Gode rør til Music Angel EL-34B - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 89 av 89
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei igjen !
    Server-crash på jobb har gjort meg midlertidig arbeidsledig, og surfer nå på sjette timen....

Jeg har bestemt meg for å utføre mod på Meng EL34-forsterkeren idag. Jeg har sett på bilde av innmaten, og det ser ut til at glødingen på pin 4 og 5 også er innom senter på soklene. Betyr det at om jeg flytter glødingen til pin 9, så må den også innom senter ? I tillegg må det altså settes inn en kontakt direkte mellom pin 4 og 5 ?

Hvis ledningen mellom senter og pin 4 er langnok kan den da bare loddes av pin 4 og løftes til Pin 9 ?

Link til bildet er vedlagt.

mvh:
    Stian

http://hi-end.on9mart.com/products/a...NG-34bk_08.jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den sorte ledningen kan sikkert flyttes til pin 9. Funksjonen til den er ikke helt klar (passiv jording eller også aktiv forsyning av glødespenning). Den har nok jordforbindelse siden den er loddet til sokkelens sentrum. Deretter kortslutter du pin 4-5. Så må du sjekke at du ikke kortslutter de to gløde-lederne fra strømforsyningen - det fremgår ikke av bildet om de nå er på rett plass (hvis den sorte flyttes til pin 9) eller om de fortsatt sitter på pin 4-5.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Kjell !
    Den sorte kabelen mellom pin 4 og 5 er en blå lysdiode...

Jeg antar at jeg kan lodde av enten pin 4 eller 5 og lodde til pin 9...?

Spørsmålet er bare hvor glødinga kommer inn ? Jeg får ikke løftet printplata, så jeg ser ikke hvor på brettet det er loddet på.

Like ved 4 og 5 står det imidlertid en liten blå "boks" med en justeringsskrue på ene siden. Benet under Skruen ser ut til å ha kontakt med pin 5. Kan dette gi noen indikasjon ?

Lysdioden kobler jo 4 og 5 sammen. Vil det være mulig å legge en kort kabel mellom enten 4 eller 5 og avhengig av hvilken pin glødingen kommer inn på ?

Eller må jeg ha opp hele brettet og følge banene for å klare dette ?

mvh:
    Stian

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare glem lysdioden - den har ingenting med glødespenningen å gjøre, men det "pene" blå lyset henter strøm der det er å finne.

Du må nok dessverre ha alt opp og finne lederne - kanskje må du bryte noen printbaner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !
    Det virket så enkelt i utgangspunktet. Jeg er stort sett vant med Point to Point-wiring eller enkeltsidede brett. Slik dette tok veien tror jeg ikke jeg vil prøve meg på modifikasjonen før jeg evt. vet akkurat hva jeg må gjøre. Jeg er i stand til å ordne det medse rent praktisk, men har for liten kunnskap om elektronikk til å gjøre en vurdering på hva som blir riktig eller galt.

Men takk for all hjelp ! :-D

mvh:
    Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flere spørsmål om Rør

Hei - jeg har også skaffet meg en Liten Rørforsterker, Music Angle Meng X3 - som passer godt til en liten stue og to lettdrevne Omnipolare høyttalere.
    Denne forsterkeren har 2 stk EL 34 A og 2 stk 6N2

Slik jeg har forstått det er det spesielt de to små 6N2 rørene som har betydning for lyden - og selv om det er meget bra nå, er det jo spennende å prøve med ytterligere forbedring.
    Er det noen "der ute" som vet hvilke rør disse er "kompatible med" - hvilke betegnelser som tilsvarer 6N2 - og noen tips om hvor jeg kan kjøpe de?.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

6N2 er jo et 6AX7-rør, nærmest umulig å skaffe vestlige erstatninger - da man jo gikk over til 12AX7 som standard. Forskjellen ligger i glødingen - 6N2 har glød 6V på pinne 4-5 mens 12AX7 (ECC83) skal ha 12V på pinne 4-5.
    Du kunne prøve med ECC85 og lignende rør, men det vil ikke passe så godt.

Får du til å koble glødingen om slik at pin 4-5 er kortsluttet (koblet sammen), og så de 6V mellom pin 4/5 og pin 9 så er du i mål, men det kan være vanskelig på et trangt kretskort. Da kan du benytte 12AX7, men ikke lenger 6N2.

En annen variant er å finne frem til gamle russiske NOS 6N2-rør fra 60-tallet, de spiller bedre enn de nyere billige.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo mange produsenter som lager forholdsvis identiske saker - MEN MENG er laget av Music Angle og er betegnelsen på deres serie med små forsterkere.

Newcomer PaulKemp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lever tråden enda? Hentet meg en MA kt88 forrige uke da jeg trengte en ren stereoforsterker til stua. Super fornøyd så langt, men dessverre uten noe som helst referansegrunnlag eller kunnskap om rør. Hvordan vet jeg om rørene er utslitt?

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •