Gode rør til Music Angel EL-34B

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 89
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gode rør til Music Angel EL-34B

Hei.Eg har kjøpt en Music Angel med EL-34B rør,så eg lurer på om det er noen som har anbefalinger på gode rør til denne.Ser det er en tråd om dette emnet til KåTe88 rør forsterkeren men de rørene kan vell ikke brukes til EL-34 forsterkeren?.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den forsterkeren kjenner jeg ikke så godt, men den er jo bygget opp etter et lignende, men litt enklere diagram, som KT88-forsterkeren. Små-rørene, som betyr mest for lyden, er helt andre typer her: 6N1 og 6N8 (russiske/kinesiske betegnelser) er vel de som følger med ?

Den enkleste oppgraderingen vil være å se på 6N8-røret - dette er det samme som det gode gamle 6SN7. Kun det problem at 6SN7 begynner å bli vanskelig å finne som NOS.

Det du skal lete etter er KenRad og fremfor alt RCA, men det bør da være de gamle RCA 6SN7GT fra 1940-50, ikke de senere industri-typene 6SN7GTA og GTB, de lyder ikke så bra. Unngå også (nyere) Sylvania.

6N1-røret er ekvivalent med det vestlige 5670 - der er det også noen muligheter.
    (Edit: Dette er feil - men i tilfelle Music Angel, så anbefales 5670 istedenfor 6N1 - det er dog forskjellige rør).

Det kan også hende at det er 6N9 som følger med som driverrør - det er ekvivalent med 6SL7. 12AU7 har også vært nevnt som inngangsrør. Du får kikke nøye på rørene og komme tilbake med eksakte rørbetegnelser for din forsterker.

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har noe imot å bruke rør som er i produksjon i dag, så kan du prøve JJ KT77 i sluttrinnet. Har en annen benevning enn EL34, men er i bunn og grunn samme røret med annet navn.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.Eg skal komme med en oppdatering av benevnelsen av rørene ,men det må eg ta litt senere.Nå lyttes det til Musikk.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har eg sett på rørene og ett heter 6n1-m dette røret står inne i ett gitter,de to andre som står på hver side av dette heter 6n9p.er det kun disse tre som er nødvendige å bytte for å få bedre lyd.Det er jo to rør som virker som vu-meter har de noen innvirkning på lyden?EL-34 røreme kan byttes til JJ KT77 som jcberg nevnte.Da kan eg bytte 6n1 til 5670 og 6n9p til 6SL7 Hvist eg tolket KjellB rett.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av E.N
    Da har eg sett på rørene og ett heter 6n1-m dette røret står inne i ett gitter,de to andre som står på hver side av dette heter 6n9p.er det kun disse tre som er nødvendige å bytte for å få bedre lyd.Det er jo to rør som virker som vu-meter har de noen innvirkning på lyden?EL-34 røreme kan byttes til JJ KT77 som jcberg nevnte.Da kan eg bytte 6n1 til 5670 og 6n9p til 6SL7 Hvist eg tolket KjellB rett.

Det er korrekt. Utgangsrørene betyr lite - de som følger med er gode - eventuelt kan du en gang prøve ekte Svetlana (ikke Sovtek-varianten) winged C-logo SED EL34 (langt navn pga plagiater) - det er et av de beste idag.

Men det er små-rørene som betyr noe - du kan sjekke opp gode gamle NOS-typer av 5670 og 6SL7 - det vil kunne gi stor forbedring. 6SL7: de samme brands som før nevnt for 6SN7 (Kenrad, RCA, og dessuten Raytheon) - i tillegg det europeiske ECC35 (Philips, Mullard, Mazda, Adzam, m.fl.)

Når det gjelder 5670-røret, så er det 3 gode NOS-rør som er ekvivalente: 5670, 2C51 og WE396A - det siste Western Electric-røret regnes for å være best (og dyrest). Deretter (5670) Raytheon og Tungsol, og dernest GE (General Electric). Og tidlig produksjon (1950) er som vanlig sterkt å foretrekke. Dette høres fornuftig ut for meg ut fra mine erfaringer med andre rør - akkurat 5670-røret har jeg ikke prøvd selv i tilstrekkelig grad.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da må eg på rørjakt.Western Electric 396A +Ecc 35 Phillips eller Mullard er dette en god Match,og hvilken ca pris snakker vi om.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prisene her vil variere fra 200 kr. til godt over 1000 kr. for et sett små-rør, avhengig av fabrikater. De du nevner er de dyreste.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har samme forsterker på vei som deg.

E.N Fint om du kan ta litt bilder av forsterkeren og. Var det med 2 eller 3 innganger på den du fikk?

Lurer og litt på rør til denne, men har forstått det slik at det er Western Electric 396A og RCA 6SN7 som er det en må kikke etter?

Men disse RCA 6SN7 rørene er det vel mange varianter av. Hvilken er det en skal kikke etter her Kjell? Den "gamle" typen med sotet glass?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja de gamle RCA med sotet glass er vel de beste. Da blir det noe annet enn transistorlyd !

Men det er mest sannsynlig 6SL7GT og ikke 6SN7GT som ifølge designet skal benyttes her. Det kan dog tenkes begge fungerer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er jo den gode gamle lyden vi vil ha!

Håper komboen min med Huldra 10 og denne EL34 forsterkeren vil fungere bra.

6N9S og 6h9S er vel og samme røret som 6SL7. I russiske utgaver?
    Finnes det noe bra her?

Fant en selger på ebay som har mye av disse rørene i ulike varianter. Rør på ebay

Ser ut som han og har noen av disse gamle rca utgavene.

Men Kjell, hvordan er kreftene i denne i forhold til KT88 forsterkeren?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det blir ikke helt det samme som KT88 nei, men et stykke på vei. Kanskje en smule varmere og mindre slagkraftig. Tror da den er god nok !

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for all hjelp Kjell.:-D .Det er tre innganger på den forsterkeren eg har låter meget godt,nå spiller eg på Dali ikon 2 stativ høyttaler +2 Aktive 8 tommer subber og en 12tommer så eg har ikke behovet for egenskapene til Kt88 forsterkeren(tror eg).Men den står på ønske listen ja muligt det blir bytte av høyttalere med tiden så da blir det nok kjøpt en Kt 88.Bilder må eg komme med senere,eg må finne ut kordan eg laster opp.Prisen på rørene var jo ikke avskrekkende så de vill bli kjøpt ganske snart .

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått forsterkeren i hus her.

Virkelig imponerende denne boksen her. Har ikke hørt noe som er så engasjerende på mange år.

Har bestilt meg NOS WE 394a rør, men angående de andre rørene i fronten her. På min forsterker så ble det levert med 6N8P (6SN7) rør, men på auksjonen så står det 6N9P (6SL7) i beskrivelsen.

Kan disse brukes om hverandre på denne? Eller må jeg justere bias og styre for å bytte til feks 6SL7?

Må jeg gjøre noe for å benytte WE 394a rørene eller er det bare å stappe i og kjøre på her og?

Er litt nybegynner på dette med rør jeg....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slik jeg kjenner Music Angel opererer de med flere produksjons-versjoner der det interne diagrammet kan variere noe, uten at det er angitt noe sted. Man må isåfall inn og studere kretsene direkte, slik vi har gjort med storebror KT88.

Personlig ville jeg ikke gjort noe annet enn å kjøre videre med 6SN7 videre - du liker jo lyden godt. 6SL7 kan gi en litt mykere lyd, enda mer "vintage-klang", men du kan også risikere at følsomheten øker og dermed bakgrunns-sus (støy-nivå) i høyttaleren - med mindre motkoblingen økes noe.

Det har ingen betydning for bias-nivået i utgangsrørene - men et 6SL7 med feil arbeidspunkt kunne tenkes å begrense utgangseffekten noe pga for tidlig overstyring (forvrenging ved høye nivåer). Det er dog ufarlig å prøve - så du kan prøve hvis du vil og fortelle her.

Ja Music Angel gjenskaper den flotte varme og dynamiske lyden fra 60/70-tallet, men også med moderne oppløsning i diskanten. Så her er altså de billigste rørforsterkerne på markedet blant de beste. En situasjon som kanskje ikke vil vare evig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill Kjell.

Ja jeg liker slik det er nå egentlig med dynamikk og ekstreme mengder med detaljer. Jeg ble faktisk ekstremt overrasket over denne forsterkeren. Hadde egentlig forventet at lyden skulle være mer tilbaketrukket og ikke med så slagkraftig bass.
    Eneste jeg stusser litt på er ene utgangsrøret som lyser endel svakere enn de andre 3. Noen formening om hva dette kan skyldes?

Lurer forferdelig hva noen enda bedre smårør kan gjøre med lyden her

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utgangsrør: Disse er billige, så du anskaffer jo bare to ekstra i reserve - de kan du benytte til å teste om det er forskjeller eller ved mistanke om feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye rør

Hei.Eg har nå fått tilsendt 2stk Golden Dragon 6SL7Gt +ett Svetlana 6N1P C-Logo har ikke spillt så mye men første inntrykket er att lyden er mer åpen(klar)større bredde og dybde,med andre ord mye bedre lyd for lite penger.580.-ink frakt .Sådette med rør rulling må testes ut fremmover:x .

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

?

Kan eg bruke 6SN7 i stede for 6SL7 o store rør hode(Kjell B) :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du har herved tillatelse å prøve ..... :wink:

Skal se om vi kan si noe mer etterhvert.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •