Skurring i høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skurring i høyttalere

Jeg Har en Nad 352 som jeg no bruker på mine Cerwin Vega Ve12, jeg har kjøpt alt nytt og når jeg fikk ve12 og koblet dem opp, så skurret det når jeg skrur opp og ned og når jeg spiller på høgt volum. Noen som vet hva årsaken kan være? har prøvd å bytte alle phonokabler.
    Jeg kjøpte Naden Oktober i fjor og har ikke hatt noen problemer med den helt til jeg fikk høyttalerene.
    Høyttalerene har jeg no hatt i ca 2 månader.
    Kan det være en dårlig kontakt eller noe inni naden som gjør det?
    Skal få levert den inn på reperasjon tror jeg.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du "Soft Clipping" slått til ? Prøv det....
    Ellers er det sikkert volumen potmetret innvendig der må renses hvis det skurrer når du vrir på det. Dette skyldes støv, og den må da renses. Tar 5 minutter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja soft klipping har jeg prøvd, den står på hele tiden så.. er mulig det ja, men tror jeg skal levere den inn på reperasjon så dei fikser den på garantien:-D

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at feilen ligger i forsterkeren (har du prøvd å drive høyttalerne med en annen amp?)? Oppstår skurringen med en gang, eller etter en stund med høy lyd? En mulig årsak til skurring kan jo være at høyttalerne blir kjørt på for høyt volum for lenge, og kanskje med en forsterker som er i minste laget. Da kan elementene gå så varme at det blir friksjon mellom svingspoler og svingspolegap.

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arrow Skurrring

Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    En mulig årsak til skurring kan jo være at høyttalerne blir kjørt på for høyt volum for lenge, og kanskje med en forsterker som er i minste laget. Da kan elementene gå så varme at det blir friksjon mellom svingspoler og svingspolegap.
    Nå snakker vi ja.., Ehhhh, har selv opplevd dette... Og det stemmer overens med Dharma`s "mulig årsak":cry:

Det ordner seg...

Cyrus

Newcomer StianLarsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være flere årsaker:

-ledning inni høyttaler som ligger mot elementet
    -sprengt element, trykk forsiktig på elementet og kjenn om det fri bevegelse.
    -kommer dette kun når du spiller høyt er det 90% feil i høyttaleren.
    -kortsluting i høyttaler kabler
    -Løse elementer

sett et 9v batteri rett på høyttaler ledningen og sjekk.

Stian

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja har prøvd å bytte forsterker, til en Rotel effektforsterker. Kan ikke tro det er sprengt. Var jo sånn med en gang eg skrudde opp volumet når jeg fikk høyttalerene. Men er det mulig at det kan være lydkortet i pcen som gjør det?
    Nei det kommer når jeg skrur opp og ned på forsterkeren og av og til når jeg har på litt høgt volum.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal eg ta ut høyttaler ledning fra forsterker og så sette på eit 9v batteri?

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cv-dan
    Ja har prøvd å bytte forsterker, til en Rotel effektforsterker. Kan ikke tro det er sprengt. Var jo sånn med en gang eg skrudde opp volumet når jeg fikk høyttalerene. Men er det mulig at det kan være lydkortet i pcen som gjør det?
    Nei det kommer når jeg skrur opp og ned på forsterkeren og av og til når jeg har på litt høgt volum.
    Feilen sitter neppe i effektforsterkeren, så det har lite for seg å bytte effekttrinn. Basert på det du sier her, heller jeg i samme retning som Niels Nielsen: Årsaken er potmeteret som benyttes til å regulere lydnivået. Sannsynligvis er det nok å rense det, men det kan jo hende det må skiftes. Uansett er dette en opplagt garantisak som ikke skal koste deg noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, ja hjalp ikke noe særlig med effektrinn akkuratt. Får bare levere den inn å få den reparert da. Er det bare støv eller noe som er komt inn i der med volumknappen da? For er ikke akkuratt gøy å høre skurring i høyttalere når jeg skrur opp.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kan legge seg dritt på motstandsbanen på innsiden av potmeteret og dette kan føre til at det enkelte steder blir dårlig kontakt. Dermed blir det knitring. Ofte skal det bare litt elektronikk-spray til for å løse problemet. Jeg synes imidlertid ikke at dette skulle kunne skje etter så kort tid. Få hifi-klubben til å sjekke forsterkeren din, du. Kanskje bærer du den ut igjen så god som ny!:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp skal gjøre det har planer om å kjøpe meg en effektforsterker, for naden er i det minste laget til mine høyttalere. Tenkte jeg sku kjøpe på ebay, får ganske gode der til rundt 4000. Er det å annbefale å kjøpe eller bør jeg satse på hifiklubben? Den jeg såg på va 2x600 watt i 8ohm, en Cerwin Vega effekttrinn.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av cv-dan
    Jepp skal gjøre det har planer om å kjøpe meg en effektforsterker, for naden er i det minste laget til mine høyttalere. Tenkte jeg sku kjøpe på ebay, får ganske gode der til rundt 4000. Er det å annbefale å kjøpe eller bør jeg satse på hifiklubben? Den jeg såg på va 2x600 watt i 8ohm, en Cerwin Vega effekttrinn.
    Poenget med høyttalere som CV er jo at det skal være høyt som S og riste som F. Den logiske konsekvensen er PA forsterkere - som jo også CV's egne forsterkere i realiteten er. Om du skal kjøpe på e-bay eller klubben? Vil du ha et greit garantiforhold velger du klubben!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •