer fornuftige valg?

Det jeg lurer litt på er kombinasjonen av en mindre receiver, f.eks. en Denon 3808 med tillegg av en NAD M25 7-kanals forsterker. Andre tilsvarende receivere er jo også alternativer, er ikke opphengt i Denon. Men det bør være en som har minst 4 HDMI inn, og som kan oppskalere og konvertere component til HDMI.

Dedikerte pre/prosessorer kunne ha vært et alternativ, men jeg har ikke funnet noen som gir ønsket video-funksjonalitet, eller som dekoder HD signaler. Da blir ekstern HDMI switch og LPCM løsningen, og det har jeg ikke så lyst til.

Prismessig snakker vi her om ca. 40K Kr, så da er ikke veien opp til en Yamaha DSP-Z11 lang. Den er jo fristende, men jeg har dessverre ikke mulighet til å plassere mer enn maks 7.1 høyttalere, så Yamahaens 11.2 blir litt overkill. Vil den egentlig gi noe mer enn 3808 + M25 i et 7.1 oppsett?

Noen meninger om hva som gir best pris/ytelse, en 3808 (eller tilsvarende) + NAD M25, eller en "top of the line" receiver fra en av de store?

Når det gjelder effektdelen har jeg hengt meg opp i NAD M25. Jeg klarer ikke å se at det finnes noen 7-kanals forsterker som yter like bra til noe i nærheten av den prisen. Men innspill på det motsatte mottas med takk!

Forresten spiller jeg en del SACD. Jeg har lest at dette gir utrolig bra lyd over DenonLink, men har ikke prøvd det selv (min forsterker har for gammel versjon av DenonLink). Er det noen grunn til at lyden skulle bli dårligere over HDMI 1.3 enn over DenonLink?

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KjellA
    Må bytte ut min trofaste Denon AVC A1SR for å få HD lyd, og har brukt litt tid på å sjekke markedet.

Det åpenbare er vel muligens å kjøpe en AVC A1HD og la det være med det, men det blir kanskje litt for opplagt? Dessuten er det jo litt dumt å stadig måtte bytte ut fullgode forsterkere bare fordi det kommer nye lydformater. Finnes det mer fornuftige valg?

Det jeg lurer litt på er kombinasjonen av en mindre receiver, f.eks. en Denon 3808 med tillegg av en NAD M25 7-kanals forsterker. Andre tilsvarende receivere er jo også alternativer, er ikke opphengt i Denon. Men det bør være en som har minst 4 HDMI inn, og som kan oppskalere og konvertere component til HDMI.

Dedikerte pre/prosessorer kunne ha vært et alternativ, men jeg har ikke funnet noen som gir ønsket video-funksjonalitet, eller som dekoder HD signaler. Da blir ekstern HDMI switch og LPCM løsningen, og det har jeg ikke så lyst til.

Prismessig snakker vi her om ca. 40K Kr, så da er ikke veien opp til en Yamaha DSP-Z11 lang. Den er jo fristende, men jeg har dessverre ikke mulighet til å plassere mer enn maks 7.1 høyttalere, så Yamahaens 11.2 blir litt overkill. Vil den egentlig gi noe mer enn 3808 + M25 i et 7.1 oppsett?

Noen meninger om hva som gir best pris/ytelse, en 3808 (eller tilsvarende) + NAD M25, eller en "top of the line" receiver fra en av de store?

Når det gjelder effektdelen har jeg hengt meg opp i NAD M25. Jeg klarer ikke å se at det finnes noen 7-kanals forsterker som yter like bra til noe i nærheten av den prisen. Men innspill på det motsatte mottas med takk!

Forresten spiller jeg en del SACD. Jeg har lest at dette gir utrolig bra lyd over DenonLink, men har ikke prøvd det selv (min forsterker har for gammel versjon av DenonLink). Er det noen grunn til at lyden skulle bli dårligere over HDMI 1.3 enn over DenonLink?
    Jeg ville ha droppa den planen med denonen+ nad 7 kanaler. Denonen blir jo kun brukt som pre, mye effket blir jo sløst bort til ingen nyte og da er det jo like greit og heller vente litt på at standalone prossesorene skal bli ny-lakerte med hdmi 1.3 osv og heller legge pengene i en slik.

Vist du ikke vil vente hadde jeg enten satsa på tomppmodelen til yamaha som du nevener, eller gått for en løsning med foreksempel onkyo-905/ yamah rx-v3800 plus effekt til fronten og eventuelt centerhøytaleren vist du føler behov

Denon link gir ikke bedre lyd en hdmi nei, da begge er baserte på digitale signal, altså enere og nuller og i teorien er det ikke noe tap i signalet

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville kjøpt 2808 + effekt til front;-)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg Denon AVR-4308 med separat effekt til front og senter. Føler dette er en god balanse.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Selv har jeg Denon AVR-4308 med separat effekt til front og senter. Føler dette er en god balanse.
    Høres ut som et godt forslag! Har du noen spesielle anbefalinger når det gjelder effekttrinn? 3 x monoblokker, stereo + mono eller 3-kanals effektrinn?
    Noen spesielle preferanser på merke/type?

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv ett Earthquake Cinenova Grande 7 effekttrinn. Vet om en som selger både 5 og 7 kanalen om du vil ha en slik en. Den er helt sinsyk rå og driver alt med STÅL kontroll også er det kvalitetslyd.

Venter på en Denon 3808 som skal erstatte den gamle LX70 eg hadde. Byttet pga lydsignatur til Pioneer passet ikke Electra 946.

Edit : Ellers kan du jo gå for Denon AVC-A1HD den er kraftig og driver det meste vil eg tro Sikler selv på den, men har ikke råd uten å selge effekttrinnet og da venter eg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det går ann å kombinere 3808 og M25 uten å kaste bort all effekten...

kjører man 5/6/7.1 kan man bruke M25 til å biampe frontrekka, da har man brukt 6 kanaler der.. så bruker man effekten i 3808 til de resterende 2/3/4 kanalene...

dette bør da by på voldsomt med lyd skulle man tro!

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sverger til receiver + effektforsterker(e).

For tiden betyr det Denoen 2807 + Rotel RMB1075.

Det ideelle hadde selvfølgelig vært en ren prosessor, men så lenge det ikke finnes en med de finessene jeg ønsker, så bruker jeg receiveren som prosessor. Tenker ikke på det som at jeg 'kaster bort' effekti receiveren, men heller på at jeg ikke kompromisser på lyden ved å bruke receiverens forsterker når jeg heller kan bruke dedikerte effektforsterkere

Prismessig kommer det også gunstig ut, 'effektsvake' recievere har ofte samme elektronikk ellers som de kratigere modellene, og effektforsterkere kan man gjøre gode kjøp på.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår at du beholder Denon avc a1sr jeg, og får deg en blu-ray med innebygget dekoder for hdlyd, og bruker analogutgangene. Effekttrinnene i toppmodellene til Denon er såppas bra at jeg tror det er den beste løsninger når kostnaden tas med i regnestykket.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiop
    Foreslår at du beholder Denon avc a1sr jeg, og får deg en blu-ray med innebygget dekoder for hdlyd, og bruker analogutgangene. Effekttrinnene i toppmodellene til Denon er såppas bra at jeg tror det er den beste løsninger når kostnaden tas med i regnestykket.
    Hehe, ja det er ikke noe dumt forslag! Da må jeg bare selge DVD-A1XV i stedet...

Nå har jeg testet AVC 3808 + NAD M25 en stund, og det gir litt bedre resultat enn AVC A1SR alene. Det gir også bedre resultat enn AVC-A1HD. Forskjellen er ikke stor, det skal sies. A1SR er en seriøst bra forsterker.

Dessverre mangler A1SR et par ting som jeg absolutt vil ha, nemlig HDMI switching/oppskalering og romkorreksjon. HDMI kan løses med ekstern switch, men jeg har et kranglete rom hvor romkorreksjonen faktisk gjør en bra jobb. Dessuten skal man aldri undervurdere oppgraderingssyken.

3808 + M25 komboen gir meg jo et par andre hodepiner da. 3808 er ikke like bra på lyd som DVD-spilleren min, slik at jeg blir nødt til å enten kjøre analogt mellom dem (altså ingen romkorreksjon), eller PCM over HDMI (skeptisk). Alternativt kan jeg akseptere littegrann dårligere ytelse i multikanal ved å bruke DenonLink, og kjøre 2-kanals analogt. Misliker det også, jeg lytter en del til multikanals SACD/DVDA, og der er spilleren min helt konge. 3808 er heller ikke like bra på bilde, så for DVD får jeg ingen nytte av billedbehandlingsdelen, kun HDMI-switching.

Den beste løsningen hadde selvsagt vært en AVP-A1HD, men 40.000 i tillegg for en marginalt bedre TV-oppskalerer og romkorrigerer er kanskje litt drøyt? Den slår heller ikke DVD-spilleren på billedbehandling, de er nok temmelig identiske der. Skjønt, det beste er vel godt nok... :-D

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden må jeg hive meg på. Jeg har en RX-V2600, og den har ikke 7.1 analoge innganger. Ikke er det veldig vanlig med Blu-ray spillere med 7.1 analog ut heller ennå. Hva skal jeg gjøre?

Lurer på å fore surround, surround back og center med en receiver og heller kjøpe en effektforsterker til frontene. Lurer litt på om center også trenger ekstra effekt, men det blir jo litt avhengig av receiveren jeg velger.

Hvilken receiver? Hvilke formater (HD lyd og bilde) bør receiver støtte som et minstemål for de neste 5 årene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo 885 skulle vel dekke ditt behov for prosessor?
    UltimateAVmag.com: Onkyo Professional PR-SC885 Preamp/Processor

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av omac
    Onkyo 885 skulle vel dekke ditt behov for prosessor?
    UltimateAVmag.com: Onkyo Professional PR-SC885 Preamp/Processor
    Den ser spennende ut! Finnes den på det norske markedet ennå?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Denne tråden må jeg hive meg på. Jeg har en RX-V2600, og den har ikke 7.1 analoge innganger. Ikke er det veldig vanlig med Blu-ray spillere med 7.1 analog ut heller ennå. Hva skal jeg gjøre?
    Hvis du har HDMI 1.1 vil du kunne motta HD lydspor som LPCM, så sant spilleren kan dekode signalene (det kan vel alle?). Dette er en fullt akseptabel løsning, selv om den ikke er 100% perfekt.

I løpet av høsten er jeg rimelig sikker på at du vil se mange BluRay spillere med 7.1 analoge utganger på markedet, f.eks. Denon 3800BD.

Lurer på å fore surround, surround back og center med en receiver og heller kjøpe en effektforsterker til frontene. Lurer litt på om center også trenger ekstra effekt, men det blir jo litt avhengig av receiveren jeg velger.
    Senterkanalen er både krevende og viktig, så jeg ville ikke brukt ulike forsterkere på frontrekka. Da sier jeg samtidig at høyttaleren bør være av samme kvalitet som frontene.

Grunnen til at jeg har valgt NAD M25 er at jeg ikke klarer å finne noen andre effektforsterkere som leverer den kvaliteten til så lav pris. Den er rett og slett et røverkjøp slik jeg ser det. Du får en 7-kanals effektforsterker til prisen av en 3-kanals, kan man godt si. Du må opp i omtrent dobbel pris for å få en like god 5-kanals. Sånn omtrent, altså.

Hvilken receiver? Hvilke formater (HD lyd og bilde) bør receiver støtte som et minstemål for de neste 5 årene?
    Den bør støtte Dolby TrueHD og DTS HD Master Audio, og da vil den støtte alt annet du trenger også.

Det du bør tenke på er slike ting som antall HDMI-innganger. Hvor mange HDMI-kilder kommer du til å ha de neste 5 årene? DVD; BluRay, spillkonsol, TV-dekoder, videokamera osv. Det blir veldig fort minst 4, og det er mange recievere som har 2 eller 3 innganger...

Jeg ville si 4 HDMI inn er minimumskrav.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primare SP32 Balansert forforsterker med HDMI og HD-lyd. Sammen med effekt-trinn blir det fest!

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja det er ikke noe dumt forslag! Da må jeg bare selge DVD-A1XV i stedet...

Nå har jeg testet AVC 3808 + NAD M25 en stund, og det gir litt bedre resultat enn AVC A1SR alene. Det gir også bedre resultat enn AVC-A1HD. Forskjellen er ikke stor, det skal sies. A1SR er en seriøst bra forsterker.

Dessverre mangler A1SR et par ting som jeg absolutt vil ha, nemlig HDMI switching/oppskalering og romkorreksjon. HDMI kan løses med ekstern switch, men jeg har et kranglete rom hvor romkorreksjonen faktisk gjør en bra jobb. Dessuten skal man aldri undervurdere oppgraderingssyken.

3808 + M25 komboen gir meg jo et par andre hodepiner da. 3808 er ikke like bra på lyd som DVD-spilleren min, slik at jeg blir nødt til å enten kjøre analogt mellom dem (altså ingen romkorreksjon), eller PCM over HDMI (skeptisk). Alternativt kan jeg akseptere littegrann dårligere ytelse i multikanal ved å bruke DenonLink, og kjøre 2-kanals analogt. Misliker det også, jeg lytter en del til multikanals SACD/DVDA, og der er spilleren min helt konge. 3808 er heller ikke like bra på bilde, så for DVD får jeg ingen nytte av billedbehandlingsdelen, kun HDMI-switching.

Den beste løsningen hadde selvsagt vært en AVP-A1HD, men 40.000 i tillegg for en marginalt bedre TV-oppskalerer og romkorrigerer er kanskje litt drøyt? Den slår heller ikke DVD-spilleren på billedbehandling, de er nok temmelig identiske der. Skjønt, det beste er vel godt nok... :-D

Hvor stor forskjeld var det på lydkvalitet/signatur og bildebehandling på 3808 og AVC-A1HD ?

Personlig så har eg hørt 4308 + M25 på B&W nautilus og det var utrolig skuffende og kjedelig. Lyden ble veldig veldig tilbakelent og slapp, trøkket var ikke tilstede og dypbassen fantes ikke :/
    Vurderte selv på å teste M25 hjemme på Focal ht, men har ikke gjort det.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.. KjellA har et noe annet budsjett enn meg da! Hehe...

Mitt problem er at RX-V2600 ikke kan dekode HD-lyd, så jeg må nok ut å handle i det minste noe som har 7.1 analog inn, men aller helst noe som kan dekode. Effektforsterkere til frontrekka må jeg nok handle brukt om jeg skal komme i mål på mitt budsjett. For min del er nok Denon AVR 2308 eller 2808 mer i min gate, og de bør i alle fall kunne drive surroundhøyttalerene mine. Kanskje også frontrekka sånn til å begynne med.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Hvor stor forskjeld var det på lydkvalitet/signatur og bildebehandling på 3808 og AVC-A1HD ?

Personlig så har eg hørt 4308 + M25 på B&W nautilus og det var utrolig skuffende og kjedelig. Lyden ble veldig veldig tilbakelent og slapp, trøkket var ikke tilstede og dypbassen fantes ikke :/
    Vurderte selv på å teste M25 hjemme på Focal ht, men har ikke gjort det.
    Jøss, det var overraskende å høre at det ikke fungerte på B&W. Det fungerer glimrende på mine Focal i alle fall. Stram og frisk dypbass i massevis. Men nå hjelper jo en Focal Profile SW908 ganske godt da, jeg har ikke testet uten den. 4308 + M25 burde være helt identisk med 3808 + M25.

Testet du A1HD mot de samme høyttalerene, og i så fall, hvilken forskjell ga det?

Jeg fant at forskjellen mellom A1HD og 3808 + M25 ikke var stor, men gikk i sistnevntes favør. På lydsiden var det mer krefter, det spilte altså høyere uten å forvrenge eller bøye av. Skarpe S-er forsvant, eller kom først på mye høyere volum. Jeg synes også det ble mer luftig og oppløst, men her var margninene små. Min lyttetest var heller ikke særlig vitenskapelig eller detaljert, jeg bare konstaterte at komboen låt minst like bra som den integrerte, og hadde mer krefter til samme pris. Dermed ble A1HD avskrevet for min del. Ikke dermed sagt at den ikke er det beste valget for andre, det er jo en superdeilig forsterker!

På billedsiden bruker jeg forsterkeren kun til å oppskalere bildet fra digital TV-dekoder. Her kunne jeg ikke se noen forskjeller mellom A1HD og 3808, men jeg synes begge gjør jobben hakket bedre enn min Gefen HT Scaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ser spennende ut! Finnes den på det norske markedet ennå?
    Det skal visstnok komme en 886 på det norske markedet til høsten. Jeg ville ventet på denne.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki KjellA det hørest bra ut.

Har ikke hørt eller testet A1HD enda, men har vurdert det. Uansett så har eg en 3808 på vei for å teste ilag med earthquake trinnet mitt og focal oppsettet.
    Kunne godt tenkt meg å testet AVC-A1HD og AVP-A1HD ilag med Earthquake trinnet mitt. Men det blir nok en stund til da eg ikke har råd til å bytte ut før minst 1 år

Angående testen eg hadde på hifiklubben med nautilus, 4308+M25 så var det mest på musikk da musikk er det som er vanskeligst å få bra til med en surroundforsterker. Noe eg skal ha til musikk :P
    Det var 801D til B&W som ble brukt, er ikke sikker på om de bi ampet eller hva. Men det var ivertfall alt for lite krefter til å få det 15" store elementet til å spille bra. Kan godt vere det var det som gjore det att de ikke hadde bi ampet eller noe sånt.

Er ivertfall posetivt att du sier focal funket bra ilag med denon som pre Da dette var det eg håpte på. Mine electra 946 har en litt spesielt diskant og mellomtone og kan egentlig ikke sammenlignes med B&W sine.
    Begge er bra på sine områder, 946 spiller GRISE høyt og er sinsykt bra på fest, film og musikk med bass. B&W spiller også rimelig høyt og er overlegen på vanlig volum med fin musikk. Selv om de også kan dra på med tung bass musikk og fest.

Ble litt off topic....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •