Hjelp til valg av receiver for opplistet system/komponenter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av receiver for opplistet system/komponenter

Hei.

Jeg har fra før av en Onkyo TXSV535 som begynner å bli noen år gammel. Dette er som sikkert flere av dere vet en 4.1 forserker som medfører mono i bak høytalerne. Jeg føler vel at det er på tide å bytte den ut med en mer oppdatert en.

Nå har jeg lest igjennom hele Onkyo tråden og er fortsatt ikke sikker på hva jeg skal velge av 805, 875 eller 905.
    Systemet jeg skal kjøre dette på er som følge:

• TV - Sony BRAVIA W3000 40"
    • BD PS3
    • Høytalere har jeg byggesett fra ELTEK tilsvarende lik denne serien bare den eldre modellen (avvik, alle elementene er på linje vertikalt) (Sidehøytalere) og (Senterhøytaler) med følgende komponenter:
      • Sidehøytalere/senterhøytaler:
        • Bass 5" VIFA T14 SG29-12 R=12omh 702 (2 stk. i hver kasse RT=6ohm)
        • Diskant SEAS 25 TA/GTV-AC
      • Bakhøytalere:
        • Her kjøpte jeg noen billige ferdigbygde hos ELTEK noe lingnende disse: DY5848

Jeg er fullstendig klar over at jeg bør kjøpe nye bakhøytalere men vil de andre duge med en av de forsterkerne jeg sikter til. Eller blir forserkeren bare overkill i fohold til det systemet jeg allerede har. Bør jeg da heller gå for noen av de enklere modellene, for det er ikke aktuelt å kjøpe komplett nytt system, da blir jeg kastet ut av fruen :-) .

Jeg er forholdsvis fornøyd med den forserkeren jeg har i dag, men jeg savner stereo i bak kanalene slik at man ikke er så låst i henhold til sitte plassering når man ser en film. Samt også kan det virke som om forsterkeren ikke klarer å dra høytalerne skikkelig når jeg "guffer" litt opp. Jeg vil også ha støtte for HDMI i forsterken som følge av at jeg har intrykk av at bildet bir bedre enn å kjøre det slik som jeg gjør i dag.

Jeg vil benytte anlegget til både musikk og film. Benytter HDMI fra PS3 til TV'n men antar at jeg vil med ny forsterker kjøre dette via forsterkeren. Jeg vil ikke få brukt for nettverks tilknyttningen til 905 da jeg heller streamer musikk fra en server -> PS3.

På forhånd takk for svar til dere som gidder å ta dere tid til å hjelpe meg.

EDIT:

Ps. jeg la ut noen bilder av det slik at dere får sett hvordan de ser ut. Bilder

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største forskjellen fra 805 til 875 er HQV-chippen, altså oppskalering til 1080p. Selv valgte jeg 805, da tuneren min allerede oppskalerer og jeg har planer om kjøp av en BlueRay-spiller innen kort tid som også oppskalerer DVDer. Jeg ser da ikke poenget med denne chippen i receiveren, for min del ihvertfall... greit nok at det er litt mindre effekt (20 watt pr kanal) i den også, men hvis det blir for gale kan jeg heller bruke de 2000,- (+litt til) jeg sparte i en ekstra effektforsterker som jeg mener vil være bedre...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for svar.
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Den største forskjellen fra 805 til 875 er HQV-chippen, altså oppskalering til 1080p.
    Selv valgte jeg 805, da tuneren min allerede oppskalerer og jeg har planer om kjøp av en BlueRay-spiller innen kort tid som også oppskalerer DVDer. Jeg ser da ikke poenget med denne chippen i receiveren, for min del ihvertfall.
    Kan ikke ps3 gjøre dette selv? Mener å ha sett en meny der jeg har valgt dette. Jeg benytter ps3 som dvd spiller og evt. cd spiller. Har akkurat kjøpt den så jeg har ikke benyttet den så mye enda..
    greit nok at det er litt mindre effekt (20 watt pr kanal) i den også, men hvis det blir for gale kan jeg heller bruke de 2000,- (+litt til) jeg sparte i en ekstra effektforsterker som jeg mener vil være bedre...
    Det med effekt har ikke så my å si for meg. Jeg har små barn i huset og det er begrenset hvor høyt jeg kan spille. Er heller ikke ute etter å "blåse" ut vinduene, setter mer pris på fin og fyldig klang ved musikk. Ved film så er det vel kanskje greit med litt trøkk, men som sagt er mer ute etter fyldig lydbilde enn Cervin Vega trøkk :-) ..

Ett tillegg spørsmål, er det dumt av meg å sette tv'n opp på senter høytaleren som du ser av bildet. Høytalerne er riktignok skjermet, men kan TV'n ta skade av det?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke PS3 selv, men jeg regner med at denne oppskalerer DVD uten at jeg skal si det helt sikkert...

Når det gjelder effekten i en forsterker vil jo det i mange tilfeller være slik at høyere effekt vil gi mer kontroll på (spesielt bass-) elementene og mindre forvrengning av lyden generelt. Men det viktigste er jo at høyttalerne matcher forsterkeriet, og at DU trives med lyden. Jeg tror ikke akkurat høyttalerne dine forvandler seg til noen Cerwin Vega med det første, selvom du skulle finne på å gi de litt mer effekt enn "nødvendig"...
    Jeg tror absolutt 805 skal funke for ditt formål på lik linje med 875 lydmessig, det blir et spørsmål om du vil ha HQV eller ikke.

Jeg kan ikke se noe problem med plasseringen av senteren, så lenge den er skjermet og at TVen ikke gir fra seg noen signaler på at den ikke trives der den står.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Nå har jeg ikke PS3 selv, men jeg regner med at denne oppskalerer DVD uten at jeg skal si det helt sikkert...

Når det gjelder effekten i en forsterker vil jo det i mange tilfeller være slik at høyere effekt vil gi mer kontroll på (spesielt bass-) elementene og mindre forvrengning av lyden generelt. Men det viktigste er jo at høyttalerne matcher forsterkeriet, og at DU trives med lyden. Jeg tror ikke akkurat høyttalerne dine forvandler seg til noen Cerwin Vega med det første, selvom du skulle finne på å gi de litt mer effekt enn "nødvendig"...
    Jeg tror absolutt 805 skal funke for ditt formål på lik linje med 875 lydmessig, det blir et spørsmål om du vil ha HQV eller ikke.

Jeg kan ikke se noe problem med plasseringen av senteren, så lenge den er skjermet og at TVen ikke gir fra seg noen signaler på at den ikke trives der den står.
    Ok, det høres bra ut, da lar jeg tv'n forløpig bli stående.

Jeg søkte litt ang. ps3 og oppskalering og det var en på forumet som lurte på det samme som meg om det var noe vits i å oppskalere i forsterkeren i og med at ps allerede hadde denne funksjonen, men det var mye uklare svar.
    Det kommer sikkert an hvilke av dem som skalerer best, men jeg vil tro at det ikke vil være synlig på en 40" , hadde jeg kjørt projektor så hadde det nok vært anerledes antar jeg.

Så for meg nå, så ligger det an til en 805 om ikke jeg får andre gode tips her da.

Jeg tenker også på at jeg kjøper for en del år fremover, så om jeg bruker 11 eller 15 tusen på det så spiller ikke det så stor rolle. Men om det bare er tull så er det jo bortkastet 4K som jeg heller kan legge ekstra i bakhøtalerer. Noen tips her som kunne passet til mitt system (kommer til å kjøre 5.1 og ikke 7.1) ?

Har søkt og lest litt her nå. Leser at B&W DS3 skal være ganske bra. Passer i hvertfall godt til mitt rom i og med at jeg har sofaen stående intil veggen. Leste noe om at bipolare høytalere var å foretrekke i slike tilfeller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •