Oppgradering av receiver for HD-kvalitet - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Er litt på tynn is, men jeg tror det er samme video-delen i både 663 og 683.
    Vanskelig å lese seg til på Yamaha-sidene.

Hovedforskjellen blir nok på lydsiden og krefter!

Du vil få et løft i lyden uansett høyttalerbytte eler ikke, så jeg ville ventet med å bytte ut alle høyttalerne:-D

Baller på seg litt her nå:wink:
    Denne fungerte greit til å samanlinka 663 og 861. Konklusjonen (etter min forstand) blir at 663 er best på alt UTANOM oppskalering. 663 ser rett og slett ut til å mangla denne funksjonen. Då blir det vel endå viktigare med ein BD-spelar som gjer dette på ein god måte.

Må eg ha Samsung BDP1500, eller blir Sony BDP-S300 god nok?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke uttale meg om Samsung'en, men Sony BDP-S300 støtter ikke bitstrømoverføring av lossless HD-lyd for dekoding i receiver og er således en dårlig match til V663.

BDP-S300 kan dekode Dolby TrueHD selv, men ikke DTS-HD Master Audio - med mindre ny firmware er kommet som fjerner denne begrensningen.

Alan

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verken V663 eller V861/V863 kan oppskalere et digitalt signal fra SD til HD (via HDMI).

Både V663 og V861/V863 kan konvertere videosignaler fra analog til digital (via HDMI).

Kun V861/V863 kan oppskalere et analogt SD-signal til et digitalt HD-signal (via HDMI).

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gullars
    Denne fungerte greit til å samanlinka 663 og 861. Konklusjonen (etter min forstand) blir at 663 er best på alt UTANOM oppskalering. 663 ser rett og slett ut til å mangla denne funksjonen. Då blir det vel endå viktigare med ein BD-spelar som gjer dette på ein god måte.

Må eg ha Samsung BDP1500, eller blir Sony BDP-S300 god nok?
    I spesifikasjonene til 663 står det: "Videosignalkonvertering opp til HDMI og deinterlacing med TBC". Vet ikke om denne oppskalerer da, men det kan sikkert noen som har en slik si litt mer om? Anyone?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg jo nettopp svart på ???

Edit: Glem det. Ser du postet 2 min etter mitt innlegg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frå samanlikninga av 663 og 861:

Video scaler (Bilde oppskalering):
    663: Nei
    861: Kun HDMI: 480p, 576p, 720p eller 1080i

Men dette er vel, viss eg har forstått det rett, ikkje så farleg dersom BD-spelaren kan oppskalera. Eg godtar grunngjevinga til X3MHC angåande Sonyen, og det endelege spørsmålet blir då: Er Samsung BDP1500 ein god nok match? Kan han oppskalera bildet tilfredsstillande?

...og: Er det noko anna eg treng? Eg trur eg har alt som trengs av kablar og anna utstyr. Følgjer resten av det naudsynte med?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Skal ikke uttale meg om Samsung'en, men Sony BDP-S300 støtter ikke bitstrømoverføring av lossless HD-lyd for dekoding i receiver og er således en dårlig match til V663.

BDP-S300 kan dekode Dolby TrueHD selv, men ikke DTS-HD Master Audio - med mindre ny firmware er kommet som fjerner denne begrensningen.

Alan
    Her er forresten specs til BDP1500, så kanskje nokon som forstår dette språket kan sjå om denne spelaren har støtte for dette?

Edit: Fann denne lenka, som kanskje gir svar på spørsmålet mitt... Nokon som kan bekrefta/avkrefta?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frå samanlikninga av 663 og 861:

Video scaler (Bilde oppskalering):
    663: Nei
    861: Kun HDMI: 480p, 576p, 720p eller 1080i
    Det er fort gjort å misforstå slike spec'er. Jeg kan med sikkerhet hevde at man må helt opp på toppmodell DSP-Z11 for å finne oppskalering av et HDMI-signal.

Teksten du refererer til gjelder oppskalering til 1080p HDMI fra et analogt signal av typen 480p, 576p, 720p eller 1080i.

Alan

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forresten specs til BDP1500, så kanskje nokon som forstår dette språket kan sjå om denne spelaren har støtte for dette?

Edit: Fann denne lenka, som kanskje gir svar på spørsmålet mitt... Nokon som kan bekrefta/avkrefta?
    De to linkene du refererer til inneholder motstridende informasjon!

I den første linken (Samsungs egen!) så er bitstream ikke nevn. Det står derimot at spilleren kan dekode Dolby TrueHD, men ikke DTS-HD (MA).

I følge linken du refererer til nederst, så støtter BD-P1500 bitstreamoverføring av både TrueHD og DTS-HD MA, men ikke dekoding!?

Videre er det ikke angitt noen videooppskaleringsbrikke i denne oversikten, hvilket burde antyde at spilleren ikke kan oppskalere. Dog står det vitterlig i Samsungs beskrivelse at spilleren oppkonverterer vanlig DVD.

M.a.o. så er du like langt i din research...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar, X3MHC!

Dette er jo på grensa til irriterande... Kva med denne testen?

"Lyden både fra Blu-ray, DVD og CD-er er også meget bra, og det er innebygde audiodekodere for både DTS, Dolby TrueHD, Dolby Digital, DTS-HD og Dolby Digital Plus."

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eit anna spørsmål angåande BDP1500: Er han/kan han gjerast sonefri? Er det noko eg kan gjera sjølv, eller må han sendast inn ein plass?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står dessverre ingenting i testen om hvorvidt denne spilleren støtter bitstreamoverføring av de tapsfrie HD lydformatene eller ei.

Min klare anbefaling er at du kjøper en BD-spiller som kan overføre de to tapsfrie formatene til din receiver direkte v.h.a. bitstream og ikke indirekte ved bruk av PCM da sistnevnte dessverre er utsatt for mange svakheter i implementeringen selv om den i teorien er like bra som overføring i "native" format (bitstream).

Dette gjelder naturligvis kun om du går for en receiver som kan dekode HD-lyd selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og kva spelarar kan klara dette?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    seier meg ingenting, men kanskje andre kan tolka tabellen?

har fått godkjent budsjett på 7500,-. Etter kjøp av Yamaha 663 har eg altså 3k igjen til BD-spelar.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    I følge denne kilden så støtter BD-P1500 bitstreamoverføring av begge de to tapsfrie HD-formatene og har ikke onboard dekoding. Sistnevnte stemmer ikke med Samsungs egen informasjon, så da blir det igjen vanskelig å stole på denne kilden.

Skal forsøke å sjekke litt selv, for nå er min nysgjerrighet vekket

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BD spillere kan som oftest kunne birstreame noen eller alle HD codec.
    Forskjell mellom spillere er om de overfører som 5.1 eller 7.1.
    Det er vanskelig med komplett BD spiller.
    Det er over 2 år siden BD startet og flere fabrikanter har kommet med flere modeller men ennå er BD spillere på Beta nivå .
    Ja jeg er litt ergelig på at et format som vinner en krig til dags dato ikke har en koplett spiller å levere.
    Man må altid velge bort noe for ene modellen takler de og de tingene men mangler datt og slik er det med alle BD spillere.
    Man burde etter så lang tid blitt tilbudt en avspiller som takler alt til en fornuftig pris , normal starttid og stabile spillere som ikke låser seg osv.
    BD-P1500 er helt ny og er ikke helt 100% som en ny BD bør være til flere tusen kroner. .
    Om den mangler noe du pr idag ikke trenger mener jeg ikke er relevant for som 5-6 modellen til Panasonic burde de nå kunne levere en 100% spiller å ikke slike halveis spillere som kan gjøre at kjøper savner funksjoner som egentlig burde være obligatoriske på alle spillere.
    Som ren spiller av BD bilde og lyd er den bra.
    Litt treg i bruk som er nevnt men alikevel raskere en de fleste til nå men ikke i nærheten av en vanlig DVD spiller.

Dette er negativ liste til 1500
    The Bad

We wish it had a native resolution setting like Pioneer & Sony's Source Direct feature.
    Only way to change the resolution is to stop the disc.
    Only way to make the scrub bar show up is to hit pause.
    Still don't like the non-backlit remote.
    Load times aren't stellar; 34 seconds to load a disc, 47 seconds if the player is off.
    No coax digital output.
    No discrete analog out -- first Samsung BD player without them.
    No DTS-HD MA support until firmware update.
    No BD Live until firmware update.
    Resume doesn't work on some discs (BD-J limitation).

Du vil helt sikkert få en bra BD spiller i 1500 men sitter du etter 1 mnd - 1 år å irriterer deg for at spilleren mangler endel funksjoner du helst skulle hatt er det fordi du da har kjøpt en spiller for tidlig i forhold til at BD produsenter nærmest håner kjøpere med hele tiden gi ut modeller som mangler mye eller som er gørrtrege å bruke eller har en brukervennlighet som er tungvint i bruk.

Dette er ikke for å skremme men for å innformere.

Har du tid til å vente kan du få bedre spillere / billigere spillere i nærmeste fremtid.
    Har du ikke tid til å vente får du en bra spiller med noen minus
    Ja du får bitstreame alle HD codec med HDMI med 1500
    Ja du får sikkert bedre spiller i 1500 en de fleste andre som er gitt ut men helt 100 er den ikke.

Legger til positiv liste også
    The Good

Dolby Digital Plus and TrueHD decoding.
    Dolby Digital Plus and TrueHD encoding to DTS via S/PDIF works great for those without HDMI audio.
    Player bitstreams all codecs.
    Passed both the video resolution and film resolution loss test on the HQV test disc. (Player set to 1080p60)

Same great menus and scrub bar as the BD-UP5000.
    Resume works on some discs. (det skal lite til før noe er litt positivt ?)
    At 6 seconds, it has the fastest eject from off of any player we've tested.
    Component and HDMI will both output at the same time, unless resolution is set to to 1080p24. If it is set to 1080p60, then component runs at 1080i60.
    Bonus View works as advertised.
    Best looking Samsung Blu-ray player yet.
    Perfect picture and audio quality -- including 24p.

Bra spiller ut fra pappiret (den er ikke i salg og ingen test er på den ennå)
    er Sony BDP-S550 som kommer i salg til høsten.
    Den vil ha en ca nypris på 5000,- kr å vil sikkert falle i pris utover så man kanskje får den til ca 3000,- til Jul.

En annen bra spiller jeg ikke har lest test på ennå men som er bra ut fra spesifikasjoner er
    Panasonic DMP-BD50 (vet ikke om den er i salg ennå)
    Panasonic DMP-BD30 er i salg men har ikke oversikt over hvor bra den er --> tråd om den her http://avforum.no/forum/hd-hardware-...rfaringer.html

Yamaha 663 ser jeg på som et bra valg og har ingen negative formeninger om.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset fra AVSforum:
    OK Guys. I couldn't help picking one up at my local Wal-Mart. They had two on display. Just so you know where I'm coming from, I've owned Sony and Panasonic players and now own the PS3. Here are my initial thoughts on the Samsung 1500 after playing with it for about an hour.

I can confirm that it does bitstream Dolby TrueHD and DTS HD MA to my Yamaha RX-V663 receiver. The picture is gorgeous. I do not have a Blu-ray test disc to actually look at resolution patterns, but it looks very sharp with great colors.

The biggest surprise? The disc loading times are much faster than I expected. I did not actually time them, but the discs I put in loaded at least as quickly, and perhaps more quickly, than what I remember the Panasonic BD30 load times were. I was especially surprised at how quickly Ratatouille loaded.
    Dette skulle bekrefte at BD-P1500 har bitstreamoverføring av de to tapsfrie HD-formatene.

Alan

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då trur eg at eg går for Samsung BD-P1500. Det ser ut til å vera ein grei kombinasjon

Fin oppsummering, Hygen! Takk til X3MHC for bra tilbod på Yamaha 663 og rettleiing undervegs, og ei stor takk til alle som har bidratt

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •