Surround vis SPDIF

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround vis SPDIF

Jeg har bygd meg en HTPC som har HDMI ut, men jeg har fått et ok tilbud på Denon AVC-A1SR, og den har ikke HDMI.

Jeg lurer på: Kan man få bra/OK surround via SPDIF, og merker man forskjell på stereolyden fra spdif kontra HDMI?

En brukt toppmodell fra Denon koster jo mindre en en middels modell som selges nå med HDMI.

Noen strøtanker?

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har din HTPC mulighet for avspilling av Blu-ray eller HD-DVD? Hvis den har dette lønner det seg nok med HDMI pga. støtten for DTS HD-MA og andre HD-lydformater.

Hvis den ikke har det er det ikke så farlig, signalene er like uansett om du bruker HDMI eller SPDIF, det blir ingen lydforskjell. Eneste er at SPDIF ikke støtter HD-lydformatene.

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flaago
    Jeg har bygd meg en HTPC som har HDMI ut, men jeg har fått et ok tilbud på Denon AVC-A1SR, og den har ikke HDMI.

Jeg lurer på: Kan man få bra/OK surround via SPDIF, og merker man forskjell på stereolyden fra spdif kontra HDMI?

En brukt toppmodell fra Denon koster jo mindre en en middels modell som selges nå med HDMI.

Noen strøtanker?
    lurer på om ikke du bør ringe hifiklubben å spørre om ikke det er et lite potensiale her for å legge inn hdmi i denne. de skrøt fælt om det for noen år siden om at det var mulig å oppgradere i"fremtiden".
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jcberg
    Hei. Har din HTPC mulighet for avspilling av Blu-ray eller HD-DVD? Hvis den har dette lønner det seg nok med HDMI pga. støtten for DTS HD-MA og andre HD-lydformater.

Hvis den ikke har det er det ikke så farlig, signalene er like uansett om du bruker HDMI eller SPDIF, det blir ingen lydforskjell. Eneste er at SPDIF ikke støtter HD-lydformatene.

Jo den kan faktisk spille av hdmi...i teorien, men herregud jeg sliter med å få det til... den klarer å sende audio til fjernsynet, men når jeg kobler til en denon 4308 (lånt av hifiklubben) , så blir det helt stumt med dmi lyden....

om hele forskjellen er blueray, well så er det noen år til det tar helt av... kan kanskje kjøpe en ny receiver da.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva heter skjermkort du har HDMI ut fra (NVIDIA GeForce 8200 eller andre ? )

har du et skjermkort som har HDMI 1.3a ut støtter det vel 8-channel LPCM
    Du vil ikke få DTS HD eller DTS-HD Master Audio for det støtter vel ingen kort ennå.

Du må bruke bruke software som PowerDVD 8 Ultra skal du få noe HD lyd over HDMI tror jeg.

lyd blir decodet via PowerDVD 8 Ultra og sendt med din HDMI som LPCM.

Vil tro du må inn i configurasjonen til PowerDVD 8 Ultra for å sette lyd ut.

Du må vel også velge multichannel eller noe slikt på reciver for at lyden skal avspilles.

Du må passe på å bruke HDMI kabel som støtter overføring av 8 ch LPCM (HDMI 1.3a)

Støtter
    Dolby TrueHD er vel det nyeste codec som er kommet til Power DVD 8
    Dolby TrueHD (7.1-channel)
    Dolby Digital EX (7.1-channel)
    Dolby Digital Plus (5.1-channel)
    Dolby Meridian Lossless Packing (MLP)
    DTS-HD (7.1-channel)
    DTS (5.1 channel)
    DTS 96/24 decoding
    DTS-ES (Discrete and Matrix)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Gigabyte GA-MA78GM-S2H.
    Det har integrert HDMI og DVI. Ifølge Tomshardware så skal det spille blueray som en lek, med lav prosessorbruk.
    Bruker vista home premium.

MEN, jeg klarer jo ikke engang å få lyden ut til receiveren. Det går greit direkte til TV en, da kommer det lyd,men om en kobler til receiveren, da forsvinner lyden. Og jeg snakker ikke om HDlyd men all lyd.

Jasså, man må velge noe spesielt på receiveren i tilleg til HDMI? Hmmm, får kikke nøye på bruksanvisningen som fulgte med, men når jeg velger optisk inn, så går det glimrende, men når jeg velger HDMI, så virker det ikke.

Så man må ha spesiell software for å få ut lyden også?? Jeeeez, jeg trodde mediaplayer, og en kodecpac fra nettet ordnet alt som skulle til

Takk for alle inspill, de er hjertelig velkomne.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spille blu ray som en lek gjør det sikkert men ikke lyden.

Tror ikke du får full HD lyd men max 5.1 (DD 5.1 og DTS)

Gigabyte GA-MA78GM-S2H er et hovedkort med intergrert lyd chip >SNR ALC889A HD audio og intergrert ATI 3200 skjermkort.

Tror også om du bruker SPDIF coax/optisk at du må sette lyd som raw - bitsream (spdif pass through) eller hva du har som innstilling eller så vil du få DTS NEO PC ut som er en upmix fra 2.0 stereo til surround.
    Hvorfor bitstream osv er så decoder i reciver decoder lyden så du får ekte surround.
    SPDIF coax/optisk støtter max DD 5.1 / DTS (max bitrate 1536 kbps) som bitstream til reciver som vil decode lyden.

Manual > http://europe.giga-byte.com/FileList...78gm-s2h_e.pdf

Logisk burde du få SPDIF passthroug ut med HDMI kabel slik man gjør med eksterne lydkort og skjermkort som støtter slik overføring med HDMI.

Skjermkort jeg beskrev med bruk av Power DVD er noe av det beste man får men har ikke støtte for full HD lyd.

ok her er opplysningen om hva du kan få

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har Prøvd det der i vista. Når jeg velger HDMI, så blir det stumt, når jeg velger SPDIF, så kommer lyden igjennom.
    Og mange av gangene når jeg kobler forsterkeren til, så kan jeg KUN velge SPDIF, da det står at HDMI ikke er tilkoblet...
    Sikkert en eller annen DRM fuckup...

Nå har jeg instalert vista på nytt, får se om det hjelper.
    Neste steg er ny bios...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se i BIOS > On board VGA output connect ....... står det som som D-SUB /HDMI (feil blir det vel om den står på D-SUB DVI)

Se manual side 39
    http://europe.giga-byte.com/FileList...78gm-s2h_e.pdf

Du vil ikke få bedre lyd med HDMI mot Optisk / Coax fra ditt kort.
    Forskjell blir praktisk /upraktisk da du må bruke en ekstra optisk / coax til lyd fremfor å sende allt i en kabel (HDMI)

Når det gjelder HDMI , HD bilde / lyd ligger pc litt etter i utvikling.

Du har full støtte til bilde med ditt kort og HDMI 1.3a
    HD lyd er det værre med for det får du ikke.
    Fortvil ikke for lydkort med støtte for HD lyd er på vei så da må du bare innstalere et bedre lydkort for å få full utnyttelse av en HD (blu Ray film)

Auzentech er et slik kort.
    http://www.auzentech.com/site/company/press.php
    Er ikke sikker på om det decoder DTS HD MA men takler vel de andre.

Slik jeg tror det er med et slik kort er at lyd ut er med HDMI 1.3a
    Bilde tar du fra ditt hovedkort med 1.3a ut
    Disse to HDMI kablene sammenkoples med adapter som vil sende både lyd og bilde ut i en felles HDMI kabel til feks reciver.

Ingen skjermkort har full HD lyd støtte men som beste skjermkort er vel
    NVIDIA GeForce 8200 som sender 8 ch LPCM med HDMI (software avspiller decoder lyden)

Tror utvikling så full HD støtte uten problemer å rot snart kommer.
    __________________________________________________ ______________

En teoretisk mulighet for HD lyd (som jeg ikke garantarer men er en teori)
    er å avspille Blu Ray med Power DVD og la Power DVD decode hd lyden > sende lyd til reciver med 8 analoge kabler fra lyd utak pc til reciver.
    Resultatet vil neppe bli bra da det neppe sitter bra DAC (digital til analog converter) i lydchip på hovedkort.

Les litt på HTPC sidene på forumet om dette er en mulighet
    (langt fra ultimat)
    http://avforum.no/forum/htpc-homethe...prisdiskusjon/

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen takk for super hjelp/info.

Jeg bruker da bilde direkte til TV, og kobler kun lyden via forsterkeren.

Er det et kjent problem at lyden kan svinge mye i intensitet/styrke eller er det også bare mitt bunnkort som lager?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svinge skal ikke lyden gjøre.
    Når du bruker optisk skal lyden overføres som bitstream.

Du må ikke sende som PCM for da får du bare 2 kanaler.
    SPDIF (raw) bitstream må velges i Vista (din software avspiller du bruker ) lyddriver.
    Avinnstalerte Vista for lenge siden så eksakt hvordan husker jeg ikke så let etter SPDIF hjelp her på forumet eller Google.

forum.hjemmekino.no • Se emne - Aktivere lyd via hdmi utgang pÃ¥ windows vista

SPDIF i Vista - Google-søk

Forsøk med DVD plater og lydspor med DD 5.1 eller DTS på dem.
    Mulig problem med kopibeskyttelse og blu ray gjør at du må sende lyd fra Blu Ray via HDMI ( HDCP (High Definition Copy Protection)

Det skal gå å sende lyd med HDMI
    sjekk bios innstilling , software til skjermkort > hdmi innstilling osv

sendt deg en pm

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker i lange baner.

Jeg fant ut av det med varierende styrke. Det må ha vært noe muffens i den codec packen jeg hadde downloadet, for etter ny install med kun originale codecer så er lyden helt fin via SPDIF, men stadig umulig å få til forsterkeren da.

Jeg regner med at problemet er en blanding av meg som ikke har peiling, samt at jeg er i et området der Bioser, standarder og DRM implementering er under utvikling, så det er dømt til å bli trøbbel.

Bruker dere en spesiell kodec pack som lar dere se xvid etc i tillegg til vanlig dvd? Er det noe dere kjøper eller downloader gratis?

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv med VLC player å se om det virker, husk å huk av for at SPDIF skal brukes til lyd. VLC player trenger ingen codecer for å spille av film filer.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flaago
    Takker og bukker i lange baner.

Jeg fant ut av det med varierende styrke. Det må ha vært noe muffens i den codec packen jeg hadde downloadet, for etter ny install med kun originale codecer så er lyden helt fin via SPDIF, men stadig umulig å få til forsterkeren da.

Jeg regner med at problemet er en blanding av meg som ikke har peiling, samt at jeg er i et området der Bioser, standarder og DRM implementering er under utvikling, så det er dømt til å bli trøbbel.

Bruker dere en spesiell kodec pack som lar dere se xvid etc i tillegg til vanlig dvd? Er det noe dere kjøper eller downloader gratis?
    Anbefaler deg egentlig å holde deg unna "codec packs". Masse surr.

VLC er et alternativ som fungerer helt greit til DivX/XviD o.l. og som støtter AC3 og DTS-lyd. Det har også relativt pene undertekster.

Når du starter det opp går du på settings->preferences. Innpå her klikker du audio i fanen til venstre, og huk av for Use S/PDIF.

Så trykker du pluss-tegnet ved siden av Input / Codecs, går inn på A/52 og slår av Dynamic range compression. Gjør det samme innpå menyen for DCA (rett under A/52).

Du kan slå på dynamic range compression dersom du ser på film på utrolig lavt volum og har unger eller naboer som sover lett, men ellers er det ikke å anbefale.

I tillegg kan du høyreklikke volumikonet på oppgavelinjen i Vista, velge avspillingsenheter, trykke på Digitalutgangsenhet (SPDIF ut) og velge at du vil bruke denne som standard. Ser du ikke denne enheten høyreklikker du en plass inni her og velger at frakoblede og deaktiverte enheter skal vises. Kommer den fortsatt ikke opp har du kanskje et driverproblem.

Ellers pleier jeg bruke Media Player Classic Home Cinema som videoavspiller, spesielt til h/264 da den støtter hardware-akselerasjon.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mål som avspilling av DVD , Blu Ray og de ulike lydspor og codec de er i må du avspille lyd direkte fra plate til reciver (optisk eller coax)
    Lyd skal ikke behandles , decodes eller endres av software på pc.
    Bitstream direkte.

Ved avspilling av DVD blir DD 5.1 og DTS som det skal.

Ved Blu Ray avspilles de codec som optisk / coax max kan overføre
    (DD 5.1 og DTS)
    De codec som Blu Ray kan ha men som krever høyere oveføringshastighet en det optisk / coax greier vil ikke bli senndt til reciver men du får et DTS core eller DD Core eller DD 5.1 (alt ut fra hvem HD codec plate har)
    Slik er det på Blu Ray spillerer , PS3 og sikker på PC også.

Så viktig blir >>>>IKKE<<<<< la lyden bli decodet på pc men i Reciver.

Inngang på Reciver du feks kan prøve en overføring fra lydkort til reciver er DVD på reciver.
    Da må du sende lyden via SPDIF og sette reciver på DVD

Når du avspiller feks DVD plate med en avspiller på pc velger du feks DD 5.1 eller DTS lydsporet med menyvalg til DVD (på pc skjermen)
    Når filmen starter vil du få opp på display på reciver (enten DD eller DTS etter hvem lydspor du valgte)
    Du vil også få opp lamper for hver kanal som motas ( 6 lamper vil lyse for 5.1)

DENON 4308

Du skal ha et audio software innstalert som hører til ditt lydkort.
    Hva det heter på din pc og innstillinger vet jeg ikke men tar du skjerbilde av det og legger ut kan jeg kanskje hjelpe.
    Noe ala dette (gammel fra da jeg selv hadde vista)
    Forumet [Powered by Invision Power Board]

Du må merke av for spdif eller spdif passthrough eller DD 5.1 , DTS passthrough , RAW bitstream eller hva det står hos deg.

Innstillingene er da til lyddriveren som er innstalert til kortet å dine innstillinger vil bestemme hva dette skal gjøre med lyd (behandle lyd eller overføre lyd ubehandlet) (ubehandlet er det du skal ha)

Så Glem codec osv.
    Du trenger ikke en eneste lydkcodec på din pc for å høre på lyd på din reciver.
    Du trenger ingen AC3 filter eller andre software.

Skal du ha beste lyd du kan få ut fra dine plater / filer ved bruk av optisk / coax kabel skal lyd gå som bitstream uberørt å din reciver decoder og behandler all lyd.

Vil neppe tro det er noe galt som gjør at du ikke får riktig lyd med HDMI eller optisk.
    Det er innstillinger som er feil / mangler på din pc som gjør dette.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis han gjør som jeg sa med VLC vil lyden gå ubehandlet fra PC til receiver (S/PDIF passthrough), slik som det skal. Er ikke alle programmer som klarer AC3 eller DTS passthrough. Stemmer at du i utgangspunktet ikke trenger AC3filter e.l. men noen programmer klarer som sagt ikke AC3 passthrough og da trenger man en "codec" som leser lydstrømmen og sender den ubehandlet ut SPDIF porten (tror ac3filter skal klare dette, men jeg bruker ikke ac3filter).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •