Senterhøyttaler spiller ikke med Harman Kardon AVR 8500

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Senterhøyttaler spiller ikke med Harman Kardon AVR 8500

Hei

Har et JBL 5.1 anlegg med en Harman Kardon AVR 8500, og dette har fungert helt flott frem til i dag. Forsterkeren er brukt, men anlegget er nytt.

Da jeg koblet opp anlegget for første gang for ca 3 uker siden, så spilte ikke senterhøyttaleren med det samme. Jeg prøvde da å bytte RCA-lasken mellom "Main Channel" og "Pre Out" med en annen RCA kabel, og da fikk jeg lyd fra høyttaleren. Dette har fungert helt fint frem til i går da jeg slo på forsterkeren, da var det plutselig ingen lyd fra senteren :?

Har nå prøvd å bytte RCA lasken men uten hell. Alle kanalene er lasket på denne måten, men på de andre er det kun èn enkelt leder på lasken, og ikke som på RCA kablene, der det er en kappe i tillegg. Prøvde å sette på en av de andre laskene på senterkanalen, men det gikk heller ikke.

Det som er merkelig er at når jeg trykker på "Test", så får jeg lyd på alle høyttalerene

Litt vanskelig å forklare, men håper det var forståelig.

Takker for svar!

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som et lignende fenomen jeg av og til oppdager på min avr635. Løsningen hos meg er å reaktivere høyttaleren i i oppsettet. Dårlig forklart, men i displayet viser det hvilke høyttalere som skal spille. Av og til "detter" noen ut og jeg må inn i menyen og bekrefte at jeg har en centerhøyttaler. Du har flere valg som none, small og large. Sett den til small eller large alt etter hvordan du vil fordele frekvensene mellom fornt og center.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min AVR-4500 (som nå er pensjonert) oppfører seg også merkelig med ujevne mellomrom. En "reset til fabrikkinnstilling" friskmelder den i lang tid. Pussige greier dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve dette når jeg kommer hjem i dag, så får vi se
    Hvordan resetter du fabrikkinnstillingene forresten?

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orjan88
    Skal prøve dette når jeg kommer hjem i dag, så får vi se
    Hvordan resetter du fabrikkinnstillingene forresten?
    Heisann! Du fikk tak i en AVR8500 ja, det er bra.

For å resette den gjør du følgende:

1 - Sett den i standby.
    2 - Trykk deretter på TONE MODE og RDS samtidig.
    3 - RESET skal da vises på skjermen, og prosessen er fullført!

Obs!: Husk at dette resetter alt som er, og alt må settes opp på nytt igjen.

Med tanke på feilen du har, kan jeg ikke hjelpe stort, det har aldri skjedd på den 8500en jeg hadde.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker

1 - Sett den i standby.

Med tanke på feilen du har, kan jeg ikke hjelpe stort, det har aldri skjedd på den 8500en jeg hadde.
    Ok, takk skal du ha!

Har du samme type lask på alle "Pre Out" og "Main Channel"-ene bak? Lurer på om det har noe å si om jeg har kun èn leder(bananplugg), eller RCA-kabel mellom de?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk skal du ha!

Har du samme type lask på alle "Pre Out" og "Main Channel"-ene bak? Lurer på om det har noe å si om jeg har kun èn leder(bananplugg), eller RCA-kabel mellom de?
    Hei!

Jeg har solgt min jeg,den gikk til vestlandet med en gang jeg la den ut.

Men tilbake til spørsmålet ditt.

Det var samme laskene hele veien ja, og opplevde aldri noe av det du og flere sier. Men ville ikke tro det hadde noe å si altså. Skal gå ut på det samme det.
    Prøv å bytt ut de som virker, feks main pre out med RCA kabel og se hva som skjer. Da finner du ihvertfall ut om det har noe å si.

Høres veldig rart ut hele problemet, og klarer ikke å se at en resetting av recieveren skal løse saken,men er vel verdt et forsøk.

Ikke blir det lyd hvis du leer litt,eller presser litt på pre out/main in heller? Tenker da dårlig kontakt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1 - Sett den i standby.

Fikk ikke dette til å fungere, men fikk gjort en "Speaker setup". Vet ikke om dette er det samme men...

Har nå prøvd alle tipsene her, men får fremdeles ikke lyd i senteren :S
    Kan det være at senterforsterkeren er gåen kanskje? Eller kan denne ryke så plutselig uten noen "forvarsler"?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke dette til å fungere, men fikk gjort en "Speaker setup". Vet ikke om dette er det samme men...

Har nå prøvd alle tipsene her, men får fremdeles ikke lyd i senteren :S
    Kan det være at senterforsterkeren er gåen kanskje? Eller kan denne ryke så plutselig uten noen "forvarsler"?
    Dette må gjøres manuelt på recieveren, ikke på fjernkontrollen.

1- Nede i venstre hjørne er det standby knapp. Denne trykkes inn slik at den lyser orange.
    2- Nederste rekke av trykknapper på AVR. Helt til venstre der er det en knapp som heter TONE MODE.
    3- Helt til høyre på samme rekke er det en som heter RDS.

TONE MODE og RDS må trykkes inn samtidig for å resette recieveren.

Tviler på at den er gåen,hvis du får lyd i test tone.
    Og du har selvfølgelig ikke satt center til "NONE" i oppsettet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må gjøres manuelt på recieveren, ikke på fjernkontrollen.

1- Nede i venstre hjørne er det standby knapp. Denne trykkes inn slik at den lyser orange.
    2- Nederste rekke av trykknapper på AVR. Helt til venstre der er det en knapp som heter TONE MODE.
    3- Helt til høyre på samme rekke er det en som heter RDS.

TONE MODE og RDS må trykkes inn samtidig for å resette recieveren.

Tviler på at den er gåen,hvis du får lyd i test tone.
    Og du har selvfølgelig ikke satt center til "NONE" i oppsettet?
    Åja da så, prøvde på kontrollen jeg. Kan teste dette etter jobb.
    Har sjekket speaker setup også, har prøvd å sette den til både large og small.
    I test tone så er senteren en del svakere enn resten, selv om jeg stiller opp nivået.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja da så, prøvde på kontrollen jeg. Kan teste dette etter jobb.
    Har sjekket speaker setup også, har prøvd å sette den til både large og small.
    I test tone så er senteren en del svakere enn resten, selv om jeg stiller opp nivået.
    Det kan jo ha noe med høyttaleren i seg selv å gjøre, uten at jeg vet det.
    Men prøv det nevnte når du kommer hjem, og så krysser vi fingrene!

Merkelig problem, har alltid trodd at den var skuddsikker jeg, som sagt hadde jeg min i flere år uten en eneste feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå prøvd å resette den til fabrikkinstillingene, uten hell. Har også testet senterhøyttaleren ved å koble den til en annen kanal, for å utelukke at det er den som er problemet, og den fungerte.
    Kobla "Pre-Out" på senter-kanalen til "Main Channel" på en av de andre kanalene, og satte den i 5-kanals stereo, og det fungerte helt fint.
    Så for-forsterkeren til senterkanalen fungerer ihvertfall.

Deretter kobla jeg "Pre-Out" fra en av de andre kanalene til "Main Channel" på senterkanalen, og da fikk jeg ingen lyd fra senteren, og den samme svakere test tone lyden fra senteren.

Så da er det vel selve forsterkeren i senterforsterkerdelen det er noe galt med, ikke sant?

Er vel ingen konfigurasjons eller innstillingsfeil da vel?

Noen som vet hvor lang garantitid det er på disse, hvis det i det hele tatt er noen?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå prøvd å resette den til fabrikkinstillingene, uten hell. Har også testet senterhøyttaleren ved å koble den til en annen kanal, for å utelukke at det er den som er problemet, og den fungerte.
    Kobla "Pre-Out" på senter-kanalen til "Main Channel" på en av de andre kanalene, og satte den i 5-kanals stereo, og det fungerte helt fint.
    Så for-forsterkeren til senterkanalen fungerer ihvertfall.

Deretter kobla jeg "Pre-Out" fra en av de andre kanalene til "Main Channel" på senterkanalen, og da fikk jeg ingen lyd fra senteren, og den samme svakere test tone lyden fra senteren.

Så da er det vel selve forsterkeren i senterforsterkerdelen det er noe galt med, ikke sant?

Er vel ingen konfigurasjons eller innstillingsfeil da vel?

Noen som vet hvor lang garantitid det er på disse, hvis det i det hele tatt er noen?
    Det kan høres ut som du har et problem ja. Det er leit da,siden du først gikk til innkjøp av en slik en.
    Garanti aner jeg ikke noe om, men jeg vil tro at disse er blitt såpass gamle at du sliter litt.
    Hva med å få tak i en effektforsterker til senterkanalen, kanskje det kan være gunstig?
    Jeg har akkurat solgt mine HK Citation 24. Disse fungerte helt glimrende sammen med 8500, så det kan være et tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke noe kjøp av effektforsterker, når jeg nettopp har kjøpt meg den der.
    Har snakket med importøren av Harman Kardon her i Norge, i Neby, og deres verksted Dalen's Elektronikk. Fikk der vite at garantien varte i 2 år, og at reklamasjonsretten var i 5 år, så der var jeg 2 mnd på forskudd

Så nå får jeg dekket porto og får sendt den til verkstedet i Oslo, som da vil undersøke om det er reklamasjonsfeil(noe jeg rekner med at det er, i og med at den stod urørt i en helg, for så å bli slått på, og senteren fungerte ikke fra starten av).

Men takk for hjelpen ihvertfall!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke fortvil!

Ikke fortvil!

Jeg har fulgt denne tråden fordi jeg selv har en HK AVR 7500. I stereo modus låter denne flott, men sliter litt i toppen sammenlignet med High End utstyr.

Leser at senter kanalen din har sluttet å virke og at garantien har gått ut. Det positive er at du selv kan skru opp forsterkeren uten å miste garanti.

Jeg har selv åpnet min AVR 7500, faktisk så har jeg demontert den fullstendig og satt den i sammen igjen.

Var jeg deg, så ville jeg demontert over dekselet og sjekket at alle synlige sikringer er inntakt.

Nå er det slik at både AVR 7500 og AVR8500 uoffisielt lar seg bro kople. Det er mulig å kjøre surround kanalene sammen. Anbefales ikke. Kanskje har en tidligere eier forsøkt seg på dette og brent ut en komponent og to, ikke vet jeg.

Broren min er DJ. Jeg får titt og ofte kikket på PA forsterkere som har sluttet å virke. Som regel lar disse seg reparere ved å bytte ut noen komponenter.

Jeg bor i Rogaland, men er ofte på Østlandet. Kommer gjerne å tar en kikk på HK’en din om du vil.

Tommy

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AirStranger
    Ikke fortvil!

Jeg har fulgt denne tråden fordi jeg selv har en HK AVR 7500. I stereo modus låter denne flott, men sliter litt i toppen sammenlignet med High End utstyr.

Leser at senter kanalen din har sluttet å virke og at garantien har gått ut. Det positive er at du selv kan skru opp forsterkeren uten å miste garanti.

Jeg har selv åpnet min AVR 7500, faktisk så har jeg demontert den fullstendig og satt den i sammen igjen.

Var jeg deg, så ville jeg demontert over dekselet og sjekket at alle synlige sikringer er inntakt.

Nå er det slik at både AVR 7500 og AVR8500 uoffisielt lar seg bro kople. Det er mulig å kjøre surround kanalene sammen. Anbefales ikke. Kanskje har en tidligere eier forsøkt seg på dette og brent ut en komponent og to, ikke vet jeg.

Broren min er DJ. Jeg får titt og ofte kikket på PA forsterkere som har sluttet å virke. Som regel lar disse seg reparere ved å bytte ut noen komponenter.

Jeg bor i Rogaland, men er ofte på Østlandet. Kommer gjerne å tar en kikk på HK’en din om du vil.

Tommy
    Ok.
    Så garantien/reklamasjonsretten er gyldig dersom man åpner og skrur i den altså?
    Kunne jo sjekket synlige sikringer, og andre synlige feil før jeg sender den inn ja
    Bor utenfor Knarvik, nord for Bergen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke skru opp nå

Hei.
    NEI!!

Sorry, jeg var litt kjapp, og du svarer kjapt, heldigvis.

Leser at du faktisk fortsatt har reklamasjonsrett, denne må du bruke.
    Denne blir ødelagt dersom du skrur opp forsterkeren, vent litt med det.

Fortsett dialogen med Neby og få et kostnadsoverslag på eventuelle reparasjoner.

Dersom Neby ikke kan hjelpe deg, så kan det være aktuelt å kikke på sakene selv.

Akkurat nå bør du utnytte reklamasjonsretten for alt det den er verdt.

Har selv lyttet til HK AVR 8500. Dette er en flott sak.

Tommy

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisan

jeg hadde et lignende problem med min AVR7000.
    der spilte plutselig høyre kanal halvparten så høyt som venstre.
    viste seg at det var effektrinnet som var defekt og fikk dekket dette på reklamasjon sånn som du prøver på nå.

regner med dt går i orden for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AirStranger:
    Hehe okei, skal ikke skru den opp
    Ja spiller veldig bra med JBL 5.1 anlegget(ES200 serien) den her ja, god til både film og musikk

Bedda:
    Så du fikk dekket alt på reklamasjonen da, ikke sant?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •