Dolby Digital Vs Dts? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 22 av 22
    Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Eksempelet ditt er irrelevant. Når man sammenligner to forskjellige codecer så er det ikke nok å se på bitrate.

Min personlige synsing er at lydsporet som kodes som enten DTS eller DD har større betydning enn kompresjonen. Altså at det er mer et spørsmål om lydteknikerens prioriteringer og valg, enn teknologien for å komprimere det.

-k
    Er helt enig med deg knutinh. Slik er det vel med det meste av lydmateriale. At lyden tatt opp med bra utstyr og behandla av proffe folk er mest utslagsgivende på kvaliteten.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har opplevd å foretrekke PCM stereo fremfor DD og dts multikanal på enkelte produksjoner; og jeg har opplevd å foretrekke Dolby Digital over dts.

Noen ganger er multikanalversjonene bare noen kjappe mikser.

MEN - når produsenten har tatt seg bryet, så vil dts potensielt kunne inneholde en langt høyere oppløsning og flere detaljer, grunnet mindre kompresjon. I tillegg vil dynamikk kunne være merkbart bedre, spesielt når det gjelder akutte lydeffekter, som inneholder mer informasjon og dermed åpnes.

Men som man ser er det fullt mulig å ha et DD 5.1 spor som fullt ut utnytter dét formatet, og et dts 5.1 spor som ligger helt i bunn av hva det formatet klarer.

Er det en konsert-dvd så pleier jeg å kjøre litt i hvert format, og velge det ørene mine liker best.
    Er det en film så kan man jo ta en prøvescene midt i (der filmer humper og går) og teste noen sekunder med hvert format. Eldre filmer som opprinnelig var to-kanals er sjelden bedre i multi-kanal, syns jeg - såfremt lydsporet ikke er gjort om helt.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •