Mitt første hjemmekino system

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mitt første hjemmekino system

jeg leker med tanken på å bygge meg et hjemmekino system om ca en måned..
    Bor i tromsø og de lokale butikkene som selger vettige ting er Hi-Fi klubben og Hi-Fi centerkjeden.

Har en budsjett på 20-25 tusen og har satt sammet et sett fra hver av de 2

Fra Hi-Fi klubben:

- Dali Concept 8, CT, 2 og evt Concept sub 12
    - Nad T754/T535

Fra Hi-Fi Centerkjeden

- Harman/Kardon avr350/DVD29
    - JBL ES90, ES30, ES25C og evt ES250P

Hva mener dere om disse systemene?
    kom gjerne med forslag på andre systemer..

Jeg skal bruke det mest til film, men også en del til musikkspilling. Er ikke ment som såkalt "partyanlegg".. det skal heller låte fint enn høyt, men det beste er om man får til en kombinasjon av begge

Nå vet jeg at Hi-Fi klubben er notorisk vanskelige å få "samlerabatt" hos, Hi-Fi centeret vet jeg ikke med

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke velg NAD om du heller vil ha fint enn høyt.....

Nad og HK har gammel teknologi, i hjemmekino mener jeg det er et must med NY teknologi.

Selvom Nad har bra og HØY lyd så synes jeg Nadene er full av småfeil som strømstøy, forstyrrelser og høytalerstøy.

Siden du er opptatt av fin lyd til fordel fra høy så synes jeg du skal legge penger i en litt kraftigere Denon. Helst Denon 3803.

Denon har nemlig en mye renere og behandlet lydkvalitet. Har lydprosessor og tror det er mer denne lyd KVALITETEN du er ute etter istedenfor Nad og HK sine gamle straight forward stål wattere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke

Nad og HK har gammel teknologi, i hjemmekino mener jeg det er et must med NY teknologi.

Selvom Nad har bra og HØY lyd så synes jeg Nadene er full av småfeil som strømstøy, forstyrrelser og høytalerstøy.

Siden du er opptatt av fin lyd til fordel fra høy så synes jeg du skal legge penger i en litt kraftigere Denon. Helst Denon 3803.

Denon har nemlig en mye renere og behandlet lydkvalitet. Har lydprosessor og tror det er mer denne lyd KVALITETEN du er ute etter istedenfor Nad og HK sine gamle straight forward stål wattere.
    Der er jeg nødt til å si meg uenig. Jeg spiller nå med Nad T-754 og dali concept. Synes denne lyden er utrolig fin! NAD og DALI har alltid vært en heldig match. Raskt, luftig og presist. Mye bedre enn Yamahaen jeg hadde inntil nylig!
    Men for å svare trådstarter, så er NAD-forsterkeren ganske strippa for fancy utstyr. Jeg prioriterte lyd (kvalitet fremfor kvantitet) da jeg handlet, fordi jeg primært bruker anlegget til musikk. NAD har jo denne "music first"-filosofien. Den funker bla.a. veldig bra i stereo for musikk til en surroundreciever å være. M.a.o, for meg som hører på musikk, men ønsker muligheten for kinolyd av og til, var dette midt i blinken. Hvis du er motsatt, primært film, men ønsker å høre på musikk en gang i blant, ville jeg kanskje sett meg om etter noe annet.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde iallefall styrt unna NAD receiver til hjemmekino, som nevt ovenfor, mangler altfor mye utstyr.

Gå for en ny Yamaha eller Onkyo.

Og når det gjelder høytalere til hjemmekino, så hadde jeg valgt Klipsch. Hvilke kommer ann på størrelsen på rommet, sammen med lommeboken

Ikke vær redd for å handle brukt, og ikke vær redd for å handle på nett. Blir altfor snevert med kun hifi senter/hifi klubben...

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror jeg har bestemt meg nå.

Dropper bakhøytalere/sub i første omgang og kjøper det brukt/seinere

bruker heller litt mere penger på en reciever (Nad T765) var det jeg tenkte på

var å så litt på denon sin 3808, men skal jeg ha en dvd spiller som matcher den så blir det veldig dyrt

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da synes jeg det er bedre å kjøpe en stereo som tar flere kanaler.....

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimm

var å så litt på denon sin 3808, men skal jeg ha en dvd spiller som matcher den så blir det veldig dyrt
    Matcher, i utseende mener du? Akkurat det ser jeg ingen grunn til å tenke på.
    Og i motsetning til de fleste her så mener jeg at det er tull å "måtte ha" det nyeste med mest fænsi funksjoner. Kjøper man brukt får man myye mer golyd for pengene, og å kalibrere selv i stedet for å trykke på en knapp er bare koselig.

Nå skal det også sies at jeg hører rykter om at HIFIhuset driver og etablerer seg i Tromsø, og de ville jeg tatt en prat med før jeg handlet hvis jeg var deg..

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri likt Dali(selv om jeg har hatt et par) men har hatt flere B&W, samt Yamaha tidligere. Har en viss anelse at Yamaha nok blir min neste receiver også...

Du sier ikke noe om musikksmak, rom osv, men hva med:
    B&W DM684: 7500,-
    Yamaha RX-V2700/1800: 10 000,-
    PS3 40Gb til dvd/blu-Ray: 3500,-

Kommer på vel 20k. Så har du kanskje litt til overs til en XTZW12, eller ved å spare litt, fullt surrerundt-anlegg

Med litt tålmodighet, kommer du somregel over det meste brukt også, til en svært fordelaktig pris.

Newcomer bender sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg leker med tanken på å bygge meg et hjemmekino system om ca en måned..
    Bor i tromsø og de lokale butikkene som selger vettige ting er Hi-Fi klubben og Hi-Fi centerkjeden.

Fra Hi-Fi klubben:

- Nad T754/T535

Fra Hi-Fi Centerkjeden

Hva mener dere om disse systemene?
    kom gjerne med forslag på andre systemer..

Jeg skal bruke det mest til film, men også en del til musikkspilling. Er ikke ment som såkalt "partyanlegg".. det skal heller låte fint enn høyt, men det beste er om man får til en kombinasjon av begge

Nå vet jeg at Hi-Fi klubben er notorisk vanskelige å få "samlerabatt" hos, Hi-Fi centeret vet jeg ikke med
    Kjøpte for ikke så lenge siden den samme jbl serien som du lurer på. Det var med tanke på film jeg også kjøpte disse høyttalerene. Høyttalerene gir bra bass, men jeg anbefaler deg å kjøpe med sub'n. Den syns jeg gir skikkelig bra trøkk, kom også bra ut i siste hjemmekino. Jeg bruker disse sammen med pioneer lx70. Kan anbefales på det varmeste

Intermediate gompan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fra Hi-Fi klubben:

- Nad T754/T535

Fra Hi-Fi Centerkjeden

Er det bestemt at du må ha noe av dette? Ser du skriver at du heller vil ha fin lyd enn høy. Kjøper du høyttalere som låter fint og forsterker i samme klasse, så får du begge deler. Dali er har vel ikke enestående fin lyd i den prisklassen der, men det er et ok valg. Det samme vil jeg si med nad til disse. Hadde jeg vært deg, så ville jeg ha sett på noen andre høyttalere.

Hva med en integrert forsterker og høyttalere? Da får du mye for 20-25k.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser litt på onkyo tx-sr875 og lurer på hva dere mener om den..
    er litt skeptisk til å kjøpe noe uten å kunne høre hvordan det fungerer i kombinasjon me høytalere.

Intermediate gompan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er litt skeptisk til å kjøpe noe uten å kunne høre hvordan det fungerer i kombinasjon me høytalere.
    Ser på denne selv. Virker som et veldig godt kjøp. Men som sagt, alle høyttalere har godt av litt ekstra effekt på si. Skal du ha receiver ville jeg ha spedd på med effektforsterker i nærmeste framtid.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MYE bedre enn NAD754 iallefall, et haaav av forskjell.

Skal du ha NAD så må du iallefall ha høytalere som passer, det hadde tydeligvis ikke jeg...
    Men mest av alt reagerte jeg på at det var nada som fulgte med nad av utstyr bortsett fra kanaler og radio.... ingenting.
    Dessuten har du problemer med usynkr lyd, elendig bildeveksling, bakgrunns sus.
    Det er jo MYE,mye bedre å velge en ordentlig NAD stereo i steden da? Som dessuten er både billigere og bedre kvalitet.

Derfor, Onkyo har både fet premiert musikk lyd og HDMI og audussey og 1.3, og til og med THX sertiffisert surround samt lipsync osv.

Et HAV av forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

må nu si meg uenig i det du sier her...
    har selv Nad og Dali... og det spiller nu mye bedre en Denon som brodern har.. selv om vi begge har dali concept 6 og mine spiller enda bedre en hannes.. de er kjøpt samtidig... og etter min erfaring ville jeg ha godt for NAD.. jeg angrer ikke et sec.

smaken er som bakken vist alle skulle ha vært likens så hadde det vært kjedelig i Hifi verden

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror jeg har bestemt meg nå.

Dropper bakhøytalere/sub i første omgang og kjøper det brukt/seinere

bruker heller litt mere penger på en reciever (Nad T765) var det jeg tenkte på

Synes du bør teste ut T765. Dette er en kjempegod reciever. Skjønner ikke at folk klager på at NAD er dårlig utstyrt. Hva er det denne recieveren mangler egentlig??? Den har da alt man trenger bortsett fra dekoding av HD lyd. Noe som uansett er i blurayspillerne.

Nad 535 er et naturliv valg som DVD spiller sammen med 765. Jeg har lånt med meg en slik spiller og prøvd den opp mot min egen master spiller, og jeg kan med hånden på hjertet si at den er veldig god bilde på. Til den prisen er det ingenting å si på lyden heller.

Ser du har tenkt å vente med sub og bakht. Det er veldig lurt. Bruk heller penger på gode fronter. F.eks BW683. Så kan du supplere etter hvert med resten av HT.

Lykke til!

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er faktisk akkurat nad T765/T535 komboen jeg skal høre på neste gang..

valget står mellom onkyo tx-sr875, Nad T765 og Denon 3808

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Slazh87
    må nu si meg uenig i det du sier her...
    har selv Nad og Dali... og det spiller nu mye bedre en Denon som brodern har.. selv om vi begge har dali concept 6 og mine spiller enda bedre en hannes.. de er kjøpt samtidig... og etter min erfaring ville jeg ha godt for NAD.. jeg angrer ikke et sec.

smaken er som bakken vist alle skulle ha vært likens så hadde det vært kjedelig i Hifi verden
    Nei men nå har jo du Dali høytalere da, og de er jo så godt som bygget for å matche NAD bortimot perfekt.

Det er det vel ingen særlig tvil om, så med en god match for Nad med høytalere så er jeg sikker på at man blir fornøyd med lyd.
    Poenget mitt uansett er at du får etter min mening ikke noen "hjemmekino" når du kjøper en av de billigere NAD receiverene til under 8000,-.
    Det du får er i realiteten en Stereo med flere kanaler...

Det er feks veldig vanskelig å nyte en film ordentlig uten lipsync og uten kalibrering.
    Da er det etter min mening bedre å velge en NAD stereo som tar flere kanaler og sub, pga at du da kan legge mer penger i å få bedre lyd enn om du velger en receiver.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei men nå har jo du Dali høytalere da, og de er jo så godt som bygget for å matche NAD bortimot perfekt.

Det er det vel ingen særlig tvil om, så med en god match for Nad med høytalere så er jeg sikker på at man blir fornøyd med lyd.
    Poenget mitt uansett er at du får etter min mening ikke noen "hjemmekino" når du kjøper en av de billigere NAD receiverene til under 8000,-.
    Det du får er i realiteten en Stereo med flere kanaler...

Det er feks veldig vanskelig å nyte en film ordentlig uten lipsync og uten kalibrering.
    Da er det etter min mening bedre å velge en NAD stereo som tar flere kanaler og sub, pga at du da kan legge mer penger i å få bedre lyd enn om du velger en receiver.
    Til dels kan jeg si meg enig i dette. Men jeg mener fortsatt at NAD strekker seg mye lengere når det gjelder lydkvalitet i forhold til konkurenter i samme prisklasse. Selv om disse har all mulig slags digitale kompanseringskretser aktivert. Både på stereo og multikanalslyd. Men som sagt, det er jo min mening.

God påske :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les litt tester av de forskjellige reciverene for å finne ut hvilken recivere som kan tilfredstille dine behov. Når du har funnet ut hvilken recivere som virker mest interessant, så ta en lytterunde eller to for å se hvilken du liker best

Selv hadde jeg aldri valgt noen av NAD reciverene da de ikke tilfredstiller mine krav til lydkvalitet. Grovkornet, litt mer ungdommelig loudness aktig lyd blir min beskrivelse av NAD. Men det kan jo også være gøy noen ganger

Denon og Onkyo har noen meget potente recivere hvis man matcher de med riktige høyttalere. Det samme gjelder Yamaha's recivere.

Yamaha spesielt hvis man liker litt ekstra dynamikk, og litt trøkk i bunnen. Etter å ha hørt noen Yamaha recivere skjønner jeg at mange liker lyden av Yamaha også. Spesielt på film Men de har også helt klart evne til å engasjere på musikk også. Naturlig klang med god kontroll.

Denon eller Onkyo hvis man ønsker oppløsning, holografi, detaljgjengivelse og romfølelse. God dynamikk når kilden er av dynamisk karakter.

Denon og Onkyo er ganske gode på de samme punktene som du ser over.
    Forskjellene ligger mest i klangkarakteren.

Denon har en litt varmere lydsignatur enn Onkyo, mens Onkyo har en ganske nøytral og svært ærlig lyd som lar de andre komponentene farge lyden.

Denon har en litt mer tilbakelent mellomtone, mens Onkyo passer bedre for de som ønsker en litt mer fremtredende mellomtone.

Onkyo 875 ligger langt over både Nad og alle de andre alternativene som er listet opp hittil i posten. Både når det gjelder bruksfunksjoner, brukervennlighet, lyd og bildekvalitet, stereo og surround opplevelse. Men den koster også litt mer....

Men uansett hva jeg eller andre måtte mene, så er det dine egene ører som må bestemme hva du synes er best. Det vet bare du.

Lykke til !

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •