for høy temp? montere kjølevifte?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

for høy temp? montere kjølevifte?

heisan
    når jeg spiller musikk (hva er høyt? spiller ganske høyt hvertfall)
    så ligger tempen som forsterker avgir på mellom 60-80grader.
    har en digital tempratur måler, akkurat nå viser den "high", altså utenfor måleområde, mer enn 70grader)
    føleren ligger nesten inntill kjøleribba (En svær sak)

er dette sunnt for en forsterker?
    burde jeg kanskje montere en kjølevifte eller noe slikt?

merket på forsterkeren er; Sony STR-GX215

Newcomer Lefse sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke forsterkeren har overopphetingsvern, så kan du montere en pc-kabinett-vifte, som du driver med et 6 volts nettadapter. Jeg gjorde dette med Cambridge P500 effektforsterkeren jeg brukte før, og det ga betydelig lavere driftstemeperatur, noe som igjen gjorde at jeg kunne presse forsterkeren en smule mer.

Vifte som jeg anbefaler er en 12 cm vifte fra Mist eller Aeorcool, disse er støysvake og flytter greit med luft. Nettadapter kan du kjøp på Chlas, Biltema etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tror ikke den har overopphetingsvern, er en del år gammel. (tror vi snakker om 15-20år gammel)

men en vifte skulle nok ikke være et problem og montere. kan evt. bruke den spenningen som er der fra før av, så slepper jeg nett adapter. hehe
    tenkte kanskje og montere en mulighet til og justere hastigheten på vifta, det også har jeg deler til.

føles ikke direkte trygt ut og ha en dings like ved deg, generer mellom 70 og 80 grader. plutselig kan det skje noe. hehe

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal bruke en vifte som bruker spenning du har fra før av, så må du ha en 230v vifte. De bråker mye, og er relativt store. Tenk bordvifter osv.

En 12v vifte fra f.eks. Microplex, hvor man også kan kjøpe vifte kontroller. Og en 12v DC trafo fra Clas, så er du i gang.

Det eneste da er hvordan starte og stoppe den, slik at den ikke går hele tiden, og hvis forsterkeren har utgang for 230v bakpå, så kan denne brukes til det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, det er fullt mulig å hente ut drivspenning på sekundær siden av trafoen.
    Ofte finner man ca +50 V og -50V som driver utgangstrinnet. Men i tillegg kan det være egne utganger med lavere spenninger som går til selve styringen av forsterkeren. Beste ville selvfølgelig å ha et skjema. Du må koble deg på etter likeretteren og aller best etter en krets som kun er aktiv når forsterkeren er på.

En 12 cm kabinettvifte med potmeter er beregnet for 12 V men vil også fungere på litt høyere og lavere spenninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har et skjema liggende, over forsterkeren faktisk. (kom på det nå).
    og det er ikke noe problem og finne et sted som bare er aktivt når forsterkeren er på, AV/På knappen i front, er koblet i serie med L'en til trafoen. så alt etter trafoen er dødt når den er av. (ikke noe standby modus her vettu):-?

kanskje jeg dokumenterer litt, med bilder, underveis i "opperasjon kjøling"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •