Støy på analog inn på Hjemmekinoforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støy på analog inn på Hjemmekinoforsterker

mange har sikkert merker at om man bruker en analog inngang på sin hjemmekinoforsterker drar opp volum mot max på denne inngangen (uten lyd på analog kilde) så suser eller durer det ganske bra i høytalerene , kan høres ut som forsterket trafostøy.

Bruker man coax digital , eller optisk inngang er det helt stille , ingen støy.

Spørsmålet da er , får man en dings man kan sette på før hjemmekinoforsterkeren som gjør om et phono analogt signal til enten koax digital eller optisk digitalt signal?

denne dingsen vil i tillfelle jeg kjøpe

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike dingser finnes. De kalles analog-digital konvertere, eller bare A/D konvertere.

Det er imidlertid ikke fullt så enkelt som å gjøre signalet digitalt, og så forsvinner all støy. Hvis kilden er analog i utgangspunktet, så vil det alltid være noe støy der, som blir konvertert sammen med resten av signalet over til det digitale domenet.

Dessuten vil du da konvertere først fra analog til digital, for så å konvertere tilbake til analog i receiveren din. Det er to "unødvendige" konverteringer som potensielt kan forringe det originale signalet, og kanskje introdusere enda mer støy avhengig av kvaliteten på AD og DA konverterene.

Som du kanskje skjønner er jeg skeptisk til om du vil oppnå bedre lyd, men for all del, "dingsen" finnes dersom du vil prøve det ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan trekke ut audiopluggene og enda så støyer forsterkeren like ille på analog inng , så det er forsterkerens egen støy jeg hører , ikke støyen til det analoge signalet som kommer inn....det rare er at svitsjer man over til en digital inng så er det helt stille...har testet flere hjemmekinoforsterkere og alle er slik , har en lx70 nå.

bruker denne konverteringen fra analogt til digital tid da tro....om den gjør det er det også kjipt, hehe.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke andre ting er tilkoblet LX70'en? Andre kilder? Nettverkskabel? PC?

Hvis du kobler fra absolutt alt utenom strømkabelen og fremdeles får støy på analog inngang så kommer et bonusspørsmål: er forsterkeren koblet til et jordet strømuttak?

Støy kan ofte introduseres via jord og såkalte strømsløyfer. Det finner du garantert noen tråder om her på forumet hvis du søker.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo prøve å sette på ferritt kjerner på kabelen. Disse skal vel ta bort støy?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den støyer når jeg kobler fra alt ja, akkoratt lik lyd som i en høyspent mast liksom , men det kommer ut av høytalerene , hehe....

Har jording ja, og bruker en av de gode strømrensene fra monster , har testet uten denne også , men like mye støy fortsatt.

synes det er ganske bra trafostøy ut av selve forsterkeren og .... litt iusikker på om dette er viftestøy , men høres mest ut som en trafo.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken forsterker er det du har ?
    Det er normalt at med en "åben" analog inngang at man da hører støy som du beskriver. De bedste, og gjerne dyrere forsterkere har gjerne ytterst minimal støy selv med åben inngang og fult volum.
    Jeg skjønner ikke dette kan være noe problem når du spiller musikk da ? Hvis du har volumen godt oppe og du da hører støyen over musikken da tror jeg vi alle er meget imponerte.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en 5m "lakris" koblet fra PC til receiveren min i dag når jegholdt på å kalibrere sub, men hørte ikke noe uvanlig selv om volum på receiveren sto ganske høyt på.

Men jeg har hatt lignende problem når signalkabel mellom receiver og effekttrinn har ligget for nære en trafo/veggvorte, men det var relativt enkelt å fikse. Receiveren min står på en ujordet kurs.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en lx70 fra pioneer......støyen høres selv med musikk i bakgrunnen....kan såvidt høre det forde den begynner allerede ved volum på -20 db.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det høres merkelig ut. Sa du at du har dette om du ikke har kabel tilkoblet også?

LX70 skal jo være en såpass Hitech receiver at den ikke skal produsere trafostøy som forplanter seg ut i høyttalerne.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk skjøteledning å test strøm fra ulike kurser du har .
    Det kan være andre elektriske aparater som lager støy.(lysdimmere osv)
    Jordfeil på det elektriske hjemme hos deg..
    Er chassis jordet til andre så kople fra for å teste.
    Dra ut strømledning til nærliggende aparater (tv , DVD spiller osv) når du tester.

Test reciver hjemme hos andre om du kan.

Når du har eliminert alt som har med elektrisitet og støy vil vel feilen ligge i reciveren.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en LX70 - kan ikke høre støy på analog inngang før volumet er nærmere 0dB.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg misforsto kanskje hvilken støy det dreiet seg om.
    Først, dimmere ja, noe audio er ekstremt sensitivt overfor denne støy.
    Ellers, har du prøvd å dra ut antenne kablen ? Forsvinner støyen trenger du galvanisk skille på denne.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Forsvinner støyen trenger du galvanisk skille på denne.
    Galvanisk skille er det krav til uansett i dag.

Men han har vel monster sin strømfordeler, og hvis han har denne med antenne, så skal den gjøre jobben.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    Har jording ja, og bruker en av de gode strømrensene fra monster , har testet uten denne også , men like mye støy fortsatt.
    Jeg ville prøvd en strømkabel uten jord. Enkleste måte å gjøre det på er hvis du har en skjøtekabel uten jord, som du kan plugge strømkabelen fra receiveren i.
    Hvis du ikke får støy når du prøver dette, så vet du at støyen kommer fra jord, og ikke fra selve forsterkeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant feilen , en pc som står koblet til en stereo forsterker, denne lager støy på tape ut , som igjen går på cd inn på lx70...må nok kjøpe en boks som skiller støy fra pc til forsterker.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optisk kabel er fint å bruke mellom PC og receiver. Så slipper du å ha elektrisk kontakt mellom PC og lydanlegg.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er da ingen der pålagde meg å kjøpe galvanisk skille da jeg kjøpte tv....tror der er mange der ikke vet dette da det ikke er vanlig med jord i stuens støpsler. Jeg hadde det ikke selvom opplegget her er ganske nytt.
    https://okelektriske.secure.flexiweb...view/20034223/
    https://okelektriske.secure.flexiweb.../File/6518.pdf

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Der er da ingen der pålagde meg å kjøpe galvanisk skille da jeg kjøpte tv....tror der er mange der ikke vet dette da det ikke er vanlig med jord i stuens støpsler. Jeg hadde det ikke selvom opplegget her er ganske nytt.
    https://okelektriske.secure.flexiweb...view/20034223/
    https://okelektriske.secure.flexiweb.../File/6518.pdf
    De som selger TVen kan ikke pålegge deg å kjøpe galvansik skille. Men de har krav til å anbefale deg det. De skal faktisk nevne det ved slag. Tror det var det som ble anbefalt, eller var pålegget fra staten.

Galvansik skille anbefales for alle ny TVer, og ikke de gamle CRTene. Er noe med bygge metoden som gjør de mer utsatte.

Men har man digital TV så slipper man kabelen opp til TVen, og galvansik skille trengs ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en god gammel Denon 1560 stereo forsterker, ingen optisk ut eller inn på den tiden gitt.....men det er såpass med muskler i denne 1560 at jeg ikke gir den opp helt enda

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •