Erfaringer med denne effektforsterkeren?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaringer med denne effektforsterkeren?

product

Eventuelt en annen forforsterker med 500watt på hver kanal

Skal ha CLS-215, også en forforsterker

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emm, ForForsterker inneholder ikke forsterker del..

Forforsterker er egen boks som sender signal til en Effektforsterker som driver høytalere

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, ny innen faget :P
    Hvilken forsterker burde jeg ha, da? Har en nad c315bee, men den har jo ingen preout som jeg forstår?

edit: eneste er tape out, right og left rca porter.

edit2: Hvis ikke det er sånn at man kobler forforsterkeren til en forsterker, også høytalerne til forforsterkeren?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger en forforsterker (inngangsvelger med volumen kontroll egentlig), som denne : Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: NAD C162 Forforsterker ELLER en integrert forsterker, som den du har, men en der har "Pre Out/Main In" terminaler. (de litt større Nad har dette tror jeg) Da kobler du effektforsterkeren til Pre Out, og høyttalerne til effektforsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, så det er ikke mulig å koble til en forforsterker hvis jeg ikke har preout?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, feil igjen. Det er ikke muligt å koble på en effektforsterker uten Pre Out.

Pre Out betyr "forforsterker ut" , denne går til Main In (effektforsterker)

Jeg endret litt i svaret over sånn det blir lettere å skjønne.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av BBundy
    product

Eventuelt en annen forforsterker med 500watt på hver kanal

Skal ha CLS-215, også en forforsterker
    Til opplysning er ikke det der en spesiell god pris for alto mac 2.2 (sett den nede i 2300,- en eller annen plass) Dessuten tror jeg ikke du ville angret på en alto mac 2.4, kjøpte selv 2 stk hos radioservice på kleppstø for 3990,- per stk, som er den rimligste prisen jeg vet om for denne. Men hver opps på at alto mac serien ikke har soft start, dvs kan by på problemer med at sikringen i sikringskapet ditt kan slå seg ut når den slåes på.... Min erfaring med alto mac er at de virker greie og stabile forsterkere til prisen, men vær opps på litt "egenstøy" og viftestøy, men planen er vel å spille høyt, så da går vel det greit:twisted: Der ligger forøvrig en 1 år gammel alto mistral 2500 forsterker på finn.no til 2500,- mistral serien har softstart, så hvis du vil ha en ålreit forsterker med bra med futt tror jeg heller jeg ville vurdert denne.

Har ikke hørt alto mistral 2500, men antar den kraftmessig ligger der hvor alto mac 2.2 - 2.4 er.....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niels Nielsen: Takk, nå forstår jeg

Hvor mange watt trengs for å dra 2 stk cls 215?(står 150w på hifiklubben, men tenkte å spørre noen som veit dette sikkert, for å drive dem 100%) (regner med de er en del bedre enn ve 8f :P)
    Og ikke minst, hvilken pris kan jeg forvente meg hvis jeg selger min NAD 315bee og cw ve 8 høytalere?

Takker for all hjelp hittil

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du søkefunksjonen til høyre får du masse hits, du kan legge inn spørsmål i de trådene om du vil
    Her et eksempel : http://avforum.no/forum/receivere-fo...orsterker.html

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk.

Så hvis jeg kjøper denne forsterkeren med pre out:Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: CAMBRIDGE 540A v.2 Integrert forsterker
    Til 2.698

TTO Production AS
    Samme forforsterkeren til 2.400

Kobler den sammen med pre out, så skal det funke?

Setter pris på at dere hjelper en nybegynner som meg :P

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BBundy
    Takk.

Så hvis jeg kjøper denne forsterkeren med pre out:Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: CAMBRIDGE 540A v.2 Integrert forsterker
    Til 2.698

TTO Production AS
    Samme forforsterkeren til 2.400

Kobler den sammen med pre out, så skal det funke?
    øøøøøøø.... tror det fremdeles snubles her, hvis du skal ha en effektforsterker, trenger du ikke en integrert forsterker.... men en forforsterker. Du kan selvsagt kjøpe en integrert forsterker med pre-out som du her viser, men hvorfor ikke bare kjøpe en forforsterker, er vel ikke nødvendig å legge ut penger på en forsterkerdel i en inegrert forsterker som ikke skal brukes Uansett den integrerte forsterkeren der var jo ikke så "galen" i pris? Må vel ut med mye det samme for en forforsterker. Og husk du kobler ikke sammen pre out og pre out.... men pre out til main in

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ser du hvor lite jeg kan om det her

Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: NAD C162 Forforsterker
    Som Niels forslå, også Mac 2.2, blir det bra nok til de høytalerne jeg ville ha?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører det sies 150 skikkelige watt per høyttaler, men det er vel hva som anbefales som ett minimum dersom du skal spille skikkelig høyt, dersom du "kun" er opptatt av å spille høyt, er det helt topp med en forsterker (gjerne pa med tanke på pris) på flere hundre watt, en "overdimensjonert" forsterker i forhold til hva høyttaleren krever, vil ha topp kontroll over elementene helt ytterst til de det er gode for. Sprenge? ja selvfølgelig dersom du overdriver utover det høyttaleren makter, men strengt talt er det nok langt mer vanlig å ødelegge høyttalere som spilles høyt med for "liten" forsterker, så er kriteriet "høytspilling" (som det sikkert er med cls 215 ) så er det bare å pøse på:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har cw1515, men viss cls 215 makter det samme, ville jeg godt heller for alto mac 2.4 som nevnt, blir iallfall ikke for mye med 1 alto mac 2.2 tenker jeg, om du skal spille det høytaleren er god for, men det kan kanskje andre utale seg om???

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse gode forslag og erfaringer i den tråden jeg linket til, Se litt på den.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Masse gode forslag og erfaringer i den tråden jeg linket til, Se litt på den.
    Holder på å lese igjennom den nå, men er jo ikke så fryktelig mye jeg forstår, det jeg har forstått er at på den forforsterkeren så kan jeg koble til 2 effektforsterkere.

Sitat Opprinnelig postet av 4super4
    Hører det sies 150 skikkelige watt per høyttaler, men det er vel hva som anbefales som ett minimum dersom du skal spille skikkelig høyt, dersom du "kun" er opptatt av å spille høyt, er det helt topp med en forsterker (gjerne pa med tanke på pris) på flere hundre watt, en "overdimensjonert" forsterker i forhold til hva høyttaleren krever, vil ha topp kontroll over elementene helt ytterst til de det er gode for. Sprenge? ja selvfølgelig dersom du overdriver utover det høyttaleren makter, men strengt talt er det nok langt mer vanlig å ødelegge høyttalere som spilles høyt med for "liten" forsterker, så er kriteriet "høytspilling" (som det sikkert er med cls 215 ) så er det bare å pøse på:twisted:
    Jeg vil ikke bare spille høyt, men gjerne med en akseptabel lydkvalitet.

Sitat Opprinnelig postet av 4super4
    Jeg har cw1515, men viss cls 215 makter det samme, ville jeg godt heller for alto mac 2.4 som nevnt, blir iallfall ikke for mye med 1 alto mac 2.2 tenker jeg, om du skal spille det høytaleren er god for, men det kan kanskje andre utale seg om???
    Driver å ser på specsa til cls 215, står maks effekt 500 watt ??

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akseptabel lydkvalitet, ja hva er n[ det? Du kan selvsagt kj;pe deg en stor dyr og bra hifieffektforsterker, men vet ikke helt om det er en god investering n[r en har 215 som utgangspunkt, sa da er jo sp;rsm[let om du skal ha dem til [ spille penest eller kraftigst. Du skal ikke henge deg s[ alt for mye opp i hva som oppgies som maks effekt p[ en h;yttaler, og det er s[ utrolig mange m[lem[ter for effekt, erfaringsmessig kan du mate med en langt kraftigere effekt en hva h;yttalerene er oppgitt til, 1515 er vel oppgitt til 600 RMS watt / 1200 peak om jeg ikke tar feil. Til mine har jeg per i dag ca 2000 RMS watt tilr[delig effekt per h;yttaler. For mye? sikkert, men har ikke spillt dem til bristepunktet enda, fordi det spiller s[pass h;yt at jeg ikke f;ler for [ teste det ut. Dritt tastatur dette her:evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å restart.

God lyd er for meg lyd som ikke skurrer tror du det jeg burde kjøre mer effekt enn det som er oppgitt, eller blir merker man lite forskjell på å kjøre 700 watt ekstra på dem? Takk for tålmodigheten

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Viss lydkriteriet er at det ikke skal skurre (noe som mest ante meg:-D ) kan du tryggt gå for en billig PA-forsterker som f.eks en Alto. Men personlig ville jeg ikke valgt den minste modellen om du skal ha maks utav disse høyttalerene. og f.eks 2.4 er kun en 1000 lapp dyrere, antar den er omtrent dobbel så kraftig som 2.2 Har prøvd å forklare folk her på forumet at de effektene Alto mac oppgir i salgsannonser er feile, dette fant jeg ut på en eller annet utenlandsk nettside som jeg tilfeldig snublet borti. Da jeg kom over 2.4 var jeg først svært skeptisk da en trafoforsterker på knappe 20 kg og en pris fra 4-6000,- skulle yte 2x1170 RMS watt eller hva den er oppgitt til. Men sannheten er nok mer den som jeg fant på den utenlandske nettsiden, og som siden, etter kjøp også viste seg å være rett i henhold til det tekniske databladet som fulgte med. ALTO MAC 2.4 ER 2 x 750 RMS i 4 ohm!!!, ikke 2 x 1170!!! Noe en finner også til å virke langt rimeligere sammenlignet med tilsvarende forsterkere på markedet. Har lagt ved datablad for alto mac, så kan du selv gjøre deg opp en mening. For morro skyld også lagt ved tekniske data for en Kind K12 Pa forsterker som kostet 9000,- i 2003. Dette er en forsterker med noe bedre kvalitet en Alto mac. Måtte skjære til bildene da de tok for stor dataplass for innlegg her på forumet (fant ikke ut hvordan jeg forminsket det i sin helhet)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du ser er 2.2 2x300 RMS watt, ikke 2x500 som de annonsere, dvs 2.4 har 2,5 ganger så mye effekt (750 watt) Så vurderer du kjøpe en alto mac, gå for 2.4 for en tussing ekstra

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •