Forsterker til Patos B310 MK2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til Patos B310 MK2

Har akkurat kjøpt meg et par slike høyttalere og trenger en forsterker. Er f.eks HK 970 eller den nye Nad 355BEE gode kandidater? Jeg har lest endel her på forumet og det virker som forsterker og høyttaler nødvendigvis ikke trenger å matche selv om de på papiret ser ut til å passe med hverandre mht. wattstyrke osv. Noen som har erfaring med disse høyttalerene og forsterkervalg? Jeg har et budsjett på ca 5000 kr til forsterker, men kjøper gjerne en rimeligere. Høyttalerene har ifølge diverse nettsteder følgende spesifikasjoner:

Frekvensrespons: 48-23000 Hz
    Nom.impedans: 4 ohm
    Følsomhet: 89 dB
    Effekttålighet: 100/180 Watt

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gode erfaringer med Harman Kardon og Basic serien, har også testet denne med en HK og det virket det

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd Onkyo,Teac og Embla på basic serien.Embla var en knallmatch med tanke på krefter og lydsignatur,men Onkyo var mer musikalsk og mye mer oppløst og detaljert.Teac likte jeg rett og slett ikke på basic.

Skal du kjøpe nytt så ville jeg ha sjekket ut Onkyo.Kommer du over noen brukte Embla monoblokker så er det også et godt kjøp.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så jo litt interessant ut den Cayin forsterkeren, men den er muligens litt over mitt ambisjonsnivå. Den har vel heller ikke bass og diskantkontroller noe jeg gjerne kunne tenkt meg. Nå er den forresten solgt også ser jeg... Foreløpig heller jeg litt mot å kjøpe en ny HK 970. Jeg ser av spesifikasjonene at denne leverer 2x80 Watt ved 8 Ohm og 2x120 Watt ved 4 Ohm. Høyttalerene er spesifisert til 100/180 watt og har 4 Ohm impedanse. Er det slik at det kan bli for mye effekt med dette oppsettet? Hvis man f.eks. spiller veldig høyt.

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dess mer effekt jo bedre! I hvert fall om du skal spille høyt.. Mister forsterkern kontrollen går høyttalerne relativt fort!

Har særdeles lyst på en Cayin 252b selv jeg, men det blir ikke med det første! :P

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke se på hva som står oppgitt av watt på høyttaleren, det er ingenting å bry seg om. Det er ALLTID bra å ha mye krefter, også når man spiller på lavt volum.

Når det gjelder tonekontroller, er det i utgangspunktet ikke noe man trenger, da disse bare gjør lydbildet mindre korrekt, selv om det kan høres "bedre" ut.

Har også sendt deg en PM.

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle Patos høyttalere liker masse strøm,så jo kraftigere forsterker jo bedre er det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var en ny HK 970 innhandlet. Jeg var ikke så veldig imponert over lyden til å begynne med, men høyttalerene har åpnet seg veldig og jeg synes det låter bra. På den annen side er jeg ikke vant til det helt store på stereofronten fra tidligere så jeg har ikke så mye å sammenligne med... Ellers synes jeg høyttalerene er litt mørke i klangen, men det har kanskje med forsterkeren å gjøre? Jeg har satt diskant på +4db og da blir det bra synes jeg. Jeg synes kontrollhjulet på forsterkeren er litt "raklete". Er dette typisk HK?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •