Råd om Yamaha Rxv661- Biamping m.m.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Råd om Yamaha Rxv661- Biamping m.m.

Hei, har nettopp fått meg en Rxv i hus og det er et par ting jeg lurer på.

Biamping... jeg har tenkt til å biampe med 661 receiveren med mine M65 fronthøytalere. Det jeg lurer på.... bak på terminalene til høytalerne så er det en forgylt kobberskinne som linker den øverste og den underste -- og ++ kontaktene sammen.

Spørsmålet mitt er om jeg skal ta bort disse skinnene når jeg biamper, det står ikke noe om det i noen manual eller noe, men man må vel ta de bort ved biamping???

Ellers vil vel noe kortslutte...

Så lurer jeg på noe angående plassering.... før hadde jeg en Nad754 som passet akkurat i tv benken...... men det manglet kanskje 10cm klaring eller noe iforhold til manual, men Nad hadde jo en vifte som ventilerte ganske bra.

Hvor viktig er dette med luft til receiverne? Jeg har kanskje ikke mer enn 3,5cm opp og 1cm til siden.
    Noen som vet hvor viktig dette er? For ellers må jeg nok ha en lengre HDMI ledning og plassering på gulvstøtte.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Biamping... jeg har tenkt til å biampe med 661 receiveren med mine M65 fronthøytalere. Det jeg lurer på.... bak på terminalene til høytalerne så er det en forgylt kobberskinne som linker den øverste og den underste -- og ++ kontaktene sammen.

Spørsmålet mitt er om jeg skal ta bort disse skinnene når jeg biamper, det står ikke noe om det i noen manual eller noe, men man må vel ta de bort ved biamping???
    Disse skinnene skal vekk når du bi-amper. Skinnene har som hensikt å la deg koble til alle høttalerterminalene med kun et par kabler når du ikke biamper.

Så lurer jeg på noe angående plassering.... før hadde jeg en Nad754 som passet akkurat i tv benken...... men det manglet kanskje 10cm klaring eller noe iforhold til manual, men Nad hadde jo en vifte som ventilerte ganske bra.

Hvor viktig er dette med luft til receiverne? Jeg har kanskje ikke mer enn 3,5cm opp og 1cm til siden.
    Noen som vet hvor viktig dette er? For ellers må jeg nok ha en lengre HDMI ledning og plassering på gulvstøtte.
    Kommer an på receiveren og hvor mye varme den produserer, men kun 3,5cm luft hørtes lite ut! Min far har en klasse A forsterker som står i et godt gammeldags stereo rack med glassdør. Der har den masse luft over, men glassdøren i front må stå åpen når man drar på mye volum over tid. Hvis døren er igjen så kutter forsterkeren og det lyser rødt "safety" på den inntil den får kjølt seg ned litt.

Jeg ville i det minste sjekket at receiveren din har en slik beskyttelse mot overoppheting før du klemmer den inn i et så lite hull.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har nok rett i at det er liten plass. jeg har noen spikeunderlagsplater som fulgte med høytalerne. tenkte jeg kunne plassere den på denne foran tvbenken.

Da kan det kanskje være greit å flytte den inn og ut av tvbenken ettersom når jeg bruker den... Men igjen er det noe lurt?? Med tanke på evnt. slitasje pga hyppig flytting?

Hehe, en av disse to tingene må det nok bli... enten stående på gulvstøtte eller stående på gulvstøtte ved bruk..

Ellers er jeg meget imponert over forsterkeren. Knallvalg til høytalerne som passer som støpt.....
    Kjøpte 661 pga at det ikke er lenge til 3 serien kommer, har bestilt 683 allerede av ren begeistring...

Så det er helt utrolig hvor mye det har å si at forsterkeren matcher høytalerne, jeg trodde jo alvorlig talt at det var noe alvorlig galt med Nad756 men det var nok bare helt feil høytalermatch.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Da kan det kanskje være greit å flytte den inn og ut av tvbenken ettersom når jeg bruker den... Men igjen er det noe lurt?? Med tanke på evnt. slitasje pga hyppig flytting?
    Hyllen din blir nok slitt ut før forsterkeren når du flytter den inn og ut. Men det blir jo tungvindt da. Jeg hater å flytte komponenter inn og ut, men så har jeg litt korte kabler også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •