Gode rør til Music Angel EL-34B - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 89
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Det vil naturligvis være noe forskjeller i rørdata mellom to forskjellige rør som 6N1 og 6N3 og deres vestlige ekvivalenter, ellers ville de ikke hatt forskjellige navn. Men i dette tilfellet kan det godt hende 6N3 og ekvivalenter glir rett inn - og glødespenningene er nøyaktig de samme for alle her.

Hvis jeg tegner en adapter for deg med sokkel-diagrammer og ledninger, kan du lodde den selv da ? Plugg og sokkel 9-pin er lett å skaffe, skal gi deg noen nett-adresser. Kan tenkes jeg prøver dette selv i Music Angel KT88 som inngangsrør, siden jeg har en inne nå med bunnplaten kontinuerlig av.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oioi virker lovende Kjell.
    Ja hvis jeg bare får en indikasjon på hva som skal hvor så skal jeg klare å lodde et adapter selv, det er det minste problemet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

OK, da prøver vi her.

Du finner skjema for adapteren på det vedlagte bildet.

Komponentene kan du f.eks. kjøpe her:
    Leeds Radio - since 1923

De har rør-sokler som alle andre slike rør-butikker.

Men viktigere - de har også de spesielle pluggene som passer i smårørs-soklene i forsterkeren. Hvis du f.eks. trenger 4 stk. slike plugger så skriver du bestillingen slik:

4 pcs. 9 pin minature plug fits sockets for ECC-83, 12AX7
    good for making tube adapters and test jigs (rfe) $3.75

og sender den til:

sales@leedsradio.com

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk Kjell, deler er bestilt. Bestilte like godt et par ekstra så jeg kan lage flere

Men så kommer et par spørsmål til her. Skjemaet til denne forsterkeren, er det noen som vet hvor jeg finner det?

Og så prøvde jeg å måle bias på rørene, men jeg må enten ha gjort feil eller så er forsterkeren stilt inn veldig dårlig. Skal jeg ikke bare måle spenningen fra pinne 8 til jord her?

Har kikket litt i denne tråden her, men hva er det han prater om som er gjort feil her Kjell. Er det en motstand på 6SN7 røret som er koblet feil som han henviser til. Tror ikke han har same utgaven som meg. Jeg har bare en motstand pr verdi på det kortet som sitter under disse rørene i fronten her.
    Link til tråd feilkoblet forsterker

Her er noen bilder av innmaten forresten:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva var motstanden på pin 8 ? Du trenger den først.
    Hva målte du (spenning) ?

Hold deg langt unna disse trådene fra 2004 om Music Angel - de bærer preg av arroganse (og uvitenhet ?) muligens kombinert med en spesiell agenda - dessuten er MA-forsterkerne kraftig endret siden den gang. Du kan trygt regne med at den er feilfri, og det er i utgangspunktet ingenting som skal endres/modifiseres.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte verdiene hehe.

Motstanden er 5,8 ohm og spenningen er 156mV ca.

Ja det virket som han hadde en litt annen utgave enn den forsterkeren jeg har egentlig. Kan være jo og være at han har en Music Angle eller Music Prince

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har du helt rett bias for EL34-rør - ingenting som trengs å endres der heller. Du har trolig 2 stk. 12 ohm motstander i parallell for hvert rør - det er de røde motstandene - trolig en oppå og en under kretskortet. Eller så er den oppå på 5,6 ohm eller noe sånt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja verdien på motstandene stemmer Kjell. :-D
    Så da er alt nøyaktig slik du sa, i sin skjønneste orden

Du kan kanskje oppdatere music angel tråden din kjell med litt info om denne modellen og for folk som lurer.

Angående dette tullerøret som står i bakkant her, må jeg lodde ut hele kretsen for at jeg skal få noen innvirkning på lyden, eller skal det holde å nappe ut rørene?

Jeg syns og at forsterkeren fikk litt lavere gain når jeg kjørte med 6SN7 rørene. Kan det være jeg må justere noe på disse og? Skal jo være omtrent det samme som de forsterkeren ble levert sammen med, men syns det var litt rart.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mener du disse 6SN7 i forhold til andre 6SN7 eller til 6SL7 ?

Ja det er bare å nappe ut de rørene. så er kretsen ute.

MA-tråden er om KT88, så denne tråden her kan jo godt handle om EL34-modellen. Skjønner du liker den. Også her kunne det vært morsomt å sette ned motkoblingen (øke feed-back motstanden) - kretsløpet her i katoden første trinn er jo ifølge bildene dine identisk med siste versjon av KT88-modellen. Hvis du setter 6,8 kohm (gammel karbon-motstand) i serie med de 3,3 kohm som er der fra før skulle du ha gjort en kraftig redusering - den nye motstanden setter du mellom den blå ledningen og kretskortet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal formulere det litt bedre.

6SN7 rørene har litt lavere gain altså jeg må skru opp litt høyere for å få samme nivå. Dette er sammenlignet med de 6N8 rørene som stod i forsterkeren når jeg fikk den.

Men jeg skal teste disse rørkonfigurasjonene litt bedre i helgen for å sjekke om jeg hørte riktig...

Skal se om jeg finner noen karbonmotstander som kan brukes og teste dette med feedback. Kan godt tenkes at dette kan gjøre endel forbedringer.

Og forsåvidt enig i poenget ditt Kjell. Er jo best å ha en tråd til hver forsterker, litt enklere å finne innformasjonen en leter etter da.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testet litt rør her i det minste.

Med å nappe ut 6E2 diskolyset bakerst på forsterkeren så forsvant litt "støy", forsterkeren ble mer stillere og den fikk litt mer kontroll.

Neste test var å bytte til RCA 6SN7 rørene, jeg klagde tidligere på at disse hadde lavere gain. Men det var bare mikroskopisk. Med å bytte til disse ble forsterkeren enda mer kontrollert, syns jeg merket dette spesielt på bassen. Det kom frem endel bakgrunnsdetaljer i lydbildet som var relativt fjerne med rørene forsterkeren ble levert med.

Har sammenlignet denne forsterkeren direkte med det utstyret jeg har hatt for hånden. Den beste forsterkeren jeg har sammenlignet med er vel Densen Beat 100. Kan vel si at det ble rent bord til Engelen her.

Har og bestilt meg et sett Shuguang 6SN7 rør og. De er så billige så da tenkte jeg at det kunne være artig å sammenligne disse med mine RCA rør for å se forskjellen der.

Kjell: Hva er det med disse RCA rørene med rød sokkel, er de enda bedre enn de versjonene med sotet glass eller hva er greia med at de koster så usannsynlig mye?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De med rød sokkel er spesielle militær-spesifiserte long life-rør med ekstra strukturer innvendig for å hindre mikrofoni. De er gamle nok til å lyde veldig bra også.

De med sotet glass er jo garantert gamle og fine - mere god varm og sprø vintage-klang.

Begge disse rørseriene er fra tidlig 50-tall.

Et enda eldre rør (1940) er 6F8G - data som 6SN7, men annen sokkel-kobling - fordelen er at dette kan finnes billigere idag.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.Kjell kan eg bruke samme sokkel kobling som du har skisert til forsterkeren til apstein og hvilken rør kan eg da teste.Apstein va kom delene på til adaptere?Takker og for tips til en gratis oppdatering:-D ,eg har og nappet ut disko lys røret.Skulle bare funnet på en måte å blinde sokkelhullet på.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av E.N
    Hei.Kjell kan eg bruke samme sokkel kobling som du har skisert til forsterkeren til apstein og hvilken rør kan eg da teste.Apstein va kom delene på til adaptere?Takker og for tips til en gratis oppdatering:-D ,eg har og nappet ut disko lys røret.Skulle bare funnet på en måte å blinde sokkelhullet på.

Ja det skulle være helt fint. Du har jo også 6N1 der.

"Disco-lyset" ditt er et sånt gammeldags trolløye, som ble brukt som indikatorer i alle gamle rørradioer. Da montert skjult, slik at man bare ser det grønne firkantede indikator-feltet. Her i MA er det jo nærmest bare brukt som pynt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    E.N: Tror jeg betalte 50$ for 3 sett med plugger og sokkler inkludert frakt. Er frakten som koster her, så en burde helt klart handlet mer når en først var igang.

Ellers har jeg ikke fått økt feedback motstanden enda. Ting tar tid...
    Venter og på disse Shuguang rørene. Det kan også bli artig tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apstein.Har du kjøpt rikligt og er intressert i å lage adapter for meg så skal vi nok bli enig i en pris for dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager sent svar E.N

Jeg fikk pluggene idag. Skal prøve å få loddet ferdig adapteret så fort som mulig. Er det en suksess så kan jeg glatt lage et til

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.apstein det går bra om du er treg med å svare.Håper det går greit å få adapteret til.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det stille,har det blitt noen forandringer hos deg Apstein.Tenkte da på adapteret og har du fått testet flere rør?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rørbytte her også

Har i dag byttet ut rørene i min MA EL34 til JJ EL34 effektrør og Electro Harmonix 6sn7. Som tidligere nevnt i tråden opplevde også jeg tilsynelatende noe lavere gain. Lyden ble noe tørrere enn med orginalrørene, mulig at jeg vil savne noe varme, men lyden kan kanskje endre seg noe når rørene får gått noen timer?

Jeg røkket også ut de bakerste, grøntlysende rørene. Lurer faktisk på om dette påvirket lyden i positiv retning. Mulig innbildning men?

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •