Koble Carver PX850 til PC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble Carver PX850 til PC

Hei!

Har null peiling på dette, så lurer på om dere kan hjelpe meg litt med dette. Jeg har nettopp kjøpt en brukt Carver PX850 forsterker sammen med 2 stk D.A.S høyttalere.

Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få noe musikk inn i det her? :-?

Slik ser den ut bak. Jeg har forstått hvordan høyttalerne skal kobles til tror jeg, men på den enden på ledningen jeg fikk med (til høyttalerne) er det en kontakt som ligner på INPUT på forsterkeren (de to runde helt til venstre), der hvor jeg regner med at jeg kan koble til en musikkilde? For de andre, de runde kontaktene helt til høyre er jo for å koble på høyttalerne? I ene enden er det som sagt en stor rund kontakt, som jeg ikke vet hva heter, de skal inn i høyttalerne. Og på andre enden er det bare 2 ledninger som det ikke er noen kontakt på som skal skrus fast i dem til høyre.

http://img148.imageshack.us/img148/5814/carveryw5.jpg

Så derfor lurte jeg på om det var noen som kunne fortelle meg hva jeg må gjøre for å koble PC'en til denne forsterkeren slik at jeg kan spille av musikk? Jeg ser det er 2 INPUT, har det noe å gjøre med at hver av de to høyttalerne skal kobles på en egen kanal? Fra PC'en går det jo isåfall bare 1 kontakt inn der og ikke 2?

Takker uendelig for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pluggene på høtalerkablene er speakon kontakter, ligner på utformingen til xlr kontakter du trenger for å koble lydsignal inn til forsterkeren, men er altså IKKE det samme, om høytalerene har speakonkontakter, kobler du speakon til disse og andre enden uten kontakter til høytalerutgangene på forsterker (til høyre) husk og koble - leder til minus og + til + .
    Uten at jeg vet, tar jeg utgangspunkt i at lydsignal ut fra pc er en 3,5 mm jack plugg (minijack) denne formidler både høyre og venstre signal, så her må du ha en eller annen overgang. Altså fra stereo minijack til 2 stk xlr (han)for tilkobling til høyre og venstre kanal på forsterkeren (eller kanal A og kanal B om den er merket dette)

Forresten, ser ikke ut til at det er xlr kontakter for lydskilden på forsterkeren, men noe ukjent noe...???

Tror noen andre kan vite hva dette er....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki, takk for raskt svar!

Har du noen bilder av hva jeg trenger å kjøpe?

Er det en sånn her kontakt, som skal inn i de på venstre side?

Den øverste på det her bilde er hvertfall en sånn type som sitter i bak på høyttalerne, men i andre enden er det bare 2 ledningsstumper som er loddet litt på for å skru fast i de kontaktene på høyre side. Vet ikke om det skal være sånn eller om forrige eier har miksa litt, men.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å skape litt mer klarhet, stemmer nok det du tenker med høytallerkablene, så den er grei, for å koble til pc, skal begge kontakter på forsterker (input) brukes da hver av disse er til hvers kanal som du selv nevener, normalt er det såkalte xlr tilkoblinger på PA forsterkere, derfor jeg begynte å snakke om dette i forrige innlegg, men etter litt ettersyn, ser det ikke ut for meg å være noen stander xlr input på denne forsterkeren, men en annen type som er ukjent for meg... uannsett trenger du en kabel med plugg som passer i din pc, og i andre enden riktige plugger som passer input på forsterker, en slik kabel er jeg usikker på finnes, men det bør finnes overganger (adeptere) for å få dette til, hvis ikke vil jeg tro det kan lages en kabel, men først må en få vite hva slags input kontakter det er til forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nicklas0303
    Oki, takk for raskt svar!

Har du noen bilder av hva jeg trenger å kjøpe?

Er det en sånn her kontakt, som skal inn i de på venstre side?

Den øverste på det her bilde er hvertfall en sånn type som sitter i bak på høyttalerne, men i andre enden er det bare 2 ledningsstumper som er loddet litt på for å skru fast i de kontaktene på høyre side. Vet ikke om det skal være sånn eller om forrige eier har miksa litt, men.
    Den øverste er en stereo jackplugg, trolig en adepter til stereo minijack, ettersom det ikke vises noen kabel, den har vel ett hull på enden for minijack? Isåfall kan jeg ikke se denne skal tilkobles forsterkeren din, det andre bilde viser en speakonkontakt HAN, dette er en høytalerplugg, men mange forsterkere bruker også disse, spesiellt PA forsterker, siden høytaleren din har en slik HUN kontakt, kobles denne til dine høytalerere, andre enden av din høytalerkabel er det bare stumper som er loddet på? dette er ok. på høytalerutgangene dine er det mulighet for å bruke noe som heter bananplugg, men det er unødvendig, for jeg antar du kan skru ledningen direkte på disse høytalerutgangene, prøv vri mot klokken på høytalerutgangen på forstereker, lar dette seg gjøre. skrur du helt ut, det vil komme ett hull til syne under tilskruingshetten, putt minusledningen i den svarte, og plussledningen i den røde, og skru godt til med fingrene, dette gjøres på begge utganger for begge høytalerene. Nå burde iallfall høytalerene være koblet ok, pass bare på at hver høytaler blir tilkoblet hver sin utgang på forsterkeren, slik at du ikke "mikser" her, er merket på panelet ved høytalertilkoblingen e på forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søkte litt på nettet og fant en manual:

"Input Wiring
    (see page 17 for recommended Carver Professional Accessories)
    Standard Version
    The Neutrik™ combi connectors will accept either 1/4” phone jacks or XLR connectors. The input signal can be used
    with either unbalanced shielded single conductor or balanced shielded 2 conductor cables. Use shielded coaxial cable
    to conduct the signal from the source (i.e. mixer, equalizer, CD player) to the amplifier.
    9"

Og så stod det:

"For balanced operation:
    1/4-inch phone jack: Use a 3-conductor TRS (tip-ring-sleeve) 1/4” phone plug. The tip of the plug carries
    the “+” (high, noninverting) side of the signal, the ring carries the “-” (low, inverting) side of the signal and
    the sleeve is ground (see Figure A ) .
    XLR: Use a male XLR connector. Pin 2 carries the “+” (high, non-inverting) side of the signal, Pin 3 carries
    the “-” (low, inverting) side of the signal, and Pin 1 is ground (see Figure B).
    For unbalanced operation:
    1/4-inch phone plug: Use a 2-conductor (Tip-Sleeve) 1/4” phone plug. The tip of the plug carries the signal and
    the sleeve is ground. The ring connection in the jack is automatically grounded by the sleeve (see Figure C).
    XLR: Pin 2 carries the hot side of the signal, and Pin 1 is ground. Short Pin 3 to Pin 1 in order to reference the input
    differential amplifier for the correct gain (see Figure D)."

Vet ikke om det er til noe hjelp, men jeg skjønte ikke mye av det hvertfall, hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nederste kontakten er forresten en mono jackplugg. altså en plugg som bare formidler ett signal, f.eks høyre eller venstre kanal, mot den øverste som formidler 2 signal, f.eks høyre og venstre kanal, dette ser du på inndeleingene på pluggen, den nederste viser en skille, altså 2 ledere=ett signal, den overste viser 2 skiller, altså 3 ledere= to signal + felles jord.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dessverre ikke noe tilgang på bilder nå, men en minijack (3,5 mm) er mye brukt på headsett for mindre utstyr som mp3 spiller, walkman og discman etc, så denne kjenner du helt sikkert til, antar det er en slik for tilkobling av din pc, iallfall om det er en laptop, denne pluggen finnes også i en 6,3 mm versjon som er brukt på litt større ting som kraftigere headsett til stereoannlegg etc. Begge disse pluggene brukes til formidling av lydsignal mellom kilder, og finnes både i mono og stereoutgaver som forklart tidligere, om det skal velges stereo eller monoplugg beror på utstyret som pluggene skal tilkobles, om disse f.eks har felles stereojackingang, eller hvers monojackinngang for hver kanal, (som jo blir det samme). eller om komponenten er kun ment for formidling av ett lydsignal(mono) så gjelder altså monojackpluggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det denne kabelen jeg trenger?

Hva heter den? .. Bare sånn at jeg ikke må stå i flere timer og forklare han i butikken hva det er jeg trenger :-D
    Sånn ca. hva er prisen på denne?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søkte litt på nettet og fant en manual:

"Input Wiring
    (see page 17 for recommended Carver Professional Accessories)
    Standard Version
    The Neutrik™ combi connectors will accept either 1/4” phone jacks or XLR connectors. The input signal can be used
    with either unbalanced shielded single conductor or balanced shielded 2 conductor cables. Use shielded coaxial cable
    to conduct the signal from the source (i.e. mixer, equalizer, CD player) to the amplifier.
    9"

"For balanced operation:
    1/4-inch phone jack: Use a 3-conductor TRS (tip-ring-sleeve) 1/4” phone plug. The tip of the plug carries
    the “+” (high, noninverting) side of the signal, the ring carries the “-” (low, inverting) side of the signal and
    the sleeve is ground (see Figure A ) .
    XLR: Use a male XLR connector. Pin 2 carries the “+” (high, non-inverting) side of the signal, Pin 3 carries
    the “-” (low, inverting) side of the signal, and Pin 1 is ground (see Figure B).
    For unbalanced operation:
    1/4-inch phone plug: Use a 2-conductor (Tip-Sleeve) 1/4” phone plug. The tip of the plug carries the signal and
    the sleeve is ground. The ring connection in the jack is automatically grounded by the sleeve (see Figure C).
    XLR: Pin 2 carries the hot side of the signal, and Pin 1 is ground. Short Pin 3 to Pin 1 in order to reference the input
    differential amplifier for the correct gain (see Figure D)."

Vet ikke om det er til noe hjelp, men jeg skjønte ikke mye av det hvertfall, hehe
    For ordenskyld: 1/4" phone jacks er det samme som 6,3 mm jackplugg (snakkert her om 1 signal, monoplugg)... Xlr okey, men det er vel strengt talt ikke Xlr som skal til for å koble lyd inn til denne forsterkeren, ingen andre som vet hva slags innputt kontakter som kreves til denne forsterkeren???? Mener å ha sett dette før...men hva heter den???
    Og så stod det:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det denne kabelen jeg trenger?

Hva heter den? .. Bare sånn at jeg ikke må stå i flere timer og forklare han i butikken hva det er jeg trenger :-D
    Sånn ca. hva er prisen på denne?
    Se her ja Dette er en mini stereojack (3,5 mm) med overgang til 2 stk 6,3 mm monojackplugger, pris, tja alt fra en hundrelapp ville jeg tro til hvor mye du måtte ønske å betale:-D

Hvis minijacken passer i din pc, er det avklart, men kan ikke se at forsterkeren har tilkobling for jackplugg nei, så her er vi tilbake til hva slags kontakter det er på innputten der????????????????????????????????????

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var å kjøpte den kabelen nå, det funka bra det
    Takk for all hjelp!

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 4super4
    så her er vi tilbake til hva slags kontakter det er på innputten der????????????????????????????????????
    Kombinert XLR og jack.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Kombinert XLR og jack.

Frode
    toppers, da har også jeg lært noe nytt i dag, visste ikke at en slik kontakt fantes, litt kult, ofte har jo pa forsterkere ett sett xlr, og ett sett jack...men er dette balanserte jackplugger/xlr, eller helt ubalansert både jack, og xlr om det finnes??

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 4super4
    toppers, da har også jeg lært noe nytt i dag, visste ikke at en slik kontakt fantes, litt kult, ofte har jo pa forsterkere ett sett xlr, og ett sett jack...men er dette balanserte jackplugger/xlr, eller helt ubalansert både jack, og xlr om det finnes??
    Både XLR og jack i èn kontakt? Det har jeg ikke hørt om... Men det trenger jo ikke nødvendigvis være en XLR-type kontakt for at signalet skal være balansert. Helt normalt å bruke jack-plugger også.

Jeg har 6,5mm jack balansert output på mitt ESI Juli@ lydkort og XLR balansert input på min preamp. Signalet er balansert mellom de to.

DrE

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •