rør' ete spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile rør' ete spørsmål

Hei
    Jeg gjorde et litt forhastet kjøp av en kinesisk rørforsterker på ebay, skulle selvfølgelig kjøpt en engel, men så ble det Relyon (El 34) i stedet.
    Den kom hel og pen fram, er ikke stygg å se på, bygd opp point to point innvendig, oppfører seg pent, ingen brum, osv., men låt temmelig "så der" rett ut av esken.

1) Det er fire smårør i inngangen - to 12AX7 og to 12AU7. Jeg byttet 12AX7 rørene til Mullard, the master valve, og da skjedde det ting: Mer luft og rom i mellomtonen og fint skyv nedover. På enkelte plater (Kari Bremnes, Mark Knopfler, f. eks) er det faktisk så jeg tenker at dette er til å leve med. Men toppen låter fortsatt spisst eller klemt.
    Jeg regner ikke med å få fram den glødende rørlyden fra 60-tallet med denne forsterkeren. Men kan bytte til bedre 12AU7 rør (Mullard, RCA cleartop 60 tall, Telefunken) gjøre noe med toppen her?

2) I tillegg til de fire driverrørene (EL 34) er det et likeretter-rør (?) - 274 B. Er det noe å vinne på bytte til bedre rør her? Dette røret er forresten ikke lett å finne på ebay, unntatt et svindyrt Western Electric. Går det an å bruke erstatninger - f.eks 274 A?

Takk nemlig for svar

Ole G

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, de typiske Mullard-rørene er ved siden av Amperex (Holland) noe av det beste man kan sette inn i en moderne kinesisk rørforsterker (Music Angel unntatt da), så kan det bli sånn noenlunde brukbar lyd ut av det. De kan fungere godt også i disse CD-spillerne med rør.

Du skulle kanskje prøve deg på en TSU-enhet ?
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ound-unit.html

Den ble designet for å få noe som minner om god gammel rør-lyd fra en typisk moderne forsterker - full av bilige computer-komponenter. Kan love at lyden blir forskjellig. Kan selvsagt også anvendes av de som har Music Angel-forsterkere.

Likeretter-røret: De er ihvertfall ikke noen ide å bruke A-versjonen - den har annen sokkel og er enda dyrere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Takk for svar, Kjell. Jeg forstår deg dithen at det kan være forsøket verd å bytte 12AU7 rørene først, og hvis ikke det blir bra nok, er TSU-enheten muligheten for å komme videre.
    Hvis det er greit for deg, kan jeg tenke meg å vise oppskriften for en elektro-kyndige, som jeg kan tenke meg å be om å få utført slik jobb, - selv har jeg ikke peil.

mvh

Ole G

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det er helt OK.

Tror ikke bedre rør kan demme opp for billige komponenter internt. Men TSU'en er noe annet. En Jolida rørforsterker produsert i Kina er ikke til å kjenne igjen med denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Forresten: Snakker vi om omfattende og tidkrevende tiltak og dyre komponenter her, eller?
    Sånn ca ... ???

Ole G

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prisen bestemmes mest av trafoene - de kan kjøpes brukt på eBay eller moderne typer til 500 kr. pr. stk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •