Fasefeil, Wirefeil +-??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fasefeil, Wirefeil +-??

Får denne meldingen om frontene av receiveren under kalibreringen..
    Betyr vistnok at ledninger kan være feil iforhold til kobling +-.

Hva i all verden betyr dette når ledningene alikevel er riktig montert???
    I manualen står det at melding kan komme selv om den er riktig koblet avhengig av høytalertypen..

Hva i all verden mener de med dette? At receiveren leser feil eller at høytalerne er feilmerket???

Dersom høytalerne er feilmerket så kan det vel bli et slit å biampe i såfall... huff.

Noen som har noe tips? Eventuelt hva manual kan mene om at det kan være riktig allikevel??

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er Denon forsterker du har er det bare å kjøre oppsettet en gang eller to på nytt igjen. Jeg fikk fasefeil på surround ht uten at noe var feilkoblet, kjørte auto setup to tre ganger til, da mente den endelig at alt var som det skulle (uten at jeg hadde koblet om noe).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på den til mean69. Fikk også opp fasefeil første gang jeg kjørte autooppsettet (med bi-amp). Aner ikke hva det kommer av, men neste gang jeg kjørte oppsettet var det ingen problemer. Hadde flyttet HT noen cm, så det kan kanskje være noe sånt?
    Så lenge du har gått over koblingene et par ganger skal det ihvertfall ikke være noe problem. Funker som bare det å bi-ampe også

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være plassering av høyttalerne som lurer receiveren til å tro at den ene spiller ute av fase. Hvis f.eks den ene står nær et hjørne og ikke den andre. Prøv å vinkle høyttalerne mot lytteposisjon, og se om det hjelper.
    Men det kan også være at den ene høyttaleren er koblet feil i delefilteret.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også få fasefeil hvis du benytter dipole høyttalere bak...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei jeg har ikke biampet enda, bare koblet vanlig til de to øverste rød og svart..

Jeg har ikke koblet feil... men får allikevel melding.... på begge frontene.. alle de andre står er ok..

Men altså det kan da umulig være feil på begge høytalere med pluss og minus??

Så trøtte kan vel ikke kineserne være at de får noe såpass viktig som pluss og minus feil?

Np har jeg iallefall byttet ledninger slik at alle høytalerne har samme ledning... bare for å være helt sikker på at det ikke er noen dårlige kortsluttede ledninger eller noe, så får jeg prøve trikset med å rette frontene mer mot mic... se om det kan være noe sånt.
    Takk for det tipset iallefall, kan jo være noe sånt siden frontene ikke akkurat er rettet dir mot mic....

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyld hva betyr dipole?

Jeg kjører med Yamaha 661 og Dynavoice M65, F6 side sr og CV center....

M65 har biamp terminal mens de andre høytalerne kun har en vanlig +- kontakt.

Jeg kjører kun i 5.1 og skipper bakhøytalerne men det har vel sikkert ikke noe med feilen å gjøre?

Norcad jeg regner med at du tenkte på biamping med delefilter spørsmålet?
    Isåfall så har jeg jo ikke gjort det enda, ville høre om det var trygt først.....

Sikkert bare kalibreringen som bommer litt....

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sjekk sub

Fikk også fase feil på Yamaha RX-V1800 først gang jeg kjørte med SVS 20-39 innkoblet. Tror sub'n sto i av og volumet litt løyt. Skrudde av receiveren og litt ned med volum på SVS og sørget for grønn lampe på sub. Da fungerte alt ok.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sub enda... så er nok ikke det.

Volumet er vel automatisk på kalibreringen ellers.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Unnskyld hva betyr dipole?
    Dipole høyttalere er høyttalere som sender samme lyden i to forskjellige retninger. Ofte brukt som bak- eller sidehøyttalere.
    F.eks B&W DS3

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen høyttalere er faktisk koplet slik at + på forsterkeren skal på motsatt farge på høyttalerene. Når du nå er i tvil om forsterkeren registrerer riktig siden du har satt lik farge på lik farge er vel det enkleste å lytte selv og HØRE om høyttalerene er koplet riktig.

LINK

Last ned "Pink Noise Monaural" og "Pink Noise with Reversed Polarity" ved å trykke høyre musknapp på linkene og velg "Save as..."

Det står greit beskrevet på siden hvordan man hører hva som er hva.

"Speaker polarity check" filen her: LINK er kanskje lettere å bruke.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har biampet nå, får fortsatt melding om at fronter er ute av fase....

Hadde en kamerat som hadde samme problemet engang med noen Infinity høytalere, der var det imidlertid bare den ene ht som var feil merket i forhold til + og -.

De fant dette ut ved å bruke et amp meter, men dersom jeg får tak i et amp meter er det + eller - som gir signal om strøm?? Husker ikke helt dette, siden strøm kommer til minus så tenkte jeg kanksje at det er denne som skal gjøre utslag... hvordan er det igjen??

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har biampet nå, får fortsatt melding om at fronter er ute av fase....

Hadde en kamerat som hadde samme problemet engang med noen Infinity høytalere, der var det imidlertid bare den ene ht som var feil merket i forhold til + og -.

De fant dette ut ved å bruke et amp meter, men dersom jeg får tak i et amp meter er det + eller - som gir signal om strøm?? Husker ikke helt dette, siden strøm kommer til minus så tenkte jeg kanksje at det er denne som skal gjøre utslag... hvordan er det igjen??
    Kommer vekselstrøm ut av ampen din. Tror du må ha noe mer avansert utstyr for å måle dette. Last ned en "pink noise" og lytt om det høres ut som lyden kommer rett for forfra som nevnt over.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kameraten som var elektriker og hadde amp meter, målte faktisk dette med en gang. Det eneste han gjorde var å flytte en måle stålpinne rundt på høytalerkontaktene....

For å være helt ærlig den pink noise målingen høres utrolig slitsom ut.....
    Vet ikke om jeg klarer å høre forskjell engang om jeg ikke helt vet hva jeg skal høre etter....

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kameraten som var elektriker og hadde amp meter, målte faktisk dette med en gang. Det eneste han gjorde var å flytte en måle stålpinne rundt på høytalerkontaktene....

For å være helt ærlig den pink noise målingen høres utrolig slitsom ut.....
    Vet ikke om jeg klarer å høre forskjell engang om jeg ikke helt vet hva jeg skal høre etter....
    Godt mulig det, er ikke så dreven på elektro jeg. Er maskin mann

Men du kan jo putte i ei skive i spilleren med klar vokal på, og lytte etter om vokalen er midt mellom HT. Deretter kan du jo bytte om pluggene på ene HT for å høre etter forskjeller. :-D Så prøver du å bytte på begge HT. Hva låter best?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper jo lite å høre gjennom hele det registeret og få naboklager, når man med biampterminal dessuten også må teste de andre utgangene.... om de stemmer.

Det betyr at jeg må kjøre? 8? slike tester før jeg "kanskje" finner ut om noe er feil, om det da ikke bare er noe innbilt?

Dersom jeg kjøper et amp meter på Clas Ohlsson feks, så skulle det vært rimelig greit å verifisere hva som er pluss og minus på srs høytalere og center, for disse fungerer jo greit. Da er det kanskje ikke så vanskelig å finne ut hva som er feil med frontene heller.... eller hvordan også de nedre biamp kontaktene stemmer i forhold til fasiten.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Godt mulig det, er ikke så dreven på elektro jeg. Er maskin mann

Men du kan jo putte i ei skive i spilleren med klar vokal på, og lytte etter om vokalen er midt mellom HT. Deretter kan du jo bytte om pluggene på ene HT for å høre etter forskjeller. :-D Så prøver du å bytte på begge HT. Hva låter best?
    Har faktisk tenkt på dette, men hadde vært best og vist med sikkerhet...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk tenkt på dette, men hadde vært best og vist med sikkerhet...
    Det som med sikkerhet er best er når du synes det låter best. Prøv deg frem med å koble om litt på + og -, med samme cden og samme sporet. Man hører fort når noe er galt. Er du fortsatt usikker går det vel å få en kompis over å måle litt

Du er helt sikker på at du ikke har bytta om på venstre og høyre front? da får man nemmelig slike feilmld under romkorr tester.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytta om front, hva mener du?? mener du kobling for venstre og høyre på feil plass?

Jeg har kobla ut fra venstre høyre fra frontperspektiv... det er vel sånn det gjøres?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytta om front, hva mener du?? mener du kobling for venstre og høyre på feil plass?

Jeg har kobla ut fra venstre høyre fra frontperspektiv... det er vel sånn det gjøres?
    I de aller fleste tilfeller ja.
    Det vet du jo sikkert og du har sikkert kobla rett, men det står bak på forsterkeren hva som er høyre og hva som er venstre.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •