Oppskalering på recievern

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppskalering på recievern

Har noen spørsmål om oppskalering..
    Jeg har en Panasonic 42" plasmaTV, og en ny LG DVDopptager som jeg kobler til tven med en HDMI-kabel.
    Har skjønt at både tv og dvd-spillere kan og skal oppskalere (kjenner jeg er litt usikker på hva som ligger i begrepet).
    Er det da noen vits for meg å sende bilder via recieveren, da denne skryter av å kunne oppskalere, f.eks. til 1080i?

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo sef an på hvor bra receiver du skal ha.
    Selv har jeg tenkt til å kjøpe Yamaha RXV681 nettop pga dette.
    Selv har jeg Denon 1940 som også har rimelig bra skalering.

Imidlertid er det meget uvanlig at Tv oppskalerer bildet er du helt sikker på at Panasonicen gjør det?

Ofte kan det å sende signaler gjennom receiver gjøre at det forringes litt, iallefall etter hva jeg har hørt.
    Da kan det være greit å la receiveren gjøre dette, samt at du da får oppløst alt hva du sender gjennom av film, tv, eller data...

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Imidlertid er det meget uvanlig at Tv oppskalerer bildet er du helt sikker på at Panasonicen gjør det?
    Tv'en oppskalerer bildet. Det er ikke 720P som kommer inn gjennom antennekablen - signalet oppskaleres i tv'en.

Men det er ikke alle tv'er som feks takler 480i/576i inn på HDMI inngangen - selv om jeg tror det er sjelden nå (mener det var mer vanlig for et par årsiden at de ikke støttet det).

Det er nok greit å sjekke hvem som er best på skalering av dvd spiller og tv (og eventuelt reciver).

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men hva slags oppløsning har Panasonicen din?

Er den HD eller full HD?

Dessuten jeg feks har Samsung37 Lcd den er HDready dvs 1280?x720 eller noe.. men poenget er... Tvn støtter oppdeling med skalering og delacing opp til 1080i derimot støtter den ikke 1080P (Eller var det omvendt .
    Dersom bildet er prossesert på forhånd. Feks av en Dvd eller bluerayspiller eller receiver......

Uansett så vil selvfølgelig 1080 som regel bli et klarere og bedre bilde enn 720 særlig kan dette være en fordel ved tv-signaler som ikke sender HD, eller bare 720.

Alt har sef å gjøre med HVOR BRA Videoprosseseringen i receivern er.

Iallefall med min Denon1940 dvd så merker jeg soleklar forskjell på 1080i mot 720...

Så om den er i nærheten av Dvd spilleren min så er det absolutt en klar fordel.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. takk for svar, men kjenner at en del av det dere skriver flyr litt over huet på meg. Jeg har ikke rørt noen innstillinger på noen av komponentene ang. oppskalering. Men det er kanskje noe som gjøres automatisk? Recieveren jeg har nå kan vel ikke oppskalere (Yamaha RX-V461), men kikker meg rundt etter nytt blod

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker du Xbox360 som dvd? I så fall er det en soleklar fordel med skalering og deinterlacing....

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok jeg tror du har rett når du sier at Tv oppskalerer til 720... det gjør den jo for alle som har HD ready...

Men som jeg sier så har de fleste Tver støtte for og jeg tar det for gitt at det også gjelder Panasonic 42 som forøvrig er et knakende godt merke..... har støtte for å VISE signaler helt opp til 1080i... og det er som jeg sier en fordel angående bildekvalitet osv.. det er jo opp mot full HD kvalitet om enn ikke helt ekte... Men tvn kan ikke det selv den kan bare vise signalene via en spiller... ellers hadde den jo vært full HD?

Hvis du har oppskalering opp OVER 720 så skal det selvfølgelig være en eller annen knapp på fjernkontroll eller apparat som sørger for dette.

På min Denon1940 så er det en knapp på selve apparatet(irriterende at det ikke er på kontrollen) som kan stille på kvaliteten. Denne knappen heter HDMI, der kan jeg gå helt fra 500 et ell annet til 720i og 720P og 1080i og 1080p. Men jeg får kun utnyttet til og med 1080i på min.....
    Såvidt jeg vet... så er det fordi jeg ikke har Full HD på Samsung tvn, dermed lager prosessoren 1080i som er så nært opptil full HD tvn klarer.

Såvidt jeg vet så er 1080P ekte HD.
    De fleste spillere og receivere som HAR oppskalering i menyene har oppskalering fra 500 et ell annet eller 720 og opp til 1080P..

For deg så er jeg ganske sikker på at en videoprossesering i en bra receiver som Yamaha vil være en klar fordel for deg. Særlig dersom du skal se endel vanlige Dvder framover og tv...

Blueray er det liten vits i å gjøre noe med siden den er så bra allikevel....
    Tvspill er jeg mer interessert i hvordan funker ang dette men der har jeg ikke peil desverre.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha RxV 681 har videoprosessering som skalerer.....

Under den har den ikke skalering.. denne og 661 har imidlertid begge den nye lydprosessoren....

RxV 681 ligger på 6000,- til 7000,- som ny.

Jeg skal definitivt ha en sånn.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Yamaha RxV 681 har videoprosessering som skalerer.....

Under den har den ikke skalering.. denne og 661 har imidlertid begge den nye lydprosessoren....

RxV 681 ligger på 6000,- til 7000,- som ny.

Jeg skal definitivt ha en sånn.
    "under den"? du tenker på modeller dårligere? jeg har 461, og den gjør vel ikke det nei. Spørs om ikke det blir en sånn 661 på meg.

For å svare på spørsmål tidligere i tråden bruker jeg ikke 360 til DVD. Bruker LG Recorderen.

Og nei, Panasonicen støtter ikke full HD, men 1080i.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja LG ja, sorry glemte det...

Jeg vurderte 661 selv men fikk et tilbud jeg ikke klarer å si nei til tror jeg ang 681....

661 går for 5400 eller noe tror jeg, men da blir 6500 som jeg må gi for 681 for liten forskjell i pris til at jeg velger 661....

Begge er uansett meget bra receivere til prisen....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde tenkt meg en 861 jeg da tenker jeg. La min 461 ut for salg nå faktisk. Vet du om noen forhandlere som har bra utvalg av forsterkerne i denne serien? Synes de som fører yamaha bare har et par stykker, lettere å sammenlikne hvis noen har fler..

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel de på Surround.no har jo alle... men jeg kjøper min fra den lokale hifibutikken der jeg bor. Jeg fikk imidlertid et spesielt tilbud.. forrige uke skulle de ha 7000 for den men igår skulle de ha 6500

Ring rundt å hør med lokale Hifi butikker som fører yamaha er mitt tips...

Du som bor i Vestfold skulle vel ikke ha altfor vanskelig for å komme deg til Lillestrøm? (Surround.no)

Butikken deres ligger ved Skolerabben like ovenfor Skedsmokrysset like utenfor Lillestrøm.

De har 681 til 6990,- allikevel så er det jo bare litt over 1000,-kr forskjell fra 661 og det er den i aller høyeste grad verdt. Du får jo en del watt ekstra også, sammen med høykvalitets videoprossesering.

Jeg bor i Østfold så jeg kjenner desverre ikke til Yamaha butikkene i Oslo området.

Iallefall ingen med tilsvarende fornuftige priser. Så en butikk i Bærum som skulle ha 8300 for den hehe.. lønner seg som sagt å kikke litt rundt, Yamaha er det mange butikker som har.

Tilogmed Elkjøp har 661, men ingen over denne klassen....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja har fått et tilbud på Yamaha RX-V861B, hva nå den "B´en" står for? Black kanskje.. 5200 må jeg gi for den. Tror jo det er et røverkjøp. Men får jo ingen ekstra watt der. 105W pr. kanal. En ting jeg ikke skjønner er at hvis den skal kunne gi 735W (105*7), hvordan kan da strømforbruket være oppgitt til 400W..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener 861 når du snakker om 681 eller? Jeg merker at dette begynner å bli veldig off topic, men likevel. Hva for slags høyttalere har du tenkt å ha sammen med recievern?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    661 er på 90w og 861 som den heter er på 105w. Det høres ikke mye ut men det er faktisk en viss forskjell særlig ved bruk av fler kanaler.

Det at utgangseffekten ikke er like mye er sef ikke like bra, her er Yamaha kjent for å være litt utydelige.
    Men det er vel regnet en kanal til ekstra rom høytaler og den er det vel feks få som bruker samtidig, videre så bruker vel ikke alle høytalerne like mye strøm osv..
    Det vil si at kjører du 7 kanaler på full guffe så får du ikke 105w.
    Omtrent alle gjør det på samme måte. Iallefall Pioneer, Denon, etc
    De som ikke gjør det lar det ofte gå på bekostning av lydkvalitet fra prosessor og tilleggsfunksjoner som er absolutt nødvendige her.

Et eksempel er NadT754. Som gir null innstillign, null konvertering, null lydprosessor og ja, det er strømforsyning som veier 20kg men lydkvaliteten på kinoen er i beste fall tvilsom...

Yamahaen er verdensledende i denne gruppen, hele hifi pressen kan ikke ta feil.
    For min del er det kvaliteten på lyd og funksjoner som teller. Dersom jeg skulle trenge litt ekstra effekt kan jeg bare biampe eller kjøpe meg billig brukt effekt.

B som du sier står for svart. T for titan.
    De kommer bare som en modell.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet må vel bli hva slags høytalere du bruker... jeg bruker M65 fr, F6 side og Cerwin Vega c5 som senter, Xtz 10 som sub den bruker jo ikke strøm men de andre høytalerne er meget "lettdrevne".

Du bruker Proson, hvem type?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5200?? Brukt?

Det er i såfall uforskammet bra kjøp. Er jo billigere enn de tar for 661..

Vel, vel tar kvelden, skal se en film og få litt søvn i den rekkefølgen......

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5200 ny.. ja tror jeg skal slå til på den..

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått nyss om at den ikke skalerer via HDMI, men bare via analogt comp..

Dette er isåfall veldig surt..

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry glem det... det står jo her at den har det...

Var sikkert bare noen som ikk hadde peil...

Yamaha Online - Yamaha Elektronik Europa GmbH

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •