Optisk/Digital lyd inn på forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optisk/Digital lyd inn på forsterker

Skulle koble til min gode gamle Pioneer dvd spiller til stereoen. Oppdaget da at min NAD C340 ikke hadde inngang for digital eller optisk lyd. (DVD'en har begge).

Nå er forsterkeren min noen år, men er det vanlig at den ikke har dette ? Må man over på en "hjemmekino" forsterker for å få dette ?

Jeg endte opp med lyd over phono, vil dette begrense lydkvaliteten mye ? Jeg kjører kun vanlig stereo.

(Håper dere bærer over med noen banale spørsmål. Ble litt mer interesert i annlegget når jeg skulle kombinere med den nye 42' tv'en. Har bare blitt spilt en cd i ny og ne de siste årene).

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det ikke normalt med optisk inn på en integrert forsterker. En XTZ integrert har dette dog.
    Men, du bruker bare analog FRONT LEFT/RIGHT OUT fra dvd spilleren til en linje inngang på Nad´en og saken er biff. (Ikke bruk Stereo Out fra dvd spilleren.)
    Da velger du i menyen på dvd spilleren Sub NO, Center NO, Surround NO., eller bare Stereo hvis der er det der.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !

Takk,det fungere fint det.

Er det kvalitets forskjeller mellom analog linje og hente lyden fra digital/optisk utgang.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Men, du bruker bare analog FRONT LEFT/RIGHT OUT fra dvd spilleren til en linje inngang på Nad´en og saken er biff. (Ikke bruk Stereo Out fra dvd spilleren.)
    Av ren nysgerrighet, hvorfor skal han ikke bruke stereo out? Er det noen forskjell å benytte stereo out framfor R/L ved avspilling av CD?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar til begge. Vel, i analog modus ut fra dvd spilleren til forsterkeren med 2 rca kabler bruker du dvd spillerens innebygde digital til analog konverter.
    Hvis du kjørte digitalt ut til forsterker bruker du digital til analog konverteren i forsterkeren. Hvilken der så er bedst må avgjøres med en lyttetest.

Som regel inneholder Stereo Out en simpel mikser der lager et stereo signal, og denne utgang er egentlig bare ment som en tilsluttning til et TV, ikke til et stereo anlegg.
    Front OUT L/R skal i teorien ha bedre kvalitet så denne foretrekkes alltid som lyd ut til stereo anlegget.
    Det står sikkert også i manualen.
    Om man kan høre det er en annen sak, men hvorfor gamble ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått et noe eldret sett med kenwood høytalere og forsterker. Kunne tenke meg kjøpe en forsterker med optisk støtte slik at jeg kan koble opp pcen og xboxen. Uten å putte for mye penger i det. Noen forslag?

Yamaha RX-V365B f.eks. Har denne optisk støtte?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har den, men om du bare skal ha stereo ville jeg ikke kjøpe en surround receiver, de spiller vanligvis ikke så bra i stereo.
    Kjøp deg en Behresford eller Cambridge dac istedet, da kan du bruke den forsterker du har nå.
    Alternativt, X-boxen har vel analoge utganger har den ikke? Da kan du jo bruke denne nå, og til din pc kan du jo kjøpe en sånn :AirPort Express-basestasjon med AirTunes - Apple Store (Norge)

http://avforum.no/forum/generelt-aud...t-express.html

eller denne kanskje https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=596113

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Front OUT L/R skal i teorien ha bedre kvalitet så denne foretrekkes alltid som lyd ut til stereo anlegget.
    Mulig jeg ikke har fått med meg alt men hvorfor skal lyden bli bedre ?

Bruker ikke dedikert Stereo utgang oftest være av bedre DAC brikke/brikker enn multichannel , bedre kretser og skjerming
    (ikke altid på spillere men oftest)

Downmix blir det samme om man bruker multichannel analogt eller stereo left + right vel?
    Samme downmix fra decoder...
    (frem til dac brikke/brikker multichannel eller stereo)
    (men alle spillere støtter vel ikke downmix til stereo på multichannel analog utgang ?)

Man har vel to hovedkategorier downmix
    1:downmix med decoder.....mange ulike faktorer til resultat (er metoden som brukes på dvd , bd spillere)
    (beste måte for downmix for den tar hensyn til de ulike codec og hvordan de behandles + innstillinger fra de som lager lyden kan påvirke mix)

2:downmix ved filtrering.....konstant samme downmix (tror ikke denne brukes i spillere men kan brukes i recivere)
    Her er det filter osv som konstant leverer samme mixing uavhengig av type surroundlyd

Uansett metode mister man mye da lyd blir flat og livløs som på en cd
    (ikke får man effekt toppene å ikke får man dypbass + dialog blir redusert i db i forhold til hva det ville gitt ut av en ren center)
    men man har jo ingen valg ved stereo bruk med mindre det ligger et stereo spor på disc som er bedre enn det downmix blir

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har den, men om du bare skal ha stereo ville jeg ikke kjøpe en surround receiver, de spiller vanligvis ikke så bra i stereo....[/url]
    Takk for svar!
    Jeg hadde tenkt å nøye meg med stereo surround, men det er noe galt med inngangene til bakhøytalerne, på forst. Så jeg må nesten kjøpe noe nytt og tenkte da gå for ekte 3d surround.
    Hva skal jeg se etter på kriteriene på forsterkerne for å vite at de har optisk støtte? Har de fleste nye det kanskje?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •