Anonym audiofil trenger hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anonym audiofil trenger hjelp

Jeg har etter fem-seks år med undertrykkelse av min egen audiofilitet kommet frem til at det er på tide med innkjøp av utstyr. Har tidligere eid mye forskjellige både av HiFi og hjemmekino, men litt etter litt har blitt solgt unna pga studier og liten stue. Nå ligger alt til rette for å ta opp interessen igjen, men det har skjedd mye siden sist

Budsjettet er på rundt 20.000 - 30.000, og det må dekke det meste da det jeg har liggende ikke er mye å skryte av. Behovet er 50/50 muskk og film. Tidligere har jeg sverget til hifi-klubben, men ser det har kommet mange spennede merker på markedet som sikkert har mye bra å by på.

Om det er noen som har tips enten om komplette anlegg, spesifikke produkter osv så tas alt imot med åpne armer!

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audiofili er en sykdom og bør behandles. Å gi etter for impulsen til å kjøpe vil i de fleste tilfeller bare utløse en evigvarende eskalering, og kan i verste fall føre deg ut i økonomisk uføre. Har du vurdert å snakke med en fagperson om dette?

Newcomer kyrie neslie sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

brukt utstyr

Anbefaler deg og bruke hele eller store deler av summen på brukt utstyr.... bedre lyd for samme sum hilsen kyrie...

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde satt pris på om du nevnte noe om rommet utstyret skal stå i, hva slags musikksmak du har og andre tilsvarende preferanser. Det er veldig mye enklere å komme med råd som er "point on" om man har litt mer info.

Jeg regner med at du får råd om å kjøpe alt fra Klipsch til Xavian om du ikke skisserer hvor du vil med utstyret.

Du bør uansett låne med deg de aktuelle kandidatene hjem og lytte til de i ditt rom, med din musikk og god tid.

Lykke til og hold oss for all del oppdatert prosessen igjennom.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Audiofili er en sykdom og bør behandles. Å gi etter for impulsen til å kjøpe vil i de fleste tilfeller bare utløse en evigvarende eskalering, og kan i verste fall føre deg ut i økonomisk uføre. Har du vurdert å snakke med en fagperson om dette?
    Hehe

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver 50/50 musikk og film. Da regner jeg med at du skal ha surround eller er det ren stereo du er ute etter?

Hvis det er surround du vil ha ville jeg godt for en receiver i 10-12.000 kroners klassen og forsøkt å kjøpe høyttalere brukt. En DVD spiller i mellomprisklassen (5-7000 kr) burde gi deg mye godlyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske innspill!

Først var jeg 100% sikker på at det var surround som var tingen, men nå etter mange dager med googling og lesting heller jeg mer mot et rent stereo anlegg. Det optimale ville jo vært om jeg ikke trengte å velge

Rommet jeg skal plassere anlegget i er totalt det ca 25 kvm, men jeg blir sittende rundt 3 meter unna høyttalerene. Trappeløp og sånt tar plass. Det er ca 3,5 meter under taket så det er stort volum i rommet.

Musikken jeg ønsker anlegget kan spille strekker seg fra jazz til pop og til dels myk rock. Mest akustisk mens også litt chillout elektronika.

Har tittet en god del på brukt, og vurderer dette sterkt. På mange måter ser jeg på dette som et oppstartskjøp og noe jeg kommer til å oppgradere over en tid. Starte med en del brukt er sikkert veldig smart..

Er det normalt å kunne få låne med seg utstyr og slikt hjem altså. Dette har jeg ikke prøvd før..

Uansett takk for innspill, flere tips er velkomne

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha best lyd så får du den best med ren stereo - gjerne high-end. Skal du ha god opplevelse ved film velger du surround, men lyden blir ikke like god fra en datamaskin av en forsterker som en ren to kanals analog forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halla

Er ny på forumet her så vet ikke hvilke forhandlere osv dere er kjent med. Fikk anskaffa meg Klipsch RF-63 til en rimelig pris hos en hyggelig Sørlending. Jeg kan ikke annet enn å anbefale han:.

Han driver nå et firma: Kontakt

Mvh
    cosmo52

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som de ligger i en klasse over det jeg ser etter. Hvor mye måtte du ut med?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Front: xtz 99.25 6490,- (surround.no)

Sub: xtz 10.16 2999,- (surround.no)

Forsterker: xtz Class A100DII 4999,- (surround.no)

Ps3 3495,- (komplett.no)

Totalt: 18000,-
    12000 i TV og CD spiller så har du et bra anlegg innenfor 30000,-

Da får du et nytt anlegg med høy waf og som låter bra. Du kan selvfølgelig få mer for pengene dersom du kjøper brukt men xtz gir mye for pengene. Se test av forsterker og høytalere her på AV forum.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larris
    Virker som de ligger i en klasse over det jeg ser etter. Hvor mye måtte du ut med?
    Hei igjen

Jeg fikk min RF-63 for 14 995,-. De fleste andre forhandlere i Norge selger denne for ca 19 000,-.

Folka jeg var i kontakt med (kvalitetslyd.no) hadde masse å tilby. Så om du vil ha et utvalg å velge blant, f eks av en annen klasse, er det vel bare å ta kontakt vil jeg tro

Mvh
    cosmo52

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt kan du kjøpe en rimelig receiver med pre-out som du bruker som forforsterker og en skikkelig stereo effektforsterker eller intergrert med prossessorinngang. Da vil du få det beste fra begge verdener.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •